2026-09-08, 20:27
Medlem
Baalzamons avatar
Det bästa jag gjorde var att inse att jag inte är någon Svensson och slutade försöka vara en. Då slutade jag misslyckas med allt och då blev livet mycket enklare. Man får ta vara på det man har och sluta gräma sig över allt man inte har eller kan
Citera
2026-09-08, 20:40
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?

Du måste ju skapa mål och gå efter dem. Börjar med grunderna och rutiner kring sömn, träning, meditation och kost. Därifrån kommer viljan att leva. Nykterhet och närvaro hjälper mängder!

P.s. adhd och tidigare tjack missbrukare.

Kan jag, kan du!
Citera
2026-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?
Det är verkligen piss när livet ser ut sådär, men då får du börja skapa ditt egna "imperium" och hitta nys vägar i livet.
Några exempel: Testa på en ny hobby, engagera dig i en idéel orginisation, engagera dig i ett politiskt parti, se om någon på jobbet är bra att umgås med privat m.m.
Den sociala biten kommer du bara över genom att träna dig i att vara social, prata med folk även om det blir stelt eller konstigt, var inte rädd för att göra bort dig men framför allt bara var dig själv när du pratar. Du kommer misslyckas många gånger men då får du bara försöka igen.
Det är inte din karriär som oftast gör dig intressant (om ditt jobb inte är något speciellt extra dvs) men snarare hur du är som person och om du har något för dig i livet.
Motivation och syfte i livet är något som man själv måste hitta, det kan ofta vara frustrerande och ibland känns det hopplöst men man får inte ge upp.

Allt det du nämner får man aldrig gratis utan att jobba för det, bara man ger sig ut och kämpar på så kommer man hitta syfte, gemenskap, motivation osv. Det är lite extra tufft med NPF, men det är inget som får definiera dig eller stoppa dig
Citera
2026-09-08, 21:10
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
För det första är det inte säkert att jag har det. Jag gjorde en basundersökning hos läkare och hans första tanke var att jag inte hade asperger men att min depression gjorde att jag fick såna drag. Hur som helst så har jag tänkt igenom allt jag gjort i livet och verkligen många saker skriker autism på mig.
Det är ju så det är med högfungerande autism, det är så smooth att man kan gå runt odiagnostiserad hela livet och bara de närmsta som känner en kommer tycka att man har vissa autistiska drag. Typ att lyssna på en och samma låt hela veckan på repeat och göra saker ”på sitt sätt” och lite inslag av OCD. Alla blev upprörda över min ärlighet mot dig förutom du, för att du förstod att jag ville diskutera problemet på ett konkret sätt och jag har inte samma filter som andra. Om någon ber om hjälp så försöker jag hitta problemet utan att linda in lösningarna i bomull. Jag är inte lika ”känslig” som andra eller blir stött, tycker det mesta går att lösa. Men du känner dig själv bäst och kan analysera dina mönster. Människor utan autism söker nog aktivt efter partners medan autister brukar trivas bra själva, till en viss gräns förstås.

Tror att det är bäst att börja med vänskap för människor som söker något djupare.
Citera
2026-09-09, 12:22
Medlem
Blaskas avatar
Man får bita ihop och skapa sig själv det liv man vill ha. Det är inte alltid roligt att leva. Du får jobba på dig själv och din omgivning. Ingenting kommer gratis.
Citera
2026-09-09, 12:24
Medlem
Citat:

Har själv NPF men jag tror det är ren bullshit. Allt handlar om att inte se sig själv som nåt offer och brösta livet som alla andra fungerande människor gör. Man förstår onekligen att NPF har en korreleans till sociala medier och privatiseringen inom sjukvården. Ja, det är vansinnigt att man som privat aktör kan få betalt ut skattemedel och på den punkten är Sverige ett tämligen unikt land.
Citera
2026-09-09, 15:08
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Du gör väldigt många antaganden om mig i stället för att bemöta det jag faktiskt skriver... tröttsamt...
Citat:
Att kalla mig eller personen gnällspik och knarkare besvarar inget.
Oroa dig inte hon är en ökänd provokatör och betydelselös ilsken lågbegåvad sannolik invällarkvinna.

Citat:
Min fråga är vad som ska ge drivkraften till allt detta hos en person som redan saknar de sociala och emotionella saker som gör ansträngningen värdefull för personen.

Mycket klok iaktagelse. Var får man motivation ifrån om möjligheter saknas? Var finns spänningen när ens förutsättningar är usla? Hjärnan gör ständiga riskkalkyler. Ifall man har ett förflutet av att vara oduglig så fördärvas moralen, hjärnan beräknar bara risker.

Samma skäl att soldater med kassa förutsättningar vägrar ödesdigra tokanfall. Människor är inte idioter. Vissa går större delen av sina liv utan att få känna på smärtan och vad det innebär med uppgivenhet och låg moral. Folk som vet vad smärta är, är snällare mot andra tack vare den. Kunskap om smärta gör dig förmögen till vänlighet med andra.

Intelligenta människor skapar intelektuella miljöer och sammanhang på eget bevåg, tabularasa kan därav betraktas som en myt. Så min tro är att drivkraft härleds från din skicklighet. Utan skicklighet som leder nånnvart nämnvärt — ingen drivkraft.

Finns det nått djur i naturen som gör saker den är oskicklig på och får ut noll?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-09-09 kl. 15:15.
Citera
2026-09-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har själv NPF men jag tror det är ren bullshit. Allt handlar om att inte se sig själv som nåt offer och brösta livet som alla andra fungerande människor gör. Man förstår onekligen att NPF har en korreleans till sociala medier och privatiseringen inom sjukvården. Ja, det är vansinnigt att man som privat aktör kan få betalt ut skattemedel och på den punkten är Sverige ett tämligen unikt land.

Jag ser inte mig som ett offer, utan affekten av att vara annorlunda gör att jag per ren biologi utklassas av normerna i samhället. Det är bara så, inte mycket att göra åt men att försöka navigera sig till något som ändå känns okej är något jag skulle vilja och hoppas på istället för att tänka tankarna om att livet är inte längre nödvändigt.

att kunna uttrycka sig så som många gör "Brösta upp sig", "Börja jobba", "Var stark" och liknande är i mina ögon är ett perspektivfel men förståeligt varför det uttrycks (eftersom man själv haft verktygen till att uthärda och klara av saker i sin vardag och det är en vinst för dessa människor) men att säga dessa ord och meningar till personer som saknar många av de fundementala sakerna som gör att man ens orkar knalla på och att försöka blir bara fel.

Att kunna få tips till vart man kan vända sig och vad göra är absolut något man borde testa på tills alla val liksom tagit slut, alla har sin gräns vart det går och när man inte orkar längre. Att höra bra råd som givits här är något jag uppskattar även om det kommer med mycket dåligt.

Att som neurotypisk säga att det är bara att brösta det är tyvärr väldigt lätt att göra då man ser allting från sin egen världsbild. Det betyder inte att jag gör kämpandet som alla håller på med mindre men med någon som har NPF diagnos och annorlunda anatomi är en verklig skillnad som man behöver ta till sig. Det är ingen ursäkt det är så världen är.
Senast redigerad av Caligarii 2026-09-09 kl. 16:22.
Citera
2026-09-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakfastInAmerica
1. Fysisk träning. Löpning och styrketräning.
2. Ordentlig sömn. MINST 7 timmar/natt.
3. Meditation (otroligt underskattat imo).
4. Bra kost. Fermenterad mat, mindre socker, ät 2-3 ggr om dagen vid samma tidpunkt/dag.
5. Minskad alkoholkonsumtion.

Blivit diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder men kan i stort sätt eliminera symtomen om jag prioriterar rätt livsstil och det tror jag de flesta andra kan också. Det finns inga genvägar.

1. Håller med! (mitt problem är att mitt jobb kräver ca 10-11h per dag och har väldigt svårt att få till energin efter jobb men försöker navigera mig till en korrekt balans på det planet. Kan ha en period då det funkar men det urholkas väldigt lätt efter en tid och då kraschar allt typ.
2. Denna har jag haft svårt med sedan jag var liten, nu märker jag att jag sover kanske 5 timmar sedan kan jag inte somna om på 1 timme typ, sedan kan jag somna in och få resten men detta gör att jag kommer komma sent till arbetet.
3. Har aldrig testat detta helhjärtat för det bara känts lustigt dock andningstecknker har hjälpt vid tillfällen.
4. Denna är också svår om man är laktoskänslig och magen reagerar starkt på IBS / FODMaps
5. Denna är redan check, däremot har jag tänkt att jag skulle vilja ha mer möjligheter att faktiskt kunna få en bra fylla med trevliga människor (dock har alkohol aldrig riktigt lockat mig då jag mår dåligt av det, enstaka gånger man faktiskt haft en bra tipsy/fylla)

Ett tips som generellt också hjälpt är att faktiskt vara mer social till alla omkring, det ger intryck och bygger på dopamintrappan vilket gör vardagen mer skonsam.
Citera
2026-09-09, 16:55
Medlem
Började tänka att jag skulle bli en bättre människa, och fixade massor av fel (asperger).
Och har ändrat mig om mycket och skulle inte göra om de felen. Dock är min politiska övertygelse intakt.

Detta kunde ske genom att göra större skillnad mellan individ-nivå och samhälls-nivå.
Citera
2026-09-09, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.990
Det är verkligen piss när livet ser ut sådär, men då får du börja skapa ditt egna "imperium" och hitta nys vägar i livet.
Några exempel: Testa på en ny hobby, engagera dig i en idéel orginisation, engagera dig i ett politiskt parti, se om någon på jobbet är bra att umgås med privat m.m.
Den sociala biten kommer du bara över genom att träna dig i att vara social, prata med folk även om det blir stelt eller konstigt, var inte rädd för att göra bort dig men framför allt bara var dig själv när du pratar. Du kommer misslyckas många gånger men då får du bara försöka igen.
Det är inte din karriär som oftast gör dig intressant (om ditt jobb inte är något speciellt extra dvs) men snarare hur du är som person och om du har något för dig i livet.
Motivation och syfte i livet är något som man själv måste hitta, det kan ofta vara frustrerande och ibland känns det hopplöst men man får inte ge upp.

Allt det du nämner får man aldrig gratis utan att jobba för det, bara man ger sig ut och kämpar på så kommer man hitta syfte, gemenskap, motivation osv. Det är lite extra tufft med NPF, men det är inget som får definiera dig eller stoppa dig
Säger inte emot dig här, men vad exakt är det då som definierar dig om inte ens hjärna?
Citera
2026-09-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det bästa jag gjorde var att inse att jag inte är någon Svensson och slutade försöka vara en. Då slutade jag misslyckas med allt och då blev livet mycket enklare. Man får ta vara på det man har och sluta gräma sig över allt man inte har eller kan

Håller med dig här faktiskt, tyvärr stjälper man sin egen väg genom att fösöka passa in i allting hela tiden. Man förlorar sakta sin identitet, jag har viss erfarenhet från när jag varn och vet hur det är förlora sin identitet eftersom man försöker passa in överallt.

Att våga vara sig själv kräver mod men när man väl ser att man accepteras på grund av sin egen unika identitet och personlighet så ger det faktiskt en fin känsla som stannar kvar och bygger upp en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in