2026-09-08, 13:43
Medlem
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?
Citera
2026-09-08, 13:48
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?
Använd din drivkraft till att skapa något eller få en härlig karriär! Vad som följer med på köpet är det som gör livet komplett

Sluta se problem och hitta lösningar.
Ingen vill umgås eller dejta arbetslösa gnällspikar utan framtidsvisioner!

Förtydligande: Börja jobba.
Citera
2026-09-08, 13:53
Medlem
Man får snickra ihop sitt eget liv nu för tiden. Samhället och kontraktet mellan medborgare och staten har förändrats och allt är under en allt snabbare förändring. Att navigera det som händer och finna vägen framåt, ja det är upp till en själv.

Finns inga livbojar kvar, lika bra att inse det för ens eget bästa. Samt att det troligen kommer att bli mer och mer av samma trend vi sett.

So buckle up dorothy cause kansas is going bye bye.
Citera
2026-09-08, 13:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Använd din drivkraft till att skapa något eller få en härlig karriär! Vad som följer med på köpet är det som gör livet komplett

Min framtidsvision är 80% arbetslöshet
Citera
2026-09-08, 14:00
Medlem
triptykens avatar
Är inte NPF men jag tror att det handlar om att det är osynligt. Det går inte att se, och det är nåt man inte upplevt som gör att man kan behöva att nån sätter ner en och förklarar ex "Så här jag lever med schizofreni, det här är vad det betyder, varför vissa grejer är svåra, vad medicinen är och varför bieffekterna suger pung"

Och nu utgår jag från det sociala - men också från mindre kraftiga problem som depression eller panikångest, där just hemlighetsmakeriet, att man tror att man måste hålla det dolt för alla är en sån enormt stor del av sjukdomsbilden. Att man känner sig isolerad och skamfylld.
Och dom allra flesta utan dom problemen är vettiga om dom får det förklarat. Och man kan snacka ihop sig som "det här är ett sätt för dig att förklara vad dom behövs eller att du inte kan när du inte ens kan säga det högt" eller hur det kan vara.

En kompis som har kraftiga problem med sin bipoläritet och med medicinen som krävs för att hålla sig flytande svär också vid träffar med andra som har samma problem. Det låter töntigt kanske men det finns ett stort värde i dom, om inte bara för det sociala. Det alldagliga.

Oberoende vad för att svara på din fråga: jag bekymmras av att när vi mår som sämst måste jobba som mest för att få hjälpen vi behöver. Och med osynliga sjukdomar så blir det ofta dubbelt.
Jag förväntar mig, av dig, att du söker upp andra IRL att prata om dom här sakerna. Första bästa som du känner att du kan lita på, även om det bara är läkare eller sjuksköterska du har kontakt med, förbered en lapp om det behövs och läs högt. Be att få hjälp att hitta stödgrupper för folk med samma problematik.

Det verkar vara ett effektivt sätt att hitta den där balansen och hoppet.
Citera
2026-09-08, 14:07
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Min framtidsvision är 80% arbetslöshet
Varför? Vi kan ju i alla fall konstatera att du går in med helt fel inställning.

”Jag ska ha ett jobb nu”. Så ska du tänka. Sedan föreställer du dig jobbet du vill ha och går dit och fixar det. Fråga någon bekant som kan hjälpa eller rekommendera dig. Vill inte ens dina bekanta rekommendera dig då har du jättemycket att jobba på hos dig själv. Och då måste du ta reda på vad det är som gör att ingen vill ha dig på jobbet. Är du lat och negativ? Är du trög? Det är lite sådant man får fråga sig själv. Sedan försöker du göra någonting åt det.
Citera
2026-09-08, 14:32
Medlem
Citat:

Du verkar missa det jag säger.
Min poäng är inte att arbete saknar praktioskt värde, utan varifrån drivkraften att arbeta och bygga en karrirä ska komma när flera av de saker som normalt gör ansträngningen meningsfull saknas.
Dessutom utgår du från att en "härlig karriär" automatiskt leder till vänskap, kärlek, intimitet och tillhögihet. Det gör den uppenbarligen inte.

"Börja jobba" svarar inte på min fråga. Vad är det du menar ska motivera en person att fortsätta kämpa när belöningen som värdesätts uteblir?
Citera
2026-09-08, 14:34
Medlem
dubbeldouches avatar
Meditation, djupandning, försök att begränsa intryck- gäller även skärm. Träna, inte för mycket utan snarare regelbundet. Ät riktig mat lagad från grunden. Ta tillfällen som ges för socialt umgänge och försök även bjuda in till att umgås. Alkohol och droger kan hjälpa smörja det sociala men man bör iaktta varsamhet såklart. Döm inte andra döm inte dig själv, alla lever bara för första gången här på jorden. Sök stillhet och balans. Gör allting med hängivelse och var inte rädd 😘
Citera
2026-09-08, 14:37
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Du verkar missa det jag säger.
Min poäng är inte att arbete saknar praktioskt värde, utan varifrån drivkraften att arbeta och bygga en karrirä ska komma när flera av de saker som normalt gör ansträngningen meningsfull saknas.
Dessutom utgår du från att en "härlig karriär" automatiskt leder till vänskap, kärlek, intimitet och tillhögihet. Det gör den uppenbarligen inte.

"Börja jobba" svarar inte på min fråga. Vad är det du menar ska motivera en person att fortsätta kämpa när belöningen som värdesätts uteblir?
Du har redan ett jobb? Och på det jobbet har du inte någon vän eller kontaktnät?

Du vill ha en pojkvän/flickvän?
Är det det du säger? Har du några ambitioner eller menar du att du inte har det och förväntar dig att någon ska bli intresserad av ditt innehållslösa liv? Undrar vad det är för en person? En knarkare kanske 🤔
Citera
2026-09-08, 14:55
Medlem
Jag tror att det är farligt att överläsa det där med NPF. Ska man anpassa sitt liv efter varenda känsla, osäkerhet och nyck så blir liksom ingenting gjort.
Citera
2026-09-08, 14:59
Medlem
Nu är jag förvisso odiagnostiserad, men har absolut många npf symptom så jag kan väl svara på frågan. Jag arbetar och njuter av livet i lugn och ro, utan några större drömmar eller ambitioner. Uppskattar när livet är enkelt och lugnt och ensamhet är för mig avslappnande, vilket inte alltså betyder att jag är helt socialt isolerad. Livet och existensen har enligt mig ingen mening, men det betyder ju inte att man ständigt måste över det.
Citera
2026-09-08, 15:00
Medlem
Citat:
Du har redan ett jobb? Och på det jobbet har du inte någon vän eller kontaktnät?

Du vill ha en pojkvän/flickvän?
Är det det du säger? Har du några ambitioner eller menar du att du inte har det och förväntar dig att någon ska bli intresserad av ditt innehållslösa liv? Undrar vad det är för en person? En knarkare kanske 🤔

Du gör väldigt många antaganden om mig i stället för att bemöta det jag faktiskt skriver... tröttsamt.
Dessutom bekräftar du nästan helt min poäng genom att säga att man måste först måste ha ambitioner, karriär och ett tillräckligt "intressant liv" för att anses attraktiv och värd andra människors intresse.

Min fråga är vad som ska ge drivkraften till allt detta hos en person som redan saknar de sociala och emotionella saker som gör ansträngningen värdefull för personen.

Att kalla mig eller personen gnällspik och knarkare besvarar inget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in