2026-09-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseStrut
Vilket käbbel... När börjar rättegången?
På torsdag om jag inte minns fel. Vilket jag mycket väl kan göra här 😉
Citera
2026-09-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Sorry, uttalandet kom från A*bin själv vid förhöret. Har citerats i tråden.

"MÄ: Kapellet var på.
FL: Och var det på liksom... helt eller?
MÄ: För att våra barn sov i akterbädden liksom och den har ju lätt att bli väldigt blöt då om
man inte täcker den."

Ja så var det. Kapell på. Ingen utkik åt något håll. Det och kurade under tak och kapell och tittade ut genom en ruta full av såväl regnvatten som uppstänkande sjö. Brodern förklarade ju utförligt att mam inte såg ett skot i princip. Och bakåt var det ingen pris att titta sa pappan .

Takluckan som finns vid förarplatsen just för att man ska kunna ha utkik berättade pappan att han bara använde för att sola.

Utan tvekan är det snipan som bär det primära ansvaret för den här olyckan. Skeppet det sekundära.

Men då snipan inte ens är åtalad kommer domstolen sannolikt inte att göra någon skuldfördelning, annat än att konstatera att även snipan tycks ha brutit mot flera sjövägsregler.
Citera
pudelluss avatar

Moderatormeddelande

Postat av pudellus 2026-09-08, 19:04
Moderator
Inlägg med svepande påståenden av upprepande natur att en annan trådskribent ägnar sig sig åt att posta AI-genererat material kan komma att betraktas som trams/off-topic.
2026-09-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Smart uträknat! Det hade räckt att titta bakåt en gång, under precis rätt period på 13 minuter, under en hel dags resa. Lotsar och kaptener ska aldrig behöva titta ut. Du måste ha många högskolepoäng!
Vad har du för agenda egentligen?
Citera
2026-09-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tack!
Citera
2026-09-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Så det var inte finemang som du skrev?

Har du lässvårigheter?
Var mitt resonemang ang skrivelsen oklar?
Citera
2026-09-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Vad har du för agenda egentligen?

I det aktuella inlägget var agendan att peka på hur urbota korkad den fetade meningen i nedanstående inlägg var.

Det är väl självklart, med facit på hand, att det hade räckt att titta bakåt en enda gång precis innan fartyget mejade ner snipan så hade olyckan kunnat undvikas. Så är det med exakt alla olyckor.

Det är lika smart som att säga: -”Hade du låtit bli det sista åket i slalombacken så hade du inte brutit benet, det sker alltid på dagens sista åk, så det är ditt eget fel”, eller -”Hade du åkt fem minuter tidigare så hade bilolyckan aldrig hänt, så det är ditt fel.”

Fattar du agendan?

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja jag håller med dig på pricken. Snipaföraren hade behövt ställa sig upp en enda gång genom luckan och kolla bakåt, och han hade 13 min på sig att göra detta från när fartyget blev synligt akterut den kvällen enligt dåvarande siktförhållanden. Han säger i förhör att han inte kollat bakåt för "luckan ställer man sig mest upp i när man vill ha sol".
Jag vill absolut inte sparka mer på ngn som ligger ner, för han mår nog värre än värst, men jämför man hur förhållandevis lätt han kunde förhindra olyckan och hur svårt, eller nästintill omöjligt det va för lots att fysiskt se och hur dåliga raderbilder han fick sista 7 minuterna så kan man ju för Guds skull inte hänga lotsen. Nån form av relevans i detta måste få råda.

Och jag anser inte nödvändigtvis att man behöver åtala pappan. Han har det jävligt som det är! Men att lotsen ska bära ansvaret under hans undermåliga omständigheter att se fartyget - inte moraliskt eller rättvist överhuvudtaget.

Lägg då till filmen vi pratade om imorse där andra lotsar tidigare sagt att fritidsbåtar måste hålla utkik annars så kommer det snart ske en olycka..

https://m.youtube.com/watch?v=C88VI0g1UnU
Citera
2026-09-08, 20:53
Medlem
Citat:
Vilket käbbel... När börjar rättegången?

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Citat:
Tack!

Beräknas klar fredag.
Citera
2026-09-08, 22:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det citatet får en annan innebörd om man tar med hela stycket:
MÄ: Absolut. Det var ju bra när vi... Det började ju.… duggregna skulle jag säga. Kanske...
en timme innan olyckan eller sådär. Så då... då fällde vi upp. Men jag tror inte riktigt det var
för att det regnade. Vi hade nog fällt upp innan för att vi fick vågorna rakt framifrån. Så då
gick det... Annars, så fort man får den lite i sidan på båten framifrån så skvätter det upp på
vindrutan. Och då är liksom inte vindrutetorkan tillräckligt bra så då har jag alltid stått upp
och tittat ut genom en lucka som finns i den här överbyggnaden.
FL: Ja okej
MÄ: Men jag behövde inte det nu. Därför kunde vi gömma oss från regnet för första gången
på hela semestern.
FL: Och drog ni på kapellet där?
MÄ: Kapellet var på.
FL: Och var det på liksom... helt eller?
MÄ: För att våra barn sov i akterbädden liksom och den har ju lätt att bli väldigt blöt då om
man inte täcker den.
FL: Du menar bak i båten? Det finns en sån plats där man kan ligga på liksom?
MÄ: Så det var ju deras sovplats. Så den behövde vi skydda från eventuella vågor eller regn
och sådär. Så då fällde vi upp kapellet.
Luckan i taket är inte samma sak som kapellet. De fällde upp kapellet för att inte barnens sovplats skulle bli blöt. Utkiken sköttes via en lucka i taket, men den behövde inte användas eftersom det inte skvätte vatten på vindrutan. Tyvärr missades därigenom utkiken bakåt, det är något alla är ense om i tråden och så även åklagaren. Men eftersom snipan inte backade på fartyget så är inte det huvudorsaken till olyckan, huvudorsaken är att fartyget inte höll utkik framåt.
Två olika saker du refererar till. Ingendera användes. Skogstokiga bröder på drift. En blind leder en döv.
Citera
2026-09-08, 22:15
Medlem
Citat:
Står i FUPn givetvis...

Nej.
Det står inte att den använts bara för att sola.
Jag vet precis vilket stycke som refereras till.
Men det pågår något sorts rekord i att töja på sanningen i denna tråd så var givetvis för mycket begärt att få hela referatet.
Citera
2026-09-08, 22:21
Medlem
Citat:
Står i FUPn..

Ja trollen ljuger hela tiden om allt, så är det. Bäst är att inte mata dem.

Pappan påstår alla möjliga knasigheter i förhör. Han var väldigt tydlig med att det INTE var prio att titta bakåt när man kör båt, t.ex. alltså ett fullt medvetet och aktivt val att bryta mot sjövägsreglerna som är den direkta orsaken till den här olyckan.

SMHI har rapporterat att det regnade upp till 20mm/h under ca 15 minuter just kring tiden för olyckan.
SMHI anger 5mm/h som kraftigt regn. Det var alltså upp till fyra gånger så mycket regn som det SMHI kallar kraftigt regn, när olyckan inträffade. Pappan kan inte ha sett någonting ut genom fönstren på snipan, vare sig framåt eller bakåt.
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-08 kl. 22:25.
Citera
2026-09-08, 22:22
Medlem
Citat:
Står i FUPn givetvis...
Citera det i så fall, ange även sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto