2026-09-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Hm...vad blir konsekvenserna av detta? En del medborgare i samhället som knappt kan räkna och läsa? De kommer inte kunna ha några avancerade arbeten, vi är ett modernt avancerat samhälle där alla bör ha ett minimum av kunskap. Eller räknar de med att ai ska göra allt åt dem?
Samhället blir snabbt mer som Sydsudan, Somalia, Libanon o.s.v. i många olika avseenden.
Citera
2026-09-08, 18:34
Medlem
Man behöver inte kunna läsa eller räkna,

om man ändå ska leva ett liv på bidrag och föda 10 negerungar som också ska gå på bidrag och föda 10 n...
Citera
2026-09-08, 18:35
Medlem
Klart många rasister hugger på detta men sanningen är att nivån sjunker generellt även på skolor som knappt har invandring. Lustigt nog har många av de sämsta eleverna föräldrar som röstar på SD samtidigt som de gapar om språkkrav. Och ja, jag har insyn i skolvärden.
Citera
2026-09-08, 18:36
Medlem
Kina lyckas sakta men säkert förstöra en generation genom sitt massförstörelsevapen Tiktok.
Citera
2026-09-08, 18:38
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om man tittar på rapporten i sin helhet så ser man omedelbart att resultatet sjunker hos dom flesta "välutvecklade" länder.
Så att även om jag så hade velat skylla hela nedgången på massinvandring från tredje världen (som såklart är en stor bidragande orsak för oss uppe i norr) så har vi en annan och större bov i dramat.

Handlar det om dåligt föräldraskap? -Troligtvis
Handlar det om att information är "för" lätt att komma över nu för tiden? -Troligtvis
Handlar det om inbillningen hos dom unga att allt finns ett knapptryck bort och ej behöver studeras? -Troligtvis

Jag skulle vilja påstå att sjunkande pisa-resultat inte är ett tecken på världens undergång utan snarare att framtidens ungdom anpassar sig efter det informationssamhälle vi numer lever i, vad det leder till i längden? Det märker vi om några år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Var har du hittat det? Jag är förstås kritisk. Gällde det inte förr menat du? Det är så mycket parametrar i det här, som behövs. Det du säger är bara ett allmänt påstående om det. Gäller det gatsopare eller forskare. Har du förtvinat själv?

Jag vet många förr som tappade sina kunskaper från skolan i olika jobb där de inte behövde den.

Är även kritisk till det om AI och källkritik. För att kunna vara källkritisk behöver man kunskap. Man behöver sätta sig in i ämnet ordentligt. Har själv kritiserat en AI som någon använde här, där han matade in mina svar och presenterade AI:ns. Jag kritiserade AI:ns källor som var värdelösa och då bytte den åsikt och höll med mig?

Snarare borde man varna alla elever för att tro på en AI. Många är även programmerade PK och vägrar svara på vissa frågor eller till och med ljuger.

Då anser jag att det vore bättre att man tog något på papper och bad dem kritisera det(helst opolitiskt) och med böcker som referenser. Då kommer det att fastna bättre. Helst med papper och penna, för då fastnar det ändå bättre. Är AI:n och skärmen problemet, bör man nog undvika den, utan faktiskt tvinga dem att anstränga sig.

Absolut. Men man måste följa tekniken. Vår syn på kunskap har alltid varit föränderlig. Ex innan boktryckarkonsten gnällde dåtidens tyckare på att ungdomarna blev latare och fick sämre minne eftersom de nu kunde förlita sig på tryckta böcker och inte behövde memorera hela tal. Det banade vägen för något gott det med.

Att tro att vi nu, i denna tid ska gå tillbaka till att leta källor i böcker eller sitta med en fysisk mattebok och lösa vinklar på trianglar ... det är inte särskilt realistiskt. Vi blir dummare på ett sätt, men kanske inte på alla sätt. Vi får se.
Citera
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Invandringen från tredje världen är en del av problemet. Andra problem är sociala medier och dåliga förebilder med gängkriminella afrikaner med den tillhörande gangsta-rap skräpkulturen som utmålas som det häftigaste som finns hos ungdomar. Det är knappast något positivt det heller.

Invandringen kan vara ett problem samtidigt som det även finns andra problem.

Inte alls. Vi hade omfattande invandring redan på 80/ 90-talet i delar av sverige. Men då var det främst serietidningar ungdomar ägnade tid åt. Säga vad man vill men de läste iaf.
Citera
2026-09-08, 18:40
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Klart många rasister hugger på detta men sanningen är att nivån sjunker generellt även på skolor som knappt har invandring. Lustigt nog har många av de sämsta eleverna föräldrar som röstar på SD samtidigt som de gapar om språkkrav. Och ja, jag har insyn i skolvärden.

Skitsnack.

Bra skolor i Göteborg är exempelvis Samskolan och Lindåsskolan. Där finns knappt några negrer och araber.

Det är de kommunala neger och arabskolorna som är en total katastrof
Citera
2026-09-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Skitsnack.

Bra skolor i Göteborg är exempelvis Samskolan och Lindåsskolan. Där finns knappt några negrer och araber.

Det är de kommunala neger och arabskolorna som är en total katastrof

Som ja sa rasister hugger på detta…

Inse att kunskaperna sjunker generellt. Barn läser inte längre i synnerhet inte frivilligt det går lite bättre för elever till utbildade föreläsare men barn till SD-dröggen kan knappt läsa
Citera
2026-09-08, 18:45
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Väldigt intressant siffra med tanke på elefanten i rummet, jag undrar om denna tredjedel har något annat gemensamt.

dålig impulskontroll, bristande konsekvenstänk..
Citera
2026-09-08, 18:46
Medlem
Men vad konstigt då. Landet har floodats av 2 mill smuts inavlade muslimer. Nåja snart är det Purge. Då får man plocka fram sin Mora2000.
Citera
2026-09-08, 18:46
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazgoe
Kina lyckas sakta men säkert förstöra en generation genom sitt massförstörelsevapen Tiktok.
Och näsorna genom dejtingappar vilket leder till problematisk dejtingkultur ---> mindre barnafödande

Det är alltså ett cyniskt tvåfrontskrig med kirurgisk precision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in