2026-09-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
De sjunkande resultaten påvisades redan när S styrde. En av faktorerna till skolproblematiken kan därtill spåras tillbaka till 1989 när S och dåvarande skolminister Göran Persson drev igenom kommunaliseringen av skolväsendet, där följden yttrade sig i såväl sämre kvalitet som sjunkande studieresultat.

Att Alliansen misslyckades är en sak, men S bär sannerligen också sin beskärda del av skulden.

Sant. Alla suger helt enkelt

Vi få gå tillbaka till basic. Inga mobiler, smäll på fingrarna och total respekt i klassrummet. Dagens bortskämda TIKTOK-clowner kommer bli Sveriges nedgång.
Citera
2026-09-08, 14:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Så här blir det när riskkapitalisterna snor barnens pengar och köper våffelstugor och sportbilar istället.

Förbjud vinster i skolorna nu. Och i vården.

Om du är en privatskola utan invandare som levererar dessa resultat så är du inte speciellt smart. Klart som fan att inte privatskolorna är överrepresenterade om du tar bort alla invandrarprojekt inom skolan där man fått starta religiösa friskolor.
Citera
2026-09-08, 14:43
Medlem
Om man kollar siffrorna: Kina sticker ut extremt i PISA, både i toppen och botten. 55,5 % av eleverna räknas som top performers, jämfört med 27,1 % i Japan, 14,1 % i Sverige och 11,9 % i OECD.

Samtidigt är bara 1,8 % low performers, jämfört med 8,8 % i Japan, 19,4 % i Sverige och 19,7 % i OECD.

Kinas producerar alltså överlägset flest toppstudenter (procentuellt och i antal). Samtidigt har man procentuellt knappt några som totalt misslyckas i skolan!

Och vi behöver inte titta hela vägen bort mot Östasien som generellt dominerar. Räcker att kolla på Estland eller Irland för att hitta några som presterar bättre än Sverige om än inte på Kina-nivå. Kollar man enbart på toppstudenter slår Sverige faktiskt Irland och OECD-snittet men både Estland och Irland är långt bättre på att se till att bottenstudenterna inte är lika många som i Sverige.
Citera
2026-09-08, 14:44
Medlem
Citat:
Så här blir det när riskkapitalisterna snor barnens pengar och köper våffelstugor och sportbilar istället.

Om detta stämmer så borde resultaten från friskolor vara mycket sämre än från kommunala.
Citera
2026-09-08, 14:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om vi ska hålla oss till trådens ämne så tror jag dagens ungdomars mobilanvändande och att de inte läser böcker i lika stor omfattning som min generation är viktigare aspekter än invandringen.
Pisa visar visst inte det. Skillnaderna är uppenbara. Jag törs lova att om man ser bara på de som kommer från söder om Sahara, kommer det att vara ännu värre. Men om sanningen ses som rasism, kan man inte förstå världen.

Sen finns det stora problem, som avsaknaden av disciplin, även om man ändrat det delvis nu. Lärare som faktiskt anser att det är onödigt att elever kan stava rätt eller lära sig multiplikationstabellen. Att katederundervisning är fel. Finns många idiotiska åsikter där.

Men man måste förstå att de ändringar man gör, tar ca 15 år innan det får genomslag hela vägen i utbildningsväsendet.
Senast redigerad av EnCarte 2026-09-08 kl. 14:47.
Citera
2026-09-08, 14:48
Medlem
Kanske värt att notera att vi är före både Danmark, Norge och Island. Finland är strax ovanför.

Danmark är före oss i matte. Men vi är fortfarande över Norge och Island.

Jag skulle vilja veta vad det är för typ av frågor i PISA. Varför verkar alla asiatiska länder få maxpoäng? Kina deltar med Kina, Hongkong, och Macao på listan.

Är det verkligen så himla illa eller är det så att frågorna som ställs är riktade på ett sådant sätt så att asiatiska skolsystem premieras. Fokus på upprepning av befintlig kunskap osv.

När vi börjar halka efter övriga norden blir jag orolig.
Citera
2026-09-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om vi ska hålla oss till trådens ämne så tror jag dagens ungdomars mobilanvändande och att de inte läser böcker i lika stor omfattning som min generation är viktigare aspekter än invandringen.

Det var vad jag också tänkte. Men om nedanstående stämmer så är det troligt att det är en kombination av invandring och mobilanvändande.

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
2018 utgick order från regeringen att barn med utländsk bakgrund inte skulle delta i PISA-testen, det knepet är inte längre godkänt av oecd.
Citera
2026-09-08, 14:49
Medlem
Citat:

Synd att till och med den vänsterinfiltrerade myndigheten Skolverket säger att friskoleelever presterar betydligt bättre än kommunalt utbildade elever...
Citera
2026-09-08, 14:50
Medlem
herrgurkas avatar
Kan väl inte vara så svårt att förstå fixa detta. Ta landet som ligger överst på listan och kopiera deras system rakt av.
Citera
2026-09-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Om detta stämmer så borde resultaten från friskolor vara mycket sämre än från kommunala.
Vet inte om det särredovisas på det sättet. Men generellt är det mycket glädjebetyg och fler obehöriga lärare (pga billigare) i friskolor så det skulle inte förvåna mig.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-09-08 kl. 14:54.
Citera
2026-09-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Synd att till och med den vänsterinfiltrerade myndigheten Skolverket säger att friskoleelever presterar betydligt bättre än kommunalt utbildade elever...

De fuskar med betygen mot pengar och andra mutor. Sjukt korrupt system med dessa friskolor.
Citera
2026-09-08, 14:52
Medlem
När jag var 15 läste jag ca 1 bok i veckan. På sommarloven var det kanske 3-4 i veckan. Men så hade man också bara snake på sin nokia 3310 som största distraktion. Då var det roligare att cykla med vännerna och köpa glass och lägga sig under ett träd och läsa böcker. Herregud vilken nostalgi jag fick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in