Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Det är väl en viss skillnad på att dela olämpligt innehåll och att någon kommenterar olämpligt på X under ens egen kommentar. Det första är ju ett aktivt val och det andra har man ingen som helst kontroll över.
Därför att man har gjort ett aktivt val att befinna sig på en plattform som står för yttrandefrihet och där man följaktligen inte är ansvarig för andras yttranden och där tankesättet bakom inte är sådant att man blir det. Och som därför kritiseras som ”oansvarigt” av diverse aktörer i Sverige i just detta att principen inte är guilt by association.
Ja, det finns skillnader, men tankesättet att man blir ansvarig för andras kommentarer är det samma i grunden. Om jag delar någons inlägg på X eller Facebook kan det vara av något annat skäl än att jag håller med, eller att jag håller med om allt. Ändå blir jag i så fall kritiserad för åtminstone att jag gett uppmärksamhet eller spridning åt det hela. Av journalister, men inte minst av politiker som använder det för att misstänkliggöra och svartmåla.
Så Bohlin kan inte gärna vara speciellt förvånad över att det fungerar enligt den moralistiska svenska regeln att ”du är ansvarig för andras åsikter” om du uppmärksammar eller har lite liknande åsikter själv, också i det här fallet.