2026-09-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Det kommer inte bli nån överraskning med livstid och ett överklagande därefter
Så blir det nog. Sedan kanske Hovrätten tar god tid på sig att ta upp målet, så då får vi vänta länge att få veta hur det slutligen blir. Så tror jag.
Citera
2026-09-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Så blir det nog. Sedan kanske Hovrätten tar god tid på sig att ta upp målet, så då får vi vänta länge att få veta hur det slutligen blir. Så tror jag.

Nog lär det dröja innan det finns en slutgiltig dom.
Men om han nu blir dömd av TR (vilket är det troliga) så lär han ju bli kvar i häkte och då har ju HR en tidspress på sig att ta upp ärendet.
För han lär ju överklaga.
Tror HR har 2 mån max på sig.
Citera
2026-09-08, 12:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
FEL - inga blodspår från skor nånstans vad jag har sett. Ge oss källa till ditt påstående!

Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Han menade nog skoavtryck.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/20051110102529_skoavtryck_fran_en_mordare

Jag missade lite. Förutsatte att det måste funnits något på skon för att det ska bli avtryck.
Alla skoavtryck har gjorts med DLK-folie. Om man inte vet vad det är skall man naturligtvis ta reda på det. Det har jag som en av få gjort nu.

Det är dammet på skosulorna som ger spåravtryck (eller gör skorna mönster i dammet på golvet?):

Citat:
DLK-folie (Dust Lifting Kit) är en elektrostatisk gelatinfolie som används inom kriminalteknik för att säkra osynliga eller svaga skospår och fingeravtryck.

Metoden innebär att tekniker täcker golvet med en svart folie som lyfter upp allt damm och spår via elektrostatisk kraft; när folien lyfts upp avtecknar sig spåren tydligt i det svarta gelatinet.

För att säkra spår med DLK-folie används ofta:

Starkt ljus: Strålkastare eller ficklampa i låg vinkel för att synliggöra spåren innan och efter lyftning.

Svart folie: För bästa kontrast mot ljusare damm och skospår på ljusa underlag.

Elektrostatisk effekt: Folien fungerar som en "dammsugare" som fångar partiklar på ytan utan att skada dem.
Citera
2026-09-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Har han gett någon "rimlig" förklaring på varför han ens släpade in Gerd i ladugården?
Ja det är där det blir lite märkligt för mig - och vanskligt för honom.
Menar, varför medge att han hanterat kroppen öht?
Har inte läst fup så jag vet inte hur det medgivandet framkommit men för mig framstår det som konstigt.
Det kom väl rätt snart efter att han anhållits också?
En bara lite mer luttrad brottsling hade blånekat i ett sånt läge "Hur mitt DNA hamnat där? Inte en aning, där har ni ett mysterium i mina ögon"
Citera
2026-09-08, 12:42
Medlem
Det är ju väldigt kallt att kunna gå in och genomsöka huset efter att brutalt ha mördat två personer.
Om det funnits fler människor inne i huset, hade gm mördat dem också?
Inget blodspår på skoavtryck, då kan han ju gått in i huset efter morden.
Citera
2026-09-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Inget blodspår på skoavtryck, då kan han ju gått in i huset efter morden.
Det finns väl inget som tyder på att någon har varit inne i huset före morden?
Citera
2026-09-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det finns väl inget som tyder på att någon har varit inne i huset före morden?

Nej, jag tänkte på det att det saknas blodspår inne i huset. Det stärker ju teorin att han kan ha varit därinne strax efter morden, trots att han inte efterlämnade spår.
Citera
2026-09-08, 14:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nej, jag tänkte på det att det saknas blodspår inne i huset. Det stärker ju teorin att han kan ha varit därinne strax efter morden, trots att han inte efterlämnade spår.

Eller som någon skrev 2016, att han kanske var där på natten efter morden, hade varit hem och bytt skor för att inte lämna just blodspår.
Citera
2026-09-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej. De fanns i en stor mängd länder.
Tog med Danmark då de var det land som ligger närmast oss. Tror Danmark öppnade redan 2003.
Fast kommer inte ihåg när de kunde köpas på.nätet.
Varför skulle inte skorna kunna ha köpts på secondhand?? Det är väl inget konstigt. Nån som köpt dom på en semesterresa i länder där de var till salu, kom hem till Sverige provade skorna och inte, av olika anledningar, blev nöjd och sålde av dom.
Citera
2026-09-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, så står det inte i FUP. DNA på nylonstrumpan är från ’Person 1’ (=JJ) samt Gärd själv. Se nedan.

Det fanns också på en plats ”en mindre del som inte kunde utvärderas”, men detta kan alltså vara ’Person 1’.

Som jag tolkar det så fanns 2 dna spår som inte kom från brottsoffren. Ett på Gerds strumpor, JJ, samt ett från en portionspåse snus som hittades vid brottsplatsen.
Citera
2026-09-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog lär det dröja innan det finns en slutgiltig dom.
Men om han nu blir dömd av TR (vilket är det troliga) så lär han ju bli kvar i häkte och då har ju HR en tidspress på sig att ta upp ärendet.
För han lär ju överklaga.
Tror HR har 2 mån max på sig.
Tycker det här fallet är så svårt så vi kommer aldrig att få se en rättvis dom. En dom blir det förstås ändå.
Citera
2026-09-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Som jag tolkar det så fanns 2 dna spår som inte kom från brottsoffren. Ett på Gerds strumpor, JJ, samt ett från en portionspåse snus som hittades vid brottsplatsen.
Ja, snuset kommer jag ihåg. Det kom från en manlig person som ingick i familjekretsen,men jag vågar inte skriva ut vem det var ifall jag skulle komma ihåg fel. Kanske någon annan här också läst det.Kommer inte ihåg var uppgiften fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in