Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Men han verkar erkänna på de punkter där det finns bevis. Har han gett något svar på detta om handduken med Gerds blod?
Jag vet inte i vilken mån åklagaren tog upp handduken som en del av indiciekedjan. Han (?) kan ha tyckt att det räckte med övrig bevisning, eller att JJ skulle kunna slingra sig ur det hela ändå.
För mig är den blodiga handduken i vedboden en av många indicier som klart pekar på JJs skuld. Om vi ställer åklagarens version (JJ utförd mordet, ensam eller i sällskap) mot alla andra tänkbara versioner så har vi att logiskt passa in alla fakta vi har mot dessa och se vad som passar bäst.
I fallet handduken kräver en alternativ version (utan JJ som GM) att en annan person dyker upp efter att JJ lämnat platsen och torkar av Gärds blod från ett eggat vapen på handduken och sedan slänger den inne i vedboden i ladan. Alternativt kan vi tänka oss att JJ och GM tillsammans befinner sig inne i ladan när detta sker men att JJ av oförklarlig anledning inte berättar om detta. Han säger ju att GM lämnar platsen.
Jag hittar ingen annan rimlig förklaring än att JJ är den som torkar av Gärds blod från mordvapnet med handduken. Det är då ett klart indicium på att han också är GM.