2026-09-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding

Därav kan kan inte ta för givet att fartyget kommer kunna göra en säker omkörning vid en upphinnandesituation, så att gira styrbord och lägga sig nära bojarna vid upptäckt av fartyget hade enligt mig varit det bästa ur säkerhetssynpunkt och självbevarelsedrift. Återigen som jag sagt 100ggr, juridik är 99% tolkningsfråga. Jag säger inte att du har fel i ditt påstående men jag anser att mitt resonemang är säkrare i det här fallet

Nu har han ju inte kollat akterut en enda gång, då han ej hade utkik bakåt, så diskussionen är ju tämligen orelevant

Gör man det fetade på ett tydligt och korrekt vis är det dessutom en signal till bryggan att

"Jag har sett dig och förstår ditt behov av utrymme."

Säkerhet. Artighet. Sjömanskap.

Men, nu var det ju en samling blindstyren som var ute och tomtade, så då hjälper ju inget alls.
Citera
2026-09-08, 08:46
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Gör man det fetade på ett tydligt och korrekt vis är det dessutom en signal till bryggan att

Men, nu var det ju en samling blindstyren som var ute och tomtade, så då hjälper ju inget alls.
Nu kikade ju snipaföraren inte ut för då kunde han ju blivit blöt som något ljushuvud utan självbevarelsedrift skrev här i tråden.
Citera
2026-09-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Ja vi kanske talar om varandra.
Men fick intrycket du inte riktigt förstod E0 när du började tala om en extra maskinist pga 1500 kW osv. Med E0 finns det ju ingen vakt att gå öht - apropå ditt fetstilade. Så även om hon haft en Wärtsilä 6L32 på 2999kW under svensk flagg hade ju den där försten inte krävts ändå...

När du har bemannat maskinrum blir de ju att det skall (om man skall vara petnoga juridiskt) alltid befinna sej en fysisk person i ECR på samma sätt som en nautiker/styrman/utkik på bryggan. Man får "i teorin" inte ens lämna ECR för att gå och hämta kaffe / gå på toaletten (även om de inte är lika akut att vakta ECR som brygga).

Men när du har E0 anses ju fartyget vara fullt automatiserat - någon ska bara övervaka automatiken som övervakar att inget fallerar - du går ju inte ner från 2 vakter till 1 utan du går ju ner till "0" vakter - hence E0.

Det ger effekten att i vissa fartområden och storlekar på fartyg (tex en Norsk torrlastare i kystrute) så <existerar> inte ens positionen "Teknisk Chef". Nån måste naturligtvis ha maskinbehörigheten, men rent juridiskt finns ingen "Chief" eftersom hela "maskinavdelningen" finns så att säga inte. Befälhavaren kan i princip ha maskinbehörigheten. På minimum safe manning beslutet existerar inte ens raden för Teknisk chef om det är en liten pjäs som en Svitzer bogserbåt eller nått sånt.

På en liten Svitzer ASD tug så trots att den har kanske 5000 eller 7000 kW med dubbla Wärtsilä 32or så även om de finns en Chief med MB1:a ombord så kan han i princip helt lagligt sitta å köra en bogsering uppe i styrhytten på en FB6:a samtidigt som han är "maskinist". Bfh å han med MB1:an kan köra själva på 2 man på kort resa med chiefen som utkik bredvid bfh för han behöver inte rent juridiskt befinna sej i maskin/ECR osv...

Nu är MV 3500 GT så hon får nog anses som "stor" men hon har ju liten motor. Men kommer man under 2999 GT och 2999 kW i Norsk närfart osv så kan de va så att de kan evt också vara så att ett mycket lägre papper som krävs än om man bara stirrar på tabeller i STCW.

E0 ändrar massa parametrar.
Det tar inte bara bort en avlösande vakt i ECR.
Det ändrar hela grunden för utfärdandet av Min.Safe.Man-certet.

Styrbjörn är den som stämplat/utfärdat dina behörigheter och även den som stämplat och utfärdat ditt fartygs Säkerhetsbemanningsbeslut, så ja kanske du borde 😉

Vad är det här…ett troll, eller en wannabe-sjöman…?

Det här kan vara det suddigaste jag någonsin läst.

Istället för att problematisera ”undantag och special regler” som en faktor i olyckan, skriver du…”snömos”…

Vet du vad, jag tycker vi håller där. Den här diskussionen tillför ingenting till tråden.

Ha det!
Citera
2026-09-08, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Ja, och då kan vi jämföra att snipaföraren har inga andra ålägganden än att framföra sin båt säkert. Kaptenen har givetvis skyldighet att hålla utkik, men eftersom det verkar vara ett stort och växande problem - säkerhet till sjöss pga administrativa sysslor - så är det inte konstigt att säkerheten tummas på. Det är inte ett försvar, men en förklaring till varför mänsklig faktor gör att säkerheten ibland blir lidande.

Detta skrevs ironiskt nog bara en dryg månad innan olyckan:

As Masters, we remain legally responsible for the safety of the vessel, the crew, the cargo, and the environment.
But responsibility without realistic operational support eventually creates another kind of risk: accumulated fatigue, reduced focus, and decision overload.

The question is no longer whether paperwork is necessary.

The real question is:

How much administrative load can realistically be placed on people onboard before paperwork itself starts becoming a safety concern?

https://www.linkedin.com/posts/capt-oleksandr_after-more-than-18-years-at-sea-one-thing-share-7465620110548860929-sl2b/
Citera
2026-09-08, 11:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, och då kan vi jämföra att snipaföraren har inga andra ålägganden än att framföra sin båt säkert. Kaptenen har givetvis skyldighet att hålla utkik, men eftersom det verkar vara ett stort och växande problem - säkerhet till sjöss pga administrativa sysslor - så är det inte konstigt att säkerheten tummas på. Det är inte ett försvar, men en förklaring till varför mänsklig faktor gör att säkerheten ibland blir lidande.

Detta skrevs ironiskt nog bara en dryg månad innan olyckan:

As Masters, we remain legally responsible for the safety of the vessel, the crew, the cargo, and the environment.
But responsibility without realistic operational support eventually creates another kind of risk: accumulated fatigue, reduced focus, and decision overload.

The question is no longer whether paperwork is necessary.

The real question is:

How much administrative load can realistically be placed on people onboard before paperwork itself starts becoming a safety concern?

https://www.linkedin.com/posts/capt-oleksandr_after-more-than-18-years-at-sea-one-thing-share-7465620110548860929-sl2b/

Helt klart värt att betänka i sammanhanget och Kapten Martynenko verkar ha en god poäng i vad han skriver. Inte minst då såklart i ljuset av att den åtalade kaptenen här utnyttjade tiden han lämnade över styrning (och utkik enligt egen mening vad det verkar) till lotsen för att utföra pappersarbete.

Det är lätt att tänka att kaptenen här utför ett jobb det borde finnas en assistent, sekreterare eller annan besättningsman/befäl som utförde i första hand.
Citera
2026-09-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nu kikade ju snipaföraren inte ut för då kunde han ju blivit blöt som något ljushuvud utan självbevarelsedrift skrev här i tråden.
Det var iofs som en kommentar till påståendet att 100% av utkikarna på fartyg aldrig skulle förväntas lämna bryggan om det regnade.
Citera
2026-09-08, 11:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Nej, min tolkning är inte fel. Dock säger jag inte att du har fel heller. Hade det varit öppet hav hade jag hållt med dig i ditt påstående.

Men om han hade spottat fartyget på säg 2-3 km rakt akterut, så hade han ej kunnat avgöra om det vore 90, 190, eller 290m långt då han endast ser fartyget från frontalvy. Han kan heller inte avgöra hur bra dess manövreringsförmåga är och han kan inte avgöra hur trångt eller brett det kommer vara exakt där fartyget kommer ikapp honom.

Därav kan kan inte ta för givet att fartyget kommer kunna göra en säker omkörning vid en upphinnandesituation, så att gira styrbord och lägga sig nära bojarna vid upptäckt av fartyget hade enligt mig varit det bästa ur säkerhetssynpunkt och självbevarelsedrift. Återigen som jag sagt 100ggr, juridik är 99% tolkningsfråga. Jag säger inte att du har fel i ditt påstående men jag anser att mitt resonemang är säkrare i det här fallet

Nu har han ju inte kollat akterut en enda gång, då han ej hade utkik bakåt, så diskussionen är ju tämligen orelevant
Lägga sig nära vilka bojar?
Snipan låg redan på styrbords sida i farleden och höll en rak kurs.
Misje hade inte haft några problem att passera om Misje upptäckt snipan, det har kaptenen själv sagt.
Så att snipan låg fel, eller som Veri, vår AI copy/paste skribent påstår ”olaglig position” är bara BS

Men upprepar det jag sa tidigt i tråden. Båda kommer sannolikt klandras men skuldförvaltningen blir 80/20 lr 90/10, fartygets siffra först.

Att som AI COPY/paste skribenten tro att snipan minst kommer få 50% av skulden visar att även AI kan ha fel…
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-09-08 kl. 11:37.
Citera
2026-09-08, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Helt klart värt att betänka i sammanhanget och Kapten Martynenko verkar ha en god poäng i vad han skriver. Inte minst då såklart i ljuset av att den åtalade kaptenen här utnyttjade tiden han lämnade över styrning (och utkik enligt egen mening vad det verkar) till lotsen för att utföra pappersarbete.

Det är lätt att tänka att kaptenen här utför ett jobb det borde finnas en assistent, sekreterare eller annan besättningsman/befäl som utförde i första hand.

Tjena Svensson,

Givetvis har du rätt i att det borde finnas en assistent för detta, men det vet både du och jag att då hade det antagligen inte gått ihop sig ekonomiskt. Skulle de behöva en assistent extra per skift så är det dryga miljonen i kostnad per skift om det ens räcker. Hur går de flesta besättningar på fartyg idag? Är det 2 veckor till sjöss och 4 veckor ledigt? Isåfall betyder det med detta räkneexempel 3 extra anställda per fartyg för att täcka alla skift och det är då en kostnad på säkerligen 4 miljoner kronor per år. Finns dom marginalerna? Även om dom finns så är det 4 mille som rederiet kan kamma hem i vinst för varje fartyg istället och vinst är allt som räknas på företag idag. Den som inte vet det är inte införstådd med hur företag drivs 2026.

Som jag sagt från början, kaptenen är ålagd att göra en mängd administrativa sysslor och om en lots erbjuder sig att lösa navigation och hålla någorlunds utkik under tre timmar så är det för honom dyrbar tid att hinna "städa undan" massa administrativt arbete. Försvarbart? Nej inte enligt lag, men förståeligt varför fel uppstår.

Därav tror jag att 9 av 10 kaptener antagligen hade gjort samma sak i hans sits. Det är däri hans agerande inte har varit synnerligen oaktsamt utan enbart tyvärr gängse praxis och det är helt och hållet ett systemfel. Därav är kaptenen i en otacksam position och bör inte va den som hängs för detta. Det är rederi/"systemet" som ska hängas, förutom att ifrågasätta snipaförarens brist på omdöme (även om jag personligen inte vill åsamka honom mer skada än det lidande han redan går igenom) Och det ska belysas varför "diverse myndigheter och högre instanser" inte har lyssnat på dessa klagomål om säkerheten till sjöss, som med lite eftersökning inte verkar vara unikt. Som jag tidigare hänvisat till gjordes en studie på Chalmers redan 2013 med slutsatsen att ökade ålagda administrtivara sysslor riskerar säkerheten till sjöss. Jag läste även en intervju med en lots, vars främsta anledning att han slutade som kapten och började som lots var de alltmer ökade (och oönskade) administrativa arbetet.

Det är återigen inget juridiskt försvar, för har han brutit mot lagen så har han det i lagens mening, men det är en förklaring till den mänskliga faktorn till varför olyckor händer när fritidsbåtar har noll uppsikt runtomkring sig.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-08 kl. 11:47.
Citera
2026-09-08, 11:50
Medlem
Kaptenen kommer ju iof från en längre lastning (43h), borde hunnit med en del admin då…

Han kanske med satt och surfade som lotsen?
Citera
2026-09-08, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Vad är det här…ett troll, eller en wannabe-sjöman…?

Det här kan vara det suddigaste jag någonsin läst.

Istället för att problematisera ”undantag och special regler” som en faktor i olyckan, skriver du…”snömos”…

Vet du vad, jag tycker vi håller där. Den här diskussionen tillför ingenting till tråden.

Ha det!

Jag svarade på ditt uppenbart felaktiga påstående att upplägget med en ensam maskinist på något sätt skulle vara udda/onormalt/konstigt eller regelvidrigt på detta fartyget. Då svarar jag att det är inte alls ovanligt eller konstigt eller felaktigt med en ensam maskinist på en Norskflaggad liten fraktare i Kystrute/Stor Kystfart med E0 - det är högst normalt.

Sen säger du att hon hade behövt en extra maskinist om hon vore under Svensk flagg (också fel).

Även om de är ämnesglidande så är det knappast helt OT - det handlar ju om MV:s bemanning.

TLDR utan att få en kopia på Sjöfartsdirektoratets MSMC så kan vi inte avgöra - de kan mycket väl vara så att hon har dispens/beslut på en ensam M4 "motorpassare" i stor å liten kystfart.
Citera
2026-09-08, 15:04
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Solen gick ner 21.38 vid Tjörn. Ett bra tag innan lär det varit väldigt mindre ljust, precis som det efteråt, inte heller varit mattsvart.

Som tur är så vet jag ditt eget MO.

Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Den tiden på dygnet bör det ju inte varit särskilt ljust och även en räddningshelikopter kunde ju inte flyga pga vädret, så din beskrivning känns inte särskilt adekvat.

Det var varken mörkt eller dålig sikt!

Du har tyvärr gått på en av trådens alla myter, men du är långt ifrån ensam...

Som tur är, har jag skrivit ett genomtänkt inlägg för att avliva myten en gång för alla:

Myter, missförstånd och trådsanningar, #2:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Förslagsvis ser du Kustbevakningens film i inlägget, innan du fortsätter att sprida myten vidare i tråden.
Citera
2026-09-08, 15:15
Medlem
Citat:
Nej, min tolkning är inte fel. Dock säger jag inte att du har fel heller. Hade det varit öppet hav hade jag hållt med dig i ditt påstående.

Men om han hade spottat fartyget på säg 2-3 km rakt akterut, så hade han ej kunnat avgöra om det vore 90, 190, eller 290m långt då han endast ser fartyget från frontalvy. Han kan heller inte avgöra hur bra dess manövreringsförmåga är och han kan inte avgöra hur trångt eller brett det kommer vara exakt där fartyget kommer ikapp honom.

Nu råkar ju denna leden i princip ha avsaknad av bojar och utgörs snarast av en bred och bråddjup fjord. På så vis finns det ju ingen yttre farledsgräns såsom bojar, dykdalber, sandbankar eller annat som definierar ett område där mindre fartyg kan ligga i leden medan de håller sig undan en del. Snipan låg ju 150-200 meter ut och lämnade ca 450 meter seglingsfritt vatten mot den gröna pricken (12-metare) och ytterligare 450 meter till närmaste grund. Som referens är Stenas passage genom Gäveskär 400 meter och i princip hela Elbe upp till Hamburg är 500-600 meter bred. Så det finns ju oceaner av fritt vatten för ett litet 90x16 meters lastfartyg att passera.

Helt enkelt, lämnade snipan gott om vatten vilket var hans skyldighet. Sedan höll ju ingen utkik så det hjälper ju föga.

Det förändrar ju givetvis inte att snipan borde haft utkik akteröver för att kunna undvika kollision när det visade sig att lastfartyget inte såg dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in