Citat:
Ursprungligen postat av
MDMArookien
Anledningen till min frågeställning i trådstarten är att ibland kommer man in på liknande diskussioner privat. Då vill jag se om denna infallsvinkeln funkar eller om den går att slå hål på. Problemet är bara att det kommer massa nya ord och begrepp jag måste google på hela tiden för att förså vad de pratar om och kunna möta det. Så jag har märkt att slutresultatet blir jag måste lära mig mer och mer av deras ideologi för att kunna debattera mot dem. Blir ganska jobbigt i slutändan. För att enligt deras definition, om jag inte vet vad ett ideologiskt kön är som exempel, när det tas upp så har jag automatiskt förlorat. Då jag inte kan möta det. om jag inte googlar på det och kollar upp vad det är. så blir ett litet moment 22 här också faktiskt. Måste lära mig mer och mer av det jag inte tycker stämmer för att kunna möta det.
Skulle någon kunna övertala mig till att anamma allt detta så är jag helt öppen för att ändra mig, men tror den risken är minimal/obefintlig.
Du märker ju tydligt själv:
1. Varje gång du närmar dig ett svar, så bemöter de dig med fler frågeställningar. De kommer helt enkelt inte att låta någon skeptiker vinna över dem eller acceptera dem i sin ideologi.
2. När du diskuterar genus så är du i deras ”Dojo”. De är mästarna, du är lärlingen, eftersom de är bärarna av ideologin. Du är i ett konstant underläge om du inte accepterar ideologin och spelar med den själv.
Din hjärna opererar på logik vilket är totalt diskvalificerat i deras grupp.
Jag fattar hur det är att vilka ”make sense” av logiken, styra in allt i ett fack som du använda sen när du har nytta av det. Men det är
per deras design helt omöjligt.
Istället för ditt normala tankesätt som fungerar fantastiskt vid arbete, pluggande, egenföretagande, hemmasnickrade etc:
”Jag vill veta definition av X för att se om det fungerar med Y och Z”
Så spelar deras tankegångar på en HELT annan tongång, något du aldrig i ditt liv ens har undersökt eftersom du ALLTID defaultar till ditt logiska tänkande. Du måste ställa dig frågor såsom:
”Vad är det sociala trycket här”
”Vad är syftet med deras ideologi”
”Vilka känslor känner de när de pratar om transkvinnor”
”Vilken person har mest makt i denna diskussion och varför har de makten”
”Vem/vad/vilka lyssnar dessa personer till”
”Varför är de pressade att tycka som de gör om kvinnors definition”
”Vad har de för egenvinning av att förmedla deras åsikter”
”Vad betyder de det säger egentligen”
”Är det ens värt för mig att gå med i denna krets”
Du måste öppna upp dina hjärna för annat än enbart logiskt tänkande om du vill försöka ”vinna” eller ”förstå” dem. Du är liksom en schackmästare som vill gå med i en teatergrupp och bara antar att du kan använda din mönsterigenkänning för att övertyga en grupp vars status enbart har att göra med den som kan spela apa bäst. Även fast du kan lägga vem som helst i schack matt på ett schackbräde så kommer du bli spottad på i deras krets.