2026-09-08, 20:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Så är det, och maktstrukturer finns överallt.

Man kan snöa in sig på cirkelargumenten de designat, ett dött lopp om du frågar mig. Man kan ansluta till dem, eller så kan man bli deras motståndare.

Vinnaren är i slutändan den som lägger tiden enbart på sig själv.

Finns både mindre och större maktstrukturer än HBTQ ändå. Varför lägga tiden på just det?
Jag kommer alltid att försvara sanningen mot lögnerna. Varför lägger du så mycket tid på att andra inte ska lägga tid på det? Verkar knäppt. Jag vinner förstås de flesta diskussioner mot dem. Allt är idioti. Anser man att man är en byrå, är man det och alla andra ska anse det.

Sen ger jag även argument för andra när de diskuterar mot dem. Verkligheten vs postmodernismen. Men verkligheten vinner förstås alltid. Den är alltid sann i sig själv.

Jag ser dina argument mer som att du insett att de har fel, men kan ändå inte släppa det utan, vill behålla illusionen.
Citera
2026-09-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag kommer alltid att försvara sanningen mot lögnerna. Varför lägger du så mycket tid på att andra inte ska lägga tid på det? Verkar knäppt. Jag vinner förstås de flesta diskussioner mot dem. Allt är idioti. Anser man att man är en byrå, är man det och alla andra ska anse det.

Sen ger jag även argument för andra när de diskuterar mot dem. Verkligheten vs postmodernismen. Men verkligheten vinner förstås alltid. Den är alltid sann i sig själv.

Jag ser dina argument mer som att du insett att de har fel, men kan ändå inte släppa det utan, vill behålla illusionen.
Jag tror du spenderar din energi på fel person. Han är inte en av personerna som argumenterar för dessa sakerna. Han är bara av åsikten att man inte måste ta alla strider. Medans det känns som att du vill ta alla striderma. Det tror jag är den största skillnaden mellan er.

Jag förstår er båda. Men ibland orkar man helt enkelt inte. Livet är för kort.
Citera
2026-09-08, 21:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Jag tror du spenderar din energi på fel person. Han är inte en av personerna som argumenterar för dessa sakerna. Han är bara av åsikten att man inte måste ta alla strider. Medans det känns som att du vill ta alla striderma. Det tror jag är den största skillnaden mellan er.

Jag förstår er båda. Men ibland orkar man helt enkelt inte. Livet är för kort.
Jag gillar och älskar striden. Det är en del av livet.

Men varför argumenterar man så mycket för att man inte ska kämpa mot och lägga sig platt. Är inte livet för kort för det, för den personen också då. Är syftet egentligen nåt annat, att få dig att inte göra det.
Varför ska man kämpa för något alls då blir frågan. Är det inte bättre att sitta hemma och äta sin borsjtj istället för att protestera.
Citera
2026-09-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag gillar och älskar striden. Det är en del av livet.

Men varför argumenterar man så mycket för att man inte ska kämpa mot och lägga sig platt. Är inte livet för kort förr det också för den personen då. Är syftet egentligen nåt annat, att få dig att inte göra det.
Varför ska man kämpa för något alls då blir frågan. Är det inte bättre att sitta hemma och äta sin borsjtj istället för att protestera.
Absolut ska man kämpa, men man orkar inte ta alla strider. Ibland märker man att någon är helt bakom flötet och att det inte är någon mer idé att argumentera. Ibland märker man att man känner en tillräcklig samhörighet med personen, så att det inte är ngn idé att argumentera om smågrejer. Ibland blir det bara så utdraget så man känner sig uttråkad och inte orkar mer. Jag antar att du är under 30. Du kommer förstå mig när du blir äldre.

Jag var en facebookkrigare när jag var yngre.

Edit: värt att tillägga också. Ibland har man fel.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-08 kl. 21:17.
Citera
2026-09-08, 21:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Absolut ska man kämpa, men man orkar inte ta alla strider. Ibland märker man att någon är helt bakom flötet och att det inte är någon mer idé att argumentera. Ibland märker man att man känner en tillräcklig samhörighet med personen, så att det inte är ngn idé att argumentera om smågrejer. Ibland blir det bara så utdraget så man känner sig uttråkad och inte orkar mer. Jag antar att du är under 30. Du kommer förstå mig när du blir äldre.

Jag var en facebookkrigare när jag var yngre.

Edit: värt att tillägga också. Ibland har man fel.
Du har nog fel om min ålder. En del blir gamla och trötta, andra inte. Gör som du vill. Jag skiter i det.
Citera
2026-09-08, 21:36
Medlem
Citat:
Skillnaden är dock att det faktiskt finns en möjlighet att det finns något som vi skulle kunna uppfatta som gud. Samtidigt som jag har svårt att förstå vad en kvinna är utifrån en transkvinnas perspektiv. har inte fått någon rimlig förklarning. En kristen kan nog förklara gud är till en viss nivå i alla fall.

Skillnaden är också att de kristna kallar det för en "tro" medans yttervänstern förklarar genus(vetskap) som vetskap utan att kunna förklara eller definiera vad en kvinna är.

Möjligheterna för att där faktiskt finns något som vi kallar för könsidentitet i våra skallar som då och då skiljer sig från någons uppsättning kromosomer är ju rejält mycket högre, eftersom vi faktiskt har både "vittnen" och det över hela klotet och genom hela vår historia, rätt ofta barn som itne haft en chans at utplocka upp detta nånannstans ifrån... medan Gud faktiskt inte har gett ett pip ifrån sig.
Vad sen just du som person "förstår" av detta är ju fullständigt ointressant.

Och vad sjutton är det ens.. mer du behöver få förklarat för dig?
Senast redigerad av Merapi 2026-09-08 kl. 21:40.
Citera
2026-09-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Möjligheterna för att där faktiskt finns något som vi kallar för könsidentitet i våra skallar som då och då skiljer sig från någons uppsättning kromosomer är ju rejält mycket högre.
Vad sen just du som person "förstår" av detta är ju fullständigt ointressant.

Och vad sjutton är det ens.. mer du behöver få förklarat för dig?

Berätta för mig vad en kvinna är uteifrån ett icke biologiskt perspektiv (könsidentite). Förklara för mig vad det är från kvinnliga sidan man drar sig till när man känner att man har fel kön. Sluta vara så spydig. Du säger att det är oinstressant men är en av de mest aktiva i hela denna tråden.

Jag kräver en logisk förklarning för att jag ska kalla någon kvinna. Jag skiter i vad du känner dig som. Du kan känna dig som en svamp i skogen för min del. Jag skiter i vad du känner dig som. Speciellt med den attityden. Du är den mest dryga personen av alla i hela tråden.

Om jag ska gå med på att kunna kalla någon kvinna så måste vi först definera vad en kvinna är. Ett biologiskt kön går att definera XX/XY,livmoder,prostata osv osv. Man märker att du är en känsloperson då du flera gånger i rad nu har agerat som en känsloperson och tar detta personligt.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-08 kl. 21:55.
Citera
2026-09-08, 21:56
Medlem
Citat:
Berätta för mig vad en kvinna är uteifrån ett icke biologiskt perspektiv (könsidentite). Förklara för mig vad det är från kvinnliga sidan man drar sig till när man känner att man har fel kön. Sluta vara så spydig. Du säger att det är oinstressant men är en av de mest aktiva i hela dena tråden.

Jag kräver en logisk förklarning för att jag ska kalla någon kvinna. Jag skiter dit i vad du känner dig som. Du kan känna dig som en svamp i skogen. jag skiter i vad du känner dig som. speciellt med den attityden.

Om jag ska gå med på att kunna kalla någon kvinna så måste vi först definera vad en kvinna är.

En kvinna är en människa av honkön.
Men! människor föds inte alltid som det ena eller andra könet, du har en radda av fenomen som kan hända med oss då vi utvecklas i livmodern, där finns ex. varianter av kromosomer utöver XX eller XY, där finns människor som föds med osäkert kön, intersexuella, det går inte vilket könet är OCH! där finns alltså människor som föds med en annan könsidentitet i huvudet än vad kromosomerna säger, utöver! att där finns människor som föds homosexuella eller androgyna eller X,C,Y olika varianter av allt möjligt.

Vad är det ENORMA problemet för dig och din åsiktsort att klara av att acceptera att verkligheten är lite mer nyanserad än enkom A och B?
varför kräver ni att människor måste vara A eller B? utan minsta nyanser emellan, när världen så uppenbart är extremt nyanserat? Har ni nån brist nånstans ni är födda med?

Och varför frågar du inte dig själv detta, Vad är det som gör att du identifierar dig som man?
Hur känns det och vad är det att identifiera sig som man? vad är det som drar dig till sånt som du betraktar som manligt?

kräver du en logisk förklaring till varför du ska kalla någon för Anders?
Eller kallar du någon för Anders, helt enkelt för det har personen ifråga bestämt att han vill heta, de tär hans identitet.

Om du stöter på en transperson, ex. någon som verkar ha varit född som man, men som står där framför dig i klänning och läppstift och långt hår...står du där då som ett fån och vägrar kalla henne för en hon?
Varför?

Är ju bara obegripligt trångsynt och erbarmligt fantasilöst.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-08 kl. 22:02.
Citera
2026-09-08, 21:59
Medlem
Citat:
En kvinna är en människa av honkön.
Men! människor föds inte alltid som det ena eller andra könet, du har en radda av fenomen som kan hända med oss då vi utvecklas i livmodern, där finns ex. varianter av kromosomer utöver XX eller XY, där finns människor som föds med osäkert kön, intersexuella, det går inte vilket könet är OCH! där finns alltså människor som föds med en annan könsidentitet i huvudet än vad kromosomerna säger, utöver! att där finns människor som föds homosexuella eller androgyna eller X,C,Y olika varianter av allt möjligt.

Vad är det ENORMA problemet för dig och din åsiktsort att klara av att acceptera att verkligheten är lite mer nyanserad än enkom A och B?
varför kräver ni att människor måste vara A eller B? utan minsta nyanser emellan, när världen så uppenbart är extremt nyanserat? Har ni nån brist nånstans ni är födda med?
Som sagt, du får känna dig som vad du vill. Det gör inte dig till en kvinna bara för att du känner dig som en kvinna. Verkligheten är att en kvinna/man är inte något man känner sig som eller identifierar sig som. Det är något man är. Sedan får du kalla dig för vad du vill. Du kan dock inte tvinga mig till att anamma samma sak.

Något man identifierar sig som eller känner sig som, gör inte personen till saken man identifierar sig som, känner sig som. Samma resonemang går att applicera på allt du känner dig som. Inte bara detta.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-08 kl. 22:04.
Citera
2026-09-08, 22:04
Medlem
Citat:
Som sagt, du får känna dig som vad du vill. Det gör inte dig till en kvinna bara för att du känner dig som en kvinna. Verkligheten är att en kvinna/man är inte något man känner sig som eller identifierar sig som. Det är något man är. Sedan får du kalla dig för vad du vill. Du kan dock inte tvinga mig till att anamma samma sak.

I sånt fall är du ju ingen man, du är ingen man bara för att du känner dig som en.
Världen bestämmer hädanefter att du är en tjej i 3 års åldern. vad du känner dig som skiter vi övriga i.

För jo, verkligheten är exakt sådan att man har en könsidentitet i skallen. Du har det, jag har det.
och den är värdigt stark. Lär dig respektera dess existens.
Citera
2026-09-08, 22:05
Medlem
Citat:
I sånt fall är du ju ingen man, du är ingen man bara för att du känner dig som en.
Världen bestämmer hädanefter att du är en tjej i 3 års åldern. vad du känner dig som skiter vi övriga i.

För jo, verkligheten är exakt sådan att man har en könsidentitet i skallen. Du har det, jag har det.
och den är värdigt stark. Lär dig respektera dess existens.

Jag är en man för att jag föddes som en och har alla biologiska attributer för en. Inte för att jag känner mig som en man eller identifierar mig som en man.
Citera
2026-09-08, 22:08
Medlem
Citat:
Jag är en man för att jag föddes som en och har alla biologiska attributer för en. Inte för att jag känner mig som en man eller identifierar mig som en man.

är du säker på det?
Vad om du går till doktorn i morgon och han tar ett litet blodprov på dig och kommer sen och säger att du har kromosomerna XXY ex.

är du då en man? eller vad är du?
Penis och testiklar blir uppkäkade av en haj vid en liten simtur i indiska oceanen...lite hajsnacks den dagen....är du fortfarande en man?

Dina testosteronvärden sjunker drastiskt pga nån sjukdom...du får kvinnliga höfter och fett på "fel" ställen ex som 2 bulor på övre bröstkorgen....är du fortsatt en man?

Ska jag behöva kalla dig för en han? när du så uppenbart har tuttar?
jag tycker du mycket mer ser ut som en hon...
Senast redigerad av Merapi 2026-09-08 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in