2026-09-07, 21:41
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag ställde följande följdfråga till Google AI: Måste droppets sammansättning och energimängd framgå?

Svaret blev sammanfattningsvis:
Ja, både den exakta sammansättningen och den totala energimängden (kaloriinnehållet) måste framgå.

För ett barn med en så svår tarmsvikt som PIPO är energimängden per dygn en helt kritisk medicinsk parameter, och det är just detta som gör att uppgifterna måste finnas dokumenterade i läkarintygen vid en utlandsresa.
Jag är väl medveten om att svar från AI måste faktakollas och jag har inte egen kunskap för att kunna bedöma detta svar. Men det låter fullt rimligt.

Kan inte svara direkt på det men det jag vet är att kalorimängden måste stå på påsen. Intyg tror jag Apoteket kan skriva ut och signera utifrån ordinationen inför resa.
Citera
2026-09-07, 21:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Kan inte svara direkt på det men det jag vet är att kalorimängden måste stå på påsen. Intyg tror jag Apoteket kan skriva ut och signera utifrån ordinationen inför resa.
Svårt för föräldrarna att missa kaloriinnehållet när de måste administrera intyg och andra handlingar inför resan, kan man tycka?
Citera
2026-09-07, 21:51
Medlem
Citat:
Svårt för föräldrarna att missa kaloriinnehållet när de måste administrera intyg och andra handlingar inför resan, kan man tycka?

Nja, jag skulle säga att det nog är svårare att missa vad som står på en påse man hänger och kopplar på varje kväll.
Citera
2026-09-07, 21:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nja, jag skulle säga att det nog är svårare att missa vad som står på en påse man hänger och kopplar på varje kväll.
Just att mamman gått ut så hårt med att hon trodde att droppet var 100 % gör att trovärdigheten känns tveksam givet den samlade bilden av allt som framkommit.
Citera
2026-09-07, 22:03
Medlem
Citat:
Just att mamman gått ut så hårt med att hon trodde att droppet var 100 % gör att trovärdigheten känns tveksam givet den samlade bilden av allt som framkommit.

Det är inte omöjligt. Men mycket osannolikt givet allt som framkommit. Jag tycker även att det rimligtvis borde ha ifrågasatts mer av media och i sociala medier än vad det har gjort.
Citera
2026-09-07, 22:06
Medlem
Citat:
Dessutom måste den som sätter droppet noggrant kolla påsen för att se att den inte är skadad och se vad det står på den eftersom det kan ha blivit fel från distributör och kommit med påse med avvikande innehåll
Citera
2026-09-07, 22:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är inte omöjligt. Men mycket osannolikt givet allt som framkommit. Jag tycker även att det rimligtvis borde ha ifrågasatts mer av media och i sociala medier än vad det har gjort.
Jag brukar kritisera media för att inte granska makthavare i allmänhet och vården och socialtjänsten i synnerhet. Men reportagen om ”Fallet Elsa” har haft en slagsida som jag inte alls gillar. Skulle mammans uppgifter ifrågasättas av media skulle hela upplägget falla.
Citera
2026-09-08, 07:46
Medlem
Intressanta spekulationer som pågår o ingen ställer sig då frågan hur all vårdpersonal kunde missa att droppet inte stämde alla gånger som Elsa låg inlagd..... Det enkla svaret är nog att man kollar i journalen vad som står o sen ifrågasätter man inte det... Men en outbildad förälder hon bara Måste vetat...
Citera
2026-09-08, 08:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Intressanta spekulationer som pågår o ingen ställer sig då frågan hur all vårdpersonal kunde missa att droppet inte stämde alla gånger som Elsa låg inlagd..... Det enkla svaret är nog att man kollar i journalen vad som står o sen ifrågasätter man inte det... Men en outbildad förälder hon bara Måste vetat...
Nu handlar det inte om ”en outbildad förälder” utan om en LSS-utförare på heltid. En LSS-utförare är en professionell aktör som måste ha instruktioner från vården gällande dropp, kost och återrapportering för ett barn med en sjukdom som PIPO. Om underlaget från vården brister är LSS-utföraren skyldig att agera enligt gängse rutiner för samverkan mellan professionella aktörer. Det är uppenbart att så inte har skett.

Vidare har det inte framkommit var i journalen felet där det stod 100 % finns. En journal kan innehålla tusentals sidor och textjournalen och medicinlistor är olika dokument. Vidare har olika sjukhus olika journaler. Att det finns fel i journaltexter är inte ovanligt.

Vid inläggningar utgår personalen säkert från medicinlistorna och droppets faktiska sammansättning.
Citera
2026-09-08, 09:49
Medlem
Citat:
Nu handlar det inte om ”en outbildad förälder” utan om en LSS-utförare på heltid. En LSS-utförare är en professionell aktör som måste ha instruktioner från vården gällande dropp, kost och återrapportering för ett barn med en sjukdom som PIPO. Om underlaget från vården brister är LSS-utföraren skyldig att agera enligt gängse rutiner för samverkan mellan professionella aktörer. Det är uppenbart att så inte har skett.

Vidare har det inte framkommit var i journalen felet där det stod 100 % finns. En journal kan innehålla tusentals sidor och textjournalen och medicinlistor är olika dokument. Vidare har olika sjukhus olika journaler. Att det finns fel i journaltexter är inte ovanligt.

Vid inläggningar utgår personalen säkert från medicinlistorna och droppets faktiska sammansättning.
På medicinlistorna är det lätt att följa vad för medicin/mediciner/preparat och hur mycket som har givits till "patienten"/kunden/brukaren och personen som ger medicinen till "patienten" ska signera (intyga) med sina initialer - varje gång "patienten" tagit sin dos. Listorna ska sparas och medicinskt ansvarig sjuksköterska ska kontrollera listorna. Så tror jag regelboken säger.
Avvikelser ska givetvis dokumenteras och rapporteras.
Om "patienten" avböjt medicinering - ska detta vara dokumenterat också.
Senast redigerad av commandaria 2026-09-08 kl. 10:08.
Citera
2026-09-08, 10:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
På medicinlistorna är det lätt att följa vad och hur mycket som har givits till "patienten"/kunden/brukaren och personen som ger medicinen till "patienten" ska signera (intyga) med sina initialer - varje gång "patienten" tagit sin dos. Listorna ska sparas och medicinskt ansvarig sjuksköterska ska kontrollera listorna. Så tror jag regelboken säger.
Avvikelser ska givetvis dokumenteras och rapporteras.
Ja, i medicinlistan och i dropplistan har garanterat rätt sammansättning stått. Det är också experterna i Uppsala som bestämt droppets sammansättning. Jag kan bara spekulera men den felaktiga uppgiften om 100 % kommer förmodligen från sjukhuset i Örebro. Och eftersom det var ansvarige läkaren i Örebro som drog igång orosanmälningarna har antagligen siffran 100 % följt med från honom in i orosanmälningarna.

Det som framkommit visar en total kollaps i kommunikationen mellan LSS, Örebro och Uppsala. Den som kommit i kläm är Elsa under hela sin hittillsvarande barndom.
Citera
2026-09-08, 11:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

LSS arbetare har inte medicinsk utbildning eller licens. De delegeras uppgifter av vården.

Yttersta ansvaret för att patienten ligger hos vården.

LSS personal och sjukvårdspersonal är långt ifrånställda varandra i ansvar och mandat.

Akademiska och Örebro vägrade skicka remiss till Sahlgrenska och Victorias berättelse om hur det gick till mellan akademiska, Örebro och henne visar på en vårdgivare som straffat Victoria genom Elsa över den kritik hon gav dem över vanvård.
Senast redigerad av Ajogen 2026-09-08 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in