Citat:
Ursprungligen postat av
CandyForcester
Dagens elbilsbatterier är ju litiumjonbatterier, dvs samma grundteknik som har använts i småbatterier till laptopdatorer, mobiltelefoner, skruvdragare mm i över 25 år vid det här laget.
Framför allt skruvdragarbatterier kan man ju "råka" misshandla på ungefär samma sätt som gasglada elbilsförare gör, den som har ett antal års erfarenhet av sådana maskiner av mer eller mindre skumma märken, borde ha gjort en del erfarenheter som han kan använda även bakom ratten på en elbil.
Jag har en känsla av att tillverkarna av elverktyg, ficklampor mm har varit mycket sämre och senare på att få till skyddskretsar som skonar batteriet på ett bra sätt, jämfört med mer elektronikkunniga firmor som håller på med datorer och mobiltelefoner.
De elbilar jag hittills har haft att göra med har varit äldre modeller med bly- eller nickelbaserade batterier som var ännu mer ömtåliga för strömstötar mm än dagens litiumjonbatterier, så där har man verkligen fått lära sig att köra som om man har ett ägg mellan högerfoten och gaspedalen. Och komma ihåg att ABSOLUT INTE motorbromsa när batteriet redan är fulladdat.
Min erfarenhet av batterier till maskiner är att de håller länge ju mer de används. Har batterier som är 12 år gamla och fortfarande funkar utmärkt. Använder mina maskiner mycket i jobbet, ibland lyckas jag tömma alla 8 på en dag, tomma batterier laddas samma kväll, sällan urladdade mer än några timmar.
Och det verkar funka så på elbilar, läste just om en Kia eNiro -19 som gått 30.000 mil, batteriet visade 100% vid test. Bilen var i princip bara AC laddad.
De som kör lite och använder bilen sällan, tror jag kommer få mest problem med batteriets hållbarhet.