Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Gör som jag ,titta på bilar via Blocket och provkör själv , kräver dock lite tid och engagemang .
Kolla annars på exempelvis Finn.no efter gamla elbilar .
Tydligen får man inte ljuga om den faktiska räckvidden i Norge då man annonserar .
Soul , ZOE , Leaf , spelar ingen roll vilket märke de tillhör , de har ingen lång räckvidd efter 10 år även om de bara gått 3-4000 mil totalt .
Det är klart att egna upplevelser är det man blir mest påverkad av men det är ju inte alltid de stämmer med verkligheten. Egenrapporterad körsträcka är ett trubbigt mått, körstil, användningsområde, däckval och liknande påverkar ju minst lika mycket som hur skicket på batteriet är.
Jag är inte det minsta intresserad av en gammal bil och allra minst en Zoe så att jag skulle börja plöja annonser och provköra det kommer inte hända.
Men jag tycker det skulle vara intressant att se nån slags statistik, om det är nån som på riktigt testat batterier på äldre elbilar.
Hur stor kapacitet har ett 10 år gammalt Zoe-batteri i genomsnitt? Hur många är utbytta på garanti? Hur många bilar är skrotade för att batteriet har gett upp?
Borde väl finnas data på det, data som du tagit del av och kanske kan tänka dig att dela med dig av.