2026-09-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Vi vet ju inte hur det testet gick till. Det kan tänkas att man helt enkelt via OBD har läst ut en siffra på 100 % ur bilens egna system utan att fundera på vad den siffran betyder. Jag har sett lite för många buggar i diagnossystem på bilar (både fossil- och elbilar) för att kunna lita blint på vad de säger.

En annan möjlighet är ju att batteriet hade en rejäl överkapacitet då det var nytt, och att det nu har kommit ner på sin nominella kapacitet. Även där kan man ev misstänka någon form av bugg, t ex om bilen har levererats med alternativt ett större eller ett mindre batteri, det där exemplaret har det större batteriet men mjukvaran är konfigurerad för det mindre.

Ja alltså man har ju dock hört många historier från olika elbilsägare som haft en bil i flera år och kört mycket och sagt att de märker ingen skillnad i räckvidd. Det kan säkert stämma i många fall, för säg att ett batteri med 69 kWh kan utnyttja 65 kWh och resten är buffert som inte går att köra på.

Sen efter flera år och många mil så kanske 4 kWh är förlorade, men bilen har fortfarande 65 kWh kvar och därför märks inget. Det fina med det är ju också att batterierna tappar som mest första åren. Så har man inte märkt något på räckvidden på den tiden så lär man märka väldigt lite framöver eftersom det största tappet redan är gjort och sen går det mycket långsammare.
Citera
2026-09-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Vi vet ju inte hur det testet gick till. Det kan tänkas att man helt enkelt via OBD har läst ut en siffra på 100 % ur bilens egna system utan att fundera på vad den siffran betyder. Jag har sett lite för många buggar i diagnossystem på bilar (både fossil- och elbilar) för att kunna lita blint på vad de säger.

En annan möjlighet är ju att batteriet hade en rejäl överkapacitet då det var nytt, och att det nu har kommit ner på sin nominella kapacitet. Även där kan man ev misstänka någon form av bugg, t ex om bilen har levererats med alternativt ett större eller ett mindre batteri, det där exemplaret har det större batteriet men mjukvaran är konfigurerad för det mindre.

Test på Kia verkstad vid service om jag uppfattade rätt. Det var i en FB grupp för Kia Niro. Ägaren la ut protokollet.
Citera
2026-09-11, 22:36
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Då är det testet totalt felaktigt. Ingen bil, absolut inte en endaste elbil på jorden har 100% kvar efter så många mil. Det är toalt felaktigt och ren lögn.

Inte ens med nyaste batteriteknologin som är på forskningsstadiet har vi sett något sådant.
Du har aldrig läst BAB7:s inlägg om världens bästa ZOE märker jag .
Den enda elbilen som bara blir bättre och bättre ju mer den körs....
Citera
2026-09-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du har aldrig läst BAB7:s inlägg om världens bästa ZOE märker jag .
Den enda elbilen som bara blir bättre och bättre ju mer den körs....

Jo tack, jag har läst allt om det och vi alla vet att Zoe är en av de sämsta bilarna på marknaden just nu.
Citera
2026-09-12, 09:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo tack, jag har läst allt om det och vi alla vet att Zoe är en av de sämsta bilarna på marknaden just nu.
Har väl aldrig varit en bra bil? Alltid underpresterat i tester, däremot billig och tillgänglig för många.
Batterierna verkar hålla bra trots att det är billiga bilar, batterierna håller ju för den delen bra i alla elbilar, såna här frågor kommer snart vara totalt ointressanta.
Citera
2026-09-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Test på Kia verkstad vid service om jag uppfattade rätt. Det var i en FB grupp för Kia Niro. Ägaren la ut protokollet.

Då är det säkert bilens - möjligen buggiga - OBD-system som har rapporterat siffran. Jag tror inte en bilverkstad har möjligheten - eller tiden - att göra en kontrollerad laddning och urladdning med noggranna mätningar av alla relevanta värden vid en vanlig service.
Citera
2026-09-12, 11:55
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har väl aldrig varit en bra bil? Alltid underpresterat i tester, däremot billig och tillgänglig för många.
Batterierna verkar hålla bra trots att det är billiga bilar, batterierna håller ju för den delen bra i alla elbilar, såna här frågor kommer snart vara totalt ointressanta.
Batterierna håller , som i alla andra tidiga elbilar, inte bra överhuvudtaget.
3-4 mils räckvidd vintertid på en 10 år gammal ZOE som bara gått 10.000 mil är inte OK .
Nu gick de ju bara runt 10 mil som nya om det var kallt ute men .......
Citera
2026-09-12, 12:24
Medlem
De äldre Zoe som jag känner till, verkar ha gått ganska felfritt (så när som den vanliga sjukan med motorlagren). Tycks inte vara några problem med åldring av batteriet heller, men det kan ju hänga ihop med att de bilar jag känner till dels körs mest på landsväg och dels körs av gamla yrkesförare som har tillräcklig impulskontroll för att undvika att stampa gasen i botten i varje korsning.
Jag har hört klagomål om dåligt halvljus och svårt att LED-konvertera, och på en av bilarna har visst DCDC-omvandlaren för 12 V-matningen gått sönder en gång.

Numera har ju motorlager till Zoe kommit ut på reservdelsmarknaden, och att byta dem är inte märkligare än att byta lager i en tvättmaskinsmotor eller vilken annan elmaskin som helst.
Citera
2026-09-12, 12:33
Moderator
Citat:
Batterierna håller , som i alla andra tidiga elbilar, inte bra överhuvudtaget.
3-4 mils räckvidd vintertid på en 10 år gammal ZOE som bara gått 10.000 mil är inte OK .
Nu gick de ju bara runt 10 mil som nya om det var kallt ute men .......
Var kan jag läsa om fenomenet att deras batterier inte håller, är det många som är utbytta på garanti och liknande?
Citera
2026-09-12, 22:38
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Var kan jag läsa om fenomenet att deras batterier inte håller, är det många som är utbytta på garanti och liknande?
Gör som jag ,titta på bilar via Blocket och provkör själv , kräver dock lite tid och engagemang .

Kolla annars på exempelvis Finn.no efter gamla elbilar .
Tydligen får man inte ljuga om den faktiska räckvidden i Norge då man annonserar .
Soul , ZOE , Leaf , spelar ingen roll vilket märke de tillhör , de har ingen lång räckvidd efter 10 år även om de bara gått 3-4000 mil totalt .
Citera
2026-09-13, 08:12
Moderator
Citat:
Gör som jag ,titta på bilar via Blocket och provkör själv , kräver dock lite tid och engagemang .

Kolla annars på exempelvis Finn.no efter gamla elbilar .
Tydligen får man inte ljuga om den faktiska räckvidden i Norge då man annonserar .
Soul , ZOE , Leaf , spelar ingen roll vilket märke de tillhör , de har ingen lång räckvidd efter 10 år även om de bara gått 3-4000 mil totalt .
Det är klart att egna upplevelser är det man blir mest påverkad av men det är ju inte alltid de stämmer med verkligheten. Egenrapporterad körsträcka är ett trubbigt mått, körstil, användningsområde, däckval och liknande påverkar ju minst lika mycket som hur skicket på batteriet är.

Jag är inte det minsta intresserad av en gammal bil och allra minst en Zoe så att jag skulle börja plöja annonser och provköra det kommer inte hända.
Men jag tycker det skulle vara intressant att se nån slags statistik, om det är nån som på riktigt testat batterier på äldre elbilar.
Hur stor kapacitet har ett 10 år gammalt Zoe-batteri i genomsnitt? Hur många är utbytta på garanti? Hur många bilar är skrotade för att batteriet har gett upp?
Borde väl finnas data på det, data som du tagit del av och kanske kan tänka dig att dela med dig av.
Citera
2026-09-13, 09:11
Medlem
När det gäller äldre billiga elbilar som t ex tidiga Zoe och Nissan Leaf, så verkar det som om batteriet alltid överlever bilen. Det finns gott om begagnade elbilsbatterier ute på marknaden, som återanvänds för andra ändamål - t ex stationär energilagring, offgrid-lösningar, ombyggnad av äldre elfordon (truckar, CP-truckar, elmoppar, städmaskiner, golfbilar, parkarbetarfordon mm) som har haft dåliga bly- eller NiCd-batterier från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in