2026-09-08, 11:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireSABOT
Och? Det är inte Expos fel om Säpos eventuella dubbelagenter klantar sig.

Så är det.
Men det finns något roligt i det ändå.
Citera
2026-09-08, 11:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hennes sambo Gustav Gellerbrandt påstår att "det handlar om uppenbar ironi och sarkasm".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-gellerbrant-om-expos-avslojande-losryckta-uppgifter

Hur pantade tror han väljarna är?

Du som läst alla hennes inlägg kan väl berätta varför det inte kan finnas spår av ironi och sarkasm.
Citera
2026-09-08, 12:03
Medlem
Brolarens avatar
Det är anmärkningsvärt hur Jimmie Åkesson skjuter ifrån sig ansvaret och pekar enbart på myndigheterna. Enligt säkerhetsskyddslagen är det faktiskt arbetsgivaren som äger säkerhetsprövningen – från bakgrundskontroll till personbedömning. Att låtsas som att staten ska sköta hela uppdraget visar ya på en okunskap om hur säkerhetsskyddet faktiskt fungerar i praktiken.
Citera
2026-09-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du som läst alla hennes inlägg kan väl berätta varför det inte kan finnas spår av ironi och sarkasm.

"Ryssland har inte mål att kriga, däremot har Ryssland intresse av att skydda sitt land och intressen.[sic]"

"fast ryska medier smutskastar inte väst på samma sätt som det görs i Sverige gentemot Ryssland"

"Rysk propaganda är mer av försvarande karaktär. - i mina ögon."

"Den här svenska rapporteringen om Ryssland har övergått från kraftig snedvridning till ren lögn".

https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/

Fast jag tycker du kör med omvänd bevisbörda. Den som påstår att detta är ironi för ju förklara vad som är så ironiskt.
Citera
2026-09-08, 12:12
Medlem
Nu skyddar de ryska soldaterna Krim, de är säkerhetsgarantier, allt enligt folkomröstningen. (Polina Malashevich, mars 2014)

https://x.com/hejdejakob/status/2097184667908571230
Citera
2026-09-08, 12:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Den som påstår att inlägg och uttalanden inte är sakliga, utan i själva verket avsedda som sarkasm och ironi, har givetvis hela bevisbördan. Särskilt när det gäller allvarliga misstankar som dessa.

SD-tjänstemannen Gustav Gellerbrants efterhandskonstruktion, för det är det, går dessutom rakt emot hans första uttalanden i frågan, dvs då hette det att hans sambo Polina hade ångrat sina tidigare ställningstaganden och inlägg gällande Ryssland.

Och det håller ju inte. Antingen har hon ångrat sig och ändrat uppfattning, eller så var inläggen i fråga ironiska och avsedda som sarkasm. Det kan inte vara bägge.
Senast redigerad av DaEzz 2026-09-08 kl. 12:35.
Citera
2026-09-08, 12:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
"De flesta arbetsplatser har gränser för vad anställda får sprida."
Det stämmer. Men riksdagen är inte ett företag, och en demokrati är inte ett varumärke som ska skyddas från negativ press.

Det du beskriver, att en anställd i en demokratisk institution inte får ha privata åsikter som avviker från institutionens officiella linje, är inte en arbetsrättslig fråga. Det är en lojalitetskultur.

Och just den distinktionen - mellan professionell lojalitet och åsiktskonformitet - är just exakt vad som försvann i de samhällen som sedan "bara följde order."

Det är inte en överdrift. Det är en varning om vart den logiken leder.

Det kan man tycka men det är ändå så att det finns gränser för vad tjänstemän som jobbar i riksdagen får sprida för åsikter privat.

Jag säger inte att det är bra eller dåligt. Det är bara som det är.

Sen är det speciellt när det handlar om brinnande krig och lojalitet med sitt land. Då gäller en annan måttstock.
Citera
2026-09-08, 12:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Det är anmärkningsvärt hur Jimmie Åkesson skjuter ifrån sig ansvaret och pekar enbart på myndigheterna. Enligt säkerhetsskyddslagen är det faktiskt arbetsgivaren som äger säkerhetsprövningen – från bakgrundskontroll till personbedömning. Att låtsas som att staten ska sköta hela uppdraget visar ya på en okunskap om hur säkerhetsskyddet faktiskt fungerar i praktiken.
Sedan hans eviga svar om att han inte känner till saker. Som om detta fritar honom från ansvar.
Citera
2026-09-08, 12:49
Medlem
Klarlacks avatar
Nu har jag lagt rösten på SD & Richard Jomshof (MP i kommun & landsting). Jag vill verkligen att Richard ska få min röst men jag börjar tvivla på SD. 5 dagar kvar att ändra sig.

Att påstå att SD stödjer Putin är inte seriöst.... men jag bär på tvivel hela tiden. Det är framförallt SVANSEN som kramar Putin. SD säger att de inte kan ta ansvar för svansen, men uppenbart har de varit alltför otydliga i sin kommunikation utåt om Ukraina.
Att sänka bensinskatten till bottennivå och avskaffa trängselskatten ökar efterfrågan på olja och hjälper Putins krigsterror. Hur kommer det sig att Putinkramare kan frottera sig bland SDare i flera år, ända upp till partitoppen??? När jag ser på kommentarer på Facebook, Flashback, Youtube osv ser jag SDare som gillar Ryzzland och hånar Zelensky.

DN:
"Men flera nationella och internationella säkerhetsexperter som Aftonbladet varit i kontakt med beskriver nu hur den kvinnliga SD-tjänstemannen (Polina Malaberg) är välkänd inom internationella säkerhetskretsar.
– Hon är sedan nästan ett decennium tillbaka ”flaggad” bland mig och mina kollegor inom säkerhetskretsar, på grund av sina relationer till Kreml, säger den ukrainske statsvetaren Anton Shekhovtsov till Aftonbladet."
Senast redigerad av Klarlack 2026-09-08 kl. 13:05.
Citera
2026-09-08, 12:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Den som påstår att inlägg och uttalanden inte är sakliga, utan i själva verket avsedda som sarkasm och ironi, har givetvis hela bevisbördan. Särskilt när det gäller allvarliga misstankar som dessa.

SD-tjänstemannen Gustav Gellerbrants efterhandskonstruktion, för det är det, går dessutom rakt emot hans första uttalanden i frågan, dvs då hette det att hans sambo Polina hade ångrat sina tidigare ställningstaganden och inlägg gällande Ryssland.

Och det håller ju inte. Antingen har hon ångrat sig och ändrat uppfattning, eller så var inläggen i fråga ironiska och avsedda som sarkasm. Det kan inte vara bägge.

Har ingen åsikt i frågan eftersom jag inte kunnat läsa hennes egna ord, Expo hade väldigt lite av den varan i sin granskning.
Men man kan vara för någonting och skriva positivt om saken för att sen ändra sig och skriva sarkastiskt och ironiskt i samma ämne.

Tror du att hon är en spion och att Säpo missat det?
Citera
2026-09-08, 12:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
"Ryssland har inte mål att kriga, däremot har Ryssland intresse av att skydda sitt land och intressen.[sic]"

"fast ryska medier smutskastar inte väst på samma sätt som det görs i Sverige gentemot Ryssland"

"Rysk propaganda är mer av försvarande karaktär. - i mina ögon."

"Den här svenska rapporteringen om Ryssland har övergått från kraftig snedvridning till ren lögn".

https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/

Fast jag tycker du kör med omvänd bevisbörda. Den som påstår att detta är ironi för ju förklara vad som är så ironiskt.

När skrevs dessa inlägg, före eller efter att ryssen ville ta Ukraina?

Vet inte om det är just dessa inlägg som är ironiska, det känns inte så.

Tycker väl inte heller att Expo bevisat så mycket, mest insinuerat.
Citera
2026-09-08, 13:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Tror du att hon är en spion och att Säpo missat det?

Spion dvs i egentlig mening? Tveksamt. Säkerhetsrisk? Absolut, både henne själv sett till hennes tjänst i Regeringskansliet och i relationen till hennes sambo givet hans tjänst/position, vilken i allra högsta grad gör även sambon dvs Gellerbrant till en säkerhetsrisk.

Ingen av dem borde ha fått OK vid säkerhetsklassningen men det är ju SD som arbetsgivare och Kristersson som chef för Regeringskansliet som bär ansvaret i den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in