Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Då är det ju inte så konstigt om ni har en skev bild av verkligheten. Kunskap gör allting lättare.
Jag har nu gått igenom de tre resolutionsförslagen som min AI gav mig lite mer noggrant.
Vid denna undersökning kan jag konstatera att
S/14832 var ett riktigt resolutionsförslag som uttryckligen nämner kapitel 7-sanktioner.
S/2001/1199 var ett riktigt resolutionsutkast som inte uttryckligen nämner kapitel 7.
Det tredje dokumentet, S/19443, är ingen resolution alls utan en rapport från FNs generalsekreterare till FNs säkerhetsråd som dokumenterar diverse israeliska övergrepp under intifadan 1988. Denna rapport var aldrig menad att röstas om. Men den ledde direkt till ett antal föreslagna FN-resolutioner, jag hittar åtminstone tre:
S/19780,
S/19868 och
S/20322. Ingen av dem är uttryckligen kapitel 7-resolutioner.
Samtliga fem resolutioner ovan vetoades av USA vilket man kan se i FNs egen
veto-lista.
Sammantaget är väl AIn inte överdrivet imponerande i det här fallet. Men den gjorde åtminstone det den skulle, nämligen att gräva fram en kapitel-7-resolution mot Israel som USA la in veto emot (S/14832 alltså). En sådan som du sa inte existerade. Du hade alltså fel. Rimligtvis kan en flink AI-eller FN-användare gräva fram ytterligare några sådana resolutioner men jag har redan lagt 20 minuter på detta och det får räcka.
I realiteten? I vilken realitet då? Din låtsasrealitet? Har du missat att det är jag som har källor och du som har ingenting.
Och Iran ljuger, kom in i matchen. Export-siffror är bland den säkraste statistiken som finns eftersom den alltid kan stämmas av med de andra ländernas import-siffror.
Om du tittar på min
länk igen så ser du att högst upp så är det ett väldigt fint diagram ordnat för sådana som inte är så bra på att läsa där man tydligt kan se att olja och oljeprodukter stod för 56% av Irans exportintäkter år 2022. Det är liksom inte så mycket att orda om så det är förvånande att du ens försöker.
Ännu en som inte har varit i Iran och alltså diskuterar utifrån fördomar. Jag är mest imponerad av att ni är så faktaresistenta att ni inte bryr ett skvatt om statistik och data från respektabla källor. Det måste tyda på en extremt inskränkt världsbild.
Om du vill göra lite eget forskningsarbete kan du ju alltid gå till en mataffär och se vad du hittar som är Iran-producerat där. Men den mesta iranska livsmedelsexporten går förstås inte till Europa utan till gulfen. Om du har varit i Dubai (jag skojar bara, givetvis har du aldrig varit i Dubai) så vet du att hyllorna i mataffärerna där är smockfulla med varor från Iran. Jag vet inte vad som har hänt med handeln över Persiska viken men jag antar att den pågår som vanligt (annars hade vi nog hört mer om hungriga turister i UAE).
Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.
Det stod ju redan i början av kriget att flygbolagen fick riva ut sätena ur flygplanen för att lasta gods i dem istället. De lastades med mat förstås. Grönsaker och frukt också förstås. Fisk och kycklingkött också.
Plus inte minst färska snittblommor och färdiga blomsterbuketter. Av tradition så vill man gärna kunna ställa fram fräscha blommor till de viktigaste muslimska helgdagarna.
Framförallt skedde flygfrakterna ifrån tex Indien, Pakistan, Kenya, Tanzania, Thailand mfl länder
som ställde upp.
I gengäld fick dessa flygplan tankas i stort sett gratis på Gulfens flygplatser.
Invånarna i Gulfen blev dock positivt överraskade över att kvaliteten blev bättre jämfört med det som förut fraktades mycket långsammare med båt.
Visserligen till en prisökning på cirka 8-14 kronor per kilogram, men den prisökningen verkade kunna tolereras av Gulfens invånare utan vidare.
Vad som är lite mera oroväckande är långtidseffekterna i Gulfens ekonomier. Då till exempel att
de flesta större byggprojekt och infrastrukturprojekt har bromsats in kraftigt, och lagts på is.
För ett tag alltså.
Då till exempel det senaste med att vissa uppgraderingar av hamnarna har skjutits på framtiden.
De skulle skaffa ytterligare fler hamnkranar som kan hantera fler kontainrar men dessa har inte installerats ännu.
Däremot så har det påbörjats utbyggnader och uppgraderingar av flera av flygplatserna i regionen. Detta trots kriget.
Istället så är det Pakistan som fått se en ökning av sin hamntrafik på cirka 6-7 % och en löftesrik prognos om att den kan stiga till drygt 9 % i mitten av 2027. Så på så vis har Pakistan fått en oväntad men mycket välkommen högkonjunktur.
Även Indien har goda tillväxtprognoser för sina hamnar och sjötrafik men inte lika mycket, lite drygt 5 %, men eftersom det är stora siffror inblandade. Så blir det ändå betydelsefullt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Att USA bombar iranska oljetankers är ett bevis för att blockaden håller och att Iran inte exporterar olja genom Hormuzsundet.
JA, detta är riktigt.
Boten Ljungbybon fortsätter dock att hävda att småfartyg transporterar olja längs med kustvattnen ända bort till Pakistan och Indien. Javisst finns det små fiskebåtar och dessa traditionella dhows som kanske har med sig dunkar eller fat med dieselolja ombord som blir en välkommen inkomst för de skeppare som vågar sig på detta. Trots att straffen kan bli mycket hårda.
Det var dumt att jag nog var den som först nämnde detta i denna tråd, och sedan att
Ljungbybon-botten fått det att fastna i algoritmen på hjärnan, och upprepar detta in absurdum.
Med en dåres envishet.
Nej skulle vilja påstå att denna export är löjligt liten förhållandevis.
Att den skulle ha någon avgörande betydelse för Irans ekonomi är förstås helt nonsens.
Signaturen
.nattramn. skriver om de flytande råoljelager som finns i Asien.
Vad gäller tex Malaysia så finns det ett 80-tal tankerfartyg som ligger utanför Malaysias kust lastade med Iransk råolja, bensin och diesel. Möjligen också LPG och LNG, men mindre troligt. Dessa fartyg tillhör på ett eller annat sätt den iranska skuggflottan Eller associerade med andra länder men likväl på ett eller annat sätt knutna till sanktionerade entiteter som undanhållit dessa volymer sedan innan kriget.
Kort sagt också en slags skuggflotta.
Här finns en artikel om skuggflottan utanför Malaysia:
https://nationalsecurityjournal.org/iran-still-has-over-a-hundred-million-barrels-of-crude-on-tankers-but-the-stockpile-is-shrinking-fas t-under-the-blockade-per-vortexa/
Alltså 100 miljoner fat med olja ligger och skvalpar utanför Malaysia.
Citat:
Iran Still Has Over a Hundred Million Barrels of Crude on Tankers, but the Stockpile Is Shrinking Fast Under the Blockade, per Vortexa
Iran’s oil minister insists crude sales continue in distant waters, and tracking firms count more than a hundred Iran-linked shadow tankers active, but Buckby shows the blockade is biting: loadings fell to a quarter million barrels a day, no Iranian cargo has reached China through Hormuz since July, and floating stocks are draining without replacement.
Iran has spent years under Western sanctions, but the regime in Tehran has spent that time finding ways to sell oil anyway.
And it has done so successfully, building a sprawling network of shadow-fleet tankers and intermediaries that have enabled it to sell huge volumes to China.
Och att Malaysia nu ger efter för påtryckningar utifrån att beslagta iransk råolja till ett värde av 130 miljoner US Dollar:
https://www.marineradar.com/trends/malaysia-seized-130-million-in-shadow-fleet-crude-off-2026-09-06
Citat:
Malaysia's maritime enforcement agency detained two tankers off Johor in the early hours of 2 September after a tip-off about an unauthorised ship-to-ship oil transfer. The cargo, a consignment of crude valued at around RM260 million ($130 million), had no proper ownership or delivery documents. Eighteen crew members were taken into custody.
Within a day, both tankers were released. No charges were announced.
The swift reversal drew scrutiny from the shipping press and analysts watching Southeast Asia's role in the shadow fleet trade. Tankers involved in unsanctioned oil transfers routinely use the waters off Peninsular Malaysia as a waypoint, and enforcement actions have rarely led to lasting consequences for operators.
Hursomhelst så kommer fartygens och lastens öden inte att avgöras ännu utan rättvisans kvarnar mal mycket långsamt. Det är väl också ett listigt knep från Malaysias sida, att vänta ut detta dödläget. På så sätt så kan Malaysiska Staten beslagta godset och fartyget/fartygen eftersom det troligen aldrig kommer att dyka upp någon person eller rederi som anmäler sig frivilligt som ägare till lasten och fartyget.
Det ska också finnas sådana liknande fartyg utanför tex Vietnam. Men har hittat olika uppgifter om antalet fartyg, en källa angav ett 50-tal. Svårt att bedöma om hur affärerna görs upp.
Huvuddelen av råoljan utanför Malaysia säljs till de kinesiska teapot-distilleries. Tekanne-brännerierna skulle man kunna kalla dem på svenska. Dessa små raffinaderier utgör en väsentlig del av Kinas diversifierade stora produktkatalog av färdiga råoljederivat.