Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Iran försöker säkerligen komma undan blockaden på alla möjliga sätt. Men att USA bombar en iransk tanker är inte ett bevis för att Iran lyckas smuggla olja utan för att blockaden håller.
Det är inte en komplicerad uppgift för världens mäktigaste flotta att hålla koll på vilka fartyg som passerar ett trångt sund. Du resonerar väldigt inavlat.
Nu låter det faktiskt som att det är du som är inavlad. Eller åtminstone geografiskt okunnig.
Iran exporterar såklart inte olja från Persiska viken. Hormuzsundet är ju stängt och, som du säger, smalt. Men Iran har en oljeexporthamn i Jask, vid Oman-bukten. Det är härifrån tankfartygen stryker längs med kusten för att skeppa olja till Pakistan som i sin tur kan förmedla den vidare till Asien och Kina.
Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Iran har fartyg som ligger utanför hormuz och blockaden nära Asien, som de åkte ut med under MOU. Från dessa säljer som jag förstår det Iran olja till Kina. Hur mycket de har kvar tror jag inte vi helt kan veta. Men Scott Bessent sa i en intervju med Fox News att Iran bara har omkring 30 miljoner fat råolja kvar i dessa.
De tre olje fartyg som USA attakerade var två inom USA:s blockad. Men M/T Kylo attackeras och förstördes i Omanbukten nära men utanfö USA:s blockad. Enligt CENTCOM var den på väg till Iran och var helt utan last. Som jag förstår det visade spårdata MarineTraffic att fartyget var påväg in i Hormuz och olje fartyg är iregel inte lastade när de åker åt det hållet.
Bevisligen är Irans ekonomi hårt pressad. Man kombinerar blockad med sanktioner för att göra det så nära omöjligt som det går, även för oljan redan ute på havet.
Uppenbarligen var åtminstone ett av de attackerade fartygen fullt med olja, det var så att säga uppenbart från bilderna (förutsatt att dessa var äkta förstås, man kan ju aldrig veta i dessa tider, men vad har USA för intresse av att släppa fejkade bilder på hur de attackerar en iransk oljetanker).
Frågan nu gällde dock mer det faktum att Iran helt uppenbart försöker exportera olja sjövägen. Man kan ju, som Petronius här ovan, hävda att detta var det första exportförsöket den senaste månaden. Men det verkar ganska osannolikt och troligare är att Iran har exporterat olja hela tiden men att USA inte har hittat en ursäkt för att angripa de här fartygen förrän nu. Att attackera fullastade tankfartyg, i strid med all internationell lag och rätt, är ju inte helt okomplicerat ens för världens suprigaste supermakt.
Sedan är det givetvis ingen som förnekar att Irans ekonomi är hårt pressad. Men det har den varit i snart femtio år nu, iranierna har viss vana vid det.
Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Kan du ge mig 3 st kapitel-7-resolutioner ,dubellkolla gärna att de är kapitel 7, så slipper jag förolämpa dig, utan nöjer mig med att förolämpa din ai, typ såhär,
Bevisligen har Israel utsatts för kapitel-7-resolutioner också. Iran är tydligen inte ensam om detta. Du kanske måste svälja stoltheten och acceptera att Iran och Israel är lika goda kålsupare.