2026-09-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så du menar att Iran inte har försökt exportera någon olja de senaste veckorna och att USA bara lurades när de sa att de attackerade de iranska tankfartygen som hämnd för en iransk attack mot amerikanska örlogsfartyg?

Iran försöker säkerligen komma undan blockaden på alla möjliga sätt. Men att USA bombar en iransk tanker är inte ett bevis för att Iran lyckas smuggla olja utan för att blockaden håller.

Det är inte en komplicerad uppgift för världens mäktigaste flotta att hålla koll på vilka fartyg som passerar ett trångt sund. Du resonerar väldigt inavlat.
Citera
2026-09-07, 11:46
Medlem
Dagens industri/Bloomberg skriver om att ett avtal mellan Iran och Oman kring Hormuz börjar närma sig.

Det går sannolikt att lösa denna typ av frågor så länge alla i rummet är vuxna.

Vi får väl se hur Epsteinregimerna reagerar på detta.

Trump lär ju inte alls vara nöjd med att vara utestängda från dessa förhandlingar och har tidigare hotat Oman med militärt våld. Israelerna, som gärna ser ett komplett stängt Hormuz till fördel för deras egna planer och energiinfrastruktur, lär inte heller vara eld o lågor över en möjlig lösning

Blir det ännu ett land i Mellanöstern som får smaka på den västerländska liberala demokratin i form av bomber över deras barn ? Det får framtiden utvisa

Citat:
Ett avtal mellan Iran och Oman om att hantera sjöfarten runt Hormuzsundet är bara några dagar bort.

Citat:
Strax efter nyheten så vände oljepriset ned något, vilket tyder på att vissa marknadsaktörer tror att ett avtal skulle kunna göra det möjligt för fler oljetankers och andra kommersiella fartyg att passera genom den strategiskt viktiga flaskhalsen, även om USA sannolikt inte kommer att acceptera att Iran får inflytande över vilka fartyg som får färdas genom sundet.
Citera
2026-09-07, 12:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.
Iran har fartyg som ligger utanför hormuz och blockaden nära Asien, som de åkte ut med under MOU. Från dessa säljer som jag förstår det Iran olja till Kina. Hur mycket de har kvar tror jag inte vi helt kan veta. Men Scott Bessent sa i en intervju med Fox News att Iran bara har omkring 30 miljoner fat råolja kvar i dessa.

De tre olje fartyg som USA attakerade var två inom USA:s blockad. Men M/T Kylo attackeras och förstördes i Omanbukten nära men utanfö USA:s blockad. Enligt CENTCOM var den på väg till Iran och var helt utan last. Som jag förstår det visade spårdata MarineTraffic att fartyget var påväg in i Hormuz och olje fartyg är iregel inte lastade när de åker åt det hållet.

Bevisligen är Irans ekonomi hårt pressad. Man kombinerar blockad med sanktioner för att göra det så nära omöjligt som det går, även för oljan redan ute på havet.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-07 kl. 12:17.
Citera
2026-09-07, 12:18
Avstängd
Citat:
Då är det ju inte så konstigt om ni har en skev bild av verkligheten. Kunskap gör allting lättare.

Det förklarar ju varför du är skev, men vad har det med något att göra?

Citat:
Jag har nu gått igenom de tre resolutionsförslagen som min AI gav mig lite mer noggrant.

Vid denna undersökning kan jag konstatera att S/14832 var ett riktigt resolutionsförslag som uttryckligen nämner kapitel 7-sanktioner.
S/2001/1199 var ett riktigt resolutionsutkast som inte uttryckligen nämner kapitel 7.
Det tredje dokumentet, S/19443, är ingen resolution alls utan en rapport från FNs generalsekreterare till FNs säkerhetsråd som dokumenterar diverse israeliska övergrepp under intifadan 1988. Denna rapport var aldrig menad att röstas om. Men den ledde direkt till ett antal föreslagna FN-resolutioner, jag hittar åtminstone tre: S/19780, S/19868 och S/20322. Ingen av dem är uttryckligen kapitel 7-resolutioner.

Så efterbliven då, så att det var vad du "bevisade" med dina 35 chapter 7 resolutioenr,
att du är inavlad, har låg iq och därför inte kan dra nytta av ai?

Citat:
Samtliga fem resolutioner ovan vetoades av USA vilket man kan se i FNs egen veto-lista.

Sammantaget är väl AIn inte överdrivet imponerande i det här fallet. Men den gjorde åtminstone det den skulle, nämligen att gräva fram en kapitel-7-resolution mot Israel som USA la in veto emot (S/14832 alltså). En sådan som du sa inte existerade. Du hade alltså fel. Rimligtvis kan en flink AI-eller FN-användare gräva fram ytterligare några sådana resolutioner men jag har redan lagt 20 minuter på detta och det får räcka.

Här tror jag att generatioenr av inavel har spelat dig ett spratt.

istälelt för att helt enkelt erkänna att du är efterbliven (det är ju uppenbart och inget du behöver skämmas för, många är ju det) så kör du vidare på att att vara stolt över hur efterbliven du är?

det du skriver står ju kvar på flashback, liksom de genetiska skador som dina släktingar tycks ha gett dina kusinföräldrar och därmed dig...

dina retarderade inlägg står ju kvar....

(FB) Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28

Citat:

Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.

M/T Kylo var tom. så uppenabrt efterbliven är du... de två andra gav de bara... motor och navigations problem...
Citera
2026-09-07, 12:33
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Iran försöker säkerligen komma undan blockaden på alla möjliga sätt. Men att USA bombar en iransk tanker är inte ett bevis för att Iran lyckas smuggla olja utan för att blockaden håller.

Det är inte en komplicerad uppgift för världens mäktigaste flotta att hålla koll på vilka fartyg som passerar ett trångt sund. Du resonerar väldigt inavlat.

Nu låter det faktiskt som att det är du som är inavlad. Eller åtminstone geografiskt okunnig.

Iran exporterar såklart inte olja från Persiska viken. Hormuzsundet är ju stängt och, som du säger, smalt. Men Iran har en oljeexporthamn i Jask, vid Oman-bukten. Det är härifrån tankfartygen stryker längs med kusten för att skeppa olja till Pakistan som i sin tur kan förmedla den vidare till Asien och Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Iran har fartyg som ligger utanför hormuz och blockaden nära Asien, som de åkte ut med under MOU. Från dessa säljer som jag förstår det Iran olja till Kina. Hur mycket de har kvar tror jag inte vi helt kan veta. Men Scott Bessent sa i en intervju med Fox News att Iran bara har omkring 30 miljoner fat råolja kvar i dessa.

De tre olje fartyg som USA attakerade var två inom USA:s blockad. Men M/T Kylo attackeras och förstördes i Omanbukten nära men utanfö USA:s blockad. Enligt CENTCOM var den på väg till Iran och var helt utan last. Som jag förstår det visade spårdata MarineTraffic att fartyget var påväg in i Hormuz och olje fartyg är iregel inte lastade när de åker åt det hållet.

Bevisligen är Irans ekonomi hårt pressad. Man kombinerar blockad med sanktioner för att göra det så nära omöjligt som det går, även för oljan redan ute på havet.

Uppenbarligen var åtminstone ett av de attackerade fartygen fullt med olja, det var så att säga uppenbart från bilderna (förutsatt att dessa var äkta förstås, man kan ju aldrig veta i dessa tider, men vad har USA för intresse av att släppa fejkade bilder på hur de attackerar en iransk oljetanker).

Frågan nu gällde dock mer det faktum att Iran helt uppenbart försöker exportera olja sjövägen. Man kan ju, som Petronius här ovan, hävda att detta var det första exportförsöket den senaste månaden. Men det verkar ganska osannolikt och troligare är att Iran har exporterat olja hela tiden men att USA inte har hittat en ursäkt för att angripa de här fartygen förrän nu. Att attackera fullastade tankfartyg, i strid med all internationell lag och rätt, är ju inte helt okomplicerat ens för världens suprigaste supermakt.

Sedan är det givetvis ingen som förnekar att Irans ekonomi är hårt pressad. Men det har den varit i snart femtio år nu, iranierna har viss vana vid det.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kan du ge mig 3 st kapitel-7-resolutioner ,dubellkolla gärna att de är kapitel 7, så slipper jag förolämpa dig, utan nöjer mig med att förolämpa din ai, typ såhär,

Bevisligen har Israel utsatts för kapitel-7-resolutioner också. Iran är tydligen inte ensam om detta. Du kanske måste svälja stoltheten och acceptera att Iran och Israel är lika goda kålsupare.
Citera
2026-09-07, 12:48
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Uppenbarligen var åtminstone ett av de attackerade fartygen fullt med olja, det var så att säga uppenbart från bilderna (förutsatt att dessa var äkta förstås, man kan ju aldrig veta i dessa tider, men vad har USA för intresse av att släppa fejkade bilder på hur de attackerar en iransk oljetanker).
Iran använder fartyg vid ön Kharg till att fylla och förvara överskottet med olja. Detta har de gjort vid flera tillfällen. M/T Downy förstår jag det som var lastat med olja och det fartyget låg vid Kharg. Här attakerade man bara på det sätt Slö informerade dig om, alltså motor och navigation.

M/T Kylo som man total förstörde var tomt. Hur tänker du att de hade sett ut nu om man spränkt och sänkt ett fullastat tank fartyg?

Hur du upplever bilder, är din upplevelse och inte nödvändigtvis synonymt med verkligheten.

Tredje fartyg vet jag inte status på. Men det attackerades inom blockaden vid hamnstaden Jask. Det fartyget fick liknade behandling som fartyget vid Kharg.

Istället för att hålla fast vid din okunskap. Sök på det, infon finns där tillgänglig även för dig.

Utöver det har inget större oljeutsläpp rapporterats i samband att M/T Kylo sänktes och exploderade. Frånvaron av en sådan rapotering borde i sig själv tala om för dig att du fantiserar.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-07 kl. 13:00.
Citera
2026-09-07, 14:55
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
I realiteten? I vilken realitet då? Din låtsasrealitet? Har du missat att det är jag som har källor och du som har ingenting.

Och Iran ljuger, kom in i matchen. Export-siffror är bland den säkraste statistiken som finns eftersom den alltid kan stämmas av med de andra ländernas import-siffror.

Om du tittar på min länk igen så ser du att högst upp så är det ett väldigt fint diagram ordnat för sådana som inte är så bra på att läsa där man tydligt kan se att olja och oljeprodukter stod för 56% av Irans exportintäkter år 2022. Det är liksom inte så mycket att orda om så det är förvånande att du ens försöker.

Ännu en som inte har varit i Iran och alltså diskuterar utifrån fördomar. Jag är mest imponerad av att ni är så faktaresistenta att ni inte bryr ett skvatt om statistik och data från respektabla källor. Det måste tyda på en extremt inskränkt världsbild.

Det här var något utöver det vanliga i tråden. Berätta nu om dina påstådda "källor", så utförligt det bara går.

Hur kan du har så bra siffror på Irans oljeexport? Fick du inte förklarat för dig när du besökte din arbetsgivare att Iran har varit ålagda med sanktioner och inte fått sälja olja på världsmarknaden? Det har varit framförallt Kina som köpt billig olja från Iran. Fast du har ju källor säger du?

Du tycker du är expert inom Iran för att du befunnit dig i landet? Jag har varit i Frankrike, det innebär att jag är sakkunnig och expert inom franska viner? Lite så du resonerar?

Iran ljuger om allt ja, nästan mer än vad deras arabiska grannar gör. Berätta inte din "källa" det för dig när ni var i skjulet och tog en närmare titt på getterna?
Citera
2026-09-07, 15:08
Medlem
Citat:
Nu låter det faktiskt som att det är du som är inavlad. Eller åtminstone geografiskt okunnig.

Iran exporterar såklart inte olja från Persiska viken. Hormuzsundet är ju stängt och, som du säger, smalt. Men Iran har en oljeexporthamn i Jask, vid Oman-bukten. Det är härifrån tankfartygen stryker längs med kusten för att skeppa olja till Pakistan som i sin tur kan förmedla den vidare till Asien och Kina.

Jaha, du tänker på den inbillade oljeexporten i små fiskebåtar där man ställer ett fat eller två på däcket för vidarebefordran till Pakistan. Man kan naturligtvis inte utesluta detta. Men det är ju ett argument på nivån "märka ord". USA säger att den iranska oljeexporten är på nivån 0 pga sjöblockaden. Jag litar betydligt mer på Centcom än jag litar på iranska regimlojala krafter. Så länge du inte bevisar att Centcom har fel i sitt påstående att oljeexporten är 0 så är det vad vi får utgå ifrån.
Citera
2026-09-07, 15:56
Medlem
Citat:
Jaha, du tänker på den inbillade oljeexporten i små fiskebåtar där man ställer ett fat eller två på däcket för vidarebefordran till Pakistan. Man kan naturligtvis inte utesluta detta. Men det är ju ett argument på nivån "märka ord". USA säger att den iranska oljeexporten är på nivån 0 pga sjöblockaden. Jag litar betydligt mer på Centcom än jag litar på iranska regimlojala krafter. Så länge du inte bevisar att Centcom har fel i sitt påstående att oljeexporten är 0 så är det vad vi får utgå ifrån.
Även Irans ledning har i iransk tv sagt att de exporterar 0 procent olja för tillfället. Irans ledning talar sanning en gång på tio precis som de svenska socialdemokraterna. Iran har ju till och med oljebrist inne i landet. Vore helt galet att de då skulle exportera. De missnöjda medborgarna hade fått ännu mer bränsle.
Senast redigerad av Afrikanos 2026-09-07 kl. 16:00.
Citera
2026-09-07, 15:59
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Iran använder fartyg vid ön Kharg till att fylla och förvara överskottet med olja. Detta har de gjort vid flera tillfällen. M/T Downy förstår jag det som var lastat med olja och det fartyget låg vid Kharg. Här attakerade man bara på det sätt Slö informerade dig om, alltså motor och navigation.

M/T Kylo som man total förstörde var tomt. Hur tänker du att de hade sett ut nu om man spränkt och sänkt ett fullastat tank fartyg?

Hur du upplever bilder, är din upplevelse och inte nödvändigtvis synonymt med verkligheten.

Tredje fartyg vet jag inte status på. Men det attackerades inom blockaden vid hamnstaden Jask. Det fartyget fick liknade behandling som fartyget vid Kharg.

Istället för att hålla fast vid din okunskap. Sök på det, infon finns där tillgänglig även för dig.

Utöver det har inget större oljeutsläpp rapporterats i samband att M/T Kylo sänktes och exploderade. Frånvaron av en sådan rapotering borde i sig själv tala om för dig att du fantiserar.

Det kan vara att du har rätt. Bilderna jag har sett, som tydligen föreställer Kylo, visar utan vidare att missilen träffar ett fartyg med något brännbart ombord. Det ser man på eldplymen som blir vid explosionen och på oljeskiktet som ligger på vattnet efter träffen. Men även en tom oljetanker innehåller en hel del olja. Så det bevisar givetvis inte att den var fullastad.

Men det spelar egentligen ingen roll för det större argumentet. USA har inte attackerat några tankfartyg på många månader före den här attacken. Var det en ren slump att Iran började frakta olja precis när USA säger sig ha blivit utsatt för en attack på sina örlogsfartyg? Eller ljuger USA när de säger att de blivit attackerade för att få en ursäkt att attackera civila "iranska" fartyg?

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag har inga getter, så "stolhet" betyder nog inte samma sak för dig och mig.....

Det är nästan som om du har problem att hantera det faktum att Israel blivit föremål för tunga kapitel-7-resolutioner som de bara kommit undan för att USA gett dem obegränsat med slipp-ut-ur-fängelset-kort. Stör det din världsbild mycket att Israel är en skurkstat i paritet med Iran?

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det här var något utöver det vanliga i tråden. Berätta nu om dina påstådda "källor", så utförligt det bara går.

Om du inte tror på länken till Trading Economics jag postade tidigare så är det väl bara att du går till deras källa: United Nations COMTRADE database on international trade.

Citat:

Det hör till sakens natur att man inte kan bevisa någonting i en sådan här fråga. Det kan varken jag eller Centcom (Centcom har ju dessutom inte världens högsta trovärdighet eftersom de hävdar dumma saker som att Hormuzsundet är helt öppet och annat enkelt motbevisbart). Men helt uppenbart går det vissa tankfartyg längs med den iranska kusten eftersom USA just har sprängt ett par sådana. Hur mycket olja dessa tankfartyg har fått ut har jag givetvis ingen aning om, men min gissning är att det är mer än noll.
Citera
2026-09-07, 16:14
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det kan vara att du har rätt. Bilderna jag har sett, som tydligen föreställer Kylo, visar utan vidare att missilen träffar ett fartyg med något brännbart ombord. Det ser man på eldplymen som blir vid explosionen och på oljeskiktet som ligger på vattnet efter träffen. Men även en tom oljetanker innehåller en hel del olja. Så det bevisar givetvis inte att den var fullastad.

Men det spelar egentligen ingen roll för det större argumentet. USA har inte attackerat några tankfartyg på många månader före den här attacken. Var det en ren slump att Iran började frakta olja precis när USA säger sig ha blivit utsatt för en attack på sina örlogsfartyg? Eller ljuger USA när de säger att de blivit attackerade för att få en ursäkt att attackera civila "iranska" fartyg?
Iran använder tank fartyg som flytande lagringsplats, under kriget när blockaden varit aktiv har vi innan MOU och nu efter MOU sett att Iran lagrar olja i fartyg. Lagringsplats i land tar tillslut slut när Iran mer eller mindre inte längre kan exportera. För att lösa detta har Iran använt tank fartyg som lagringsplats, även har de minskat produktionen.

Dessa två fartyg som man inte sänkte och som var inom blockaden och enbart förstörde motorn för, låg stilla. De var alltså inte i trafik när attaken hände.

Jag tror att du har helt fel. Detta bevisar inte att Iran exporterar olja. Det visar att Iran igen börjat få slut på lagringsplats i land och börjat fylla fartyg. Vi har sett ett tag nu att Iran använder fartyg just för detta.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-07 kl. 16:20.
Citera
2026-09-07, 17:35
Avstängd
Citat:

Det är nästan som om du har problem att hantera det faktum att Israel blivit föremål för tunga kapitel-7-resolutioner som de bara kommit undan för att USA gett dem obegränsat med slipp-ut-ur-fängelset-kort. Stör det din världsbild mycket att Israel är en skurkstat i paritet med Iran?

varför skulle det störs, det är inte särskillt ovanligt att smuttsaraber lägger fram ”anfall judarna” förslag (dvs draft resolutions” eller för den delen ”skydda oss från smutsiranier-piraterna” och att de plockas bort rakt uppochner.

räkte din efterbliva takes till entur med geten på senaste kusinträffen?

hade inte du 35 kap 7 resulutioner och skulle få din kusin att leverara 3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in