Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Nope.
Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Fast du lyckades trots allt pricka in ett rätt iaf att jag aldrig varit i Iran, även om det var menat till en annan användare.
Då är det ju inte så konstigt om ni har en skev bild av verkligheten. Kunskap gör allting lättare.
Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Jag har inte tittat närmare på den, var det ytterligare "en rapport" som den andra eller något annat, kanske ett kakrecept?
men det borde ju inte vara något problem endå, du hade väll 35 eller så, 3 st är ju inte ens 10% rätt?
edit:
den 3dje var ett utkast till något, sådana parkeras i tid o o tid. här tex av kina och ryssland gällande "det nya amerikanska sundet" utanför irans kustn.[/url]
Jag har nu gått igenom de tre resolutionsförslagen som min AI gav mig lite mer noggrant.
Vid denna undersökning kan jag konstatera att
S/14832 var ett riktigt resolutionsförslag som uttryckligen nämner kapitel 7-sanktioner.
S/2001/1199 var ett riktigt resolutionsutkast som inte uttryckligen nämner kapitel 7.
Det tredje dokumentet, S/19443, är ingen resolution alls utan en rapport från FNs generalsekreterare till FNs säkerhetsråd som dokumenterar diverse israeliska övergrepp under intifadan 1988. Denna rapport var aldrig menad att röstas om. Men den ledde direkt till ett antal föreslagna FN-resolutioner, jag hittar åtminstone tre:
S/19780,
S/19868 och
S/20322. Ingen av dem är uttryckligen kapitel 7-resolutioner.
Samtliga fem resolutioner ovan vetoades av USA vilket man kan se i FNs egen
veto-lista.
Sammantaget är väl AIn inte överdrivet imponerande i det här fallet. Men den gjorde åtminstone det den skulle, nämligen att gräva fram en kapitel-7-resolution mot Israel som USA la in veto emot (S/14832 alltså). En sådan som du sa inte existerade. Du hade alltså fel. Rimligtvis kan en flink AI-eller FN-användare gräva fram ytterligare några sådana resolutioner men jag har redan lagt 20 minuter på detta och det får räcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Härligt med ännu en sån här fantasifull mulladyrkare som förgyller tråden med hokus pokus. Två saker ska du ha klart för dig. Iran ljuger likt deras anhängare om precis allting. Enligt Iran så är oljeexporten cirka 50-60% av deras export. I realiteten anses det utgöra över 90%. Kul att du länka till en sida som motsäger det du la fram som argument. Om du inte känner till det så är det mesta oljeprodukter som listas där som är av något exportvärde. Du får även beakta att Iran har varit under sanktioner länge så även dadlarna och deras barnsydda mattor är svårsålda på internationella marknaden.
I realiteten? I vilken realitet då? Din låtsasrealitet? Har du missat att det är jag som har källor och du som har ingenting.
Och Iran ljuger, kom in i matchen. Export-siffror är bland den säkraste statistiken som finns eftersom den alltid kan stämmas av med de andra ländernas import-siffror.
Om du tittar på min
länk igen så ser du att högst upp så är det ett väldigt fint diagram ordnat för sådana som inte är så bra på att läsa där man tydligt kan se att olja och oljeprodukter stod för 56% av Irans exportintäkter år 2022. Det är liksom inte så mycket att orda om så det är förvånande att du ens försöker.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuhammedsArsle
HAHAHA - Det är ju precis vad Iran är, beroende av sin oljeexport ?
Otroligt korkat påstående !!
Förut så hölls den gråa/svarta ekonomin ute i de avlägsna byarna i Iran uppe av exporten av opium/heroin.
Men det påstås att det inte längre är någon större produkt längre. Svårt att säga. Afghanistan påstås ha slutat med sådan odling men ingen vet med säkerhet.
Opiumvallmon är nämligen väldigt lätt att odla och växer nästan som ett ogräs överallt.
En oväntad faktor är att Kina nu översvämmar världsmarknaden med Fentanyl, som konkurrerat ut vanligt heroin.
Ännu en som inte har varit i Iran och alltså diskuterar utifrån fördomar. Jag är mest imponerad av att ni är så faktaresistenta att ni inte bryr ett skvatt om statistik och data från respektabla källor. Det måste tyda på en extremt inskränkt världsbild.
Om du vill göra lite eget forskningsarbete kan du ju alltid gå till en mataffär och se vad du hittar som är Iran-producerat där. Men den mesta iranska livsmedelsexporten går förstås inte till Europa utan till gulfen. Om du har varit i Dubai (jag skojar bara, givetvis har du aldrig varit i Dubai) så vet du att hyllorna i mataffärerna där är smockfulla med varor från Iran. Jag vet inte vad som har hänt med handeln över Persiska viken men jag antar att den pågår som vanligt (annars hade vi nog hört mer om hungriga turister i UAE).
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Att oljeexporten är så låg som den är beror på sanktioner från USA och EU från 2012 och framåt. Iran har beräknats förlorat 540 miljarder dollar enbart i uteblivna oljeintäkter från 2012 och framåt. Det är en saftig prislapp för ett fattigt land att betala för rätten att vara efterbliven muhammedan i turban i grotta. Och just nu är oljeexporten mer eller mindre helt stoppad så landet förblöder än snabbare. Men inget kan så klart hindra iranierna från att sitta med sina turbaner i grottor och recitera koranen och vänta in undergången.
Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.