2026-09-06, 20:04
Medlem
En man som förstår helheten
Jag gratulerar dig
Folk är så simpla ibland

"Experterna " hatar Trump därför sa också samma experter att han skulle åka på stor pisk mot Clinton och Harris.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Forna supermakt är det längsta man kan komma ifrån sanningen, vi ser med nato, vi såg tydligt med tullarna Trump drog igenom, inget absolut inget hände med världsekonomin även om varenda professor, ekonom, stadsvetare osv trodde annat, man drog IQ befriat paralleller med 1930-talet osv, visa sig varenda en hade fel, man varken förstod eller ens hade lite kunskap.

Vi ser Usa har nu oljelandet Venezuela, allt är planerat hur Usa fortsätter vara en supermakt,Trumps "drill baby drill" följer exakt Trumps vallöften, han lyckas även få kina o handla olja i dollar igen, det är ett uppvisande av kunskap utan att ens behöva utmana kina, man tog istället Iran som är kinas leverantör, en geni drag av Trump.
Citera
2026-09-06, 21:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Irans oljeexport är alltså ”bara” 60% av den totala exporten och då spelar det ingen roll om den blir halveras tex?
Finns ju 40 helt andra % liksom.

Frågan gällde huruvida man kunde kväva Iran till döds genom att stoppa dess oljeexport. Jag förklarade att det inte är så självklart som det kan verka eftersom Iran inte är någon utpräglad oljeexportör. Som jämförelse är Iran ungefär lika oljeberoende som Norge. Och det klart att inte norrmännen skulle bli glada i lusekoftan om någon stoppade all deras oljeexport. Men de skulle rimligtvis inte lägga sig ned och självdö heller.

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
60% av Irans export är olja? Hämtar du dina siffror från moskén eller? Snarare uppemot 95% av Irans exportintäkter består av olja. Du är medveten om att Irans valuta är inte ens värd pappret den trycks på? Oljan betalas i utländsk valuta.

Du är medveten om att det finns utmärkt statistik på sådana här saker? Till exempel här:
https://tradingeconomics.com/iran/exports-by-category

Citat:
Ursprungligen postat av slö
som jmf så ligger sveriges export på ca 360miljarder dollar. Iran är ett extremt efterblivet land. trotts att de utan större svårigheter kunde vara rikt.

Jag gissar vilt nu, men du har aldrig varit i Iran va?

Citat:
det är ju dock inte vad som hänt. utan det påvisar ju bara att människor med väldigt låg iq inte har någon större nytta av ai, vilket är väldigt tragiskt om man nu inte är resultat av generationer av inavel...

tänk om den lurade dig att tro att israel bryter mot "internationel rätt"? du vet ju inte vad det är, inte ens de simplaste och tydligaste delarna av fns stadgor förstår du, enligt digsjälv då.

Det var visst någon FN-resolution som USA la in sitt veto emot som du inte kunde hitta någon bortförklaring till. Tråkigt för dig såklart, men man kan ju inte lyckas varje gång.
Citera
2026-09-06, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Nope. Inte heller har jag haft sex med en kusin.

Citat:

Det var visst någon FN-resolution som USA la in sitt veto emot som du inte kunde hitta någon bortförklaring till. Tråkigt för dig såklart, men man kan ju inte lyckas varje gång.

Jag har inte tittat närmare på den, var det ytterligare "en rapport" som den andra eller något annat, kanske ett kakrecept?

men det borde ju inte vara något problem endå, du hade väll 35 eller så, 3 st är ju inte ens 10% rätt?

edit:
den 3dje var ett utkast till något, sådana parkeras i tid o o tid. här tex av kina och ryssland gällande "det nya amerikanska sundet" utanför irans kustn.

https://news.un.org/en/story/2026/04/1167261
Senast redigerad av slö 2026-09-06 kl. 22:17.
Citera
2026-09-06, 21:46
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Frågan gällde huruvida man kunde kväva Iran till döds genom att stoppa dess oljeexport. Jag förklarade att det inte är så självklart som det kan verka eftersom Iran inte är någon utpräglad oljeexportör. Som jämförelse är Iran ungefär lika oljeberoende som Norge. Och det klart att inte norrmännen skulle bli glada i lusekoftan om någon stoppade all deras oljeexport. Men de skulle rimligtvis inte lägga sig ned och självdö heller.

Du är medveten om att det finns utmärkt statistik på sådana här saker? Till exempel här:

Härligt med ännu en sån här fantasifull mulladyrkare som förgyller tråden med hokus pokus. Två saker ska du ha klart för dig. Iran ljuger likt deras anhängare om precis allting. Enligt Iran så är oljeexporten cirka 50-60% av deras export. I realiteten anses det utgöra över 90%. Kul att du länka till en sida som motsäger det du la fram som argument. Om du inte känner till det så är det mesta oljeprodukter som listas där som är av något exportvärde. Du får även beakta att Iran har varit under sanktioner länge så även dadlarna och deras barnsydda mattor är svårsålda på internationella marknaden.

Fast du lyckades trots allt pricka in ett rätt iaf att jag aldrig varit i Iran, även om det var menat till en annan användare. Alltid något!
Citera
2026-09-07, 04:19
Medlem
Citat:

HAHAHA - Det är ju precis vad Iran är, beroende av sin oljeexport ?
Otroligt korkat påstående !!
Förut så hölls den gråa/svarta ekonomin ute i de avlägsna byarna i Iran uppe av exporten av opium/heroin.
Men det påstås att det inte längre är någon större produkt längre. Svårt att säga. Afghanistan påstås ha slutat med sådan odling men ingen vet med säkerhet.
Opiumvallmon är nämligen väldigt lätt att odla och växer nästan som ett ogräs överallt.

En oväntad faktor är att Kina nu översvämmar världsmarknaden med Fentanyl, som konkurrerat ut vanligt heroin.

Citat:
Härligt med ännu en sån här fantasifull mulladyrkare som förgyller tråden med hokus pokus. Två saker ska du ha klart för dig. Iran ljuger likt deras anhängare om precis allting. Enligt Iran så är oljeexporten cirka 50-60% av deras export. I realiteten anses det utgöra över 90%. Kul att du länka till en sida som motsäger det du la fram som argument. Om du inte känner till det så är det mesta oljeprodukter som listas där som är av något exportvärde. Du får även beakta att Iran har varit under sanktioner länge så även dadlarna och deras barnsydda mattor är svårsålda på internationella marknaden.

Fast du lyckades trots allt pricka in ett rätt iaf att jag aldrig varit i Iran, även om det var menat till en annan användare. Alltid något!

Saffran är en annan stor exportprodukt men hur mycket det ger i rena pengar just nu, det framgår inte så bra.

Men för några år sedan så uppgick exporten till 200 ton saffran till ett värde av kanske 400 miljoner USD. Inga småsummor alltså. Inte för inte att Iran är världens största exportör av saffran.
Med 80-90 % av marknaden.

Men de plantorna behöver ständig bevattning. Många sorters fruktträd odlas i trakten av staden Shiraz som förut var centrum för den iranska vinodlingen. Vinodlingarna förstördes dock vid revolutionen år 1979.
Men fruktträden behöver mycket mera vatten än vinstockarna behövde. Frukten går nästan uteslutande till fruktjuicer som packas i TetraPaks kartonger.

Mattorna knyts för hand av små barn. Hundratals knutar per tum. De flesta verkar säljas via turkiska uppköpare som har de kontaktnäten att kunna sälja dem globalt.

Dadlarna skickas som kylfrakt men det blir dyrt då eftersom det enda som funkar är flygfrakt.
Annars hinner de mögla tyvärr.
Citera
2026-09-07, 04:19
Medlem
USS Abraham Lincoln har lämnat Thailand och Pattaya. Många av sjömännen fick tillbringa de fem dagarna inne på hotellen istället. Vilket måste ha varit en stor förändring mot att se insidan på ett rostigt stålskrov.

För nu kallar den internationella pressen Lincoln för "a rust bucket". Och bilderna av fartyget inger inte direkt något förtroende.
Hon har blemmor av rost över hela skrovet. Och ökensanden har också klibbat fast vid stålet.

Till och med en stor skada vid vattenlinjen nära fören på babordssidan som kan ha kommit av en exploderande drönare/missil ?
Det syns en stor bränd rostfläck där.
Dock har det inte rapporterats om någon drönarträff där ?
Så man kan undra vad det är för fläck ?

Förklaringarna är ju att vattnet är rätt mycket saltare i Persiska Gulfen, men det är också mycket varmare. Hon målades med färger som var avsedda för Atlantens kallare vatten, men det ser ut som att
de måste ta fram andra blandningar av färger som fäster bättre i ökenvärmen.

Det är dock rätt så vanligt att fartyg i ökenländerna målas inte alls, eller bara det absolut nödvändigaste. Det beror på att värmen, solen och allt saltet får de flesta färgerna att släppa
efter bara ett fåtal år. Så det kan vara billigare att låta fartyget vara omålat.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-09-07 kl. 04:45.
Citera
2026-09-07, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
USS Abraham Lincoln har lämnat Thailand och Pattaya. Många av sjömännen fick tillbringa de fem dagarna inne på hotellen istället. Vilket måste ha varit en stor förändring mot att se insidan på ett rostigt stålskrov.

För nu kallar den internationella pressen Lincoln för "a rust bucket". Och bilderna av fartyget inger inte direkt något förtroende.
Hon har blemmor av rost över hela skrovet. Och ökensanden har också klibbat fast vid stålet.

Till och med en stor skada vid vattenlinjen nära fören på babordssidan som kan ha kommit av en exploderande drönare/missil ?
Det syns en stor bränd rostfläck där.
Dock har det inte rapporterats om någon drönarträff där ?

Så man kan undra vad det är för fläck ?

Förklaringarna är ju att vattnet är rätt mycket saltare i Persiska Gulfen, men det är också mycket varmare. Hon målades med färger som var avsedda för Atlantens kallare vatten, men det ser ut som att
de måste ta fram andra blandningar av färger som fäster bättre i ökenvärmen.

Det är dock rätt så vanligt att fartyg i ökenländerna målas inte alls, eller bara det absolut nödvändigaste. Det beror på att värmen, solen och allt saltet får de flesta färgerna att släppa
efter bara ett fåtal år. Så det kan vara billigare att låta fartyget vara omålat.

Den rapporterades kanske som en tvättmaskinbrand?
Citera
2026-09-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Min regim? Jag bor i en demokrati och demokratier benämns inte som regimer.

Du svalde och spred Irans lögn historia om knivattacken. Inte bara det du gottade dig i den.

Problemet med Iran är att de har en historia att skukdlägga sina motståndare för saker de själva gjort. Eller helt hitta på saker.

Jag tänker att vi alla, normal begåvade känner till detta. Men du kanske inte äger gåvan att tänka så jag ger dig några exempel.

Attacken mot Shah Cheragh-moskén i Shiraz som skedde 2022.

Detta var under "Kvinna, liv, frihet"-protesterna. Is dödade 15 personer i en moské vi vet detta eftersom IS tog på sig dådet publicerade en video där förövaren svor trohet till dem. Men regimen gick snabbt ut med att det var de fredliga demonstranterna som låg bakom.

Nedskjutningen av Ukraine International Airlines Flight 752 år 2020.

IRGC sköt ner detta flygplan, 176 personer dog. Regimen förnekade detta och spred rykte om att det berodde på tekniskt fel och motorbrand och anklagade omvärlden för att driva en lögn kampanj mot stackars oskyldiga regimen. Men underrättelsetjänster och videomaterial visade dok annat och tillslut fick regimen erkänna.

Biografbranden i Cinema Rex 1978.

Innan den islamiska revolutionen var helt klar låste Khomenine anhängare in över 420 personer på en biograf och tände eld så dessa personer brändes till döds. Khomeini anhängare lade skulden på monarkin och detta blev en stark katalysator för revolutionen. Efteråt kom sanningen fram genom domstolsförhandlingar och efterföljande utredningar. Hossein Takbali, dömdes och avrättades efteråt när sanningen inte längre gick att dölja.

Du svalde ju iranska regimens historia om knivslagsmålet på USS Abraham Lincoln när de presenterade denna uppenbara propaganda på sina statliga medier. Svalde du också när de sa att de hade träffat USS Abraham Lincoln med missiler?

Bara för att regimen säger att USA attackerar bröllopet och visar en video med rester av en amerikansk robot i statlig media så behöver inte det vara sant. För mycket regimen kommer med är just propaganda.

Vet inte om man ska skratta eller gråta här....

Är det pga av bristande bildning eller pga av djup indoktrinering som du inte förstår innebörden av ordet regim?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regim

Du har förvisso rätt i att demokratier på våran sida inte benäms som regimer men detta är ett uppenbart resultat av propagandakriget. Tex . Så benämns sällan styret i UAE ellet Israel som regimer trots att dessa stater utifrån alla objektiva parametrar inte är demokratier. Apartheidens Sydafrika benämndes inte heller som en regim ,för att dom var på våran sida

Beträffande den påstådda knivattacken på Abraham Lincoln så skrev jag klart och tydligt att den var obekräftad, och alla kan gå tillbaka i tråden och se just detta samt att jag inte alls "gottade " mig i något. Du började gråta om detta, för att i samma veva länka till propaganda siter finansierade av den wahabistiska regimen i Saudiarabien , och blev jätteledsen när jag avslöjade detta. Det hela var mycket pinsamt att beskåda. Hade jag varit du hade jag försökt få detta att falla i glömska istället för att påminna trådläsarna om detta gång på gång

Iran är väl knappast det land i regionen som objektivt har den största historian av att skuldbelägga andra för det man själv ägnar sig åt. Även om det säkerligen förekommer.

Vi vet alla vilken stat som ständigt bölar om mänskliga sköldar och terrorism etc, men gång på gång på gång avslöjas med att själva ägna sig åt detta.

Det har gått så långt att uttrycket

"Varje anklagelse är ett erkännande " har etablerats när det gäller den israeliska regimen

Jaja, jag förväntar mig inte att du ska ta in något av ovanstående.

Ontopic
Som många analytiker påtalt så riskerar USAs inflytande i regionen att skadas iom deras och Israels angreppskrig mot Iran.

Från Qatars håll låter det så här numera

Citat:
The war on ⁠Iran ⁠underscores that Gulf states cannot ⁠depend solely on strategic partnerships ⁠with the US for security, a Qatari Foreign Ministry official says
Senast redigerad av RandomBelgare 2026-09-07 kl. 11:12.
Citera
2026-09-07, 10:44
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Nope.
Citat:
Fast du lyckades trots allt pricka in ett rätt iaf att jag aldrig varit i Iran, även om det var menat till en annan användare.

Då är det ju inte så konstigt om ni har en skev bild av verkligheten. Kunskap gör allting lättare.

Citat:
Jag har inte tittat närmare på den, var det ytterligare "en rapport" som den andra eller något annat, kanske ett kakrecept?

men det borde ju inte vara något problem endå, du hade väll 35 eller så, 3 st är ju inte ens 10% rätt?

edit:
den 3dje var ett utkast till något, sådana parkeras i tid o o tid. här tex av kina och ryssland gällande "det nya amerikanska sundet" utanför irans kustn.[/url]

Jag har nu gått igenom de tre resolutionsförslagen som min AI gav mig lite mer noggrant.

Vid denna undersökning kan jag konstatera att S/14832 var ett riktigt resolutionsförslag som uttryckligen nämner kapitel 7-sanktioner.
S/2001/1199 var ett riktigt resolutionsutkast som inte uttryckligen nämner kapitel 7.
Det tredje dokumentet, S/19443, är ingen resolution alls utan en rapport från FNs generalsekreterare till FNs säkerhetsråd som dokumenterar diverse israeliska övergrepp under intifadan 1988. Denna rapport var aldrig menad att röstas om. Men den ledde direkt till ett antal föreslagna FN-resolutioner, jag hittar åtminstone tre: S/19780, S/19868 och S/20322. Ingen av dem är uttryckligen kapitel 7-resolutioner.

Samtliga fem resolutioner ovan vetoades av USA vilket man kan se i FNs egen veto-lista.

Sammantaget är väl AIn inte överdrivet imponerande i det här fallet. Men den gjorde åtminstone det den skulle, nämligen att gräva fram en kapitel-7-resolution mot Israel som USA la in veto emot (S/14832 alltså). En sådan som du sa inte existerade. Du hade alltså fel. Rimligtvis kan en flink AI-eller FN-användare gräva fram ytterligare några sådana resolutioner men jag har redan lagt 20 minuter på detta och det får räcka.

Citat:

I realiteten? I vilken realitet då? Din låtsasrealitet? Har du missat att det är jag som har källor och du som har ingenting.

Och Iran ljuger, kom in i matchen. Export-siffror är bland den säkraste statistiken som finns eftersom den alltid kan stämmas av med de andra ländernas import-siffror.

Om du tittar på min länk igen så ser du att högst upp så är det ett väldigt fint diagram ordnat för sådana som inte är så bra på att läsa där man tydligt kan se att olja och oljeprodukter stod för 56% av Irans exportintäkter år 2022. Det är liksom inte så mycket att orda om så det är förvånande att du ens försöker.

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
HAHAHA - Det är ju precis vad Iran är, beroende av sin oljeexport ?
Otroligt korkat påstående !!
Förut så hölls den gråa/svarta ekonomin ute i de avlägsna byarna i Iran uppe av exporten av opium/heroin.
Men det påstås att det inte längre är någon större produkt längre. Svårt att säga. Afghanistan påstås ha slutat med sådan odling men ingen vet med säkerhet.
Opiumvallmon är nämligen väldigt lätt att odla och växer nästan som ett ogräs överallt.

En oväntad faktor är att Kina nu översvämmar världsmarknaden med Fentanyl, som konkurrerat ut vanligt heroin.

Ännu en som inte har varit i Iran och alltså diskuterar utifrån fördomar. Jag är mest imponerad av att ni är så faktaresistenta att ni inte bryr ett skvatt om statistik och data från respektabla källor. Det måste tyda på en extremt inskränkt världsbild.

Om du vill göra lite eget forskningsarbete kan du ju alltid gå till en mataffär och se vad du hittar som är Iran-producerat där. Men den mesta iranska livsmedelsexporten går förstås inte till Europa utan till gulfen. Om du har varit i Dubai (jag skojar bara, givetvis har du aldrig varit i Dubai) så vet du att hyllorna i mataffärerna där är smockfulla med varor från Iran. Jag vet inte vad som har hänt med handeln över Persiska viken men jag antar att den pågår som vanligt (annars hade vi nog hört mer om hungriga turister i UAE).

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att oljeexporten är så låg som den är beror på sanktioner från USA och EU från 2012 och framåt. Iran har beräknats förlorat 540 miljarder dollar enbart i uteblivna oljeintäkter från 2012 och framåt. Det är en saftig prislapp för ett fattigt land att betala för rätten att vara efterbliven muhammedan i turban i grotta. Och just nu är oljeexporten mer eller mindre helt stoppad så landet förblöder än snabbare. Men inget kan så klart hindra iranierna från att sitta med sina turbaner i grottor och recitera koranen och vänta in undergången.

Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.
Senast redigerad av stilicho 2026-09-07 kl. 10:49.
Citera
2026-09-07, 11:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Vet inte om man ska skratta eller gråta här....

Är det pga av bristande bildning eller pga av djup indoktrinering som du inte förstår innebörden av ordet regim?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regim

Du har förvisso rätt i att demokratier på våran sida inte benäms som regimer men detta är ett uppenbart resultat av propagandakriget. Tex . Så benämns sällan styret i UAE ellet Israel som regimer trots att dessa stater utifrån alla objektiva parametrar inte är demokratier. Apartheidens Sydafrika benämndes inte heller som en regim ,för att dom var på våran sida

Beträffande den påstådda knivattacken på Abraham Lincoln så skrev jag klart och tydligt att den var obekräftad, och alla kan gå tillbaka i tråden och se just detta samt att jag inte alls "gottade " mig i något. Du började gråta om detta, för att i samma veva länka till propaganda siter finansierade av den wahabistiska regimen i Saudiarabien , och blev jätteledsen när jag avslöjade detta. Det hela var mycket pinsamt att beskåda. Hade jag varit du hade jag försökt få detta att falla i glömska istället för att påminna trådläsarna om detta gång på gång

Iran är väl knappast det land i regionen som objektivt har den största historian av att skuldbelägga andra för det man själv ägnar sig åt. Även om det säkerligen förekommer.

Vi vet alla vilken stat som ständigt bölar om mänskliga sköldar och terrorism etc, men gång på gång på gång avslöjas med att själva ägna sig åt detta.

Det har gått så långt att uttrycket, "Varje anklagelse är ett erkännande " har etablerats nör det gällwr den israeliska regimen

Jaja, jag förväntar mig inte att du ska ta in något av ovanstående.

Ontopic
Som många analytiker påtalt så riskerar USAs inflytande i regionen att skadas iom deras och Israels angreppskrig mot Iran.

Från Qatars håll låter det så här numera
Man brukar inte kalla kungadöme för regimer, eftersom kungadömmen bygger på en mycket gammal tradition.

Ordet regimer används i regel för auktoritära diktaturer eller icke-demokratiska statsskick som har tagit makten genom revolution, krig eller statskupp.

Iran passar som handen i handsken för hur merparten använder ordet.

Men du är fri att kalla Iran för vad du vill. Men när du kallar Sverige för regim, så tror jag många Svenskar inte gillar det.

Jag upplevde det som om du gladdes över den uppenbara propagandan om knivslagsmålet. Du riktigt mös över utsikten. Men hur fungerar du när du inte kunde se att det var uppenbar propaganda? Det var ju Irans statskontrolerade media som spred det. Fattar du hur ointelligent och lett ledd du förefall.

Sen dolde du ursprunget, vävde in det i annan rapotering från amerikansk etablerad media för att ge det legitimitet.

Jag länkade en artikel. Vilken media det var framgick tydligt. Sedan kan jag tycka att det är överkurs att ge beskrivning av olika medier, speciellt de som oftas länkas. Du länkat ju ofta till Al Jazeera, självklar behöver du inte ge info om vad det är för media för jag tror alla vet att det är ett propaganda- och påverkansverktyg för Qatars som mins 6-7 länder och styren i Mellanöstern helt eller delvis förbjudit.

Länka från vilken media du vill. Men dölj inte källan som du gjorde. Sedan är du naturligtvis även fria att köpa allt som iranska regimen säger.
Citera
2026-09-07, 11:41
Medlem
Citat:

Det här inlägget åldrades ju inte så bra med tanke på att USA häromdagen sköt sönder en uppenbart fulltankad iransk oljetanker. Bevisligen förekommer det en del oljeexport fortfarande.

Att USA bombar iranska oljetankers är ett bevis för att blockaden håller och att Iran inte exporterar olja genom Hormuzsundet.
Citera
2026-09-07, 11:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att USA bombar iranska oljetankers är ett bevis för att blockaden håller och att Iran inte exporterar olja genom Hormuzsundet.

Så du menar att Iran inte har försökt exportera någon olja de senaste veckorna och att USA bara lurades när de sa att de attackerade de iranska tankfartygen som hämnd för en iransk attack mot amerikanska örlogsfartyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in