2026-09-07, 17:12
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ökningen från under 2% till över 4% är helt osannolik. De har så klart mixtrat med den här undersökningen för att ge SD-blocket medvind.

Jag håller det för osannolikt att TV4/Novus skulle manipulera siffrorna till SD:s fördel, särskilt då TV4 framstår som mer kritiska mot SD än vad SVT är. Om man i stället anlägger ett konspiratoriskt perspektiv borde Liberalerna ligger lågt i mätningarna. Att de ändå visar höga siffror kan te sig som ett försök att locka högerväljare till att stödrösta på dem, trots att rösten i praktiken kan bli meningslös.
Citera
2026-09-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är rätt, maten subventioneras då, om inte momsen tas bort, bränslepriset har skattesänkts (ingen subvention) utan mindre "stöld" från folket så man kan leva på sin lön.

Att sänka skatten är väl att subventionera via skatten?
Citera
2026-09-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, det är skattesänkning, vad kallar du en skattehöjning, borttagen subvention?
Men vänsterssidan "vill gärna ha 100% skatt" och sedan enligt eget huvud subventionera det till saker dom anser bra.
Senast redigerad av tjanska 2026-09-07 kl. 17:19.
Citera
2026-09-07, 17:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Jag håller det för osannolikt att TV4/Novus skulle manipulera siffrorna till SD:s fördel, särskilt då TV4 framstår som mer kritiska mot SD än vad SVT är. Om man i stället anlägger ett konspiratoriskt perspektiv borde Liberalerna ligger lågt i mätningarna. Att de ändå visar höga siffror kan te sig som ett försök att locka högerväljare till att stödrösta på dem, trots att rösten i praktiken kan bli meningslös.
TV4 är ett vinstdrivande bolag. De som bestämmer är inte sossar och vill absolut inte ha högre skatter. Detta väger mycket tyngre än att vissa journalister på kanalen eventuellt är emot SD.

Man måste inte manipulera siffror för att fuska. Det räcker att vinkla lite vilka som blir uppringda/tillfrågade "slumpmässigt". T.ex. ringer du några fler på Lidingö än i Rinkeby då får du fler borgerliga sympatisörer. Jag säger inte att jag vet att de har gjort så men det skulle vara ganska enkelt att komma undan med det.
Citera
2026-09-07, 17:25
Medlem
Pruttars avatar
Citat:
Och få högre matpriser eller tror du butiken skapar sina varor?

Bönder kan få billigare om det kan redovisas (tex från vilket konto och traktorns reg-nummer) så det inte blir dyrare. Det ska vara dyrt att köra i stan.
Citera
2026-09-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Bönder kan få billigare om det kan redovisas (tex från vilket konto och traktorns reg-nummer) så det inte blir dyrare. Det ska vara dyrt att köra i stan.
Och transportsektorn (?) det blir mycket administration och risk för fusk, en ny sektor för gängkriminalitet?
Citera
2026-09-07, 17:30
Medlem
Citat:
Nej, det är skattesänkning, vad kallar du en skattehöjning, borttagen subvention?
Men vänsterssidan "vill gärna ha 100% skatt" och sedan enligt eget huvud subventionera det till saker dom anser bra.

Det är det som kallas ekonomiska incitament.
Citera
2026-09-07, 18:07
Medlem
Glädjesiffror i Novus, de ligger på max 3%, L kommer åka ut, sanna mina ord.
Citera
2026-09-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Absolut inte. Att sänka skatten är att minska stölden från stat/kommun mot individen.
All skatt är stöld.
Citera
2026-09-07, 18:15
Medlem
Vintergrisens avatar
Det är väl inte första gången L sett ut att halka ur riksdagen innan ett val för att sedan klara sig i alla fall, så om man nu hoppas att det ska ske den här gången kanske man ändå inte ska ta ut segern i förskott.

Personligen övervägar jag att lägga min riksdagsröst på just L, inte för att jag håller med dem om speciellt mycket men om deras fortsatta existens i riksdagen räddar oss från en rödgrön regering kan det vara värt det.
Citera
2026-09-07, 18:22
Medlem
Stödrösta på L. Alternativet är en rödgrön soppa igen.
Helt klart är inte Tidö bra, men det är mindre dåligt.
Citera
2026-09-07, 18:36
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Jag och många fler som bryr sig om miljön och klimatet. Jag cyklar, går och åker kollektivt. Det får gärna höjas till 100 kr/L.

Cykla vidare du..är du en bidragsparasit som har oändligt med tid om dagarna? Klimatet och miljön har så vitt jag vet inga landgränser så rikta din klimatångest till ledare i länder som Kina, Ryssland, Indien. Synd om dig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in