2026-09-07, 08:38
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Man måste säga det att L har vart som en boxare i rond 10 som mest ragglar runt och slår mot allt som kommer i närheten dom senaste månaderna och jag kan bara gissa att dom måste ha ett excelark på partikansliet för att hålla koll på allt dom lovat vid det här laget
Att L lovat en massa saker är i sig inte konstigt. I deras läge fanns bara uppsida. Påminner lite om den gamle Ericson-chefens syn på att lova kunderna grejor man inte kan leverera. Bättre att sitta med kunden och få skäll än att höra kunden skälla på konkurrenten.

Efter valet kör man en blandning av att "ta ansvar för landet" och att "ha fått igenom mycket liberal politik" i vilken som helst uppgörelse det än blir. L kommer att göra så den här gången om Tidö vinner. C och V kommer att göra det för att förklara att diverse krav och röda linjer överges.

Ett enda extraval sen allmän rösträtt infördes och inget med enkammarriksdagen. Svenska politiker är duktiga på att hitta retorik som rättfärdigar att överge vallöften/positioner och som ger dem själva makt och fina jobb.
Citera
2026-09-07, 08:39
Medlem
Conny63s avatar
Simona gjort det omöjliga om dom klarar sig
Citera
2026-09-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Simona gjort det omöjliga om dom klarar sig

Sannerligen. Om ingen skandal eller nåt kommer innan valet kommer hon att klara sig.
Citera
2026-09-07, 08:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Antingen är det här inte sant eller så har media medvetet börjat pusha för henne.
Stödröster efter att det började gå svagt uppåt förklarar en hel del, tror jag. Rent matematiskt är ju en röst på dem mer värd än en röst på de andra tre för den som är lite mer allmänt Tidö. Särskilt som det ju är helt avgörande för att Tidö alls skall kunna vinna.
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag är råhöger men vill ha bort partiet.
Samma. Det enda riktiga glädjeämnet så långt när man läst opinionsundersökningar i år har varit att det partiet till slut skulle dö. De har legat under spärren sen 2017 i poll of polls men räddades av en opinionsblipp under Korv-Pehrson 2022. Det ser nu ut som om de kommer att återupprepa det tricket. Sen väntar ännu en mandatperiod där de ligger under strecket med åtföljande interna pajaskonster för att göra något åt det. Ett helt meningslöst parti, utöver att de har en kärna på 2% som behövs för att Tidö skall ha en chans.
Citera
2026-09-07, 08:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Stödröster efter att det började gå svagt uppåt förklarar en hel del, tror jag. Rent matematiskt är ju en röst på dem mer värd än en röst på de andra tre för den som är lite mer allmänt Tidö. Särskilt som det ju är helt avgörande för att Tidö alls skall kunna vinna.

Samma. Det enda riktiga glädjeämnet så långt när man läst opinionsundersökningar i år har varit att det partiet till slut skulle dö. De har legat under spärren sen 2017 i poll of polls men räddades av en opinionsblipp under Korv-Pehrson 2022. Det ser nu ut som om de kommer att återupprepa det tricket. Sen väntar ännu en mandatperiod där de ligger under strecket med åtföljande interna pajaskonster för att göra något åt det. Ett helt meningslöst parti, utöver att de har en kärna på 2% som behövs för att Tidö skall ha en chans.
Jag kanske missbedömmer gruppen kvinnliga hoppjerkor som hoppar mellan S, C, L och KD. Det kan vara en faktor.

Men det finns ingen logik i det. L är slut som politisk kraft. De bryr sig inte ens längre om skolan.

Jag som tänkt köpa något gott att fira med på söndag när de åker ut

Hade varit kul om Bert Karlsson överlevde partiet
Citera
2026-09-07, 08:56
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att L lovat en massa saker är i sig inte konstigt. I deras läge fanns bara uppsida. Påminner lite om den gamle Ericson-chefens syn på att lova kunderna grejor man inte kan leverera. Bättre att sitta med kunden och få skäll än att höra kunden skälla på konkurrenten.

Efter valet kör man en blandning av att "ta ansvar för landet" och att "ha fått igenom mycket liberal politik" i vilken som helst uppgörelse det än blir. L kommer att göra så den här gången om Tidö vinner. C och V kommer att göra det för att förklara att diverse krav och röda linjer överges.

Ett enda extraval sen allmän rösträtt infördes och inget med enkammarriksdagen. Svenska politiker är duktiga på att hitta retorik som rättfärdigar att överge vallöften/positioner och som ger dem själva makt och fina jobb.

Ja jo det ÄR ju en politikers jobb: att bli omvald.

Men frågan med just L är att om dom nu kommer in i elfte timman, skjuter dom problemen vidare till nästa val? För en hel del rätt absurda allianser, kramar, utspel och vilda uttalanden har gjorts.

Precis som du säger är det vad alla politiker (från SD till V) gör, men L's resa från 2 till 4 procent måste räknas till en av dom mest desperata i Svensk politiks historia.

Plus OM en politikers hela jävla raison d'être är just att vara omvald och inget annat så måste man ge Mohamsson det: satan vilket hästjobb!
Citera
2026-09-07, 08:58
Avstängd
Klockren nyhet att vakna till!
Jag röstade SD igår men det var nära det blev L.
Mohamssons "vi gör ju detta för Sverige" gör mig knäsvag
Citera
2026-09-07, 09:04
Medlem
Pessimisten i mig säger att det röda laget fortfarande kommer att ha några mandats övervikt när alla röster är räknade. Best case scenario är att vi hamnar i ett läge där sossarna måste få med sig både (C), (MP) och (V) för att kunna bilda regering och inte klarar sig med två av dem. Då kan vi åtminstone få några veckors politiskt kaos innan Maggan blir statsminister.

Worst case scenario är att (L) klarar spärren men det röda laget ändå vinner, jag hade så gärna sett att vi slipper liberalerna i riksdagen. Samtidigt så har väl liberalerna så stor organisation och mycket pengar att det nog ändå är stor risk att vi skulle ha dem tillbaka i riksdagen efter nästa val ändå. Och nästa gång kanske som stödparti åt sossarna.

Men jag hoppas att jag har fel, hoppas att tidöpartierna gör ett mirakel och vinner över massor av väljare i slutspurten och får fortsätta regera fyra år till.

Om inte annat så får vi åtminstone en intressant och spännande avslutning av valrörelsen, det trodde jag verkligen inte för några månader sedan.
Citera
2026-09-07, 09:05
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Klockren nyhet att vakna till!
Jag röstade SD igår men det var nära det blev L.
Mohamssons "vi gör ju detta för Sverige" gör mig knäsvag

Du kan ändra dig på valdagen.
Citera
2026-09-07, 09:14
Avstängd
Nej det kan jag inte tänka mig, det var utlandsröst från utlandet..

Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Du kan ändra dig på valdagen.
Citera
2026-09-07, 09:23
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nej det kan jag inte tänka mig, det var utlandsröst från utlandet..

Ja då är det knepigare, men annars så kan man ändra sig på valdagen, jag undrar hur många gör det procentuellt? Jag vet inte riktigt än vilket parti det blir som får min röst?
Citera
2026-09-07, 09:32
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Bra gjort av Simona! Jag gillar henne mer och mer. Hon har utstrålning, till skillnad mot den där korvgubben som ledde (L) tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in