2026-09-07, 16:33
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nja inte ilanders. Vi skulle ju faktiskt som svenskar säga att vi bor på en halvö med dessa resonemang. Detta med deras ständiga kamp mot kontinenten är ju något annat. De liksom har varit och är det idag under beskydd att det finns vatten mellan. Något som frusterade både Napoleon som Hitler.

Men de kommer ju också tänka. Att öbor det är ju dessa som bor på Shetland eller kanalöarna det. Det blir ju viktigt sett hur man ser på det. Att just öbor ska vara litet mer speciella.

Men återigen. Du kör bara hårklyverier. Och sedan är hela ditt antagande att britter själva inte ser sig som öbor falskt. Det vet jag redan.
Citera
2026-09-07, 16:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Jag hajar, du kunde inte besvara mitt inlägg så därför försöker du dra dig undan.
Ansiktet har du redan tappat.
Du borde läsa min edit, jag hittade en länk där du misslyckades.
Citera
2026-09-07, 16:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Men återigen. Du kör bara hårklyverier. Och sedan är hela ditt antagande att britter själva inte ser sig som öbor falskt. Det vet jag redan.

Ok. Du kanske har rätt. Men snackat med många britter själv också. De kommer i grunden ha samma tänk om just öbor som en själv. Att det är ett speciellt folk det som bor på typ en ö i Orkney.

Som vi tänker att de är litet mer speciella dessa som säg lever på Gotland.
Citera
2026-09-07, 16:42
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ok. Du kanske har rätt. Men snackat med många britter själv också. De kommer i grunden ha samma tänk om just öbor som en själv. Att det är ett speciellt folk det som bor på typ en ö i Orkney.

Som vi tänker att de är litet mer speciella dessa som säg lever på Gotland.

Ja det är väl klart att de ändå ser sig som lite mer fastland jämfört med typ folk som bor på Hebriderna eller något.

Men gentemot tex Fransoser eller Tyskar ser sig Britterna som öbor med helt separata affärsmässiga och geopolitiska intressen. Det är mer det jag vill sätta fingret på. Hur den här osämjan mellan ön och fastlandet tycks uppstå om och om igen. Jag tycker det är skadligt för oss alla. Och jag tänker inte fastslå vem som har rätt eller fel. Vi har väl alla gjort fel mot varandra och behandlat varandra jävligt illa genom historien egentligen.
Citera
2026-09-07, 16:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Det är ju rätt magstarkt att kalla England för en ö. Sett till vad de gjort genom historien. Men klart är ju att de kanske var lite speciella då. Napoleon tex var ju helt vansinnig på dom. Att de har sina skepp och är så starka till sjöss. Men vågar inte mötas på land.

Mer åt Sverige har vi ju Gotland. Där det nog mest kommer ner till detta om öbor eller ej. En riktigt gotlänning kommer ju se direkt om det är fastlänning eller en lika.

Ja, samt att Gotlänningarna även internt delar upp befolkningen.
Gotlänningar och Visbybor.

Gotlänningar är dom äkta Gutarna, Visbybor kan vara inflyttade från fastlandet.
Citera
2026-09-07, 16:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Ja det är väl klart att de ändå ser sig som lite mer fastland jämfört med typ folk som bor på Hebriderna eller något.

Men gentemot tex Fransoser eller Tyskar ser sig Britterna som öbor med helt separata affärsmässiga och geopolitiska intressen. Det är mer det jag vill sätta fingret på. Hur den här osämjan mellan ön och fastlandet tycks uppstå om och om igen. Jag tycker det är skadligt för oss alla. Och jag tänker inte fastslå vem som har rätt eller fel. Vi har väl alla gjort fel mot varandra och behandlat varandra jävligt illa genom historien egentligen.

Ok. Men om vi ser historiskt så var skillnaden väldigt mycket mindre. Om vi ser till tiden Robin Hood fanns så en kung över England var ju också kung över stor del av det franska fastlandet. Det var extremt stort inflytande där. Något kanske beroende på just det faktum att det fanns ju faktiskt en fast övergång i engelska kanalen ca 2000 före kristus.

Sedan med åren har ju britterna fått plus av detta med hav mellan. Frusterade ju tex Napoleon att skit dessa jävla engelsmän med sina fartyg och kontroll över sjön. Fan åt dom
Citera
2026-09-07, 16:55
Medlem
Värst eller bäst exempel på hur knasiga folk blir av att bo på en ö är väl austaliensarna ?

Aldrig träffat på några så komplexfyllda som Aussies ?

Oskönt folk som måste hävda sej och spela Allan. Har noll humor och tar sej själv och sitt land
på alldeles för stort allvar.
Citera
2026-09-07, 17:00
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ok. Men om vi ser historiskt så var skillnaden väldigt mycket mindre. Om vi ser till tiden Robin Hood fanns så en kung över England var ju också kung över stor del av det franska fastlandet. Det var extremt stort inflytande där. Något kanske beroende på just det faktum att det fanns ju faktiskt en fast övergång i engelska kanalen ca 2000 före kristus.

Sedan med åren har ju britterna fått plus av detta med hav mellan. Frusterade ju tex Napoleon att skit dessa jävla engelsmän med sina fartyg och kontroll över sjön. Fan åt dom

Ja normanderna invaderade och tog över England 1066. Är jag väl medveten om.

De har blivit invaderade och erövrade fler gånger än de har stoltheten att erkänna själva faktiskt.

Kelter från kontinenten.
Romarna.
Anglo-Saxarna.
Vikingarna.
Normanderna.

Slutligen även Holländarna 1688. Vilhelm III steg i land med en Holländsk invasionflotta och tog den brittiska tronen så småningom.

Men vart har du hört att det fanns en landbrygga för cirka fyratusen år sedan? Jag känner till Doggerland på istiden dock.

Det smått komiska är att alla (undantaget romarna då som aldrig hade sitt maktcentrum på ön) dessa invaderare som kom och tog över ön alltid ändå började anamma det lömska ö-tänket gentemot kontinenten ändå efter ett kort tag.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-07 kl. 17:10.
Citera
2026-09-07, 17:22
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Värst eller bäst exempel på hur knasiga folk blir av att bo på en ö är väl austaliensarna ?

Oskönt folk som måste hävda sej och spela Allan. Har noll humor och tar sej själv och sitt land

Nu räknas inte Australien som en ö dock officiellt. Det räknas som en kontinent för sig. Men jag fattar.

Jag har ju redan också påpekat att Stockholm mer eller mindre är en stad som från början växte fram på och omkring en massa öar i Mälaren. Och vi vet ju hur en del stockholmare kan vara. Om du nu inte är stockholmare själv och tar illa upp nu dvs.
Citera
2026-09-07, 18:27
Medlem
Då har du kommit fram till liknande slutsatser som Aleksander Dugin (Putins hjärna och antagligen en av personerna bakom kriget i Ukraina). Han är dock en ockultist så jag vet inte hur mycket av det han säger vi ska ta för sanning..

Men i alla fall: genom världshistorien har det utspelat sig en maktkamp mellan sjömakter (Atlantis) och landmakter (Hyperborea), och det är alltså fortsättningen på detta krig som utspelar sig i Ukraina just nu. Väst (de atlantiska länderna) kontrollerar haven med sina hangarfartyg, och står mot ett traditionellt Ryssland med stöd från de muslimska länderna (landmakterna). Dugin drar även paralleller till bibeln där två stora monster ska utkämpa en kamp och döda varandra - Leviathan (havsmakterna) mot Behemoth (landmakterna). Han förutspår alltså att kriget ska eskalera och dra in hela NATO, mot Ryssland tillsammans med muslimerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_7essDrfGto
https://www.youtube.com/watch?v=Lzerb627oRo
Citera
2026-09-07, 18:40
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Då har du kommit fram till liknande slutsatser som Aleksander Dugin (Putins hjärna och antagligen en av personerna bakom kriget i Ukraina). Han är dock en ockultist så jag vet inte hur mycket av det han säger vi ska ta för sanning..

Men i alla fall: genom världshistorien har det utspelat sig en maktkamp mellan sjömakter (Atlantis) och landmakter (Hyperborea), och det är alltså fortsättningen på detta krig som utspelar sig i Ukraina just nu. Väst (de atlantiska länderna) kontrollerar haven med sina hangarfartyg, och står mot ett traditionellt Ryssland med stöd från de muslimska länderna (landmakterna). Dugin drar även paralleller till bibeln där två stora monster ska utkämpa en kamp och döda varandra - Leviathan (havsmakterna) mot Behemoth (landmakterna). Han förutspår alltså att kriget ska eskalera och dra in hela NATO, mot Ryssland tillsammans med muslimerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_7essDrfGto
https://www.youtube.com/watch?v=Lzerb627oRo

Dugin använder sig alltså utav judisk eskatologi här som den krypto-sionist han är.

Ja det ligger väl mycket i det Dugin säger om land mot hav så sett. Men jag vill inte associeras med honom annars. Hemskt subversiv person det där. Han stjäl jämt och ständigt legitim retorik och sånt från andra och förgiftar det med sina egna intressen. Han är jävligt tröttsam.
Citera
2026-09-07, 19:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Genetiskt är de även engelsmän. De dras till öar. (Tekniskt sätt är Australien en ö) Sen har vi Nya Zeeland.
Jag ser ett samband!
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-09-07 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in