2026-09-07, 15:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Australien är inte en ö. Storbritannien är en ö.
Sluta posthora i ämnen du vet ingenting om.
När blir en ö stor nog att bli en kontinent?
Grönland är väl en ö?

Storbritannien är bara plats nio, om man exkluderar kontinenter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_st%C3%B6rsta_%C3%B6a r
Citera
2026-09-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Eftersom England bara är en del av den ö som även innehåller Skottland och Wales?

England? Vem har pratat om England?
Vi pratar om Storbritannien.
Citera
2026-09-07, 15:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Okej?? Helt ärligt vad svamlar du om? Har jag kallat dig saker? Jag skrev att du är en posthora och jag tror nog många instämmer, du är inne och skriver i varenda tråd trots att du har noll koll och tror att chatgtp ska hjälpa dig i diskussionen.

Du kunde ju faktiskt ha svarat mer om ämnet. Än att du faktiskt verkar störa dig på mig specifikt. Det tror jag nog de flesta skulle hålla med om. Sådana idioter som dig vill liksom ingen ha.
Citera
2026-09-07, 15:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
England? Vem har pratat om England?
Vi pratar om Storbritannien.
Zaedrews som du citerade skrev ’ Det är ju rätt magstarkt att kalla England för en ö’ och sen började du härja.

Och min fråga kvarstår, var går gränsen mellan ö och kontinent, och vem bestämmer, du?
Citera
2026-09-07, 16:05
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju rätt magstarkt att kalla England för en ö. Sett till vad de gjort genom historien. Men klart är ju att de kanske var lite speciella då. Napoleon tex var ju helt vansinnig på dom. Att de har sina skepp och är så starka till sjöss. Men vågar inte mötas på land.

Mer åt Sverige har vi ju Gotland. Där det nog mest kommer ner till detta om öbor eller ej. En riktigt gotlänning kommer ju se direkt om det är fastlänning eller en lika.

England, Wales och Skottland utgör hela ön som är den största ön utav de brittiska öarna.

Nordirland som hör till ön Irland hör dock också till Storbrittannien.
Citera
2026-09-07, 16:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Zaedrews som du citerade skrev ’ Det är ju rätt magstarkt att kalla England för en ö’ och sen började du härja.

Och min fråga kvarstår, var går gränsen mellan ö och kontinent, och vem bestämmer, du?

Jo vet inte vart denna skribent fick luft från. Helt sjuk i skallen som det verkar.

Det borde ju vara rätt enkelt. Tror inte en person i säg Nottingham kommer tänka att han eller hon är en öbo. Förmodligen inte. Öbor för dom ju bli mer folk som bor på Shetlands öarna.
Citera
2026-09-07, 16:13
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vet inte vart denna skribent fick luft från. Helt sjuk i skallen som det verkar.

Det borde ju vara rätt enkelt. Tror inte en person i säg Nottingham kommer tänka att han eller hon är en öbo. Förmodligen inte. Öbor för dom ju bli mer folk som bor på Shetlands öarna.

Du klyver hår nu.

Britter i gemen ser sig som öbor gentemot kontinenten. Det råder inga tvivel om det. Sluta tramsa.
Citera
2026-09-07, 16:15
Medlem
Citat:

Jag? jag bestämmer ingenting, ungefär lika lite som du? jag utgår ifrån vetenskapen erfarna forskare inom geografi och geologi beräknar som Ö och inte Ö. Vad utgår du själv ifrån?
Citera
2026-09-07, 16:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag? jag bestämmer ingenting, ungefär lika lite som du? jag utgår ifrån vetenskapen erfarna forskare inom geografi och geologi beräknar som Ö och inte Ö. Vad utgår du själv ifrån?
Och var drar de gränsen? Jag har inte sett en entydig definition, så hjälp mig med en länk.

Här är FNs definition: En ö är enligt Förenta nationernas havsrättskonvention en naturlig landmassa omgiven av vatten, som är ovanför vattenytan oavsett tidvattennivå.

Alltså är även Australien en ö. Liksom Afrika.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96_(landomr%C3%A5de)
Senast redigerad av mikaels 2026-09-07 kl. 16:20.
Citera
2026-09-07, 16:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Du klyver hår nu.

Britter i gemen ser sig som öbor gentemot kontinenten. Det råder inga tvivel om det. Sluta tramsa.
Dimma över kanalen, kontinenten isolerad.

Nog ser de sig som öbor alltid.
Citera
2026-09-07, 16:22
Medlem
Citat:
Och var drar de gränsen? Jag har inte sett en entydig definition, så hjälp mig med en länk.

Jag hajar, du kunde inte besvara mitt inlägg så därför försöker du dra dig undan.
Ansiktet har du redan tappat.
Citera
2026-09-07, 16:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Du klyver hår nu.

Nja inte ilanders. Vi skulle ju faktiskt som svenskar säga att vi bor på en halvö med dessa resonemang. Detta med deras ständiga kamp mot kontinenten är ju något annat. De liksom har varit och är det idag under beskydd att det finns vatten mellan. Något som frusterade både Napoleon som Hitler.

Men de kommer ju också tänka. Att öbor det är ju dessa som bor på Shetland eller kanalöarna det. Det blir ju viktigt sett hur man ser på det. Att just öbor ska vara litet mer speciella.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-09-07 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in