Citat:
Ursprungligen postat av
Abscess1122
Köper man elbil med bra räckvidd (600km+ WLTP) så är nog batteridegregation inget man kommer märka av under bilens livslängd. Som EV Clinic påpekar så är batteriets kvalité bättre mätt med andra mått än SoH då en bil med sämre SoH kan fortfarande ha en mer hälsosamt batteri än bil med högre SoH.
Det hade vart mer intressant veta procentandel av bilar som behöver gå genom batteribyte. Vet att det finns några ökända Teslamodeller där batterikvalitét fått stor kritik. Om det var LGs batterier vill jag minnas havererade mer än snittet. För mig är nog det viktigare nu när vi vet att elbilar sannolikt håller sig över 80% SoH under hela bilens förväntade livslängd.
Man, läs jag, märker inget trots WLTP på 400 km, på en 5 år gammal bil som gått nånstans över 11000 mil. Inte ens på långresor är det nåt jag märker, det är säkert så att jag får ladda nån minut extra för att jag har tappat några procent räckvidd (tror jag tappat 7-8% nånting, inte mätt på riktigt) men jag kör aldrig längre än 2.5-3 timmar i sträck oavsett vad. Jag behöver de där vanliga sakerna, röra på mig, äta, pissa osv.