2026-07-08, 07:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Köper man elbil med bra räckvidd (600km+ WLTP) så är nog batteridegregation inget man kommer märka av under bilens livslängd. Som EV Clinic påpekar så är batteriets kvalité bättre mätt med andra mått än SoH då en bil med sämre SoH kan fortfarande ha en mer hälsosamt batteri än bil med högre SoH.

Det hade vart mer intressant veta procentandel av bilar som behöver gå genom batteribyte. Vet att det finns några ökända Teslamodeller där batterikvalitét fått stor kritik. Om det var LGs batterier vill jag minnas havererade mer än snittet. För mig är nog det viktigare nu när vi vet att elbilar sannolikt håller sig över 80% SoH under hela bilens förväntade livslängd.
Man, läs jag, märker inget trots WLTP på 400 km, på en 5 år gammal bil som gått nånstans över 11000 mil. Inte ens på långresor är det nåt jag märker, det är säkert så att jag får ladda nån minut extra för att jag har tappat några procent räckvidd (tror jag tappat 7-8% nånting, inte mätt på riktigt) men jag kör aldrig längre än 2.5-3 timmar i sträck oavsett vad. Jag behöver de där vanliga sakerna, röra på mig, äta, pissa osv.
Citera
2026-07-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man, läs jag, märker inget trots WLTP på 400 km, på en 5 år gammal bil som gått nånstans över 11000 mil. Inte ens på långresor är det nåt jag märker, det är säkert så att jag får ladda nån minut extra för att jag har tappat några procent räckvidd (tror jag tappat 7-8% nånting, inte mätt på riktigt) men jag kör aldrig längre än 2.5-3 timmar i sträck oavsett vad. Jag behöver de där vanliga sakerna, röra på mig, äta, pissa osv.

Och anledningen är säkert för att nästan alla elbilar har en buffert som inte går att använda. Som exempel kan man ha 69 kW batteri, men bara 64-65 kWh går att använda. Hur stor den bufferten är varierar mellan olika tillverkare och batterier, men den finns där.

Så man kan alltså ha degraderat batteriet en hel del utan att det märks på räckvidden.
Citera
2026-07-08, 09:02
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, det kan man ju fundera över. Jag googlade och hittade den här; https://www.nyteknik.se/elbilar/rapport-sa-manga-elbilar-behover-byta-batteri/4262606 rätt intressanta statistiken. Förvisso inga exakta siffror, men ändock en fingervisning om att (och framför allt VARFÖR!) det går åt rätt håll s a s.
Direktlänk till recurrentauto som nämns i artikeln: https://www.recurrentauto.com/research/how-long-do-ev-batteries-last
Lovande data helt klart! Batteribyten är raritet på moderna elbilar och borde öka tryggheten för långvarigt ägande.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Visst är det du som kör Hyundai? De är kända för att lämna mycket buffert i batterierna. Så även om du inte märker något har nog din buffert ätits upp. De följande 10k milen kommer du sannolikt märka av en liten förlust av räckvidd. Men som du själv är inne på så är detta nog inget du kommer märka av ändå med dina körvanor.
Citera
2026-07-08, 09:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Och anledningen är säkert för att nästan alla elbilar har en buffert som inte går att använda. Som exempel kan man ha 69 kW batteri, men bara 64-65 kWh går att använda. Hur stor den bufferten är varierar mellan olika tillverkare och batterier, men den finns där.

Så man kan alltså ha degraderat batteriet en hel del utan att det märks på räckvidden.

Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Lovande data helt klart! Batteribyten är raritet på moderna elbilar och borde öka tryggheten för långvarigt ägande.

Visst är det du som kör Hyundai? De är kända för att lämna mycket buffert i batterierna. Så även om du inte märker något har nog din buffert ätits upp. De följande 10k milen kommer du sannolikt märka av en liten förlust av räckvidd. Men som du själv är inne på så är detta nog inget du kommer märka av ändå med dina körvanor.
Nej, Tesla och den räknar ner kvarvarande körsträcka baserat på degradering. Nu har jag snålare däck än original, men det var inte poängen, jag kör aldrig mer än 25-30 mil i ett sträck och det kommer jag även om batteriet skulle vara degraderat 20% men så illa är det ju nu inte.
Citera
2026-07-09, 13:59
Medlem
PeterNosters avatar
Björn Nyland besöker ibland sin kompis Valdemar på Elbilmek i Norge.
Det vanligaste felet på elbilsbatterier är "moister" fukt.

Genomgång av bilar för reparation, 4m50s in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=9SsePztFPao
Citera
2026-07-11, 10:43
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Björn Nyland besöker ibland sin kompis Valdemar på Elbilmek i Norge.
Det vanligaste felet på elbilsbatterier är "moister" fukt.

Genomgång av bilar för reparation, 4m50s in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=9SsePztFPao

Intressant, man inser att med dagens elbilar så är det viktigt att ställa bilen i ett bra klimat. Helst ett torrt och uppvärmt garage för att optimera livslängden på batteriet.

Förmodligen är det inte ett väldigt vanligt problem med fukt men det kommer nog behövas lite nya lösningar för att förbättra hållbarheten. Det används ju en hög kapslingsklass vilket gör att det är inträngning som står för det största problemet har jag förstått.
Temperaturväxlingarna skapar också en del fuktproblem och det är ju också ett argument för att ha bilen i ett stabilt klimat för batteriet när man kan.

Huruvida dessa faktorer har någon mätbar påverkan på den totala livslängden vore intressant att få veta.
Citera
2026-07-27, 19:34
Medlem
Jobbigt läge för detta par. Batteriet i deras elbil svällde vid 11500 mil. Ingen ersättning från försäkringsbolaget heller.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/elbilen-svallde-far-inte-ersattning/
Citera
2026-07-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Jobbigt läge för detta par. Batteriet i deras elbil svällde vid 11500 mil. Ingen ersättning från försäkringsbolaget heller.

Ja det är bra att det testas av ARN. Vad är en försäkring värd för en elbil om det inte täcker batterifel vid vanlig användning?

Men ja jag håller också med om att det kan finnas specialla situationer, som om man alltid laddar till 100% och ofta snabbladdar. Det går lätt få fram statistik på detta via bilen, i all fall på de flesta elbilar.

Dock är det lite annat läge om man har en gammal Nissan Leaf som kanske bara går 12 mil på en laddning (beroende på batteristorlek och årsmodell). Då kanske man måste ladda till 100% mest hela tiden om bilen ska vara användbar, men om man har en modernare bil med säg 30-40-50 mils räckvidd och kör 4-6 mil om dagen så finns ingen bra anledning till att ladda fullt hela tiden och slita ut batteriet i onödan.
Citera
2026-07-28, 02:21
Medlem
Citat:
Det säger ju egentligen mer om det vanliga trilskandet från försäkringsbolag när skit händer än att elbilsbatterier pajar i tid och otid. För det GÖR de nämligen inte! Sådant finns det numera statistik på!

Ser också att Expressen nämner ursprungsartikeln. Som är publicerad av, ta da trumvirvel, Carup! Tidningen som jobbar med clickbaits och försöker hitta så mycket negativa skandalnyheter om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet som det bara går... Undrar hur de snokar upp dem som har haft en negativ erfarenhet? Eller lyfter alla som inte gillar elbilar luren till just Carup direkt när något går snett?
Citera
2026-07-28, 09:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Den här modellen, Nissan Leaf är så pass dålig att den inte bör användas i jämförelse med andra bilar som använder aktiv kylning av batteriet. Skillnaden är som natt och dag och det förvånar mig inte batteriet ger upp tillslut.

Vi har pratat mycket om den goda livslängden på batterierna som utkristalliserats de senaste åren och det är just tack vare den effektiva vätskekylningen och BMS (Battery Management System).
Citera
2026-09-07, 10:13
Medlem
PeterNosters avatar
Företaget AVILOO har gjort en Certified EV Battery Report enligt nedan:

Citat:
AVILOO has launched the AVILOO Certified EV Battery Report, the world's largest independent study of used
EV battery health, published twice a year. It is built entirely on AVILOO Certified EVs - used cars whose real
battery condition is a documented fact rather than a guess
• The current edition covers more than 500,000 independent tests on AVILOO Certified vehicles from 2022 to
2026 across 20 popular EV models, part of AVILOO's global database of over 1 million tests

Certified EV Battery Report
https://aviloo.com/files/Aviloo/Presse/Berichte/AVILOO%20Launches%20Worlds%20Largest%20Independent %20EV%20Battery%20Study.pdf

En sammanställning av rapporten finns här:
https://electrek.co/2026/09/03/evs-retain-battery-best-aviloo-largest-study/

Top 5 i listan. Siffrorna är för 50000 km respektive 150000 km

Mercedes-Benz EQA 96.6% 94.0%
Hyundai IONIQ 5 97.1% 93.8%
BMW i4 95.6% 93.6%
Hyundai Kona EV 96.3% 93.0%
Volvo XC40 Recharge 95.2% 92.8%
Senast redigerad av PeterNoster 2026-09-07 kl. 10:16.
Citera
2026-09-07, 15:52
Medlem
RostigHinks avatar
Jag lät Dekra analysera mitt batteri i fredags. Hyundai Kona 64 kWh. 3 år och 3 månader samt 3600 mil lämnar 97% kvar. Det har tappat 2 kWh eller 1,5 mil. Rätt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in