2026-09-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du skrev att absolut ingenting hindrar män från att ta sin del av vabben, gå ner i tid under småbarnsåren och ta halva föräldraledigheten.

Ett barn har två föräldrar. Det fattar du väl att de rimligtvis försöker komma överrens om hur man ska fördela vab och föräldraledighet och gå ner i arbetstid?

Att "ingenting" hindrar män är därför inte sant. Hur är det en halmgubbe?

Du är så jävla sanslöst gaggig jävla gaggubbe. Hur fan orkar du?

Vad pratar du ens om?

Ska vi nu gagga om ett ordval som råkade trigga dina maggaser eller? Eller ska vi diskutera relationer och familjeliv? Det får du isåfall göra med nån annan.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-07 kl. 01:06.
Citera
2026-09-07, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ett klassiskt citat. Han fick nog mer rätt än han kunde ana...

Han hade rätt redan när han skrev det.
Och såklart kvinnornas släptåg, de ryggradslösa med slappt handslag som alltid ska testa en när man presenteras som ny pojkvän till deras "tjejkompis".

Men hjälpsamma ibland, ställer upp och så.
Citera
2026-09-07, 02:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2026-09-07, 07:17
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Kvinnliga vänskaper har varit oerhört ogivande för mig. Manliga vänskaper har oerhört givande dock.

Jag tror många män kan relatera.

Ja, det var litet av min poäng...
Citera
2026-09-07, 07:48
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ska vi nu gagga om ett ordval som råkade trigga dina maggaser eller? Eller ska vi diskutera relationer och familjeliv? Det får du isåfall göra med nån annan.

Du ska ta ansvar för ditt eget ordval och antingen bemöta det jag skrev eller sluta svara.
Citera
2026-09-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det finns nog ingen standard definition på ett riktigt parförhållande, eftersom det är nånting som två parter skapar tillsammans. Svenskan är emellanåt ett så futtigt språk, vilket är varför jag tog till "riktigt". "Äkta" skulle vara fel, "standard" låter som ett medeltal och "bra" parförhållande låter i mina öron mer som att man i praktiken får pusslet att gå ihop utan dessmera strul. "Bra" är alltså en funktionell beskrivning.

Det försöker hänvisa till är en situation när båda parter faktiskt VET att man står närmast varandra jämfört med alla andra (också barnen), att man kör tillsammans i vått och torrt, till sista blodsdroppen och att ingendera parten nånsin kommer att svika eller ge upp. Nåt i den stilen. "Mated for Life", typ. Det behöver inte förstås hålla för den sakens skull, eftersom allting förändras. Men det är inte så viktigt eftersom det egentligen är fråga om vad man känner i stunden. I varje stund.

Alla har rätt till sin egen definition, men nu var det inte definitionen det var fråga om utan vad som fungerar. Och den poäng jag försökte få fram var att om den ena parten har ett behov av att känna att förhållandet är "på riktigt", men inte känner det, då funkar det inte. Och bland män så finns det ett subset som kan bonda på den här nivån med andra män (och nu talar jag inte alls om homosexualitet), men som inte fixar att göra det med sin kvinna. Om det beror på genetik eller delvis beror på genetik är mig veterligen inte utrett, men det förekommer i högre grad i samhällen och kulturer som har olika roller för kvinnor och män. Eller rättare sagt, som har mer distinkta gränser mellan kvinnors och mäns roller. Det är t.ex. vanligare i USA än i England, och vanligare i England än i Frankrike. Och det finns en direkt motsvarande kvinnlig version, kvinnor som är bästisar med andra kvinnor på ett sätt som de inte klarar av att vara med män.

Det finns säkert massor med människor som tycker att de trots det har "riktiga" förhållanden, men i min värld är det ett "riktigt" förhållande när båda parterna i förhållandet har bara en solklar über-bästis i hela världen och det är den andra parten. Det är enligt min syn ett "riktigt" förhållande.

Är väl rätt självklart att lever man i ett samhälle där normen är (eller lever kvar hos många) att betrakta ena halvan av befolkningen som en helt annan art typ...underlägsen, kan inte tänka, en varelse som fungerar på ett helt helt annat sätt än man själv bla bla...ev. tom förbjuden eller förhindrad till en radda saker....så kan väldigt många heller inte bilda "riktiga" vänskapsband eller relationer. Eftersom grunden för detta just är ömsesidig respekt.
Citera
2026-09-07, 08:55
Medlem
Citat:
Du ska ta ansvar för ditt eget ordval och antingen bemöta det jag skrev eller sluta svara.

Ja ok, du vill alltså prata om hur mannen ska lägga upp samtalet med sin partner om att han vill ta mer vab och att män och kvinnor behöver kommunicera med varandra osv. Här håll tillgodo, här kan du gagga relationer och kommunikation till förbannelse;

https://www.familjeliv.se/

Där finns fortfarande ingenting som hindrar män från att ta mer ansvar gällande sina barn. Hur de sen kommunicerar med sina partners osv hör inte hit.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-07 kl. 09:10.
Citera
2026-09-07, 11:04
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Stackars lilla gubben. Får du inte genomföra betalda våldtäkter.
Det är verkligen riktigt mansförtryck.

På vilket sätt är det våldtäkt?
Only Fans är väl frivilligt....
Citera
2026-09-07, 12:52
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Där finns fortfarande ingenting som hindrar män från att ta mer ansvar gällande sina barn.

Jo, barnets mamma.
Citera
2026-09-07, 14:25
Medlem
Citat:
Jo, barnets mamma.

Kommunikation är A och O i ett förhållande, speciellt om man har barn tillsammans
Citera
2026-09-07, 18:46
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Kommunikation är A och O i ett förhållande, speciellt om man har barn tillsammans

Och de flesta mammor kommunicerar till sin partner att de vill ta största delen av föräldraledigheten och vabben.

Ändå är det männens fel att kvinnorna får som de vill.

Ditt resonemang går inte ihop. Du försöker som vanligt dölja det bakom dina barnsliga utbrott men det är ganska genomskinligt vid det här laget.
Citera
2026-09-07, 19:01
Medlem
Citat:
Och de flesta mammor kommunicerar till sin partner att de vill ta största delen av föräldraledigheten och vabben.

Ändå är det männens fel att kvinnorna får som de vill.

Ditt resonemang går inte ihop. Du försöker som vanligt dölja det bakom dina barnsliga utbrott men det är ganska genomskinligt vid det här laget.
Män får väl stå på sig lite och kräva halva ansvaret över gemensamma barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in