2026-08-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
För att klargöra så är detta datum ett preliminärt datum OCH inkluderar avdrag för Good Time reduction.

Men detta är 4 år och 8 månader efter gripandet. Alltså har inte hela tiden i Spanien räknats av från straffet?
Citera
2026-08-30, 11:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xs1dc
Men detta är 4 år och 8 månader efter gripandet. Alltså har inte hela tiden i Spanien räknats av från straffet?

Jag kan bara gå efter vad som är standard.

"Does the BOP Inmate Locator Release Date Already Include the 85% Rule?"
https://hiredguns.medium.com/does-the-bop-inmate-locator-release-date-already-include-the-85-rule-81aa5948760e

Har han inte fått avdrag för tiden i häkte så är det extremt ovanligt MEN det kan förklara varför åklagaren "bara" bad om 33-månader. Kan finnas i Plea Agreement, bara spekulation dock, att häktestiden ej skall räknas in. Kan finnas en muntlig överenskommelse även om detta är extremt ovanligt för allt skall egentligen dokumenteras.

Det kan också finnas sealed documents i Olofs fall som stipulerar det ena eller det andra. Det finns isåfall i Pacer där det står om ett dokument är sealed. Inget jag kommer att gräva i dock.

Som sagt, det är väldigt ovanligt att denna tid inte räknas in men, som jag sade för längesedan, Olof grävde sin egen grop djupare och djupare med all den skit som han körde med innan utlämning. Erkänna brott för att bli utlämnad till Sverige, osv. Åklagaren blev nog ganska så trött på den skiten.

Jag sa redan då att det kan kosta honom dyrt och det kanske jag hade rätt i att det till slut gjorde. Men det är bara spekulation från min sida.
Citera
2026-08-30, 15:38
Avstängd
Nu kan man ladda ner pdf med domen
https://www.courtlistener.com/docket/69827197/united-states-v-gustafsson/
Citera
2026-08-30, 19:55
Medlem
esetts avatar
Har gjort en svensk översättning av domen för dom som är ontresserade.

https://delafil.se/5f183e6e1f7505e1/domstolsbeslut_svensk_oversattning.pdf
Citera
2026-09-06, 01:20
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:
Jag kan bara gå efter vad som är standard.

"Does the BOP Inmate Locator Release Date Already Include the 85% Rule?"
https://hiredguns.medium.com/does-the-bop-inmate-locator-release-date-already-include-the-85-rule-81aa5948760e

Har han inte fått avdrag för tiden i häkte så är det extremt ovanligt MEN det kan förklara varför åklagaren "bara" bad om 33-månader. Kan finnas i Plea Agreement, bara spekulation dock, att häktestiden ej skall räknas in. Kan finnas en muntlig överenskommelse även om detta är extremt ovanligt för allt skall egentligen dokumenteras.

Det kan också finnas sealed documents i Olofs fall som stipulerar det ena eller det andra. Det finns isåfall i Pacer där det står om ett dokument är sealed. Inget jag kommer att gräva i dock.

Som sagt, det är väldigt ovanligt att denna tid inte räknas in men, som jag sade för längesedan, Olof grävde sin egen grop djupare och djupare med all den skit som han körde med innan utlämning. Erkänna brott för att bli utlämnad till Sverige, osv. Åklagaren blev nog ganska så trött på den skiten.

Jag sa redan då att det kan kosta honom dyrt och det kanske jag hade rätt i att det till slut gjorde. Men det är bara spekulation från min sida.

Är det hans tid i Spanien som han inte får räkna av i straffet? Eller gäller det även häktet som han suttit i USA?

Samt när kan han då beräknas mucka från finkan? Brukar man få tidigare frigivning i USA likt Sverige där man villkorligt frigiven efter 2/3 delar av sitt fängelsestraff
Citera
2026-09-06, 03:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novastorm1918
Är det hans tid i Spanien som han inte får räkna av i straffet? Eller gäller det även häktet som han suttit i USA?

Samt när kan han då beräknas mucka från finkan? Brukar man få tidigare frigivning i USA likt Sverige där man villkorligt frigiven efter 2/3 delar av sitt fängelsestraff

Rent teoretiskt skulle det kunna vara Olofs häktningstid i Spanien som han inte får räkna av, eftersom det var han själv som orsakade den långa häktningen i Spanien genom att motsätta sig utlämning till USA.
Citera
2026-09-06, 23:23
Medlem
Med stöd av Sentencing Reform Act of 1984 överlämnas Olof Kyros Gustafsson, beträffande
åtalspunkterna 1, 2, 11, 14, 15 och 56, till Bureau of Prisons för en tid av fyrtioåtta (48) månader. Straffet består
av 48 månader för var och en av dessa åtalspunkter, att avtjänas samtidigt.
Den tilltalade ska omedelbart betala en särskild avgift på 600 USD till Förenta staterna. Ett obetalt belopp ska
förfalla under fängelsetiden med minst 25 USD per kvartal och enligt Bureau of Prisons program Inmate
Financial Responsibility Program.
Den tilltalade ska betala sammanlagt 25 000,00 USD i böter till Förenta staterna. Ränta ska utgå enligt lag.
Böterna ska betalas i sin helhet omedelbart.
Den tilltalade ska betala full återbetalning/skadestånd (restitution) med 1 325 151,17 USD enligt 18 U.S.C. §
3663A.
Citera
2026-09-07, 01:39
Medlem
DonLatinos avatar
HAHA!! Han sitter på MDC? Där man kan få lämna fritt som man vill, iPads, TV och massa annat gött? Han mår till sig verkligen.
Citera
2026-09-07, 12:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
HAHA!! Han sitter på MDC? Där man kan få lämna fritt som man vill, iPads, TV och massa annat gött? Han mår till sig verkligen.

Jadå. Man kan komma och gå precis som man vill. Fri iPad med obegränsat WIFI och på söndagar så får man hemmalagad söndagsstek enligt svensk tradition.

Citera
2026-09-07, 12:33
Medlem
esetts avatar
Han har nu blvit flyttad till Oklahoma City FTC

https://www.bop.gov/locations/institutions/okl/
Citera
2026-09-07, 13:37
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esett
Han har nu blvit flyttad till Oklahoma City FTC

https://www.bop.gov/locations/institutions/okl/

Bara en kort mellanlandning. Upp till max ca 10 dagar i snitt. Det är den centrala transporthubben för US Marshals.
Citera
2026-09-07, 13:40
Medlem
esetts avatar
Citat:
Bara en kort mellanlandning. Upp till max ca 10 dagar i snitt. Det är den centrala transporthubben för US Marshals.

Okej, tack för info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in