2026-09-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Och du tror att IDF glatt lämnat över den interna radiokommunikationen till FN? Att dom skulle tillåta soldaterna att bli förhörda?

FN hade givetvis velat ha tillgång till allt detta, men det har dom inte! Det bristande israeliskt samarbetet har varit ett väl dokumenterat problem för många FN utredningar.

Israel tillåter inga journalister, begränsar FN och andra NGO ers möjlighet att bedriva utredningar. Och sen utreder dom sig själva och säger att inga fel begåtts, suprice! Eller jo, ibland ändrar dom sig när sanningen kommit ut från andra håll.

Israel utreder sina egna, det är korrekt, precis som alla andra länder. Testa att skicka en NGO eller FN till USA för att utreda deras soldater. Helvete vad naiv du är.

Israel har fler hundra öppna utredningar avseende Gazakriget. Det vet du inte eftersom du är judehatare som inte lyssnar till judar. Det var bara för någon vecka sedan som generaladvokaten lämnade rapport i fem fall, där 2 stycken fall lämnades över till det civila rättsväsendet för hantering, 2 fall blev föremål för militära disciplinstraff och det femte skrevs av. Du vet inte detta eftersom du är ignorant. Regelefterlevnad är A och O i IDF. Det hände sig för något år sedan att ÖB råkade se en soldat med icke godkänd patch på armen. Det slutade med 30 dagar militärfängelse och avstängda chefer som inte ingripit mot det. Det är bara efterblivna judehatare som tror att IDF inte följer reglerna och straffar regelbrott. Folk som själva inte gjort lumpen och tror att man kan vara världens kanske mest effektiva krigsmakt om man inte tvingar soldater och officerare att lyda.
Citera
2026-09-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel utreder sina egna, det är korrekt, precis som alla andra länder. Testa att skicka en NGO eller FN till USA för att utreda deras soldater. Helvete vad naiv du är.

Israel har fler hundra öppna utredningar avseende Gazakriget. Det vet du inte eftersom du är judehatare som inte lyssnar till judar. Det var bara för någon vecka sedan som generaladvokaten lämnade rapport i fem fall, där 2 stycken fall lämnades över till det civila rättsväsendet för hantering, 2 fall blev föremål för militära disciplinstraff och det femte skrevs av. Du vet inte detta eftersom du är ignorant. Regelefterlevnad är A och O i IDF. Det hände sig för något år sedan att ÖB råkade se en soldat med icke godkänd patch på armen. Det slutade med 30 dagar militärfängelse och avstängda chefer som inte ingripit mot det. Det är bara efterblivna judehatare som tror att IDF inte följer reglerna och straffar regelbrott. Folk som själva inte gjort lumpen och tror att man kan vara världens kanske mest effektiva krigsmakt om man inte tvingar soldater och officerare att lyda.

Nu har du visserligen inte läst dom där rapporterna jag postade. Men där hade du iaf hittat mängder av potentiella krigsbrott. Men du kanske följt rapporteringen om Gazakriget. Tiotusentals civila döda, barn som skjutits i huvudet, skjutningar mot matköer, sönderbombadade skolor och sjukhus, våldtäkter mot palestinska fångar, användning av mänskliga sköldar osv osv.

EN Israelisk soldat har ställts inför rätta och dömts sedan kriget startade. Han fick 7 månaders fängelse. https://apnews.com/article/israel-military-hind-rajab-gaza-parademics-investigations-c0a733a3ac78660b474e5bdb47154f8b
Citera
2026-09-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu har du visserligen inte läst dom där rapporterna jag postade. Men där hade du iaf hittat mängder av potentiella krigsbrott.

Israel utreder potentiella krigsbrott ditt dumma as.

Citat:
Men du kanske följt rapporteringen om Gazakriget. Tiotusentals civila döda, barn som skjutits i huvudet, skjutningar mot matköer, sönderbombadade skolor och sjukhus, våldtäkter mot palestinska fångar, användning av mänskliga sköldar osv osv.

Många dödade Hamasterrorister. Få kollaterala dödsoffer. Mycket propaganda du har gått på.

Citat:
EN Israelisk soldat har ställts inför rätta och dömts sedan kriget startade. Han fick 7 månaders fängelse. https://apnews.com/article/israel-military-hind-rajab-gaza-parademics-investigations-c0a733a3ac78660b474e5bdb47154f8b

Det går inte snabbt att utreda brott på ett rättssäkert vis. Jättedumt argument av dig. Sen kan det ju också vara så att det faktum att inte jättemånga fällande domar för krigsbrott föreligger beror på att inte särskilt många krigsbrott har begåtts. Men så tänker inte din judehatarhjärna. Du fäller på misstanken om en jude står anklagad.

Återigen. Du är sannolikt en av de mest oinformerade idiotjävlarna på hela Flashback i palestinaklägget. Men samtidigt den som har högst tankar om sig själv. Det finns kunniga skribenter jag respekterar, du tillhör inte dom. Du tar bara upp utrymme utan att bidra. Du är en nettobelastning för sannolikt alla i din närhet. Dunning kruger. Kolla upp det.
Citera
2026-09-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att det förekommit ett enda krig i världshistorien där krigsbrott inte begåtts eller? Vad menar du egentligen?

Nej absolut inte, USA begick massor av krigsbrott i Vietnam tex, Hamas har begått massor med krigsbrott (och är terrorstämplade).

Så du menar då att Israel faktiskt begår krigsbrott? Det som diskuteras i tråden är ju i första hand att Israel försökt influera AI med propaganda genom att sätta upp en falsk amerikansk think-tank. Sedan har det övergått till diskussioner huruvida Israel begår krigsbrott, brott mot mänskligheten och i värsta fall folkmord.

Du avfärdade sedan tex IAGS som "inte särskilt trovärdig i sammanhanget" och jag försöker förstå på vilket sätt du menar. Amnesty hävdar du är på Hamas payroll, dock så har Amnesty anklagat Hamas för brott mot mänskligheten ett flertal gånger, men där har du i alla fall en tydlig bild på varför du anser att de inte är trovärdiga, hur är det med de övriga organisationernas trovärdighet, vad är det som gör att du anser dem inte vara det?
Och vad anser du är deras agenda, drivs de av antisemitism i sina anklagelser?
Citera
2026-09-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du skall inte känna dig ledsen i ögat för att du inte förstår dig på logik och saknar elementär läsförståelse, det är nämligen grundläggande krav för att du skall kunna ställa dig på terroristerna i babelsintas sida.

Det är naturligtvis den uppenbara false-flag-operationen som är propagandan, inte sakinnehållet. Sakinnehållet kan vi bedöma enskilt när du väl fått tummen ur och uppvisar det.

Sammanfattning: Det är inte bevisat att Israel ligger bakom detta. Men åsikter som att det inte föreligger ett folkmord, att det handlar om ett vanligt självförsvarskrig bedrivet enligt regelboken osv är fakta och inte propaganda.

Sen kan vi konstatera att du väljer att använda din tid till att propagera för de äckliga barnamördarna i Hamas narrativ. Du väljer att försvara folkmordet 7 oktober därmed. Vad du är för person är väldigt tydligt.

Jag kan tänka mig att mitt svar på ditt citerade inlägg drunknade i din diskussion med en annan medlem, så jag postar det igen eftersom jag gärna vill förstå ditt resonemang. Hoppas du kan ha överseende med det, här kommer det inlägget igen nedan:

Förlåt men jag hänger fortfarande inte med. Innehållet är inte propaganda, utan innehållet är sakligt och korrekt, men det är en false flag operation och Israel ligger inte bakom det utan man har gjort det för att svartmåla Israel?
Men då borde ju innehållet vara otroligt felvinklat för att det ska fungera som false-flag? Om innehållet på siten vore sakligt så vore det ju en väldigt dålig false-flag? För att kunna fortsätta så skulle det vara bra om du kunde bestämma dig för en ståndpunkt:
Är siten saklig och ej vinklad, dvs ej propaganda?
För då kan siten ju inte samtidigt vara en false flag för att svartmåla Israel?
Kan vi försöka välja en av de vinklarna och fortsätta därifrån?

Och jag tror att det blir en mer konstruktiv dialog om du undviker att skriva i affekt och gå till personangrepp
Citera
2026-09-07, 07:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Nej absolut inte, USA begick massor av krigsbrott i Vietnam tex, Hamas har begått massor med krigsbrott (och är terrorstämplade).

Så du menar då att Israel faktiskt begår krigsbrott? Det som diskuteras i tråden är ju i första hand att Israel försökt influera AI med propaganda genom att sätta upp en falsk amerikansk think-tank. Sedan har det övergått till diskussioner huruvida Israel begår krigsbrott, brott mot mänskligheten och i värsta fall folkmord.

Du vet väl inte exakt hur de här rapporterna ser ut och hur motståndarsidans propaganda ser ut verkar du inte ta hänsyn till heller. Majoriteten av alla artiklar är anti-Israel och det är inte bara 10:1 utan snarare 10k:1.
Citera
2026-09-07, 12:23
Medlem
Citat:
Du vet väl inte exakt hur de här rapporterna ser ut och hur motståndarsidans propaganda ser ut verkar du inte ta hänsyn till heller. Majoriteten av alla artiklar är anti-Israel och det är inte bara 10:1 utan snarare 10k:1.

Hemsidan finns uppe, så det är bara att läsa. Det handlar om artiklar utformade för att få AI-chattbotar att använda den vinklade informationen som oberoende.
Det som egentligen är mest beklämmande är att man har utgett sig för att vara ett oberoende akademiskt institut.
Hade man satt upp en mer eller mindre likadan site och faktiskt utgav sig för att vara LaPam så vore det ju inte alls lika illa.

Finns det liknande propaganda där något land som räknas som "väst" har skapat en falsk think-tank som sprider anti-Israel propaganda? För det tar jag gärna del av i så fall.

En intressant detalj i det hela är att många från Israel-håll anser att allt som är kritiskt per automatik är antisemitism (även här i tråden har det framållits). Nedan är några framstående judiska akademiker, militärer och politiker som uttryckt mycket stark kritik mot Netanyahu & co's ageranden och även framhållit anklagelser om krigsbrott:

Moshe Yaalon (tidigare försvarsminister, arméchef och vice premiärminister)
Ehud Barak (tidigare premiärminister, försvarsminister och arméchef)
Avraham Burg (tidigare talman i Knesset och tillförordnad president)
Ehud Olmert (tidigare premiärminister)
Yair Golan (tidigare vice arméchef och politiker)
Ilan Pappé (framstående historiker och professor)
Omer Bartov (framstående historiker och folkmordsforskare)
Yeshayahu Leibowitz (framstående professor i biokemi, filosof och debattör)
Yehuda Shaul (tidigare plutonbefär i IDF och grundare av organisationen Breaking the Silence)
Citera
2026-09-07, 12:43
Medlem
Citat:
Hemsidan finns uppe, så det är bara att läsa. Det handlar om artiklar utformade för att få AI-chattbotar att använda den vinklade informationen som oberoende.
Det som egentligen är mest beklämmande är att man har utgett sig för att vara ett oberoende akademiskt institut.
Hade man satt upp en mer eller mindre likadan site och faktiskt utgav sig för att vara LaPam så vore det ju inte alls lika illa.

Finns det liknande propaganda där något land som räknas som "väst" har skapat en falsk think-tank som sprider anti-Israel propaganda? För det tar jag gärna del av i så fall.

En intressant detalj i det hela är att många från Israel-håll anser att allt som är kritiskt per automatik är antisemitism (även här i tråden har det framållits). Nedan är några framstående judiska akademiker, militärer och politiker som uttryckt mycket stark kritik mot Netanyahu & co's ageranden och även framhållit anklagelser om krigsbrott:

Moshe Yaalon (tidigare försvarsminister, arméchef och vice premiärminister)
Ehud Barak (tidigare premiärminister, försvarsminister och arméchef)
Avraham Burg (tidigare talman i Knesset och tillförordnad president)
Ehud Olmert (tidigare premiärminister)
Yair Golan (tidigare vice arméchef och politiker)
Ilan Pappé (framstående historiker och professor)
Omer Bartov (framstående historiker och folkmordsforskare)
Yeshayahu Leibowitz (framstående professor i biokemi, filosof och debattör)
Yehuda Shaul (tidigare plutonbefär i IDF och grundare av organisationen Breaking the Silence)

Eftersom det är valrörelse i Israel just nu kan du i princip lägga till samtliga politiker över hela spektrat, förutom de i Netanyahus eget parti, Likud.
Citera
2026-09-07, 13:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Den här menar du: https://hanoverinstitute.com/research/torture-of-prisoners-and-the-treaty-standard

Du tycker den motsvarar typ någonting i stil med att påstå att en terrorist är reporter, doktor och barn som vi sett många exempel på från både SVT, DN och BBC?
Citera
2026-09-07, 15:31
Medlem
Citat:
Den här menar du: https://hanoverinstitute.com/research/torture-of-prisoners-and-the-treaty-standard

Du tycker den motsvarar typ någonting i stil med att påstå att en terrorist är reporter, doktor och barn som vi sett många exempel på från både SVT, DN och BBC?

Att barn, läkare och reportrar dött i kriget är väl knappast propaganda? Det har väl inte ens Israel motsatt sig? Sedan finns det ju läkare som tex den judisk-amerikanska läkaren Mark Perlmutter som vittnat om att han sett barn skjutna i huvudet av IDF-krypskyttar. Jag kan inte bedöma sanningshalten i det, men att rapportera om det vore ju i sig inte propaganda (dock så har jag inte sett DN eller SVT visa intervjuer med honom eller på annat sätt uppmärksamma honom.
De har dock uppmärksammat den norska läkaren Mads Gilbert (som kommit med liknande anklagelser). Men med tanke på att de också nämner att Israel tillbakavisar liknande anklagelser så är det väl inte riktigt samma typ av propaganda?

Men det är inte det jag pratar om, jag pratar om motsvarigheten till vad tråden handlar om: att något västerländskt land (alltså statlig myndighet) har planterat propaganda under falska förespeglingar. Det kan mycket väl ha hänt, jag påstår inte att det inte har hänt, men vore intressant att se exempel på det.
Citera
2026-09-07, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att barn, läkare och reportrar dött i kriget är väl knappast propaganda?

Jo, om det inte nämns att det handlar om terrorister. Hamas har barn, läkare och reportrar i sina ranker. Att vara reporter kräver dessutom att man är objektiv och inte är aktivist, och att vara läkare kräver att man tar det hippokratiska löftet vilken kräver att man skyddar livet oavsett vilken etnicitet som patienterna har, vilket inte är fallet med många av dessa "läkare" som du beskriver.
Citera
2026-09-08, 08:07
Medlem
Citat:
Jo, om det inte nämns att det handlar om terrorister. Hamas har barn, läkare och reportrar i sina ranker. Att vara reporter kräver dessutom att man är objektiv och inte är aktivist, och att vara läkare kräver att man tar det hippokratiska löftet vilken kräver att man skyddar livet oavsett vilken etnicitet som patienterna har, vilket inte är fallet med många av dessa "läkare" som du beskriver.

Tänk om det vore så enkelt. Alla de organisationer och individer som fördömer Israel (även framstående judiska militärer, forskare, historiker, politiker, förintelseöverlevare etc) är antisemiter och alla som dör i Gaza är terrorister. Det vore ju underbart och jag önskar att världen vore så enkel och svartvit.

Men inte ens Israel påstår att alla barn som dödats i Gaza är terrorister, det vore ju helt befängt.

Men åter till frågan angående trådens ämne och gällande propaganda (jag klipper in från mitt förra inlägg, du får förlåta min lathet):
Men det är inte det jag pratar om, jag pratar om motsvarigheten till vad tråden handlar om: att något västerländskt land (alltså statlig myndighet) har planterat propaganda under falska förespeglingar. Det kan mycket väl ha hänt, jag påstår inte att det inte har hänt, men vore intressant att se exempel på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in