2026-09-07, 10:58
Medlem
Kan inte tänka mig vilken typ utav "cuckold" man måste vara för att rösta på ett annat parti än det man egentligen vill rösta på, ge ett annat parti mer makt och inflyttande bara för att det skall få mer makt för att styra med ditt parti du egentligen gillar.
Citera
2026-09-07, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Trevlig läsning.

Med utgång från denna specifika mätning så kan man se rätt tydligt att L:s räddning bottnar i stödröster från främst SD, sen KD. Tidö-kannibalism, alltså.

För att definitivt hålla rödgrön röra borta från makten så får man hoppas på att fler traditionsröstande svenska "arbetare" i dagarna begriper vilket äckligt skitparti dagens S är och byter till SD (brukar vara så denna demografi byter, men får för min del hoppa till vilket Tidö som helst).

Att företagsvänliga centerpartister dunkar in den på det betydligt mer företagsvänliga L (som dessutom har en snarlik flumsyn på miljöfrågor som C) är också en viktig kanal högerut.

Kul iaf. att det, baserat på denna mätning, ändå är match på riktigt igen.

Förra Novus mätningen var det snarare tydligt att det var M som blödde till L. Nu blev det väl mer så SD efter Åkessons uppmaning och Kristerssons uttalande att det inte kommer bli stödröster från M till L.

C minskar även i denna mätning. Det är det Tidö nog helst vill. Att L äter av C.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-07 kl. 11:12.
Citera
2026-09-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Sedan ska rödgröna komma överens om att bilda regering efter vad som just nu ser ut att bli en knapp seger. Hur lång tid tar det innan C överger de andra tre?

För rödgröna är det viktigaste att det inte blir högerpolitik, typ som L också tycker, fast man kämpar mot högerpolitik från insidan av så kallade högersamarbetet.

Ingen försöker seriöst få igenom nya vänsterreformer. Palmes dagar är förbi, Det är bara spel för väljarna.
Senast redigerad av Hasse63 2026-09-07 kl. 11:03.
Citera
2026-09-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror det vart min hållning i ett par månader att det är jämnt lopp. Om L kommer över spärren så lutar det åt Tidölaget. Men den som lever får se.

Man måste säga det att L har vart som en boxare i rond 10 som mest ragglar runt och slår mot allt som kommer i närheten dom senaste månaderna och jag kan bara gissa att dom måste ha ett excelark på partikansliet för att hålla koll på allt dom lovat vid det här laget

Till skillnad mot vilka andra partier?
Lovas saker från alla håll just nu, inte direkt unikt för L....
Citera
2026-09-07, 11:09
Medlem
zebra121s avatar
Ja alltså om L når över 4 procent och Tidö vinner - då blir det till att fira. Dra åt helvete vilken lycka.....MEN jag räknar med seger för S och gänget fortfarande.

Mohamsson gjorde dock bort sig när hon nämnde att fira Eid ska vara samma sak som att fira påsk eller jul. Det är landsförräderi så det sjunger om det. Vidrigt. Aldrig i helvete att det ska in i systemet.
Senast redigerad av zebra121 2026-09-07 kl. 11:11.
Citera
2026-09-07, 11:09
Medlem
Vote-Magdas avatar
Blir L kvar i riksdagen blir Simona förr eller senare bortkuppad och ersatt med ullenhagare och westerbergare.

Att stödrösta är att kalla sig själv för en dold ullenhagare.
Citera
2026-09-07, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
För rödgröna är det viktigaste att det inte blir högerpolitik, typ som L också tycker, fast man kämpar för det från insidan av så kallade högersamarbetet.

Ingen försöker seriöst få igenom nya vänsterreformer. Palmes dagar är förbi, Det är bara spel för väljarna.

För tre av de rödgröna (eller ja två och ett halvt med tanke på hur S tenderar att flörta med KD till och med) så framstår det som viktigt att stoppa mer högerpolitik.

Palme? Du menar CIA informatören som lät Bengt Dennis avreglera kreditmarknaden några få månader innan han mördades?

Finns varken "vänsterpolitik" eller "högerpolitik" idag. Det är förlegat. Det finns bara marknadsliberal "vänster" och marknadsliberal "höger" med populistiska inslag.

Tidös migrationspolitik och kriminalpolitik är inte vad media skriker om att det är. Böckerna har i själva verket kokats medans övervakningssamhället expanderats.
Citera
2026-09-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Ja alltså om L når över 4 procent och Tidö vinner - då blir det till att fira. Dra åt helvete vilken lycka.....MEN jag räknar med seger för S och gänget fortfarande.

Mohamsson gjorde dock bort sig när hon nämnde att fira Eid ska vara samma sak som att fira påsk eller jul. Det är landsförräderi så det sjunger om det. Vidrigt. Aldrig i helvete att det ska in i systemet.

Haha ja, tänk att SDare röstar för någon som vill normalisera Eid i Sverige.
Citera
2026-09-07, 11:29
Medlem
Men är det inte samma opinionsinstitut som höjde Liberalerna till skyarna förra gången? TV4/Novus. Den förra för mindre än en vecka sen från dom sa 3,3 % när de andra efterföljande instituten sen sa 3, 2,8 och 2,2 %. Det finns en tråd om den förra 3,3 %-undersökningen här och dess tveksamheter.

Så Novus verkar man alltså inte kunna lita på, de verkar viktade till Liberalernas fördel. Oklart hur det gått till.

Den förra hade 2984 personer med i undersökningen och 3,3 % motsvarande 98,472 personer i den röstade på Liberalerna.

I den här medverkade 2888 personer och 4,3 % påstods vilja rösta på liberalerna, vilket alltså gör att det krävdes att 2888 x 0,043 = 124,184 personer som valde Liberalerna för att uppnå resultatet.

Förra gången lyckades Liberalerna få fram ~100 personer att svara rätt i den lilla undersökningen, nu har paniken stigit och man har fått fram 25 personer till att svara som önskat.
Citera
2026-09-07, 11:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jaha? Är det därför S ligger under 30% nu och L är över spärren? För att skillnaden mellan blocken inte påverkas?

Nu kommer väl "avslöjandena" dåna som en jävla kulspruta mot L den här veckan i media. Eller så går Wallenberg ut och kör lite mer omvänd psykologi för att maximera åt rödgröna. EXPO häver ur sig ännu ett "avlsöjande" om SD också.

Att SD:are stödröstar på L påverkar såklart inte skillnaden mellan blocken.

S har däremot förlorat väljare till framförallt KD och M (om vi pratar om att förlora röster till det andra blocket) men det är en annan fråga. Du får hålla isär saker och ting.
Citera
2026-09-07, 11:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Mina två favoritresultat för L är att
1. de får strax under 4%
2. de stödröstas att bli riksdagens största parti
Citera
2026-09-07, 11:42
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Precis så tror jag det är och blir. Som jag skrev ovan har de varit permanent under spärren sen 2017. Det är ett fundamentalt onödigt parti, rent sakpolitiskt. Överlever de så är det mest sannolika att de sjunker tillbaka till runt 2% i undersökningarna och sen börjar cirkusen om igen.

Japp och även om det inte skulle hålla hela vägen är det svårt att klandra henne personligen. Hon var kommunpolitiker sex månader innan hon blev partiledare eftersom ingen tyngre person i partiet ville ha jobbet. Ullenhag, Edholm och de andra valde harvärjan. Mohamsson ställde upp och kämpade.

Ja fan, det hade jag helt glömt! Hur L lekte Storbrittannien post-brexit där ett tag, man skrapade tunnan djupare och djupare tills nån var beredd att satsa sin politiska karriär på att ta över härket.
Fair till Mohamsson då, för det är verkligen att slå i underläge.

Sen tänker jag rätt ofta på... Pouhrmarkari(? hur det nu stavades - Miljöministern) vars egentliga jobb var att stå och be om ursäkt eller bara blåneka till allt och vars politiska gärning snarare kommer vara att stå med hundhuvudet om ett halvår när EU's tidsfrist för Svenska bensinpriser rinner ut, eller böterna för att vi missar klimatmålen ska betalas. Vem som än vinner kommer ju inte ha kvar henne men glatt skylla allt på henne och hennes ungdom eller nåt.

Får alltid känslan av att hon inte direkt fick ett hedersuppdrag utan snarare tog på sig det rötna jobbet för framtida vinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in