Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Pessimisten i mig säger att det röda laget fortfarande kommer att ha några mandats övervikt när alla röster är räknade. Best case scenario är att vi hamnar i ett läge där sossarna måste få med sig både (C), (MP) och (V) för att kunna bilda regering och inte klarar sig med två av dem. Då kan vi åtminstone få några veckors politiskt kaos innan Maggan blir statsminister.
Worst case scenario är att (L) klarar spärren men det röda laget ändå vinner, jag hade så gärna sett att vi slipper liberalerna i riksdagen. Samtidigt så har väl liberalerna så stor organisation och mycket pengar att det nog ändå är stor risk att vi skulle ha dem tillbaka i riksdagen efter nästa val ändå. Och nästa gång kanske som stödparti åt sossarna.
Men jag hoppas att jag har fel, hoppas att tidöpartierna gör ett mirakel och vinner över massor av väljare i slutspurten och får fortsätta regera fyra år till.
Om inte annat så får vi åtminstone en intressant och spännande avslutning av valrörelsen, det trodde jag verkligen inte för några månader sedan.
Jag vill att ingen vinner tydligt. Att det tar minst ett halvår att slå ihop en regering.
De partier som faktiskt är "vänster" (S, V, MP) har bara 42,6% enligt den här mätningen. Inte mycket till vänstervåg det inte. Och så ska de behöva sitta och kohandla med C.
Blir nog underhållning på hög nivå det.
Wallenberg har redan vunnit det här valet oavsett hur det går nu. Får se om han kör lite mer omvänd psykologi nu som igår när han låtsades vara rädd för vänstern.