2026-09-07, 09:33
Medlem
SexualCafes avatar
Åh nej

Liberalerna måste bort nu.
Kom igen nu borgarbrackor och alla nyttiga idioter.
Även ni gynnas på sikt om Liberalerna trillar ur.
Citera
2026-09-07, 09:44
Medlem
pn222jws avatar
Valet 2010 revisited - då blev valdeltagandet högt via TV och dom borgerliga fick förnyat förtroende.
Citera
2026-09-07, 09:47
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Men frågan med just L är att om dom nu kommer in i elfte timman, skjuter dom problemen vidare till nästa val? För en hel del rätt absurda allianser, kramar, utspel och vilda uttalanden har gjorts.
Precis så tror jag det är och blir. Som jag skrev ovan har de varit permanent under spärren sen 2017. Det är ett fundamentalt onödigt parti, rent sakpolitiskt. Överlever de så är det mest sannolika att de sjunker tillbaka till runt 2% i undersökningarna och sen börjar cirkusen om igen.
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Precis som du säger är det vad alla politiker (från SD till V) gör, men L's resa från 2 till 4 procent måste räknas till en av dom mest desperata i Svensk politiks historia.

Plus OM en politikers hela jävla raison d'être är just att vara omvald och inget annat så måste man ge Mohamsson det: satan vilket hästjobb!
Japp och även om det inte skulle hålla hela vägen är det svårt att klandra henne personligen. Hon var kommunpolitiker sex månader innan hon blev partiledare eftersom ingen tyngre person i partiet ville ha jobbet. Ullenhag, Edholm och de andra valde harvärjan. Mohamsson ställde upp och kämpade.
Citera
2026-09-07, 09:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
För första gången sedan 2022 ligger Liberalerna över riksdagsspärren med sina 4,3 %. Just nu skiljer det bara 2,4 procentenheter mellan Tidöpartierna och de rödgröna. Vad tror ni, kommer Tidöpartierna att gå om, eller håller de rödgröna ut och vinner valet ändå?

Det är såklart enbart andra Tidöröstare som stödröstar på L så skillnaden mellan blocken påverkas inte.

Jag tror att det är SD som förlorar mest på att L blir kvar i riksdagen så länge Tidö inte får egen majoritet.
Citera
2026-09-07, 09:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, det är strategi.
Tidö har noll chans utan L. Därför ska L räddas av Tidöväljare.
Vakna upp.

Strategi. S, V, MP har tjatat om skolfrågan. Bara för sänka L och vinna på totalen.

Nu har väljarna fattat de rödgrönas strategi.

Hade KD legat under 4% hade de rödgröna tjatat om sjukvården och hur de privata vårdföretagen köpt sportbilar, jaktslott och blivit miljardärer.

Det fetade upprepas som ett mantra av de vänstervridna..
Citera
2026-09-07, 10:24
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är såklart enbart andra Tidöröstare som stödröstar på L så skillnaden mellan blocken påverkas inte.

Jag tror att det är SD som förlorar mest på att L blir kvar i riksdagen så länge Tidö inte får egen majoritet.

Jaha? Är det därför S ligger under 30% nu och L är över spärren? För att skillnaden mellan blocken inte påverkas?

Nu kommer väl "avslöjandena" dåna som en jävla kulspruta mot L den här veckan i media. Eller så går Wallenberg ut och kör lite mer omvänd psykologi för att maximera åt rödgröna. EXPO häver ur sig ännu ett "avlsöjande" om SD också.
Citera
2026-09-07, 10:37
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Pessimisten i mig säger att det röda laget fortfarande kommer att ha några mandats övervikt när alla röster är räknade. Best case scenario är att vi hamnar i ett läge där sossarna måste få med sig både (C), (MP) och (V) för att kunna bilda regering och inte klarar sig med två av dem. Då kan vi åtminstone få några veckors politiskt kaos innan Maggan blir statsminister.

Worst case scenario är att (L) klarar spärren men det röda laget ändå vinner, jag hade så gärna sett att vi slipper liberalerna i riksdagen. Samtidigt så har väl liberalerna så stor organisation och mycket pengar att det nog ändå är stor risk att vi skulle ha dem tillbaka i riksdagen efter nästa val ändå. Och nästa gång kanske som stödparti åt sossarna.

Men jag hoppas att jag har fel, hoppas att tidöpartierna gör ett mirakel och vinner över massor av väljare i slutspurten och får fortsätta regera fyra år till.

Om inte annat så får vi åtminstone en intressant och spännande avslutning av valrörelsen, det trodde jag verkligen inte för några månader sedan.

Jag vill att ingen vinner tydligt. Att det tar minst ett halvår att slå ihop en regering.

De partier som faktiskt är "vänster" (S, V, MP) har bara 42,6% enligt den här mätningen. Inte mycket till vänstervåg det inte. Och så ska de behöva sitta och kohandla med C.

Blir nog underhållning på hög nivå det.

Wallenberg har redan vunnit det här valet oavsett hur det går nu. Får se om han kör lite mer omvänd psykologi nu som igår när han låtsades vara rädd för vänstern.
Citera
2026-09-07, 10:45
Medlem
Jag lider med alla nyttiga idioter som tror att en röst på Tidö 2.0 är det bästa för dem.
Citera
2026-09-07, 10:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Trevlig läsning.

Med utgång från denna specifika mätning så kan man se rätt tydligt att L:s räddning bottnar i stödröster från främst SD, sen KD. Tidö-kannibalism, alltså.

För att definitivt hålla rödgrön röra borta från makten så får man hoppas på att fler traditionsröstande svenska "arbetare" i dagarna begriper vilket äckligt skitparti dagens S är och byter till SD (brukar vara så denna demografi byter, men får för min del hoppa till vilket Tidö som helst).

Att företagsvänliga centerpartister dunkar in den på det betydligt mer företagsvänliga L (som dessutom har en snarlik flumsyn på miljöfrågor som C) är också en viktig kanal högerut.

Kul iaf. att det, baserat på denna mätning, ändå är match på riktigt igen.
Citera
2026-09-07, 10:49
Medlem
Rödgröna kommer vinna valet och högern kommer stödrösta kvar L i riksdagen så att högern är fortsatt splittrade nästa val och förlorar även då.
Citera
2026-09-07, 10:53
Medlem
stilichos avatar
Fyraprocentsspärren gör det oerhört svårt att någonsin bli av med partier när de väl har kommit in i riksdagen. Systemet gör det helt enkelt alltför lönsamt att stödrösta på småpartierna.

Det är bara två partier som har åkt ur riksdagen sedan fyraprocentsspärren infördes: Miljöpartiet 1991 och Ny Demokrati 1994. Gemensamt för båda dessa partier var att de stod utanför alla block och allianser och alltså inte hade någon som stödröstade på dem. Ett parti som ingår i ett block har aldrig åkt ur riksdagen och det ska nog mycket till för att det ska hända den här gången heller.
Citera
2026-09-07, 10:57
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Rödgröna kommer vinna valet och högern kommer stödrösta kvar L i riksdagen så att högern är fortsatt splittrade nästa val och förlorar även då.

Sedan ska rödgröna komma överens om att bilda regering efter vad som just nu ser ut att bli en knapp seger. Hur lång tid tar det innan C överger de andra tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in