2026-09-05, 22:01
Medlem
Ja keep telling yourself that som man säger...

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Därför att Kina är världens enda supermakt, och USA är en liten mininolla i jämförelse med Kina!
Citera
2026-09-05, 22:13
Medlem
Tankfartygen Iran hade som nu är historia kostar Iran nu en massa miljarder
Citera
2026-09-05, 22:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Har du blivit snekodad nu igen ljungbyboten?! Det enda som Kina är eller snarare var intresserad av att köpa från Iran var deras billiga olja. Den "handeln" är för nuvarande totalt nedlagd och Kina köper olja från annat håll nu. Tuffa tider för Iran.

Det var faktiskt bara ungefär 60% av Irans export som bestod av olja och oljeprodukter. Iran är ett betydligt mer avancerat land än sina arabiska grannar på andra sidan viken (vilket de aldrig tröttnar på att poängtera) och har en betydligt mer komplett ekonomi. Till exempel exporterade de rätt mycket frukt och nötter till Europa. Den exporten gick på lastbilar via Turkiet så jag antar att den är relativt opåverkad av nuvarande krigföring.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Kan du inte börja med att kommentera dom 2 du fick eller betyder det inget om det inte är 3?

Intressant inställning.

Jag var hela tiden klar med att jag bara gav AI-svar. Om AIn har rätt i en tredjedel av fallen är jag mer än nöjd eftersom det bevisar min poäng, att Israel bryter mot internationell rätt lika ofta som Iran, mer än väl.
Citera
2026-09-05, 22:15
Medlem
Din första fråga är OT men : Sluta anfalla Israel så slipper man deras svar eller hur? Man skulle trott efter alla krig Israel slog skiten ur islamisterna så trodde jag ngn smart person "hmmm.. vi kanske ska bete oss som folk"

Andra frågan: Om Iran har en Domedags klocka och säger de ska utplåna Israel så får man räkna med att Israel tar deras ord på allvar

Man kan kanske sluta med sånt beteende och göra som UAE,Jordanien och Egypten. Alla de mår mkt bättre

Nu får Iran äntligen känna på krig som de länge lät andra sköta. Nu är det dags att lära Iran en läxa att krig är en dålig ide och att bete sig ociviliserat

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag känner en del iranier, ja. De flesta har, så vitt jag förstått saken, flytt från kriget snarare än revolutionen. Även om revolutionen såklart inte gjorde saken bättre.

Du har inte hört talas om Sabra och Shatila antar jag? Apropå att handlingar får konsekvenser. Det verkar liksom inte gälla alla handlingar.

Jag tror verkligen inte att Iran är oskyldiga. Rent generellt finns det inga oskyldiga i Mellanöstern och definitivt inte Iran. Men vad har det med något att göra? Du kan inte börja bomba länder bara för att de inte är oskyldiga. Det finns (eller fanns i alla fall) vissa lagar och regler i världen. De gäller både för skyldiga och oskyldiga.

Jag räknar bara till två. Vad hände med den tredje?
Citera
2026-09-05, 22:17
Avstängd
Citat:

Jag räknar bara till två. Vad hände med den tredje?

Citat:
Jag frågade min AI hur många kapitel-7-resolutioner som USA har vetoat åt Israel. Den svarade 35. Det är bra med vänner i säkerhetsrådet. Synd för Iran att de inte har några.

du och din kusin hade väll 35?, jag bad om 3?
Citera
2026-09-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ja keep telling yourself that som man säger...

Man kan också uttrycka det så här.
-"Trumps ambitioner med Iran, detta är dödsryckningarna från en före detta supermakt"!

Trump körde ju själv med detta vid valet, "MAGA, make America great again".
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-05 kl. 22:45.
Citera
2026-09-05, 22:26
Medlem
Citat:
Det var faktiskt bara ungefär 60% av Irans export som bestod av olja och oljeprodukter. Iran är ett betydligt mer avancerat land än sina arabiska grannar på andra sidan viken (vilket de aldrig tröttnar på att poängtera) och har en betydligt mer komplett ekonomi. Till exempel exporterade de rätt mycket frukt och nötter till Europa. Den exporten gick på lastbilar via Turkiet så jag antar att den är relativt opåverkad av nuvarande krigföring.

Att oljeexporten är så låg som den är beror på sanktioner från USA och EU från 2012 och framåt. Iran har beräknats förlorat 540 miljarder dollar enbart i uteblivna oljeintäkter från 2012 och framåt. Det är en saftig prislapp för ett fattigt land att betala för rätten att vara efterbliven muhammedan i turban i grotta. Och just nu är oljeexporten mer eller mindre helt stoppad så landet förblöder än snabbare. Men inget kan så klart hindra iranierna från att sitta med sina turbaner i grottor och recitera koranen och vänta in undergången.
Citera
2026-09-05, 22:38
Medlem
Citat:

Jag var hela tiden klar med att jag bara gav AI-svar. Om AIn har rätt i en tredjedel av fallen är jag mer än nöjd eftersom det bevisar min poäng, att Israel bryter mot internationell rätt lika ofta som Iran, mer än väl.

Gissar att det är rätt få som tar dig på allvar i någon fråga alls.

Irans oljeexport är alltså ”bara” 60% av den totala exporten och då spelar det ingen roll om den blir halveras tex?
Finns ju 40 helt andra % liksom.

Det blir nog bra även för dig om du vill men naturvetare är ju ett släkte isig såklart.
Citera
2026-09-05, 22:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Har varit lite olika bud här i tråden. Allt från världsledande inom barnsydda mattor och hovleverantör av saffran. Nu är det även bananer och dadlar tydligen, inget av detta bär en nation. Iran har visat sig vara en stor hoax inom det mesta. Mycket snack om hur högutbildade och högteknologiskt land det är bla bla. Sanningen är att det är ett land som ligger ungefär på nordkoreas nivå.

60% av Irans export är olja? Hämtar du dina siffror från moskén eller? Snarare uppemot 95% av Irans exportintäkter består av olja. Du är medveten om att Irans valuta är inte ens värd pappret den trycks på? Oljan betalas i utländsk valuta.
Senast redigerad av eldrattan 2026-09-05 kl. 23:00.
Citera
2026-09-05, 23:07
Avstängd
Citat:

uhm... irans "icke olje/gas" export omfattar ca 20miljarder dollar. (de är tillsammans med pakistan (kanske världens mest inavlade nation) regionens minsta exporterörer.

som jmf så ligger sveriges export på ca 360miljarder dollar. Iran är ett extremt efterblivet land. trotts att de utan större svårigheter kunde vara rikt.

Enbart sveriges export av "papper, massa och trävaror" motsvar mao irans "icke oljeindustri" export.

Citat:

det är ju dock inte vad som hänt. utan det påvisar ju bara att människor med väldigt låg iq inte har någon större nytta av ai, vilket är väldigt tragiskt om man nu inte är resultat av generationer av inavel...

tänk om den lurade dig att tro att israel bryter mot "internationel rätt"? du vet ju inte vad det är, inte ens de simplaste och tydligaste delarna av fns stadgor förstår du, enligt digsjälv då.
Senast redigerad av slö 2026-09-05 kl. 23:15.
Citera
2026-09-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att oljeexporten är så låg som den är beror på sanktioner från USA och EU från 2012 och framåt. Iran har beräknats förlorat 540 miljarder dollar enbart i uteblivna oljeintäkter från 2012 och framåt. Det är en saftig prislapp för ett fattigt land att betala för rätten att vara efterbliven muhammedan i turban i grotta. Och just nu är oljeexporten mer eller mindre helt stoppad så landet förblöder än snabbare. Men inget kan så klart hindra iranierna från att sitta med sina turbaner i grottor och recitera koranen och vänta in undergången.

För det första finns det inget annat land vid Persiska Viken som är så lite beroende av oljeexport som Iran.
Man hade 2025 ca 12% av oljeexporten trots att Iran har ca 50% av befolkningen bland länderna.

För det andra så gick 90% av den iranska oljeexporten till Kina.
Och i Kina är det förenat med kraftiga straff, ifall någon skulle lyda eller rätta sig efter utländska sanktioner!
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Foreign_Sanctions_Law
Citera
2026-09-06, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Har varit lite olika bud här i tråden. Allt från världsledande inom barnsydda mattor och hovleverantör av saffran. Nu är det även bananer och dadlar tydligen, inget av detta bär en nation. Iran har visat sig vara en stor hoax inom det mesta. Mycket snack om hur högutbildade och högteknologiskt land det är bla bla. Sanningen är att det är ett land som ligger ungefär på nordkoreas nivå.
60% av Irans export är olja? Hämtar du dina siffror från moskén eller? Snarare uppemot 95% av Irans exportintäkter består av olja. Du är medveten om att Irans valuta är inte ens värd pappret den trycks på? Oljan betalas i utländsk valuta.

Men Irans befolkning har ökat från 37 miljoner 1979 till 93 miljoner idag.
Men hur kan detta komma sig, om nu landet är så misskött som alla påstår?
Svaret är mycket enkelt.
Mullornas inflytande med enorma statliga subventioner på basvaror, detta har kraftigt gynnat livet för barnfamiljer.
Sen att utlandsresor varit svindyrt det bekymrar inte en barnfamilj, när bensinen kostar 10 öre per liter, och bröd 2 kronor per kilo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in