2026-09-04, 12:52
Medlem
Han löste det själv alltså, helt rätt.
Citera
2026-09-04, 13:02
Medlem
Jultrollets avatar
Här står det lite mer om vad som hände:
https://www.tv4.se/artikel/79WbEQpC2GGu09nEubduNq/haer-raeddas-hunden-tuss-efter-att-ha-laemnats-att-doe-glaedjetarar

"Hålet som hunden Tuss försvann ned i finns i en bullervall runt Hissmofors sågverk. Hunden hade en jakt-GPS i en sele på ryggen, och sågverkets personal misstänker att det var den som gjorde att Tuss fastnade. Nu fortsätter personalen vid sågverket med att förbättra bullervallen.

– Vi täpper igen alla hål som finns. Och vi kommer cementera resten av vallen så att det inte kan hända igen, säger sågverkschefen.."

Skönt att allt fick ett bra slut! Lite trött och lerig men annars är Tuss okej.
Citera
2026-09-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Med hjälp från sågverkets personal enligt Jämtlands tidning. Hjältar! Fan vad glad jag blev att Tuss är välbehållen och ute ur hålet.

Kan stämma läste..

Jag har precis fått beskedet, och det känns oerhört skönt. Vi vet inte exakt hur det gått till, men det är inte vår förtjänst eftersom vi inte var där, säger Johan Wickenberg, räddningschef Jämtland.
Citera
2026-09-04, 20:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Kan stämma läste..

Jag har precis fått beskedet, och det känns oerhört skönt. Vi vet inte exakt hur det gått till, men det är inte vår förtjänst eftersom vi inte var där, säger Johan Wickenberg, räddningschef Jämtland.

Blev till en liten PR-mardröm detta för räddningstjänsten i Jämtland. Väldigt många arga på Facebook. De skulle nog kommunicerat detta bättre. Att det ju egentligen ett plus att de bara åkte på ett larm där den handlar om ett djur.
Citera
2026-09-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blev till en liten PR-mardröm detta för räddningstjänsten i Jämtland. Väldigt många arga på Facebook. De skulle nog kommunicerat detta bättre. Att det ju egentligen ett plus att de bara åkte på ett larm där den handlar om ett djur.

Dom är uppenbarligen inkompentena
Citera
2026-09-04, 20:51
Medlem
Sågverkets personal med ❤️ på rätta stället!
Citera
2026-09-05, 14:42
Medlem
Fleavmoes avatar
Mycket bra!

https://www.sverigesradio.se/artikel/trots-avbruten-insats-hunden-ar-raddad
Citera
2026-09-05, 23:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Underbara nyheter!
Citera
2026-09-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag är jägare. Skulle min hund gå genom isen skulle jag krypa ut för att rädda, även gå i vattnet.. Det handlar om en familjemedlem. Liksom jag skulle gå ned i hålet där den här hunden befinner sig i om jag kom ned genom hålet om det var min hund. Det är en familjemedlem det handlar om.

Då är du nog ganska ensam i din inställning.
Vet flera jägare som tagit ut hunden o skjutit den direkt när den inte lydde.
Det är ett redskap.

Varför ligger det byggskrot ute i skogen? Är det hundägaren själv som kastat skit där?
Citera
2026-09-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Jag jagar och har jakthund. Har många vänner som har jakthundar. Alla hundar är familjemedlemmar och bor inne. Du borde nog kolla över ditt umgänge.

Till saken låter det som en grythund som gått ner sig. Inte många andra hundar som får vara lösa just nu och än färre som går ner i hål.

Finns något fall där en grythund kom ut helt av sig själv efter någon vecka. Det är inte helt hopplöst.

Hur kan en grythund sitta fast i en vecka om hundägarna bryr sig?
Du talar emot dig själv.
Citera
2026-09-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Här står det lite mer om vad som hände:
https://www.tv4.se/artikel/79WbEQpC2GGu09nEubduNq/haer-raeddas-hunden-tuss-efter-att-ha-laemnats-att-doe-glaedjetarar

"Hålet som hunden Tuss försvann ned i finns i en bullervall runt Hissmofors sågverk. Hunden hade en jakt-GPS i en sele på ryggen, och sågverkets personal misstänker att det var den som gjorde att Tuss fastnade. Nu fortsätter personalen vid sågverket med att förbättra bullervallen.

– Vi täpper igen alla hål som finns. Och vi kommer cementera resten av vallen så att det inte kan hända igen, säger sågverkschefen.."

Skönt att allt fick ett bra slut! Lite trött och lerig men annars är Tuss okej.

Kul att hunden klarade sig.
Men jag ifrågasätter denna bullervall.
Låter mer som ett skrotupplag man maskerat som bullervall.
Man kan inte kasta skit i naturen o kalla det bullervall. Det borde få konsekvenser för företaget.
Citera
2026-09-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur kan en grythund sitta fast i en vecka om hundägarna bryr sig?
Du talar emot dig själv.

Jag har inte sagt att just den hundägaren brydde sig om sin hund. .

Du har ingen aning om hur gryt ser ut eller vilka risker det innebär för hunden om man börjar gräva.

Däremot vet jag att de jobbade i en vecka med att komma åt den, så jag kan bara anta att de faktiskt brydde sig om den.

Du läser som du tänker - riktigt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in