2026-09-04, 05:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Vi pratar inte om hundägare, utan jägare. De förvarar sitt "fritidsredskap" i en 5kvm bur 50 veckor om året, där den får leva ensam i sin egen avföring. Skällandes ut sin sorg 24/7.

Sen får den springa i frihet några ynka dagar i livet innan den tjänat ut sin roll och blir avlivad. Besök vilken by i Norrland som helst, så ser och hör du dessa hundstackare
Jag är jägare. Skulle min hund gå genom isen skulle jag krypa ut för att rädda, även gå i vattnet.. Det handlar om en familjemedlem. Liksom jag skulle gå ned i hålet där den här hunden befinner sig i om jag kom ned genom hålet om det var min hund. Det är en familjemedlem det handlar om.
Citera
2026-09-04, 06:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vi pratar inte om hundägare, utan jägare. De förvarar sitt "fritidsredskap" i en 5kvm bur 50 veckor om året, där den får leva ensam i sin egen avföring. Skällandes ut sin sorg 24/7.

Sen får den springa i frihet några ynka dagar i livet innan den tjänat ut sin roll och blir avlivad. Besök vilken by i Norrland som helst, så ser och hör du dessa hundstackare
Du förstår nog inte hur mycket tid och engagemang man lägger på en jakthund, det är inte ett redskap. Den blir ens bäste vän.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-09-04 kl. 06:22.
Citera
2026-09-04, 06:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Jag kan lova att räddningstjänsten inte kommer om en katt klättrat upp i ett träd, varför skulle skattebetalarna betala för jakthundar?
I måna av tid, närhet och resurser gör de faktiskt det, de kommer även om en häst/ko gått ner sig och inte tar sig upp, varit med om de kommit även när vilt (älg) gått genom isen.
Citera
2026-09-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Har hunden alltså fallit tio meter ner i ett hål? Kan inte tänka mig in hur det där betongavfallet ser ut. Men isåfall har den väl slagit ihjäl sig.

Det är lätt att säga "om det var min hund så". Rätt svårt att gräva ut den, milt sagt. Men väldigt ledsamt. Fattar inte hur den där betongen kan få ligga där.

Nej andra djur kan ju falla ner. Fy fan för mänskligheten
Citera
2026-09-04, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen86
Bara att få tag i en grävsug eller liknande, skicka ner en avloppskamera och sen med vaccumslang dra upp hunden. Måste ju gå att få upp den på något sätt..

Ja eller hissa ner en tunnel, stege, låda med mat i? Har man försökt det?
Citera
2026-09-04, 08:09
Medlem
Citat:

Ja, en psykopat kommenterar på Facebook att "det är bara att skaffa ett nytt jaktredskap".
Citera
2026-09-04, 08:09
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Ha hunden i koppel? Då hade hunden varit lycklig, frisk och vid liv.
Snälla.. är typ 17 årig storstadsbo?
Citera
2026-09-04, 08:10
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, en psykopat kommenterar på Facebook att "det är bara att skaffa ett nytt jaktredskap".
Förmodligen en kompis till dig som fällt den kommentaren.
Citera
2026-09-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
https://www.sverigesradio.se/artikel/hund-har-fastnat-i-hal-raddningstjanst-kan-inte-undsatta

Jättesorgligt händelseförlopp.

Önskar det fanns något att göra.

Vila i frid till hunden.

Vilka klåpare till räddningstjänst... vet i Ryssland satt en hund fast 20 meter i ett hål och det tog dom 3 dagar att få ut den... inte fan gav dom upp så lätt. Vad fan är det vi skattar för i de här landet?
Enligt folk på facebook igår så skulle ägaren fortfarande vara kvar när räddningstjänsten lämnat.. men det är ju jägare vi pratar om så han kommer säkert ge upp snart även han. Förbjud dessa jävlar till jägare de utsätter så mycket djur för lidande.
Citera
2026-09-04, 09:43
Medlem
Citat:

Jag jagar och har jakthund. Har många vänner som har jakthundar. Alla hundar är familjemedlemmar och bor inne. Du borde nog kolla över ditt umgänge.

Till saken låter det som en grythund som gått ner sig. Inte många andra hundar som får vara lösa just nu och än färre som går ner i hål.

Finns något fall där en grythund kom ut helt av sig själv efter någon vecka. Det är inte helt hopplöst.
Citera
2026-09-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Har hunden alltså fallit tio meter ner i ett hål? Kan inte tänka mig in hur det där betongavfallet ser ut. Men isåfall har den väl slagit ihjäl sig.

Det är lätt att säga "om det var min hund så". Rätt svårt att gräva ut den, milt sagt. Men väldigt ledsamt. Fattar inte hur den där betongen kan få ligga där.

I media stod det "hunden har krypit ner".. oklart vad dom menar med detta om det är 10 meter djupt..
Citera
2026-09-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn

De är ju så majoriteten av jägare beteer sig.. blir hunden påkörd och dör i jakten köper de bara en ny. Det har noll respekt för sina hundar. Blir de inte sönderslitna av varg eller björn eller gå ner sig ett kärr så är det vägarna som dödar flest hundar. Hade aldrig i mitt liv utsatt min hund för detta. All skuld på jägaren som satt sin hund i detta lidande. Det hade aldrig hänt om han inte varit jägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in