2026-09-04, 09:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
https://www.sverigesradio.se/artikel/hund-har-fastnat-i-hal-raddningstjanst-kan-inte-undsatta

Jättesorgligt händelseförlopp.

Önskar det fanns något att göra.

Vila i frid till hunden.

Fråga: varför i helvete finns det ett 10m djupt hål med byggavfall som man kan ramla ner i? Hoppas de ansvariga för detta hål åker in i finkan.
Citera
2026-09-04, 10:13
Avstängd
Jon10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fråga: varför i helvete finns det ett 10m djupt hål med byggavfall som man kan ramla ner i? Hoppas de ansvariga för detta hål åker in i finkan.

Ja, det var också min första undran.

Jag hoppas verkligen det med.
Citera
2026-09-04, 10:13
Medlem
Hunden är tydligen räddad nu.
Någon som vet hur?!

Tror inte det var räddningstjänsten
Citera
2026-09-04, 10:17
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Allvarligt nu. Om man inte räddar hunden så får de väl åtminstone avsluta lidandet? Antingen så gör de en kraftsamling nu och räddar hunden eller så skickar de ner en granat i hålet

Jag fnissade till av ditt inlägg, men jag håller helt och hållet med.
Citera
2026-09-04, 10:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Hunden är tydligen räddad nu.
Någon som vet hur?!

Tror inte det var räddningstjänsten

Med hjälp från sågverkets personal enligt Jämtlands tidning. Hjältar! Fan vad glad jag blev att Tuss är välbehållen och ute ur hålet.
Citera
2026-09-04, 11:05
Medlem
Citat:
Med hjälp från sågverkets personal enligt Jämtlands tidning. Hjältar! Fan vad glad jag blev att Tuss är välbehållen och ute ur hålet.
En oväntad solskenshistoria inte minst för hunden som fått se dagens ljus igen !
Bör bli löpsedels-stoff.
Citera
2026-09-04, 11:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Blev som man gissade. Annat folk tog tag i det!

Bild på hund och ägare. I övrigt låst artikel.
Citat:
HISSMOFORS (JT) En jakthund kröp ner i ett hål bland byggavfall och betongplattor i Hissmofors och kunde inte ta sig upp. När räddningstjänsten bedömde att det var för farligt att gå ner såg det mörkt ut – men efter ett dygns väntan och hjälp från sågverkets personal kunde hunden till slut grävas fram.
https://www.jamtlandstidning.se/jt26v37-krokom/hunden-foersvann-tio-meter-ner-i-marken-raeddades-efter-ett-dygn/324369
Citera
2026-09-04, 11:42
Medlem
Zoologens avatar
Har jycken kommit upp? Dagens solskenshistoria helt klart.
Jag är inte precis någon hundmänniska men Tuss var fin.
Citera
2026-09-04, 11:46
Avstängd
Jon10s avatar
En stor lättnad!

Tack till sågverkets personal som hjälpte till att rädda hunden.

Jag hoppas verkligen att de täcker igen hålet nu och förhindrar framtida olyckor.
Citera
2026-09-04, 11:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blev som man gissade. Annat folk tog tag i det!

Bild på hund och ägare. I övrigt låst artikel.

Dagens överraskning! En högbent jaktspets, jag hade gissat på någon slags mindre grythund.

Undrar om Tuss kommer bli mindre benägen att fara ner i hål framgent?
Citera
2026-09-04, 12:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Jag jagar och har jakthund. Har många vänner som har jakthundar. Alla hundar är familjemedlemmar och bor inne. Du borde nog kolla över ditt umgänge.

Till saken låter det som en grythund som gått ner sig. Inte många andra hundar som får vara lösa just nu och än färre som går ner i hål.

Finns något fall där en grythund kom ut helt av sig själv efter någon vecka. Det är inte helt hopplöst.
Så blev det. Skjutjärnsreportern Marcus Noterius säger att hunden kröp ut själv i morse.

Det pågick ett annat hunddrama i Jämtland samtidigt. En jycke föll nedför en klippa norr om Strömsund och fick firas upp.
Citera
2026-09-04, 12:50
Medlem
Jag läste att hunden nu kommit fram levande,,jag grät en skvätt ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in