2026-09-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Finns fler du får kolla själv om du menar dessa "auktoriteter" betyder något. De behövs dock inte du kan testa om kurvan finns själv och de gör den inte. Finns gott om anledningar till att detta ämne inte försvinner efter alla dessa år. Det är inget meme eller skämt för då hade det glömts.

Vilken "vetenskap" menar du här vad i denna "vetenskap" bevisar att jorden är en glob menar du?
Du är välkommen att motbevisa tyngdlagen vilken dag i veckan som helst.
Citera
2026-09-06, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrierJumpJet
Du är välkommen att motbevisa tyngdlagen vilken dag i veckan som helst.
Så du hade alltså ingen vetenskap och inga bevis? Jag kan ej säga att jag är förvånad.

Tyvärr är detta ett logiskt felslut I form av att skifta bevisbördan. Du ska bevisa vad du menar jag ska ej motbevisa.

I din andra post där Eratosthenes antog sfären, ej bevisade den, nämnde du ju att det finns ett "berg av fakta" som backar upp detta. Så få se vad du har nu då.
Senast redigerad av Niggers-n-Jews 2026-09-06 kl. 07:13.
Citera
2026-09-06, 08:51
Medlem
Man kan väl inte på riktigt tro att jorden är platt? I så fall kvalificerar man sig som "mycket märklig". Antar att det mest handlar om trollande.
Citera
2026-09-06, 09:38
Medlem
Citat:
... I din andra post där Eratosthenes antog sfären, ej bevisade den, nämnde du ju att det finns ett "berg av fakta" som backar upp detta. Så få se vad du har nu då.

Vad han antog är ointressant - det är utfallet som betyder något. Resultatet av hans experiment är ett bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
... nämnde du ju att det finns ett "berg av fakta" som backar upp detta. ...

Ja självklart finns det massor med bevis för att jorden inte är platt, tråden är full av dem. Väldigt märkligt av dig att låtsas som om att de inte finns i stället för att sakligt bemöta dem.

Stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-06 kl. 09:45.
Citera
2026-09-06, 11:42
Medlem
Citat:
Så du hade alltså ingen vetenskap och inga bevis? Jag kan ej säga att jag är förvånad.

Tyvärr är detta ett logiskt felslut I form av att skifta bevisbördan. Du ska bevisa vad du menar jag ska ej motbevisa.

I din andra post där Eratosthenes antog sfären, ej bevisade den, nämnde du ju att det finns ett "berg av fakta" som backar upp detta. Så få se vad du har nu då.

Förstår du inte hur gravitationen relaterar till formen på Jorden så kanske vi ska avsluta detta har du så begränsad kunskap om fysik så kanske du ska börja där läs på om fysik innan du uttalar dig på internet
Citera
2026-09-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrierJumpJet
Förstår du inte hur gravitationen relaterar till formen på Jorden så kanske vi ska avsluta detta har du så begränsad kunskap om fysik så kanske du ska börja där läs på om fysik innan du uttalar dig på internet
Så från ett "berg av fakta" till rena ad hominem och "läs på om fysik" på två sekunder.

Verkar som detta är lite obehagligt för dig och du vill stänga ned eftersom du ej kommer med konkreta exempel själv. Gravitation är en teoretisk modell för varför saker faller – det är inte ett fysiskt bevis för att världshav böjer sig runt en snurrande boll.
​Du sa att du hade ett berg av fakta som bevisar rund jord. Jag bad dig visa det - du försöker nu löpa.

Visst är din kognitva dissonans en trist upplevelse? Tänk att du har absolut noll att komma med.

Du borde ju kunna blåsa bort mig totalt här för det är ju så självklart att jorden är rund - ändå får jag nada.
Citera
2026-09-06, 13:09
Medlem
Citat:
.... Gravitation är en teoretisk modell för varför saker faller – det är inte ett fysiskt bevis för att världshav böjer sig runt en snurrande boll....

Gravitation är empiriskt bevisad.

Och jo, det förklarar varför vattnet böjer sig runt en snurrande boll. Och varför "boll" är den enda logiska formen.

Och det faktum att gravitationen är riktad rakt nedåt/inåt är ett bevis för att jorden inte är platt. Om jorden var platt skulle gravitationen vara riktad snett inåt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-06 kl. 14:01.
Citera
2026-09-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gravitation är empiriskt bevisad.

Och jo, det förklarar varför vattnet böjer sig runt en snurrande boll. Och varför "boll" är den enda logiska formen.

Och det faktum att gravitationen är riktad rakt nedåt/inåt är ett bevis för att jorden inte är platt. Om jorden var platt skulle gravitationen vara riktad snett inåt.

Det finns precis noll bevis för att "gravitation" skulle vara nåt som är riktat nedåt. Uppåt däremot, det finns bevis för.

Du har dock rätt i att vatten som böjer sig runt klotet förutsätter just en nedåtriktad kraft. Problemet som sagt är bara att det inte verkar funka så.
Citera
2026-09-06, 16:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Kan du förklara hur vår- och höstdagjämningen fungerar på en platt jord med solen som åker ett varv över ekvatorn på 24 timmar.
Citera
2026-09-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Självmotsägande strunt. En utgångspunkt för GR (AR) är visserligen den allmänna ekvivalensprincipen, men en annan lika viktig är att SR är giltig lokalt, dvs att rum och tid förenas i en 4D rumtid. Från detta tillkommer i GR att dessa lokalt nästan okrökta 4D rum tillsammans bildar en krökt 4D rumtid globalt.

Rätt så likt som att jordens krökta yta ju verkar platt inom så små delar av den som en människa nära havsytan kan observera. Eller att en fotboll kan sys ihop av 12 platta femhörningar och 20 platta sexhörningar.

Att fotbollen kan sys ihop av femhörningar och sexhörningar står inte alls i konflikt med 3d geometri.

Den sfäriskt formade världen vars mark konstant accelererar utåt, men utan att sfären blir större, står däremot väldigt i konflikt med just denna enda typ av geometri som vi känner till eller ens kan föreställa oss.
Senast redigerad av Fleuch 2026-09-06 kl. 17:04.
Citera
2026-09-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det finns precis noll bevis för att "gravitation" skulle vara nåt som är riktat nedåt.

Hmmm.... tog fram ett lod och kollade. Det verkar faktiskt som att lodet hänger lodrätt. Och med tyngden nedåt.

Citat:
...Du har dock rätt i att vatten som böjer sig runt klotet förutsätter just en nedåtriktad kraft. Problemet som sagt är bara att det inte verkar funka så.

Pratar du klassisk mekanik eller relativitetsteorin?

Inom klassisk mekanik så finns tyngdkraft. Och relativitetsteorin är det knappast någon idé att vi går in på ännu en gång eftersom det verkar vara för svårt för dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-06 kl. 18:37.
Citera
2026-09-06, 18:03
Medlem
Citat:
... Den sfäriskt formade världen vars mark konstant accelererar utåt ....

Varför fjantar du dig? Du vet lika väl som mig att marken inte accelererar i rummet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-06 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in