2026-09-05, 20:55
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excavation
Jag är inte kristen men några följdfrågor kan vara på sin plats..

- Känner barnet smärta när det dödas?
- Hur gamla barn i magen bör dödas?
- Är vi beredda att få en massa övergivna barn på barnhem om abort inte tillåts?

Innan hjärnan har utvecklats ordentligt bör man kunna döda barnet utan moraliska betänkligheter, men efter det blir saken mer problematisk.

Hjärnan är fullt utvecklad vid 24 års ålder
Det trodde jag du visste.
Citera
2026-09-05, 21:15
Medlem
Någon skrev att det görs 35 000 aborter per år. Den egentliga vårdkostnaden för en medicinsk abort är 5 000-10 000. För sena aborter 10 000-20 000.

Är det då rätt att göra flera aborter? Borde de då själva få betala för vårdkostnaderna? Alla vet hur preventivmedel fungerar.

Fostret dödas genom att det plockas ut i bitar.

"En abort får göras till vecka 8, och sedan behövs tillstånd. Under denna tid kan fostret göra enkla, små rörelser tack vare att nervsystemet börjar kopplas ihop med musklerna. Hjärtat slår, och pumpar runt blod i de tunna blodkärlen".
Senast redigerad av Newton555 2026-09-05 kl. 21:18.
Citera
2026-09-05, 21:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
De flesta tillhör liksom jag själv ett kristet sammanhang och jag måste säga att jag samtalade med min fru innan denna sammankomst och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Eftersom din fru, om hon inte nåt klimakteriet, mördar ett av sina ägg (ett mänskligt liv) varje månad då hon inte är gravid, så tycker jag nog det enda rätta är att du bränner henne levande på bål, för att visa din kristenhet och respekt för livet.

Sedan tar du hand om dig själv på samma sätt, häll bensin över dig själv och tänd en cigg, som bestraffning för alla spermier (mänskligt liv) som du dödat i dina kalsonger då du sovit om nätterna.

Kristna människor är verkligen fina och ädla.
Citera
2026-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Idag var jag på den kristna sammankomsten på Norra Bantorget i Stockholm som gick under parollen "Ja till livet - Nej till abort"

Vart står ni i denna polariserade fråga?

Här finns ett klipp med ett inledande tal och anförande emot abort och ja till livet:

Länk till mitt klipp på YouTube
https://youtu.be/O14dkeVCU08

Tycker ni att sådana här sammankomster kommer upp till riksmedia eller förblir det endast en underground-rörelse och företeelse?

Själv är jag för sådana här sammankomster eftersom jag tycker att det talas väldigt lite om de människor som står upp för livet. De flesta tillhör liksom jag själv ett kristet sammanhang och jag måste säga att jag samtalade med min fru innan denna sammankomst och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Vad tycker ni om detta argument?
Är ni för eller emot?
Kan ni motivera?
Jag är kristen, men redan innan jag blev det kom jag fram till att abort är eländigt. Eftersom vi människor är rätt eländiga och sätter oss eller andra i eländiga lägen ibland, menar jag att abort bör vara legalt åtminstone mycket tidigt i graviditeten. Samtidigt tycker jag att man/jag /samhället bör göra vad vi kan för att det ska bli så få aborter som möjligt. Det handlar inte bara om att det är två skyddsvärda individer (minst) inblandade, utan också om det sår en abort måste innebära för den kvinna som genomgår en sådan. Det gör också att jag är emot antiabortmanifestationer som ofta är rätt äckligt visuella. Vad måste inte det röra upp i hjärtat för den olyckliga som gjort en abort? Istället menar jag att man kan engagera sig i organisationer som t.ex. Minna som visar lågmäld omsorg om dem som väntar det oväntade.
Tack och lov har jag inte gjort abort, men ungefär 1/3 av kvinnorna i Sverige har gjort det, och varesig abortmotståndarna eller förespråkarna ger dem en rimlig chans att sörja. Just den där pokariseringen är nog det jag är mest emot.
Citera
2026-09-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tycker det ofödda barnet ska få rättigheter
Håller med.
Tycker även att pappan borde ha lika rättigheter som mamman, att pappan kan göra juridisk abort.
Fy fan vad kvinnorna skulle hata att bli påsatta, gravid, och sen får dom inte ett öre av mannen sen.
Faktiskt det mest rättvisa om nu kvinnor ska kunna göra abort.
Citera
2026-09-05, 22:06
Medlem
Jag tycker det är oerhört skönt att leva i ett sekulärt land och inte i ett fundamentalistiskt land som USA.
Gjorde mig glad att se hur liten skara människor som tycks vara på det där eventet.
Citera
2026-09-05, 23:53
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Finns redan 1200 trådar om abort.

Tycker folk har rätt att demonstrera som de vill och är glad att de själva kan välja bort abort bäst fan de vill om de tycker det är dåligt och att andra som inte delar deras religiösa syn på saken kan fatta sina egna beslut.

Det är egentligen en av de bästa sakerna med Sverige. Är du en religiös rövhatt kan du i princip leva ditt liv som du vill så länge du inte kräver att andra ska leva sina liv som du vill.

Gäller det här även det ofödda barnet?
Citera
2026-09-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Sex är livet.
Ungar är döden.
Ja, det är väl kul i början, men så tröttnar man på skrik och blöjbyten.
Och sedan blir det ännu värre.

Det låter ändå som att du tycker om att skaffa barn. Det skulle du även fortsättningsvis kunna göra även med denna politik.
Citera
2026-09-06, 00:07
Medlem
Galejans avatar
Religiösa dårar. Religion är ett opium för de korkade massorna. Titta på USA. ”Love God, your country and your family. In that order”. Det är en sinnessjuk livsinställning.

I ett vettigt land hade de här demonstanterna packats ihop med polisiär handräckning och rensats undan från det allmänna rummet. Abort är en mänsklig rättighet och borde vara tillåten fram till barnets födelse. Det som inte är fött kan heller inte dö.
Citera
2026-09-06, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Gäller det här även det ofödda barnet?

Nä. Det är som du påpekar, inte ens födt.
Citera
2026-09-06, 04:06
Medlem
particulum1s avatar
Jag intar antagligen en o-ortodox position.

Jag tar varken ställning för eller emot, eftersom jag förespråkar individens frihet att välja. Om jag skulle ta ställning för eller emot skulle jag i båda fallen riskera att inkräkta på individens valfrihet.

Jag tar däremot definitivt ställning för medveten eftertanke när det gäller att sätta mänskligt liv till världen. Det vill säga att jag förespråka ratt individen använder sin rationella förmåga och sitt konsekvenstänkande när det kommer till att skaffa barn, eller, mer krasst uttryckt, när man bestämmer sig för att göka och vad det kan orsaka för konsekvenser.
Senast redigerad av particulum1 2026-09-06 kl. 04:09.
Citera
2026-09-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Beslutet är hennes och hennes enbart. Kristna jävla tomburkar som tycker de har rätt att lägga sig i kan dra åt helvete.
Till sin kropp, inte till barnets inuti henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in