2026-09-06, 14:15
Medlem
Så har jag fattat det rätt är det flera år gamla inlägg och att hon är ryska som det gapas om?

Många har nog ändrat sina ståndpunkt angående Ryssland och den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Personligen är jag så extrem så jag skulle helst slippa se att någon som inte är född med svenskt medborgarskap skulle vara tillåten att vara varken statsanställd, jobba på regeringskansliet eller vara valbar i Svenska val.
Citera
2026-09-06, 14:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Så har jag fattat det rätt är det flera år gamla inlägg och att hon är ryska som det gapas om?
Många har nog ändrat sina ståndpunkt angående Ryssland och den fullskaliga invasionen av Ukraina.

(...)

Det finns relativt färska inlägg från år 2024 och 2025. Jag citerar EXPO:

Citat:
"I september 2025 delade Malaberg ett videoklipp på X med udden mot EU:s utrikeschef Kaja Kallas från den cypriotiska proryska propagandaspridaren Fidias Panayiotou.

Under 2024 delade hon proryskt innehåll från kontot LordBebo som uppmärksammats för spridning av desinformation riktad mot Ukraina och väst."

Däremot vad hon skrivit eller delat vet jag inte. Men LordBebo är ett känt proryskt desinformationskonto. Och information om proryssen Fidias Panayiotou finns i en DN-artikel.
Citera
2026-09-06, 14:49
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Klassiskt SD-beteende det här för övrigt. Åkessons lilla teater med att först spela totalt ”förvånad” för att sedan tvingas krypa till korset och erkänna att en säkerhetsprövning faktiskt gjorts i panik *innan* skandalen trycktes i tidningen är ju bara ett skämt.

Man slutar ju aldrig förvånas över hur de ständigt ”chokas” över att folk i deras egen krets sitter och slickar Putin i ringen. Det är ju knappast första gången precis.

Att det finns goda intelligenta sverigedemokrater, det märks på deras sympatier med Ryssland, det är inte okänt. Lika känt är hur toppstyrt SD är och hur lite de skiljer sig från den svenska regimen. De skiljer sig ingenting ifrån den, inte när det räknas och spelar en viktig roll. Jag har fortsatt att rösta på AFS, inte minst eftersom AFS står på Rysslands sida. SD saknar ju stolthet och låter Sverige gå i USAs ledband. Det är både ynkligt och dumt och fel.

Åsiktspolisen Expo kan i vanlig ordning dra åt helvete.
Citera
2026-09-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns relativt färska inlägg från år 2024 och 2025. Jag citerar EXPO:

Däremot vad hon skrivit eller delat vet jag inte. Men LordBebo är ett känt proryskt desinformationskonto. Och information om proryssen Fidias Panayiotou finns i en DN-artikel.
Ja det är både äldre och färskare inlägg.

Intressant att Polina omedelbart rensade facebook/twitter/insta/threads när hon blev granskad. Och att hennes snubbe Gustav Gellerbrandt kommer med diverse bortförklaringar utan att styrka sina förklaringar. Blir bara mer mystik.
Också kul hur han försöker framställa henne som någon slags dissident och att hon blev ett offer för den mäktige Pavel Gamov:s inflytande, vilket skulle göra henne ansvarsfri för att ha varit valobservatör åt ryska regimen 2017.

Det lilla man kan skönja i Polinas socmed ger inte en bild av ett offer på det sätt Gellerbrandt antyder.

Polinas lillasyster Valeria har lagt upp lite familjebilder om någon är intresserad (Expo nämner ju familjen i artikeln). Förmodligen tagna i Sovjet i mitten på 80-talet, Sannolikt Polina i mitten, tagna innan henns lillasyster föddes.
https://imgur.com/a/k8SQIFk
https://imgur.com/a/06sur9U
Citera
2026-09-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Det här visade sig vara en nothingburger. Riktigt uselt av SVT i synnerhet att springa på Expos boll.
Nej, det visar på att SD är lika goda kålsupare som övriga partier. Gustav Gellerbrant inte folkvald och skulle rimligen fått lämna sitt jobb i riksdagen pga sambons härkomst. I stället har sambon fått jobb som sekreterare i konstitutionsutskottet. Korruption i form av nepotism. Charlotte von Essen behöver utredas för detta är en skandal så även om man inte finner något brottsligt så behöver hon avgå.
Citera
2026-09-06, 15:14
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Den som bryr sig om Sverige tar både Rysslands agerade OCH islamiseringen av Sverige på största allvar. Varför skulle det finnas en motsättning?

Jag har inte argumenterat rmot någon som varit emot en generell islamisering av Sverige utan någon som specifikt tyckte att just hamas var problemet.

Hamas är problemet om man främst oroar sig för hamas fiender i Mellanöstern.

Men oroar man sig för Sverige så är problemet så mycket större än en mycket liten gren innom Islam.
Citera
2026-09-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Jag har inte argumenterat rmot någon som varit emot en generell islamisering av Sverige utan någon som specifikt tyckte att just hamas var problemet.

Hamas är problemet om man främst oroar sig för hamas fiender i Mellanöstern.

Men oroar man sig för Sverige så är problemet så mycket större än en mycket liten gren innom Islam.

Okej, då hade jag inte följt argumentationen så bra. Självklart är det islamiseringen som helhet som är problemet. Hamas är ju knappast ett problem i Sverige överhuvudtaget.
Citera
2026-09-06, 15:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Okej, då hade jag inte följt argumentationen så bra. Självklart är det islamiseringen som helhet som är problemet. Hamas är ju knappast ett problem i Sverige överhuvudtaget.
Hamas är Muslimska brödraskapets väpnade gren. Regeringen har tillsatt en utredning om islamismens påverkan i Sverige.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/06/utredning-om-religios-radikalisering-med-fokus-pa-politisk-islam-och-infiltration-i-det-svenska-samh allet/

Vänstern har haft samarbete med brödraskapet i Palestina sen 50-talet och slussat miljarder dit genom åren. Stor del av pengarna har gått till terrorism. Och vänstern ska nu vid valvinsten öka biståndet till Palestina och UNRWA ännu mer. Alla partierna är överens om det.
https://miff.se/sverige-och-israel/miffs-enkat-infor-riksdagsvalet

Politisk islam i Sverige är absolut ett hot och bör inte underskattas. Men det är inte ett direkt hot på samma vis som Ryssland. Jag tycker nog att Polinas man är lite hemmablind. Även om hon själv tycker sig stå på Sveriges sida, så rör hon sig i kretsar som är djupt infiltrerade av Ryssland sen årtionde tillbaka. Hon utsätter sig för risker och hon har dessutom en familj i sitt gamla hemland som enkelt kan användas som ett utpressningsmedel mot henne. Bäst för alla är att hon kliver ner några snäpp.
Senast redigerad av ReedMe 2026-09-06 kl. 15:54.
Citera
2026-09-06, 16:15
Medlem
Så synd ändå att man gör politik av en så viktig fråga.

För det är ju så här:
-Kvinnan kommer från ryssland, en diktatur.
-Hennes familj i form av mor och syster (är det fler?) bor i ryssland.
-Således är hon sårbar eftersom ryssland kan utöva påtryckningar mot henne (något som rimligtvis redan skett) genom att hota henne genom hennes mor och familj i ryssland.

Svårare än så är det inte. Det är också därför vi inte kan ha individer med kopplingar till ryssland, Iran, Kina med flera i svensk statsförvaltning. Att tro annat och mena på att "det är väl inte hennes fel att hennes mamma bor i ryssland" är naivt. Hade man, på riktigt, genomfört en säkerhetsprövning hade detta framkommit.
Citera
2026-09-06, 16:20
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
– Det tycker jag är en bra lösning, säger statsminister Ulf Kristersson till SVT Nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-om-gellerbrants-ledighet-bra-losning

"Det är en bra lösning" – man garvar ju ihjäl sig.

Snubben sitter på Regeringskansliet med tillgång till känsliga uppgifter medan tjejen pumpar prorysk propaganda på nätet i åratal. När det uppdagas drar han det klassiska svenskakortet: stämplar ut och tar pappaledigt så länge det stormar i media.

Och Uffe rycker bara på axlarna och tycker det är kanon. Inte ett ord om säkerhetsrisk eller avstängning, bara skönt att han kan vara hemma så slipper de svara på jobbiga frågor. Sveriges säkerhet styrs verkligen på ren dagisnivå.

Tror ni han någonsin kommer tillbaka, eller "förlängs" föräldraledigheten tills det här blåst över helt?
Citera
2026-09-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hamas är Muslimska brödraskapets väpnade gren. Regeringen har tillsatt en utredning om islamismens påverkan i Sverige.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/06/utredning-om-religios-radikalisering-med-fokus-pa-politisk-islam-och-infiltration-i-det-svenska-samh allet/

Vänstern har haft samarbete med brödraskapet i Palestina sen 50-talet och slussat miljarder dit genom åren. Stor del av pengarna har gått till terrorism. Och vänstern ska nu vid valvinsten öka biståndet till Palestina och UNRWA ännu mer. Alla partierna är överens om det.
https://miff.se/sverige-och-israel/miffs-enkat-infor-riksdagsvalet

Politisk islam i Sverige är absolut ett hot och bör inte underskattas. Men det är inte ett direkt hot på samma vis som Ryssland. Jag tycker nog att Polinas man är lite hemmablind. Även om hon själv tycker sig stå på Sveriges sida, så rör hon sig i kretsar som är djupt infiltrerade av Ryssland sen årtionde tillbaka. Hon utsätter sig för risker och hon har dessutom en familj i sitt gamla hemland som enkelt kan användas som ett utpressningsmedel mot henne. Bäst för alla är att hon kliver ner några snäpp.

Jag tycker det är svårt att bedöma Polinas "skuld". Kan man någonstans läsa vad hon har sagt och gjort? Annars blir det väldigt svårt att ha en uppfattning. Skulle jag få konkreta citat där hon spridit rysspropaganda kan jag ändra mig - men fram tills dess tar jag inte Expos ord för det. De är inte en trovärdig källa.

Ryssland är självklart ett hot mot oss. Det finns verkligen anledning att sluta vara naiva vad gäller Ryssland, ryska intressen och ryssar i Sverige. Men jag upplever trots det att ryssofobin börjar gå lite till överdrift. Vi har dumt nog försatt oss i en situation där vi är i någon form av proxykrig och hybridkrig med Ryssland. Det tjänar inte Sveriges intressen att utmåla alla som försöker förstå Ryssland för att gå Moskvas ärenden. Befinner man sig i någon form av krig behöver man förstå sin motståndare, annars försämrar man sina möjligheter att vinna/klara sig.

Anledningen till att jag anser att islamiseringen är ett mycket mycket allvarligare hot är att vi ändå tar hotet från Ryssland på allvar. Men islamiseringen och infiltrationen får pågå ostört, och de (som tex Jomshof) som försöker uppmärksamma oss på problemet blir utmålade som "hot mot vår demokrati". Det är såklart bra att regeringen har tillsatt en utredning, men det betyder inte att det kommer få några faktiska konsekvenser.

Du har säkert rätt i Hamas specifikt är ett större problem än vad jag trodde. Men det är iallafall islamiseringen i sin helhet samt den totala avsaknaden av medvetenhet kring det som jag ser som det enskilt största hotet mot Sverige idag.
Citera
2026-09-06, 16:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag tycker det är svårt att bedöma Polinas "skuld". Kan man någonstans läsa vad hon har sagt och gjort? Annars blir det väldigt svårt att ha en uppfattning. Skulle jag få konkreta citat där hon spridit rysspropaganda kan jag ändra mig - men fram tills dess tar jag inte Expos ord för det. De är inte en trovärdig källa.

Ryssland är självklart ett hot mot oss. Det finns verkligen anledning att sluta vara naiva vad gäller Ryssland, ryska intressen och ryssar i Sverige. Men jag upplever trots det att ryssofobin börjar gå lite till överdrift. Vi har dumt nog försatt oss i en situation där vi är i någon form av proxykrig och hybridkrig med Ryssland. Det tjänar inte Sveriges intressen att utmåla alla som försöker förstå Ryssland för att gå Moskvas ärenden. Befinner man sig i någon form av krig behöver man förstå sin motståndare, annars försämrar man sina möjligheter att vinna/klara sig.

Anledningen till att jag anser att islamiseringen är ett mycket mycket allvarligare hot är att vi ändå tar hotet från Ryssland på allvar. Men islamiseringen och infiltrationen får pågå ostört, och de (som tex Jomshof) som försöker uppmärksamma oss på problemet blir utmålade som "hot mot vår demokrati". Det är såklart bra att regeringen har tillsatt en utredning, men det betyder inte att det kommer få några faktiska konsekvenser.

Du har säkert rätt i Hamas specifikt är ett större problem än vad jag trodde. Men det är iallafall islamiseringen i sin helhet samt den totala avsaknaden av medvetenhet kring det som jag ser som det enskilt största hotet mot Sverige idag.
Ja, det märkliga med Expos artikel är att dom bara gjort en bedömning av innehållet i hennes sociala medier och inte citerat henne alls. Det har heller inte framkommit att hon ska ha begått någon brottslig handling.

Oavsett, så har hon en framstående familj kvar i Ryssland som gör henne till ett utmärkt offer för påverkanskampanj från ryssen. Hon kan även påverkas utan att hon ens är medveten om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in