2026-09-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Kan inga turister åka kommunalt i Sverige?

Det kanske de inte kan i Stockholm, där det heter så. Men här där det heter "åka kollektivt" kan de göra det.
Citera
2026-09-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det kanske de inte kan i Stockholm, där det heter så. Men här där det heter "åka kollektivt" kan de göra det.
Det var inget svar på frågan. Eftersom du har svårt att förstå får jag göra en kringelikrok; var heter det "åka kollektivt? Kan "turister" likt CJ färdas på detta vis?
Citera
2026-09-06, 00:47
Medlem
Citat:
Man kan förstås vid lämplig årstid skicka ut dem på nyplöjd åker, men det är inte många dagar mellan plöjning och sådd här på "Sveriges bästa åkerjord", som man plägar kalla den. Eller också får de krypa runt bland vinstockarna, det blir en härlig kontrast till terminerna med skoluniform.
Jag brukar kolla från stora vägen när jag åker buss från Lund, längs vägen som går ned till Staffanstorp.
Där är det massor av träddungar. Men enligt dig är Staffanstorp kalhugget.
Men det tar nog inte så lång tid att åka med bil till natur i närheten.
Och barnen har ju en rätt stor spännande trädgård att leka i.
När trailern till dokumentären spelades in stod CJ och MZ i en väldigt lummig trädgård iallafall.
Var det inte inspelat på gården?
Citera
2026-09-06, 00:57
Medlem
Citat:
Det verkar behöva påminnas återigen att det inte finns någon natur i närheten av den fastighet som Trådens Huvudperson bebor utanför Kyrkheddinge utanför Staffanstorp utanför Lund. Omgivningarna består nämligen av åkrar: https://www.google.com/maps/place/Flintev%C3%A5ngsv%C3%A4gen+267-15,+245+92+Staffanstorp/@55.6395033,13.2518379,4261m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x4653998b3e1fd21b:0x82090 3b9fdceb709!8m2!3d55.6395003!4d13.2724373!16s%2Fg% 2F11c43yt0hj?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDkwMi4wIKXMDS oASAFQAw%3D%3D
Nu har jag tittat på din karta. Framför huset finns vindruvodlingarna och framför dem en väldigt stor skogsdunge. För små barn är det en stor spännande skog! På baksidan av huset ser det ut som en väldigt lummig trädgård med buskar och träd. Så vad pratar du om? Att det är bara ett hus på en åker? Det måste vara väldigt fint där på sommarhalvåret iallafall. På vintern är ju allt trist var man än bor.
Om det inte är inbäddat i snö förstås.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-06 kl. 00:59.
Citera
2026-09-06, 01:06
Medlem
Citat:
Nyrenoverat (halvrenoverat? under ständig renovering varande?) hem och plommonmarmelad i all ära, men barn behöver mer än så. En fungerande pool är förstås ett minimum i dessa kretsar, men är poolrenovering en kärnkompetens hos barnflickor? Och det finns ju mycket hjälp att få med färdiga matkassar. (Jag kollade just och ett ledande företag levererar till vineriadressen. Däremot beställde jag inte, för jag vet inte om Trådens Huvudperson vill ha "Kockens val" eller "Familjefavoriter", exempelvis.)
Han klarar nog mer än väl att laga sin egen mat.
Tror inte CJ klarar att klicka hem matkassar. Då behövs ett kreditkort och det saknar hon tydligen.
Men du kan väl kolla om det går att skicka matkassar med färdigrätter till henne och pojkarna.
Hon klarar nog att värma dem i microugnen om du betalar.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-06 kl. 01:09.
Citera
2026-09-06, 01:10
Medlem
Det kommer att kännas väldigt bra om två - tre dagar när de flesta, som har minsta intresse, har läst 'När allt faller'.
Inte för att jag säger att boken är varken bra eller dålig, utan för att ni andra - ni som enbart hånar, mobbar och aldrig skulle kunna tänka er att läsa - inte längre kommer ha ett enda argument som är giltigt.
Allt ni kommer kunna referera till är hörsägen.
Citera
2026-09-06, 01:39
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Det kommer att kännas väldigt bra om två - tre dagar när de flesta, som har minsta intresse, har läst 'När allt faller'.
Inte för att jag säger att boken är varken bra eller dålig, utan för att ni andra - ni som enbart hånar, mobbar och aldrig skulle kunna tänka er att läsa - inte längre kommer ha ett enda argument som är giltigt.
Allt ni kommer kunna referera till är hörsägen.

Aha, så MånsPetterAlbert har inte knarkat och kn*llat bort sin familj och sin karriär?
Citera
2026-09-06, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag brukar kolla från stora vägen när jag åker buss från Lund, längs vägen som går ned till Staffanstorp.
Där är det massor av träddungar. Men enligt dig är Staffanstorp kalhugget.
Men det tar nog inte så lång tid att åka med bil till natur i närheten.
Och barnen har ju en rätt stor spännande trädgård att leka i.
När trailern till dokumentären spelades in stod CJ och MZ i en väldigt lummig trädgård iallafall.
Var det inte inspelat på gården?

Citat:
Nu har jag tittat på din karta. Framför huset finns vindruvodlingarna och framför dem en väldigt stor skogsdunge. För små barn är det en stor spännande skog! På baksidan av huset ser det ut som en väldigt lummig trädgård med buskar och träd. Så vad pratar du om? Att det är bara ett hus på en åker? Det måste vara väldigt fint där på sommarhalvåret iallafall. På vintern är ju allt trist var man än bor.
Om det inte är inbäddat i snö förstås.

Trädgården är inte det minsta spännande, den består av en smal vinodling mellan två åkrar samt en gård omramad av tre huslängor. Jag har ingen aning om var de har stått i en lummig trädgård, men knappast där.

Det du kallar "en väldigt stor skogsdunge" är grannens trädgård. Det är möjligt att de kan få leka där, men det går knappast att förutsätta. Bakom huset (norr om) finns en äldre obebodd gård med igenvuxen trädgård. Jag skulle inte släppa in barn där om jag inte ville att de ska ramla i en gammal brunn eller skada sig på halvrasade byggnader.

Det är härligt med din entusiasm för fastigheten som Zelmerlöw senior har köpt för att hans son ska ha någonstans att bo. Men försök vara lite realist.
Citera
2026-09-06, 01:46
Medlem
Citat:
Det var inget svar på frågan. Eftersom du har svårt att förstå får jag göra en kringelikrok; var heter det "åka kollektivt? Kan "turister" likt CJ färdas på detta vis?

Här där jag bor heter det "åka kollektivt" och det kan turister göra. Som jag försökte uttrycka tidigare:
"här där det heter "åka kollektivt" kan de göra det" [det = "åka kollektivt"]. Tack för denna möjlighet att öva min pedagogiska förmåga i relation till personer med kognitiv svikt.
Citera
2026-09-06, 01:48
Medlem
Citat:
Han klarar nog mer än väl att laga sin egen mat.
Tror inte CJ klarar att klicka hem matkassar. Då behövs ett kreditkort och det saknar hon tydligen.
Men du kan väl kolla om det går att skicka matkassar med färdigrätter till henne och pojkarna.
Hon klarar nog att värma dem i microugnen om du betalar.

Tyvärr har jag ingen adress till Trådens Huvudpersons Äkta Hälft, och jag vet inte om några svenska matkasseföretag levererar till England. Kanske kan några av hennes tajta väninnor assistera med beställning i så fall.
Citera
2026-09-06, 01:54
Medlem
Citat:
Trädgården är inte det minsta spännande, den består av en smal vinodling mellan två åkrar samt en gård omramad av tre huslängor. Jag har ingen aning om var de har stått i en lummig trädgård, men knappast där.

Det du kallar "en väldigt stor skogsdunge" är grannens trädgård. Det är möjligt att de kan få leka där, men det går knappast att förutsätta. Bakom huset (norr om) finns en äldre obebodd gård med igenvuxen trädgård. Jag skulle inte släppa in barn där om jag inte ville att de ska ramla i en gammal brunn eller skada sig på halvrasade byggnader.

Det är härligt med din entusiasm för fastigheten som Zelmerlöw senior har köpt för att hans son ska ha någonstans att bo. Men försök vara lite realist.
Titta på din egen karta då. Det ser väldigt inbjudande ut. Är grannens hus gömt under träden i skogen?
Stod CJ och MZ i den andra grannens förfallna trädgård när trailern spelades in? Som jag minns det så var det en idyll.

Så enligt dig då består hans trädgård enbart av vinodlingen då? Men han ska ju bygga en pol. Var då isåfall?
Citera
2026-09-06, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Aha, så MånsPetterAlbert har inte knarkat och kn*llat bort sin familj och sin karriär?
Som jag precis skrev så kommer nog boken vara läst av de flesta om 2 - 3 dagar. Då kommer de som läst kunna svara. Men tyvärr inte de som stoppar huvudet i sanden.

Men vill du ha ett snabbt svar så nej - jag tror inte att saker är så enkla som du vill ha de till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in