2026-09-05, 21:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Fast det är inte vårdens medicinska ansvar jag lägger på assistenterna. Det jag lyfter är hur hela konstruktionen runt Elsa fungerade och följdes upp.

När föräldrar samtidigt är vårdnadshavare, centrala personliga assistenter och viktiga uppgiftslämnare om barnets symtom, funktion och näringsintag krävs en fungerande oberoende uppföljning. Det blir särskilt betydelsefullt när det redan finns en långvarig konflikt mellan familjen och vården och deras bilder av barnets behov börjar divergera.

Här finns flera omständigheter som måste kunna analyseras tillsammans: Ekstav uppger att Elsa åt ungefär lika mycket hemma som senare i jourhemmet, samtidigt som familjen beskrivit betydande ätsvårigheter. Vården ville minska vissa insatser medan familjen efterfrågade mer vård. Skolan beskriver dessutom ökad frånvaro efter en flytt som innebar längre avstånd till skola, sjukhus och pappa.

Ingen av dessa omständigheter bevisar något isolerat. Det jag lyfter är att vård, assistans, skolnärvaro, informationsöverföring och familjesituation måste analyseras som delar av samma system runt barnet. Att föräldraassistenterna anmälde vården är en del av historien, men det ersätter inte behovet av att även granska hur assistansen fungerade och följdes upp när samarbetet runt Elsa blev alltmer konfliktfyllt.

Det är den helhetsanalysen jag saknar.
nej men du lägger skuld på victoria som om hon skulle behandla Elsas biopappa på ett vidrigt vis.
Citera
2026-09-05, 22:11
Medlem
Jag lyfter det jag läser och det som faktiskt framgår av materialet kring Elsa. Om du utifrån det läser in att Victoria har behandlat Joacim illa eller varit ”vidrig” mot honom, så får den slutsatsen stå för dig, det är inte vad jag har skrivit.

Jag, liksom Kurt-Sune, tycker att barns möjlighet att ha båda sina föräldrar närvarande och delaktiga i sina liv är viktig. Därför är Joacims faktiska förutsättningar att vara delaktig i Elsas vardag en relevant del av helheten. Mitt fokus är vad som varit bäst för Elsa och hur situationen runt henne kunde utvecklas som den gjorde, inte att sätta etiketter på de vuxna.
Citera
2026-09-05, 22:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ingen som gör det utom Totius. Vet inte ens om systemriddarordern hänger på där. Möjligen doktorn?
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
nej men du lägger skuld på victoria som om hon skulle behandla Elsas biopappa på ett vidrigt vis.
Att ni två inte förstår kan ni inte lasta andra för. Det går inte att tolka inläggen som ni gör utan en vilja att förstöra diskussionen om sakfrågorna.
Citera
2026-09-05, 22:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

De här profilen är bara här för att avleda uppmärksamheten från kommunens enorma skuld i det hela till föräldrarna genom att antyda att föräldrarna har någon slags konflikt. Det finns inget som tyder på att Elsa inte får tillgång till båda sina föräldrar. Snarare precis tvärtom.
Citera
2026-09-05, 22:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
De här profilen är bara här för att avleda uppmärksamheten från kommunens enorma skuld i det hela till föräldrarna genom att antyda att föräldrarna har någon slags konflikt. Det finns inget som tyder på att Elsa inte får tillgång till båda sina föräldrar. Snarare precis tvärtom.
Nu handlar saken om grunderna för omhändertagandet. Om omhändertagandet lett till att Elsa fått det bättre är det ju bra, eller hur?
Citera
2026-09-05, 22:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, jocke har stått bakom Victoria hela vägen. Det är sällsynt med skilda föräldrar som samarbetar så väl med varandra. Särskilt under dessa omständligheter.
Citera
2026-09-05, 22:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, jocke har stått bakom Victoria hela vägen. Det är sällsynt med skilda föräldrar som samarbetar så väl med varandra. Särskilt under dessa omständligheter.
Nåja, det visselblåsaren larmade om handlade som sagt bland annat om att en läkare som varit med från början uppfattat det som problematiskt att pappan inte varit tillräckligt delaktig.
Citera
2026-09-05, 22:43
Medlem
På vilket sätt avleder jag från kommunen? Det jag lyfter om assistansen riktar ju tvärtom fokus mot hur kommunens/LSS-systemets ansvar och uppföljning runt Elsa fungerade.

När ett barn har omfattande assistans, föräldrarna själva har centrala roller som assistenter och det samtidigt finns långvariga samarbetsproblem med vården, är det högst relevant att granska vem som följde upp insatsen, barnets förändrade behov och hur samordningen fungerade.

För mig är det snarare märkligt att granska kommunens socialtjänst in i minsta detalj men betrakta kommunens ansvar och uppföljning kring LSS som ett försök att ”avleda från kommunen”. Det är ju ytterligare en del av samma system runt Elsa som behöver förstås.
Citera
2026-09-05, 22:56
Medlem
Kurt-Sune! Fast det här är ju inte min konstruktion av relationen mellan föräldrarna. Att det funnits en tidigare konflikt finns beskrivet från flera håll. Uppgiften om att Elsa träffade sin pappa fyra dagar varannan vecka, när hon orkade, och inte sov där är information som Victoria själv har delat.

Att Joakim efter separationen inte var särskilt delaktig i Elsas vårdkontakter framgår också av materialet och av Victorias egna uppgifter. Vården försökte dessutom vid ett tillfälle få kontakt med honom, varefter han, som jag minns formuleringen, meddelade att vårdfrågorna kring Elsa skulle gå via Victoria.

Det är alltså inte jag som försöker beskriva Victoria som något eller tillskriva föräldrarna en viss relation. Jag konstaterar hur ansvar, vårdkontakter och Elsas tid med respektive förälder faktiskt såg ut då, och jämför med hur det ser ut idag.

Idag bor Elsa varannan vecka hos sin pappa och han är också delaktig i vården. Det innebär att hon idag har en helt annan tillgång till båda sina föräldrar och att vardag, omsorg och vårdkontakter delas på ett annat sätt. Det ser jag som en positiv utveckling för Elsa.
Citera
2026-09-05, 22:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
På vilket sätt avleder jag från kommunen? Det jag lyfter om assistansen riktar ju tvärtom fokus mot hur kommunens/LSS-systemets ansvar och uppföljning runt Elsa fungerade.

När ett barn har omfattande assistans, föräldrarna själva har centrala roller som assistenter och det samtidigt finns långvariga samarbetsproblem med vården, är det högst relevant att granska vem som följde upp insatsen, barnets förändrade behov och hur samordningen fungerade.

För mig är det snarare märkligt att granska kommunens socialtjänst in i minsta detalj men betrakta kommunens ansvar och uppföljning kring LSS som ett försök att ”avleda från kommunen”. Det är ju ytterligare en del av samma system runt Elsa som behöver förstås.

En stilla undran bara: Är det inte betydligt värre att Elsa berövats sina föräldrar och sina syskon under ett helt års tid på TOTALT FALSKA GRUNDER?

Varifrån kommer detta ständiga intresse att försöka flytta fokuset och avleda uppmärksamheten från ett fullständigt myndighetshaveri som traumatiserat och skadat ett barn och en hel familj? Och som dessutom pågått FULLT MEDVETET under flera månaders tid!

Det är ju detta som är den ödesdigra skandalen som borde diskuteras! Föräldrarna samarbetar bra och har en fin relation, och Elsa har en trygg kontakt med båda sina föräldrar. Det är överhuvudtaget inte där problemet ligger!

Problemet är att vi har kommuner och socialtjänster som missbrukar sin makt, och som hellre skyddar sina egna ryggar och sin egen prestige än att göra det enda rätta: att omedelbart lämna tillbaka ett barn till sina föräldrar när det avslöjas att de gjort fel! Det är så sjukt att man knappt tror det är sant, och det är exakt detta vi borde diskutera nu. Ingenting annat!
Citera
2026-09-05, 23:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kurt-Sune! Fast det här är ju inte min konstruktion av relationen mellan föräldrarna. Att det funnits en tidigare konflikt finns beskrivet från flera håll. Uppgiften om att Elsa träffade sin pappa fyra dagar varannan vecka, när hon orkade, och inte sov där är information som Victoria själv har delat.

Att Joakim efter separationen inte var särskilt delaktig i Elsas vårdkontakter framgår också av materialet och av Victorias egna uppgifter. Vården försökte dessutom vid ett tillfälle få kontakt med honom, varefter han, som jag minns formuleringen, meddelade att vårdfrågorna kring Elsa skulle gå via Victoria.

Det är alltså inte jag som försöker beskriva Victoria som något eller tillskriva föräldrarna en viss relation. Jag konstaterar hur ansvar, vårdkontakter och Elsas tid med respektive förälder faktiskt såg ut då, och jämför med hur det ser ut idag.

Idag bor Elsa varannan vecka hos sin pappa och han är också delaktig i vården. Det innebär att hon idag har en helt annan tillgång till båda sina föräldrar och att vardag, omsorg och vårdkontakter delas på ett annat sätt. Det ser jag som en positiv utveckling för Elsa.

Det här är inte huvudfrågan. Det som är huvudfrågan är hur vi i Sverige kan ha kommuner som hellre skyddar sig själva internt än lämnar tillbaka felaktigt placerade barn. Det får inte hända i ett demokratiskt land. ALDRIG ALDRIG ALDRIG.

PGA detta fullkomliga haveri hade inte Elsa tillgång TILL NÅGON AV SINA FÖRÄLDRAR ELLER SYSKON UNDER FLERA MÅNADERS TID PÅ TOTALT FALSKA GRUNDER:

Det är en betydligt viktigare fråga än att diskutera ett ickeproblem som redan är löst.
Citera
2026-09-05, 23:02
Medlem
Har de? Som jag minns uppgifterna var det inte fastställt att 104 personer hade läst Elsas akt. Det handlade om åtkomst/behörighet och en logggranskning för att klarlägga vilka som faktiskt tagit del av uppgifterna och på vilka grunder. Har det nu kommit nya uppgifter som visar att samtliga 104 faktiskt varit inne i akten får du gärna visa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in