Citat:
Jävligt smart tänkt, psykologi är väldigt viktigt säkert för att utveckla barn från början, få dom i rätt riktning. Mycket saker hemifrån eller runtomkring dom kan få dom att bli underliga personer annars, grupptryck, narcissism, tävlande. Vad det nu kan vara. Och såklart bolla vad som helst, vilka tankar som helst.
En barnpsykolog som pratar med alla barnen kanske vore något från ung ålder i enrum, fråga hur allting är med dom, som verkligen känner av barnen och kan se när något barn mår riktigt dåligt eller gömmer någon hemsituation som är minst sagt negativ.
Psykologi kan va viktigt o få lära sig tidigt så man vet hur man själv fungerar och hur saker är. Hur man bearbetar saker eller bygger ett starkt psyke eller vad som helst. Eller bara är lycklig, sånt är ofta universalt, vilket är ganska knäppt egentligen.
Vi bombarderas ganska bra av saker som folk tror ska göra dom lyckliga, när lycka startar innefrån enligt mig själv, hur man tänker och ser på saker, vad man uppskattar. Det sista är den största av alla. Det gör att man börjar se alla detaljer i allting, uppskattar det lilla och börjar leva i ett slags förhöjt tillstånd av lycka jämfört med någon som bara jagar efter lycka på andra sätt där den förmodligen inte finns.
Det finns en dokumentär om den Norska fängelseön på Youtube tror jag, Norge har ju lägst återfall i brottslighet, de har kommit på att självförsörjande fångar inte återfaller i impulsiv brottslighet för att de inte kan ta hand om sig själva. Eller har lärt sig att arbeta med andra i ett samhälle och ta ett eget ansvar. Man bör ju ta efter, hur bra som helst.
En barnpsykolog som pratar med alla barnen kanske vore något från ung ålder i enrum, fråga hur allting är med dom, som verkligen känner av barnen och kan se när något barn mår riktigt dåligt eller gömmer någon hemsituation som är minst sagt negativ.
Psykologi kan va viktigt o få lära sig tidigt så man vet hur man själv fungerar och hur saker är. Hur man bearbetar saker eller bygger ett starkt psyke eller vad som helst. Eller bara är lycklig, sånt är ofta universalt, vilket är ganska knäppt egentligen.
Vi bombarderas ganska bra av saker som folk tror ska göra dom lyckliga, när lycka startar innefrån enligt mig själv, hur man tänker och ser på saker, vad man uppskattar. Det sista är den största av alla. Det gör att man börjar se alla detaljer i allting, uppskattar det lilla och börjar leva i ett slags förhöjt tillstånd av lycka jämfört med någon som bara jagar efter lycka på andra sätt där den förmodligen inte finns.
Det finns en dokumentär om den Norska fängelseön på Youtube tror jag, Norge har ju lägst återfall i brottslighet, de har kommit på att självförsörjande fångar inte återfaller i impulsiv brottslighet för att de inte kan ta hand om sig själva. Eller har lärt sig att arbeta med andra i ett samhälle och ta ett eget ansvar. Man bör ju ta efter, hur bra som helst.
Det låter som en strålande och nyttig idé, att ha en skolpsykolog (eller liknande) på varje skola som regelbundet för samtal enskilt, tar temperaturen på barnets inre. Även om det finns skolkuratorer på skolor, så sker ju ofta möten med dem på eget initiativ eller på läraren eller föräldern, inte samma sak, som du förespråkade. Ett myvket bra förslag.
Jag skulle dock även rekommendera att ämnet psykologi ingick i läroplanen (på ett lämpligt, jordnära och pedagogiskt vis) från start, givetvis med visst avancemang för varje år, dock inte överdrivet avancerat ur historiska perspektiv där det ska ältas Freud och Jung, osv. Utan mer på de områden du föreslog, men det får ju heller inte bli "flum" och kuddrum, om du förstår. Och som du påpekar, skulle detta sannolikt bära enorma frukter för barnet och den unge vuxnes nu och framtid. Att förbjuda smarta telefoner och sociala medier kommer sannolikt aldrig att gå, men då kan det ju vara ett ypperligt substitut att ha denna variant av psykologi för barn, just av de anledningar du klokt förde fram, någonting säger mig att "vi" då undvika och förebygga en lång rad allvarliga brott (och mota vissa störningar) vid grind både hos unga vuxna och vuxna i framtiden. Många av dessa brott (vansinnesdåd, sexuella övergrepp, mobbing, osv) utförs ju som regel inte av hela och harmoniska personer, barn unga som vuxna.
Ska söka upp dokumentären du hänvisar till, vi verkar ha mycket att lära omkring detta från både Norge och Danmark.