2026-09-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Allt det här kan i oförsig lösas med livstids fängelse, är du sympatilös nog att våldta och dessutom våldta ett barn så ska du sitta inlåst för evigt. Eller i ett avhängnat större område där de fortfarande kan röra sig friare och leva friare. Behöver ju inte va guatanamo bay

Håller med dig. Fick jag bestämma skulle påkomna pedofiler få sitta i fängelse på livstid. Och med tanke på den djupa störning som det faktiskt är, borde de få sitta på rättspsyk utan möjlighet till utskrivning. Om än återfallsrisken är tämligen låg för dömda pedofiler, så fortsätter de väldigt ofta att konsumera barnporr och gynna den avskyvärda "branschen". Även om få pedofiler återfaller efter avtjänat straff, så är ju de återfall som sker alldeles får många. Att straffen är så låga för den här typen av brott är hål i huvudet, så skevt att man baxnar. Detsamma kan jag tycka om de personer som laddar ner och glor på barnporr.
Citera
2026-09-04, 09:17
Medlem
Benåda. Sådant maktmissbruk håller man på med i USA. Inte i Sverige. SD visar ännu en gång sin dyrkan av amerikanska metoder. USA är deras drömland, inte Sverige. Vi har en fungerande rättstat. Politiker kan tycka vad de vill om enskilda domar, men som tur är kan de inte gå in och ändra i dom.

Dessutom är det lite fickpengar det handlar om. Inget fängelsestraff. Om man sympatiserar med personen så är det väl bara att Swisha.
Citera
2026-09-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Håller med dig. Fick jag bestämma skulle påkomna pedofiler få sitta i fängelse på livstid. Och med tanke på den djupa störning som det faktiskt är, borde de få sitta på rättspsyk utan möjlighet till utskrivning. Om än återfallsrisken är tämligen låg för dömda pedofiler, så fortsätter de väldigt ofta att konsumera barnporr och gynna den avskyvärda "branschen". Även om få pedofiler återfaller efter avtjänat straff, så är ju de återfall som sker alldeles får många. Att straffen är så låga för den här typen av brott är hål i huvudet, så skevt att man baxnar. Detsamma kan jag tycka om de personer som laddar ner och glor på barnporr.

Det är definitivt en sympatistörning vilket egentligen gör det farligt och det som är äckligt på det sättet att det går ut över andra. Hade de känt empati hade t.ex. barnporr aldrig funnits. AI barnporr hade förmodligen funnits istället. På det sättet hade det inte funnits några offer.

Men det är ju bara om störningen hade kommit med normal empati. Det gör den ju inte nu. Kriminella brukar ha ihjäl dom, vi hederliga får väl låsa in dom istället.
Citera
2026-09-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av connyronny8
Kan vara värt att komma ihåg när man pratar om att hänga ut människor till höger och vänster. Ska 15 åriga Pelle som hade samtyckande sex med sin 14 åriga flickvän få hängas ut av exempelvis Jonathan Alfvén resten av livet??

”En tredjedel av alla som åtalas för våldtäkt mot barn själva är under 18 år.
• Den vanligaste gärningsåldern för någon som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år. Den näst vanligaste är 16 år.
• När den som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år så är målsäganden vanligtvis 14 eller 13 år.”

https://kvartal.se/jennystrindlov/artiklar/de-laser-bara-valdtakt-mot-barn-och-sen-ar-man-domd/cG9zdDo3NzI4MQ

Förstår vad du menar, det finns en lag som skall hanterar sådana fall: ungdoms-/nära-i-ålder-regeln i 6 kap. 14 § brottsbalken.

Vi skulle annars kunna tatuera in brottet (grova brott) i pannan, likt en offentlig stämpel: på bussen, på krogen, på ICA, på jobbet, i skolan etc...Sen tar vi bort det X år senare när straffet är avtjänat och personen får då möjlighet att återgå till samhället.

Det blir inte lätt att ragga kvinnor på krogen när det står "våldtäktsman" i pannan.
Citera
2026-09-04, 10:04
Medlem
Citat:
Det är definitivt en sympatistörning vilket egentligen gör det farligt och det som är äckligt på det sättet att det går ut över andra. Hade de känt empati hade t.ex. barnporr aldrig funnits. AI barnporr hade förmodligen funnits istället. På det sättet hade det inte funnits några offer.

Men det är ju bara om störningen hade kommit med normal empati. Det gör den ju inte nu. Kriminella brukar ha ihjäl dom, vi hederliga får väl låsa in dom istället.

Håller med dig. Lägg till det komplicerade med att det även är inbakat med en sexuell drift (om än avvikande), vilket gör det mer komplicerat vid rehabilitering. Från min vy, är det ju även en variant på diagnos, om än det klassas störning. Det är många lager och förgreningar man behöver nysta i för att "avprogrammera" dem från deras läggning/störning? Om än det är möjlighet. Kanske kar det att slipa ner deras kanter? Men det kanske är lättare med de som endast glor på barnporr? Har man gått över gränsen och förgripit sig på barn, kanske loppet är kört.
Citera
2026-09-04, 10:31
Medlem
Alfvén är en simpel grifter. Var fanns Åkesson för de offer som dömts för att ha hängt ut sin egen våldtäktsman? Då höll han tyst. Men när det kommer till någon som tjänar pengar på att skriva våldsporr om andras våldtäkter, ja då jävlar slås det på stora trumman och vederbörande ska benådas.
Citera
2026-09-04, 11:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Påhittat. Det är gnällpropaganda från brottslingar som vill slippa att stå för sin brottslighet. Så illa är det inte och vill du värna samhällsekonomin så får du väl stifta lagar som förbjuder diskriminering av före detta fångar eller se till så staten erbjuder nystartsjobb eller liknande, inte låta det gå ut över yttrandefriheten och vanliga medborgares rättigheter och utöva grovt våld mot dessa för att skydda brottslingar.

Brottslingarna kan låta bli att begå brotten mot sina medmänniskor från första början och det är inte orättvist att de har trögare att få jobb innan de visat att de lämnat sin brottsliga bana. Då får de väl anstränga sig mer att få andra att lita på dem då än andra människor då. Varför skulle det inte ingå i att sona sitt brott?
Påhittat? Det är fakta - det är vad som händer om man fortsätter straffa brottslingar efter avtjänat straff. Varför ska den som avtjänat ett straff, oavsett för vilket brott än mo vara, behöva stå ut med hämndlystna idioters lust att jävlas med dem?

Begår de nya brott eller inte vil anpassa sig är det en sak, men annars bör de få en chans att återgå till samhället som skötsamma medborgare.

Din och andras vilja att jaga brottslingar efter avtjänade straff är inte till gagn för vare sig samhället i stort eller den straffade och sannolikt inte heller för brottsoffren. Att hänga ut folk kommer aldrig gynna något förutom din hämndlystnad.
Citera
2026-09-04, 13:59
Medlem
Citat:
Håller med dig. Lägg till det komplicerade med att det även är inbakat med en sexuell drift (om än avvikande), vilket gör det mer komplicerat vid rehabilitering. Från min vy, är det ju även en variant på diagnos, om än det klassas störning. Det är många lager och förgreningar man behöver nysta i för att "avprogrammera" dem från deras läggning/störning? Om än det är möjlighet. Kanske kar det att slipa ner deras kanter? Men det kanske är lättare med de som endast glor på barnporr? Har man gått över gränsen och förgripit sig på barn, kanske loppet är kört.

Vet faktiskt inte, vet att 9/10 inte går att rehabilitera. Sen om det slutar med ny dom eller brott vet jag inte. Har inte läst siffran. Att det sitter i sexualdriften gör det nog extremt svårt att rehabilitera bort ja, jag menar det är väl omöjligt.

Naturen är den största madderfuckern av dom alla, tänk o bli född till pedofil. Varför finns den störningen ens? "Störningen" homosexualitet, eller "avvikelsen" från det som är det mest normala är ju ingenting som skadar eller stör någon, såvidare man inte är störd själv och lider av manlighetskomplex.
Citera
2026-09-04, 14:22
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte, vet att 9/10 inte går att rehabilitera. Sen om det slutar med ny dom eller brott vet jag inte. Har inte läst siffran. Att det sitter i sexualdriften gör det nog extremt svårt att rehabilitera bort ja, jag menar det är väl omöjligt.

Naturen är den största madderfuckern av dom alla, tänk o bli född till pedofil. Varför finns den störningen ens? "Störningen" homosexualitet, eller "avvikelsen" från det som är det mest normala är ju ingenting som skadar eller stör någon, såvidare man inte är störd själv och lider av manlighetskomplex.

Jag vet inte exakt hur rehabilitering av en pedofil går till, men killgissar att det rör sig om en lång variant på KBT, där man försöker mota känslan/driften vid grind när det "pockar"? Min erfarenhet är väl att en del pedofiler även har andra störningar, som i sin tur kan elda på själva "pedofilin"? Ta en figur som Anders Eklund, där är det ju en samsjuklighet av störningar? En variant är ju att kemiskt kastrera dem, dock försvinner ju inte all lust/drift, och de kan ju fortfarande utföra sexuella övergrepp, om än det inte sker med erigerad penis. Man kan ju som sagt utföra sexuella övergrepp utan att könet är inblandat. Störningen sitter ju kvar mellan öronen?

Ja, naturen är dessvärre den största boven i dramat, vissa föds med defekter. Vissa kan så klart utveckla störningen via trasig trasslig och kärlekslös uppväxt med allehanda övergrepp och formas till personlighetsstörda "monster". Tyvärr finns ju även statistik på att offer för sexuella övergrepp även själva blir förövare i mer vuxen ålder. Ond cirkel.

Något man bör försöka ha i åtanke när man fylls av ilska mot pedofiler, är ju att de inte själva kan rå för att de är det (i de flesta fall). Utan de är ju själva offer, för just naturen, och är just defekta. I ett bättre Sverige, skulle dessa ha livstid i fängelse, eller på rättspsyk, eller att vi lite smidigt återinförde mentalsjukhusen, där kunde dessa sitta och uggla till vår herre hämtade hem dem.
Citera
2026-09-04, 15:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte exakt hur rehabilitering av en pedofil går till, men killgissar att det rör sig om en lång variant på KBT, där man försöker mota känslan/driften vid grind när det "pockar"? Min erfarenhet är väl att en del pedofiler även har andra störningar, som i sin tur kan elda på själva "pedofilin"? Ta en figur som Anders Eklund, där är det ju en samsjuklighet av störningar? En variant är ju att kemiskt kastrera dem, dock försvinner ju inte all lust/drift, och de kan ju fortfarande utföra sexuella övergrepp, om än det inte sker med erigerad penis. Man kan ju som sagt utföra sexuella övergrepp utan att könet är inblandat. Störningen sitter ju kvar mellan öronen?

Ja, naturen är dessvärre den största boven i dramat, vissa föds med defekter. Vissa kan så klart utveckla störningen via trasig trasslig och kärlekslös uppväxt med allehanda övergrepp och formas till personlighetsstörda "monster". Tyvärr finns ju även statistik på att offer för sexuella övergrepp även själva blir förövare i mer vuxen ålder. Ond cirkel.

Något man bör försöka ha i åtanke när man fylls av ilska mot pedofiler, är ju att de inte själva kan rå för att de är det (i de flesta fall). Utan de är ju själva offer, för just naturen, och är just defekta. I ett bättre Sverige, skulle dessa ha livstid i fängelse, eller på rättspsyk, eller att vi lite smidigt återinförde mentalsjukhusen, där kunde dessa sitta och uggla till vår herre hämtade hem dem.

Känns som man borde göra mer i skolan då. Prata om det i ung ålder och få unga att komma fram som kanske inte vågar säga något om det, vad som skett hemma. Då kan man förmodligen stoppa en del av den onda cirkeln. Kan inte tänka mig nåt särskilt annat sätt än ja livstids inspärrning, behöver inte va litet utan mer friare fast bakom murar. Norrmännen har ju sin självförsörjande fängelseö där de jobbar som lantarbetare i flera år och blir självförsörjande innan de kommer tillbaka till samhället igen.

Något sånt kan man ju göra, ett större område, som ett samhälle fast bakom höga murar och säkerhet. Fast först tycker jag man skall ha straff om man ger sig på barn, när det är avtjänat kan de då sedan få återgå till en friare form.
Citera
2026-09-04, 21:10
Medlem
Citat:
Känns som man borde göra mer i skolan då. Prata om det i ung ålder och få unga att komma fram som kanske inte vågar säga något om det, vad som skett hemma. Då kan man förmodligen stoppa en del av den onda cirkeln. Kan inte tänka mig nåt särskilt annat sätt än ja livstids inspärrning, behöver inte va litet utan mer friare fast bakom murar. Norrmännen har ju sin självförsörjande fängelseö där de jobbar som lantarbetare i flera år och blir självförsörjande innan de kommer tillbaka till samhället igen.

Något sånt kan man ju göra, ett större område, som ett samhälle fast bakom höga murar och säkerhet. Fast först tycker jag man skall ha straff om man ger sig på barn, när det är avtjänat kan de då sedan få återgå till en friare form.

Håller med, och det hela låter som en rimlig och praktisk lösning gällande förvar för dessa pedofiler. Hur norrmännen arbetar kring det hela, har flugit mig över huvudet. Det låter även som ett billigare alternativ mot rättspsyk? Och visst bör de ha ett kännbarare straff innan de placeras på den friare anstalten.

Låter även lämpligt och rimligt att man i skolan, redan från tidig ålder, pratar med barnen regelbundet om sådana här saker. Avdramatiserar, eller hur man ska uttrycka det, tar bort det skamfyllda. Något jag själv förespråkat under många år är en variant på "psykologi" (givetvis anpassad efter olika åldersgrupper) som obligatoriskt ämne, redan från låg eller mellanstadiet, där skulle ju ett sådant här ämne kunna inkluderas. Små som stora barn är ju smartare än man tror, och har behov av att ventilera och fråga om existentiella ting, och många barn har ju inte föräldrar att anförtro eller fråga. Tror det skulle vara lämpligt, och lösa många knutar både inuti dem och i sin relation med andra barn och vuxna, iom ett sådant införande skulle säkert även skola och socialtjänst kunna rycka in snabbare om "olika tecken och frågor" uppstod?
Citera
2026-09-04, 21:20
Medlem
Citat:
Håller med, och det hela låter som en rimlig och praktisk lösning gällande förvar för dessa pedofiler. Hur norrmännen arbetar kring det hela, har flugit mig över huvudet. Det låter även som ett billigare alternativ mot rättspsyk? Och visst bör de ha ett kännbarare straff innan de placeras på den friare anstalten.

Låter även lämpligt och rimligt att man i skolan, redan från tidig ålder, pratar med barnen regelbundet om sådana här saker. Avdramatiserar, eller hur man ska uttrycka det, tar bort det skamfyllda. Något jag själv förespråkat under många år är en variant på "psykologi" (givetvis anpassad efter olika åldersgrupper) som obligatoriskt ämne, redan från låg eller mellanstadiet, där skulle ju ett sådant här ämne kunna inkluderas. Små som stora barn är ju smartare än man tror, och har behov av att ventilera och fråga om existentiella ting, och många barn har ju inte föräldrar att anförtro eller fråga. Tror det skulle vara lämpligt, och lösa många knutar både inuti dem och i sin relation med andra barn och vuxna, iom ett sådant införande skulle säkert även skola och socialtjänst kunna rycka in snabbare om "olika tecken och frågor" uppstod?

Jävligt smart tänkt, psykologi är väldigt viktigt säkert för att utveckla barn från början, få dom i rätt riktning. Mycket saker hemifrån eller runtomkring dom kan få dom att bli underliga personer annars, grupptryck, narcissism, tävlande. Vad det nu kan vara. Och såklart bolla vad som helst, vilka tankar som helst.

En barnpsykolog som pratar med alla barnen kanske vore något från ung ålder i enrum, fråga hur allting är med dom, som verkligen känner av barnen och kan se när något barn mår riktigt dåligt eller gömmer någon hemsituation som är minst sagt negativ.

Psykologi kan va viktigt o få lära sig tidigt så man vet hur man själv fungerar och hur saker är. Hur man bearbetar saker eller bygger ett starkt psyke eller vad som helst. Eller bara är lycklig, sånt är ofta universalt, vilket är ganska knäppt egentligen.

Vi bombarderas ganska bra av saker som folk tror ska göra dom lyckliga, när lycka startar innefrån enligt mig själv, hur man tänker och ser på saker, vad man uppskattar. Det sista är den största av alla. Det gör att man börjar se alla detaljer i allting, uppskattar det lilla och börjar leva i ett slags förhöjt tillstånd av lycka jämfört med någon som bara jagar efter lycka på andra sätt där den förmodligen inte finns.

Det finns en dokumentär om den Norska fängelseön på Youtube tror jag, Norge har ju lägst återfall i brottslighet, de har kommit på att självförsörjande fångar inte återfaller i impulsiv brottslighet för att de inte kan ta hand om sig själva. Eller har lärt sig att arbeta med andra i ett samhälle och ta ett eget ansvar. Man bör ju ta efter, hur bra som helst.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-04 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in