2026-09-05, 19:01
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excavation
Nej, eftersom den rätta astrologin inte är tillgänglig för allmänheten.
Jag förkastar inte det, trots att jag aldrig har tänkt på det eller ens minns när jag läste mitt horoskop eller om astrologi.
Du är adekvat, så vad handlar det här om? "Den rätta" låter som ett filter eller hur tänker du att den rätta astrologin skiljer sig? Stjärnhimlen är öppen för alla, var det kartan/tolkningen/bugg eller vad blev fel?
Citera
2026-09-05, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag förkastar inte det, trots att jag aldrig har tänkt på det eller ens minns när jag läste mitt horoskop eller om astrologi.
Du är adekvat, så vad handlar det här om? "Den rätta" låter som ett filter eller hur tänker du att den rätta astrologin skiljer sig? Stjärnhimlen är öppen för alla, var det kartan/tolkningen/bugg eller vad blev fel?

Jag syftar på tolkning och utnyttjande av stjärnhimlen och stjärnkropparnas positioners inverkan på tillvaron. Eftersom vi i allmänheten inte känner till någon användbar astrologi är det förmodligen bättre att inte bry sig om det alls.
Citera
2026-09-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dullako
Du kanske skulle ta reda på vad astrologi är förutom aftonbladets s.k horoskop

Vad sjutton får dig att inbilla dag att jag inte skulle ha läst på en massa vad vetenskapen (ja den seriösa evidensbaserade vetenskapen) har att säga om astronomi och hur den granskats på alla sätt och vis och vetenskapen landat i att det är just bara nonsens som inte har minsta stöd i empiri utan bara nåt jäkla flummande som är påhittat.

Citat:
Vissa av dem kanske tror på sitt eget nonsens, de flesta gör väl det för vinsten. Den rätta astrologin bevaras inom en liten sekt som använder det för att gynna sig självt. Så har det varit i tusentals år.

Bra att du sa det själv, sekt, just det. En sekt som är så dumma att de tror på en massa flum som seriös vetenskap påvisat vara bara just flum utan minsta evidens och empiri

Citat:
Jag syftar på tolkning och utnyttjande av stjärnhimlen och stjärnkropparnas positioners inverkan på tillvaron. Eftersom vi i allmänheten inte känner till någon användbar astrologi är det förmodligen bättre att inte bry sig om det alls.

Jaha, och varför har då denna stjärnkropparnas påverkan på tillvaron aldrig någonsin påvisas vetenskapligt att existera, ja annat än i de troendes egen fantasi…?
Citera
2026-09-05, 19:50
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Det är väl i stort definitionen av ämnet. Jag är egentligen bara bra på en sak, kan tom dra till med intuitiv, och jag vet att du är annanstans 19:02 och att det här är en perifer sak. Men astrologi idag som jag förstår är mer en tillbakablick och att förstå oss själva. Det finns ingen användbarhet för mankind. Men kan det vara just det som är grejen? Som att kasta en karta för att man inte förstår vad man tittar på.
Citera
2026-09-05, 19:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
... påvisas vetenskapligt att existera, ja annat än i de troendes egen fantasi…?...

Det är många gånger ogörligt att hänvisa till vetenskap. Här är det avsaknad av kunskap om vetenskaplig metodik att raljera.
Citera
2026-09-05, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är väl i stort definitionen av ämnet. Jag är egentligen bara bra på en sak, kan tom dra till med intuitiv, och jag vet att du är annanstans 19:02 och att det här är en perifer sak. Men astrologi idag som jag förstår är mer en tillbakablick och att förstå oss själva. Det finns ingen användbarhet för mankind. Men kan det vara just det som är grejen? Som att kasta en karta för att man inte förstår vad man tittar på.

Kanske det. Man kan såklart gissa sig fram, kasta tärning på kartan och hoppas att det leder någonstans, men utan rätt förkunskap är sannolikheten att det leder till något bra obefintlig.

Rent psykologiskt kanske det leder till att man associerar en massa i sin historia till saker som bara är fel. Men om det ger tröst eller något..
Citera
2026-09-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dullako
Astrologi är vetenskap. Att du inte begriper dig på det är din förlust. Inte så konstigt förstås med tanke på samhället i stort.

Ja det är intressant ändå att somliga vetenskaper som astrologin inte tas emot och etableras på allmän nivå. Det är som om den psykologiska förståelsen och upplägget av studierna sällan görs av folk med bakgrund inom området. Vi har väl tur med alla "hobby forskare" och liknande inom området.
Citera
2026-09-06, 10:21
Medlem
Citat:
Nej, eftersom den rätta astrologin inte är tillgänglig för allmänheten.

Vilken astrologi talar du om då? Den moderna västerländska astrologin är ju ändå ganska uppdaterad.
Citera
2026-09-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Ja det är intressant ändå att somliga vetenskaper som astrologin inte tas emot och etableras på allmän nivå. Det är som om den psykologiska förståelsen och upplägget av studierna sällan görs av folk med bakgrund inom området. Vi har väl tur med alla "hobby forskare" och liknande inom området.

För att vi lever i en strikt materialistisk värld. Varför vi gör det och varför det inte riktigt tillåts att tänka på annat vis, inom vanliga kretsar, bör ifrågasättas. Under ytan i olika sällskap sitter sedan en massa folk och studerar astrologi och det occulta.
Citera
2026-09-06, 22:18
Medlem
Är ju ändå ganska så intressant att mer "invigda" typer som Elon Musk använde sig av astrologi när han t ex nyligen lanserade sitt SpaceX. Massorna famlar väl som vanligt i mörkret eller som J.P Morgan sade: ”Miljonärer använder inte astrologi, miljardärer gör det”

Citat:
Börsintroduktionen (IPO): SpaceX börsnoterades på Nasdaq fredagen den 12 juni 2026. Valet av datum styrdes av att planeterna Jupiter (expansion och rikedom) och Venus (kärlek och värde) stod i en gynnsam konjunktion som stämde överens med Musks eget födelsehoroskop

Citat:
J.P. Morgan & Charles Schwab: Under det tidiga 1900-talet konsulterade J.P. Morgan och stålmagnaten Charles Schwab i hemlighet stjärnastrologen Evangeline Adams på Wall Street. Adams hjälpte dem att analysera marknadscykler och planetariska skiften för att optimera stora finansiella investeringar och affärsbeslut. [1] (https://www.thedurasociety.com/the-edit/astrology-and-money)

Citat:

Familjen Ambani (Reliance Industries): Indiens rikaste familj, med Mukesh och Nita Ambani i spetsen, är kända för att använda vedisk astrologi och numerologi. Inför lanseringen av deras enorma telekomjätte Reliance Jio godkändes både varumärkets stavning och det exakta lanseringsdatumet av en astronumerolog för att garantera maximal framgång.

Citat:
Astro Fund Trading: Runt millennieskiftet rapporterade Bloomberg att denna specifika fond, som förvaltade miljontals dollar, helt styrdes av astrologiska algoritmer. Enligt rapporter i finansiell media uppskattades det då att så mycket som 10–15 % av alla fondförvaltare i USA och Japan regelbundet sneglar på eller köper astrologiska data.
Citera
2026-09-07, 19:14
Avslutad
Tro på det om du vill, lägg dina tarotkort hemma i vrån. Men var också medveten om att det finns så mycket mer träffsäkra redskap och inte ens de är särskilt träffsäkra.

Nej helst inget stjärntecken snack på första dejten.. I verkliga livet är människan bästa kortet.
Citera
2026-09-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Är ju ändå ganska så intressant att mer "invigda" typer som Elon Musk använde sig av astrologi när han t ex nyligen lanserade sitt SpaceX. Massorna famlar väl som vanligt i mörkret eller som J.P Morgan sade: ”Miljonärer använder inte astrologi, miljardärer gör det”

På vilket sätt är det intressant? Det är väl inte direkt en nyhet att vidskepelse existerar överallt.
Tom Cruise, John Travolta och en massa andra extremt framgångsrika människor är scientologer. De tror att en rymdhärskare vid namn Xenu för 75 miljoner år sedan sprängde miljontals varelser med vätebomber i vulkaner och att dessa varelsers själar hamnade i våra kroppar. Detta tror de orsakar våra nutida problem.
Är det något vi bör ta hänsyn till när vi bedömer hur sannolikt det är att Xenu finns på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in