2026-09-05, 10:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Rätt tråkigt med automatlåda, man vill väl ha lite körglädje också.
Citera
2026-09-05, 10:42
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Då så, där har vi svaret. Explosionsmotorer kommer ändå självdö inom en generation.

Hört talas om motorcyklar?
Citera
2026-09-05, 10:51
Medlem
Citat:
Då så, där har vi svaret. Explosionsmotorer kommer ändå självdö inom en generation.
Det kallas för förbränningsmotor, eller fossilmotor enligt ni elmuppar.

En elmotor är ifs fascinerande, likväl som en ångmaskin, i det att de har fullt vridmoment från starten, så snack om växellåda är bara dumt. Det behövs inte. Det enda som är dumt är batteriet samt laddningen.
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 10:58.
Citera
2026-09-05, 10:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det kallas för förbränningsmotor, eller fossilmotor enligt ni elmuppar. Och en dito exploderar inte.

En elmotor är ifs fascinerande, likväl som en ångmaskin, i det att de har fullt vridmoment från starten, så snack om växellåda är bara dumt. Det behövs inte. Det enda som är dumt är batteriet samt laddningen.

Och att där finns en marknad för elbilar.
För explosionsmotorer är den på dekis. Gott så.
Citera
2026-09-05, 10:59
Medlem
Citat:
För explosionsmotorer är den på dekis. Gott så.
Knappast. Se nu på begagnatvärdet.
Ingen vill ha nån jävla elbil för en halv mille.
Och hur ska infrastrukturen investeras, när elbilar är så dyra tänkte du?

Of topic nu, så jag ger mej. 🙂
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 11:03.
Citera
2026-09-05, 10:59
Avslutad
Jag kör en nyare bil med automat. Kan dock sakna gamla bilen man hade. Kände mig mer levande när man körde den gamla manuella bilen. Idag varnar bilen för allt. Det piper och blinkar hela tiden. Skyltarna, hastigheterna och uppmärksammar på allt. Tidigare fick man göra det själv. Har även glömt hur man backar utan backkamera idag.
Citera
2026-09-05, 11:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hur har de utvecklars senaste åren? De har knappt längre räckvidd och är fulare och krångligare att använda.

Tittar man på exempelvis tesla så säger google så här.

Körsträckan (räckvidden) på en Tesla Model S år 2016 pendlade mellan cirka 34 till 47 mil (enligt den mer realistiska amerikanska EPA-normen) beroende på batteristorlek. Jämför man med motsvarande flaggskeppsmodell idag (2026 års modell) har räckvidden ökat dramatiskt till mellan 59 och 66 mil (368–410 miles enligt EPA), och upp till 74,4 mil enligt den europeiska WLTP-normen

Så rätt bra ökning och lägg sen också till att dagens bilar går snabbare att ladda också.
Den utvecklingen var länge sen vi såg hos fossilbilen på tio år kan man lugnt säga.

Som jag skrev så är jag fortfarande inte övertygad om att elbilar är bästa alternativet och även om de nu har längre körsträcka och kortare laddtid så passar det inte mitt körmönster men kanske kommer vi dit också någongång.
Den stora nackdelen med elbil är skillnaden man får mellan sommar och vinter, torr asfalt eller moddig väg och liknande.

Min audi A4 diesel -24 drar 0,51l/mil på vintern och 0,49l/mil på sommaren i normal körning.
Är det riktiga långkörningar på sommaren så kan jag komma ner mot 0,46l/mil också.
Citera
2026-09-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tittar man på exempelvis tesla så säger google så här.

Körsträckan (räckvidden) på en Tesla Model S år 2016 pendlade mellan cirka 34 till 47 mil (enligt den mer realistiska amerikanska EPA-normen) beroende på batteristorlek. Jämför man med motsvarande flaggskeppsmodell idag (2026 års modell) har räckvidden ökat dramatiskt till mellan 59 och 66 mil (368–410 miles enligt EPA), och upp till 74,4 mil enligt den europeiska WLTP-normen

Så rätt bra ökning och lägg sen också till att dagens bilar går snabbare att ladda också.
Den utvecklingen var länge sen vi såg hos fossilbilen på tio år kan man lugnt säga.

Som jag skrev så är jag fortfarande inte övertygad om att elbilar är bästa alternativet och även om de nu har längre körsträcka och kortare laddtid så passar det inte mitt körmönster men kanske kommer vi dit också någongång.
Den stora nackdelen med elbil är skillnaden man får mellan sommar och vinter, torr asfalt eller moddig väg och liknande.

Min audi A4 diesel -24 drar 0,51l/mil på vintern och 0,49l/mil på sommaren i normal körning.
Är det riktiga långkörningar på sommaren så kan jag komma ner mot 0,46l/mil också.
Northvolt lyckades katastrofalt dåligt, ska vi nu förlita oss på Kina för att verka duktiga, och slippa klimatångest?
Näe, vi får nog tömma oljekällorna först, och börja med häst igen. 😄
Ot igen.
Citera
2026-09-05, 11:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rätt tråkigt med automatlåda, man vill väl ha lite körglädje också.
Vad är det för glädje i att sitta och veva med en pinne? Kanske när man är ung och har nytaget körkort.

Enligt AI så tar ungefär hälften av svenskarna körkort för enbart automat, så vi är lika dåliga som norrmännen.
Citera
2026-09-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vad är det för glädje i att sitta och veva med en pinne? Kanske när man är ung och har nytaget körkort.

Enligt AI så tar ungefär hälften av svenskarna körkort för enbart automat, så vi är lika dåliga som norrmännen.
Man kör bil mer, i stället för att åka. Man har kontrollen. Man kan åka på vilket motorvarvtal som önskas. Föraren bestämmer.
Citera
2026-09-05, 11:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Man kör bil mer, i stället för att åka. Man har kontrollen. Man kan åka på vilket motorvarvtal som önskas. Föraren bestämmer.
Fattar, men det går över
Citera
2026-09-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fattar, men det går över
Frugan har en Surzuki automat, men när hon gasar på. Alltså motorn går upp 5000 rpm.
Hon lär sej aldrig att släppa av lite på gasen, för då växlar lådan.

Visst, bekvämt. Men sängen och soffan är bekväm den med.
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in