Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Hur har de utvecklars senaste åren? De har knappt längre räckvidd och är fulare och krångligare att använda.
Tittar man på exempelvis tesla så säger google så här.
Körsträckan (räckvidden) på en Tesla Model S år 2016 pendlade mellan cirka 34 till 47 mil (enligt den mer realistiska amerikanska EPA-normen) beroende på batteristorlek. Jämför man med motsvarande flaggskeppsmodell idag (2026 års modell) har räckvidden ökat dramatiskt till mellan 59 och 66 mil (368–410 miles enligt EPA), och upp till 74,4 mil enligt den europeiska WLTP-normen
Så rätt bra ökning och lägg sen också till att dagens bilar går snabbare att ladda också.
Den utvecklingen var länge sen vi såg hos fossilbilen på tio år kan man lugnt säga.
Som jag skrev så är jag fortfarande inte övertygad om att elbilar är bästa alternativet och även om de nu har längre körsträcka och kortare laddtid så passar det inte mitt körmönster men kanske kommer vi dit också någongång.
Den stora nackdelen med elbil är skillnaden man får mellan sommar och vinter, torr asfalt eller moddig väg och liknande.
Min audi A4 diesel -24 drar 0,51l/mil på vintern och 0,49l/mil på sommaren i normal körning.
Är det riktiga långkörningar på sommaren så kan jag komma ner mot 0,46l/mil också.