2026-09-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jo, men 10-åringarna då?

Jag är övertygad om att det är ett önsketänkande att kriminella försvinner för att man legaliserar hasch.
Många av missbrukarna är dessutom redsn en del av detta skuggsamhälle.

De enda som mår bättre blir den lilla grupp som inte vill ha ett dåligt samvete för att dom röker på.

Menar du att 10-åringar lättare skulle köpa cannabis från en reglerad marknad som systembolaget jämfört med från gängkriminella?

Citera
2026-09-04, 13:36
Medlem
Citat:
Vad vill du då?, förutom att försöka förolämpa mig , som ett dagisbarn ,
när du utan att fatta det själv erkänner att hasch är farligt.

Oavsett om det " legaliseras " kommer 10-åringar att kunna köpa av langare, fattar du inte det heller???
Haha..
Det finns tioåringar som kan få tag i alkohol. Tycker du att det är ett bra argument för att slopa åldersgränsen på alkohol?
Citera
2026-09-04, 14:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Har det gått bra där då? Hur gick det i Holland?

Menar du att något har gått dåligt?
Citera
2026-09-04, 14:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, men 10-åringarna då?

Jag är övertygad om att det är ett önsketänkande att kriminella försvinner för att man legaliserar hasch.
Många av missbrukarna är dessutom redsn en del av detta skuggsamhälle.

De enda som mår bättre blir den lilla grupp som inte vill ha ett dåligt samvete för att dom röker på.
Om man tar större delen av deras marknad, och som står för +60% av alla deras inkomster, så kan dom omöjligen avlöna alla och att de får helt enkelt säga upp deras anställa(eller vad man istället vill kalla dom.).

Detta är 101 företagsekonomi, mindre inkomster betyder personalneddragningar, så även i denna bransch.

Kan aldrig tänka mig det är speciellt många som har det allra minsta dåligt samvete att röka lite.

Citat:
Haha, det är svårt att ens bemöta dig, du verkar inte ens begripa att 10-åringen
( det var INTE jag som tog upp det i debatten)
kommer att försörjas av langaren även i fortsättningen, vad har du vunnit förutom att en liten liten grupp missbrukare ska slippa ha dåligt samvete?

Det är nedkokat ditt enda argument, du vill kunna droga lagligt... det argumentet är värt 0.
Dock så kommer deras marknad försvinna sakta med säkert.
Men ditt argument är då att bara för vi inte kan ta alla inkomsterna från de kriminella nätverken och gängen, och en försäljning som är ohindrad och i bred omfattning till minderåriga.

Så ska vi inte göra något alls att minska det, det är ett otroligt dåligt argument.

DU kokar inte ned något, för du försökte inte ens stoppa något i grytan, det är hela ditt problem med din osaklighet och att det inte finns någon substans.

Men argumenterar för att vi inte ska göra något, och för vi inte kan stoppa det helt, har du hört något så dåligt argument innan?(Undrar för det är ditt argument.)
Citera
2026-09-04, 20:47
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Menar du att något har gått dåligt?
Du verkar tro att det gått bra?
Citera
2026-09-04, 21:53
Medlem
Citat:
Du verkar tro att det gått bra?

Samtliga länder i Europa funkar bättre än Sverige i den här frågan. Vi är så dysfunktionella att det är tragiskt. Av alla länder jag kollat in är det Kanada som gjort bäst ifrån sig och de som är mest lika oss i värderingar och mindset, så jag ser ingen anledning till att inte vi kan vara lika bra!
Citera
2026-09-05, 08:23
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Samtliga länder i Europa funkar bättre än Sverige i den här frågan. Vi är så dysfunktionella att det är tragiskt. Av alla länder jag kollat in är det Kanada som gjort bäst ifrån sig och de som är mest lika oss i värderingar och mindset, så jag ser ingen anledning till att inte vi kan vara lika bra!
Kan du berätta vad det är som gått bra? Har bruket minskat? Kriminaliteten gått ned? Bättre eller säkrare produkter? Eller är ”bra” för dig att fler kan röka på ostört?
Citera
2026-09-05, 09:39
Medlem
inkognytos avatar
Egentligen gör det nog inte så mycket skillnad. Inget av partierna som vågar säga rakt ut att de vill ha en mer tillåtande hållning gentemot cannabis.
Mycket möjligt att jag ändå kommer att rösta på partiledaren som syns på bilden jag länkar.

https://pbs.twimg.com/media/HRYt101a0AAWLd2?format=jpg&name=large
Citera
2026-09-05, 10:48
Medlem
Citat:
Kan du berätta vad det är som gått bra? Har bruket minskat? Kriminaliteten gått ned? Bättre eller säkrare produkter? Eller är ”bra” för dig att fler kan röka på ostört?

Ja till samtliga. 70-80% av marknaden är reglerad och laglig och drar in skatt och resterande är till stor del människor som fixar av varandra istället för av gäng, och produkterna är kvalitetssäkrade och därför av högre kvalitet. Bruket har som jag förstått det gått ner eller åtminstone inte ökat bland yngre också.

Sen är det bra att folk kan röka ostört men det kunde de göra innan också till stor del då kanadensare inte är så drakoniska kring det som vi är.

Alkohol och cigarettkonsumption minskar också i samband med cannabislegalisering både i USA och Kanada men det har den också gjort i andra länder också så den kopplingen är inte lika direkt men det är rimligt att folk väljer bättre rusmedel över sämre om de har valmöjligheter.

Det fanns en rapport nyligen med statistik kring detta, ska se om jag kan luska fram den.

Edit: Vet inte om det var exakt denna men här är en rapport från 2024 iaf.

https://www.canada.ca/en/health-canada/news/2024/12/health-canada-releases-new-data-on-cannabis-use-in-canada.html

Citat:

Findings from the 2024 survey include:

The proportion of people in Canada who report smoking cannabis continues to decline. That said, smoking remains the most common method of consuming cannabis (69%), followed by eating (57%) and vaporizing with a vape pen or e-cigarette (37%).
The number of respondents who reported getting cannabis from a legal source in 2024 was 72% – an increase from 37% in 2019 to 72% in 2024, with legal storefronts being the most common source since 2019. A smaller proportion reported accessing cannabis through illegal sources (3%) compared to 2019 (16%).
18% of people who had used cannabis in the past 12 months reported driving after cannabis use, a significant decline from 27% in 2018.
There was no change in rates of cannabis use among youth (age 16-19) over the past year. Past 12-month cannabis use among youth aged 16-19 was 41%, similar to several previous years (44%, 44%, and 43% in 2019, 2020 and 2023 respectively).
Overall, the proportion of respondents who said they used cannabis and reported daily, or almost daily use has been stable since 2018 (approx. 25%), including among youth (approx. 20%).
The percentage of people in Canada who said they use cannabis who are ‘at high risk' of developing problems from cannabis use has remained stable since 2018 (approx. 3%).

Senast redigerad av dalavita 2026-09-05 kl. 11:04.
Citera
2026-09-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Fan va detta var en toxic tråd.

Tyvärr jo, men jag tycker mig se en bitter ilska från:

A) Bittra boomers som inte kan hålla tillbaka känslorna
B) Nationalister som också har svårt att hålla tillbaka känslor (och som måste glida in på invandring hela tiden)
C) Rena trollen

Men vi gör så gott vi kan för att hålla en god ton

Citat:
Detta fattar kunniga och läkare.

Tyvärr så har ju du inte nämnt ett enda namn vad jag kan se i tråden, eller missade jag något? Ett "tungt namn" som stödjer din tes?

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Intressant resonemang. Kan du utveckla?

För det är väldigt vanligt när jag förespråkar en liberal narkotikapolitik att folk - felaktigt - antar att jag använder illegala droger. Vad skulle du i så fall säga att det bevisar om vad?

Typ som att förespråka avskaffande av Systembolagets monopol och så får man höra Jaha, du är a-lagare som vill supa dig full på förmiddagen Lika löjligt argument

Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Man måste vara otroligt egocentrisk och blåst ifall den viktigaste frågan för en i svensk politik är att man ska få röka lagligt. Det kryllar av kriminella negrer som våldtar våra döttrar, förnedringsrånar våra sönder, begår sexuella övergrepp i vården på våra äldre, och lever på bidrag som vi svenskar gemensamt arbetat ihop. Men skit i det, huvudssaken är att du ska få sitta där i din etta i någon förort med neddragna persienner, pizzan på magen och spliffen i munnen.

Vissa av oss har kanske inte den här frågan som allra viktigaste (men kanske topp-5 eller åtminstone topp-10) Däremot kanske vissa av oss blir avskräckta av er ton (som kan låta våldsförhärligande) och anser att eftersom nuvarande regering fått invandringen att hamna i mer fokus är det dags att ta itu med en annan fråga?

Citat:
?
Så 10- åringen ska kunna köpa legalt eller vad menar du nu?

Nä ni lever i en fantasi om ni tror att legalisering av vad jag kallar narkotika
för nåt gott med sig.

10-åringar kan be en ansvarslös vuxen att köpa ut från Systembolaget. Ska vi förbjuda alkohol?

Alkohol har ju fört med sig mycket besvär (Men du verkar inte lika upprörd här?)

Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Egentligen gör det nog inte så mycket skillnad. Inget av partierna som vågar säga rakt ut att de vill ha en mer tillåtande hållning gentemot cannabis.
Mycket möjligt att jag ändå kommer att rösta på partiledaren som syns på bilden jag länkar.

https://pbs.twimg.com/media/HRYt101a0AAWLd2?format=jpg&name=large

Man får rösta på mindre partier utanför riksdagen: Piratpartiet, Klassiskt Liberala Partiet, Volt mm

De säger det rakt ut
Citera
2026-09-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Vissa av oss har kanske inte den här frågan som allra viktigaste (men kanske topp-5 eller åtminstone topp-10) Däremot kanske vissa av oss blir avskräckta av er ton (som kan låta våldsförhärligande) och anser att eftersom nuvarande regering fått invandringen att hamna i mer fokus är det dags att ta itu med en annan fråga?
Smart! Vi kastar bort allting tidö har lyckats åstadkomma under dessa 4 år och börjar dalta med negrer igen! Jag menar, vem bryr sig att det här är den sista chansen vi får att försöka rädda det lilla vi har kvar av landet. Vi testar att rösta för något helt annat och låter våra döttrar och fruar bli våldtagna istället, för då får vi åtminstone röka lagligt.

Citera
2026-09-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Smart! Vi kastar bort allting tidö har lyckats åstadkomma under dessa 4 år och börjar dalta med negrer igen! Jag menar, vem bryr sig att det här är den sista chansen vi får att försöka rädda det lilla vi har kvar av landet. Vi testar att rösta för något helt annat och låter våra döttrar och fruar bli våldtagna istället, för då får vi åtminstone röka lagligt.

När sa jag att "Vi kastar bort allt Tidö gjort"?

Det jag sa var att det är dags att ta itu med en annan fråga nu, vi har ju kommit en bit med invandringen, varför inte fokusera på fler områden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in