2026-09-05, 13:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny

10-åringar kan be en ansvarslös vuxen att köpa ut från Systembolaget. Ska vi förbjuda alkohol?

Alkohol har ju fört med sig mycket besvär (Men du verkar inte lika upprörd här?)

Haha, du måste ta upp alkohol
" men varför vill du inte förbjuda alkohol""

Loser

Du vill alltså att jag/ samhället ska försöka förbjuda alkohol, men vill samtidigt tillåta knark...

Fattar du inte att du argumenterar FÖR förbud vad får dig då att tro att samma samhälle skulle acceptera knark?

Herrejisses....
Citera
2026-09-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Haha, du måste ta upp alkohol
" men varför vill du inte förbjuda alkohol""

Loser

Du vill alltså att jag/ samhället ska försöka förbjuda alkohol, men vill samtidigt tillåta knark...

Fattar du inte att du argumenterar FÖR förbud vad får dig då att tro att samma samhälle skulle acceptera knark?

Herrejisses....

Så jag är en "loser" som frågar dig om hur du ser på en dödlig drog (ja, det är det) som alkohol? Personliga påhopp utan att nämna någon forskare som stödjer dig (bra jobbat)

Att lägga ord i munnen på debattmotståndaren är inte heller så bra. Jag ställde dig en fråga ("Ska vi förbjuda alkohol?") Det dödar mycket folk

Jag anser att vuxna får göra vad de vill med alkohol. Det gäller även nikotin, snabbmat etc
Citera
2026-09-05, 13:11
Medlem
Citat:
När sa jag att "Vi kastar bort allt Tidö gjort"?

Det jag sa var att det är dags att ta itu med en annan fråga nu, vi har ju kommit en bit med invandringen, varför inte fokusera på fler områden?
FÖR ATT VI ÄR LÅNGT IFRÅN FÄRDIGA MED INVANDRINGSFRÅGAN KANSKE?!?
Tycker du att alla problem orsakade utav invandring är lösta nu och Sverige tuggar på som det gjorde innan massinvandring? Har du möjligtvis missat att trots att tidö har fått ner skjutningarna en hel del och höjt straffen så finns det fortfarande kriminella blattegäng? Överrepresentation utav invandrare i fängelse? Tusentals somaliekärringar som fortfarande inte kan svenska språket och lever på bidrag? Att kvinnor fortfarande är räddare för att gå ut sent på kvällen än dom var för 20 år sedan? Att förnedringsrån fortfarande är en grej?

Självklart vill man fortsätta smida medans järnet är varmt, svalnar järnet (och momentumet) blir det riktigt illa för det är nu eller aldrig. Sen hoppas jag du förstår att lagändringar som gått igenom tack vare tidö (tyvärr) inte är skrivna i sten. Sossarna och andra skitpartier kan ändra på dessa efter eget tycke, det har hänt förut och kommer hända igen.
Citera
2026-09-05, 13:15
Medlem
Citat:
Typ som att förespråka avskaffande av Systembolagets monopol och så får man höra Jaha, du är a-lagare som vill supa dig full på förmiddagen Lika löjligt argument

Det är tragiskt att diskussionen fortfarande är på den här nivån, oavsett om det är alkohol eller cannabis vi talar om. Folk som kör med det här argumentet tycker ironiskt nog att det är fullt normalt att kunna veckohandla livsmedel kl 22 på en söndag.
Citera
2026-09-05, 13:15
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Så jag är en "loser" som frågar dig om hur du ser på en dödlig drog (ja, det är det) som alkohol? Personliga påhopp utan att nämna någon forskare som stödjer dig (bra jobbat)

Att lägga ord i munnen på debattmotståndaren är inte heller så bra. Jag ställde dig en fråga ("Ska vi förbjuda alkohol?") Det dödar mycket folk

Jag anser att vuxna får göra vad de vill med alkohol. Det gäller även nikotin, snabbmat etc
Ja det är du, och du fattar fortfarande inte varför? håll dig till ämnet.
Eller jag ska fråga dig om du vill tillåta heroin? cyanid i mjölk?

Whataboutism hjälper inte din sak.
Citera
2026-09-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
FÖR ATT VI ÄR LÅNGT IFRÅN FÄRDIGA MED INVANDRINGSFRÅGAN KANSKE?!?
Tycker du att alla problem orsakade utav invandring är lösta nu och Sverige tuggar på som det gjorde innan massinvandring? Har du möjligtvis missat att trots att tidö har fått ner skjutningarna en hel del och höjt straffen så finns det fortfarande kriminella blattegäng? Överrepresentation utav invandrare i fängelse? Tusentals somaliekärringar som fortfarande inte kan svenska språket och lever på bidrag? Att kvinnor fortfarande är räddare för att gå ut sent på kvällen än dom var för 20 år sedan? Att förnedringsrån fortfarande är en grej?

Självklart vill man fortsätta smida medans järnet är varmt, svalnar järnet (och momentumet) blir det riktigt illa för det är nu eller aldrig. Sen hoppas jag du förstår att lagändringar som gått igenom tack vare tidö (tyvärr) inte är skrivna i sten. Sossarna och andra skitpartier kan ändra på dessa efter eget tycke, det har hänt förut och kommer hända igen.

Jag har inte sagt att vi är klara med invandringen. Jag sa att det är dags att fokusera på lite andra frågor också (det betyder inte att vi skippar invandringsfrågan helt)

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är tragiskt att diskussionen fortfarande är på den här nivån, oavsett om det är alkohol eller cannabis vi talar om. Folk som kör med det här argumentet tycker ironiskt nog att det är fullt normalt att kunna veckohandla livsmedel kl 22 på en söndag.

Sannerligen

Citat:
Ja det är du, och du fattar fortfarande inte varför? håll dig till ämnet.
Eller jag ska fråga dig om du vill tillåta heroin? cyanid i mjölk?

Whataboutism hjälper inte din sak.

Nej, du känner inte mig. Jag tar för givet att du är vuxen och borde veta bätte än att lägga ord i munnen på folk, köra ad-hominem (eller köra med halmgubbar) som du gjort hittills

Alkohol har dödat miljoner människor och är en drog. Kanske därför jag nämner det? Nikotin är livsfarligt, men en planta som kan göra mirakel på det medicinska området får dig att koka av ilska? Därför försöker jag få dig att jämföra, men du använder inga rationella argument

Heroin är inte topic. Det är visserligen inte alkohol heller, men jag försökte ju fråga varför vi tillåter droger som dödar folk, medan bra mindre farliga som marijuana/cannabis är tabu

Och ingen har sagt något om att hälla cyanid i barns mjölk ) (snacka om äpplen och päron!)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-09-05 kl. 14:18.
Citera
2026-09-05, 13:34
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Jag har inte sagt att vi är klara med invandringen. Jag sa att det är dags att fokusera på lite andra frågor också (det betyder inte att vi skippar invandringsfrågan helt)

Sannerligen

Nej, du känner inte mig. Jag tar för givet att du är vuxen och borde veta bätte än att lägga ord i munnen på folk, köra ad-hominem (eller köra med halmgubbar) som du gjort hittills

Alkohol har dödat miljoner människor? Nikotin är livsfarligt, men en planta som kan göra mirakel på det medicinska området får dig att koka av ilska? Därför försöker jag få dig att jämföra, men du använder inga rationella argument

(Heroin är inte tonic. Och ingen har sagt något om att hälla cyanid i barns mjölk )
Tomte, ni knarkförespråkare får mig inte att koka av ilska, sett till din och andras "argumentation " här kommer ni inte att övertyga nån.

" men alkohol då..." är ett infantilt debattinlägg.

------/----Vad läkare säger om riskerna

Psykisk hälsa: Läkare varnar för att cannabis kan utlösa ångest, depression och psykoser hos personer som är känsliga.Beroende: Det är lätt att bli beroende av drogen, och regelbunden användning påverkar hjärnan negativt, särskilt hos unga.Kognitiv påverkan: Minne, koncentrationsförmåga och förmågan att lära sig nya saker försämras vid bruk
--------

Men rök på ni, stackars era barn.
Citera
2026-09-05, 13:43
Medlem
Citat:
Tomte, ni knarkförespråkare får mig inte att koka av ilska, sett till din och andras "argumentation " här kommer ni inte att övertyga nån.

" men alkohol då..." är ett infantilt debattinlägg.

------/----Vad läkare säger om riskerna

Psykisk hälsa: Läkare varnar för att cannabis kan utlösa ångest, depression och psykoser hos personer som är känsliga.Beroende: Det är lätt att bli beroende av drogen, och regelbunden användning påverkar hjärnan negativt, särskilt hos unga.Kognitiv påverkan: Minne, koncentrationsförmåga och förmågan att lära sig nya saker försämras vid bruk
--------

Men rök på ni, stackars era barn.

Med tanke på vilka ordval du använder om dina debattmotståndare framstår du inte direkt som "lugn som en filbunke" För dina åsikter är "redan klara" förstås?

Så bra, vilken källa? Är det (helst) en oberoende? Vad heter forskarna? Hur stort urval?

Och ingen här har sagt att det är helt ofarligt Det är ju bara läsa vad jag skrev längre bak (att marijuana kan påverka en mans spermieproduktion negativt)

Att det är dödligt ser jag inte i din text (likt alkohol, som du inte verkar bry dig om? Eller inte blir lika upprörd över?)

Men fortsätt att "samla på dig inlägg" under lördagen (om du ska bevisa oss. Du har inte gjort det än)
Citera
2026-09-05, 13:47
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Med tanke på vilka ordval du använder om dina debattmotståndare framstår du inte direkt som "lugn som en filbunke" För dina åsikter är "redan klara" förstås?

Så bra, vilken källa? Är det (helst) en oberoende? Vad heter forskarna? Hur stort urval?

Och ingen här har sagt att det är helt ofarligt Det är ju bara läsa vad jag skrev längre bak (att marijuana kan påverka en mans spermieproduktion negativt)

Att det är dödligt ser jag inte i din text (likt alkohol, som du inte verkar bry dig om? Eller inte blir lika upprörd över?)

Men fortsätt att "samla på dig inlägg" under lördagen (om du ska bevisa oss. Du har inte gjort det än)
Är dina fantasier om mina känslor ännu ett tungt argument för att legalisera vad vi nu kallar knark? och du kan inte sluta ta upp alkohol?

Jag tror vi avslutar debatten här, du har ett stort arbete framför dig om du ska övertyga läkare och forskare , lyckas ni förlorar samhället.
Citera
2026-09-05, 13:54
Medlem
Citat:
Är dina fantasier om mina känslor ännu ett tungt argument för att legalisera vad vi nu kallar knark? och du kan inte sluta ta upp alkohol?

Jag tror vi avslutar debatten här, du har ett stort arbete framför dig om du ska övertyga läkare och forskare , lyckas ni förlorar samhället.

Knark/narkotika är redan lagligt i många fall. Alkohol är det (som vi nämnt) Benzodiazepiner (som finns i flera läkemedel) klassas som narkotika mm

Vi gör nog det, du har inte nämnt namnet på en enda forskare som visar att cannabis är dödligt (så jag har nog inte ändrat mig) men lets agree to disagree
Citera
2026-09-05, 14:35
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Jag inleder tråden med att säga att jag är otroligt obrydd om politik då det ändå bara känns som ett spel för galleriet. Hittils tycker jag inte livet har förändrats på något kännbart sätt det åren det slår över från ett rött kontra blått styre. Jag har därför alltid röstat lila (Pirat Partiet) då jag tycker att det känns bättre än att skita i att rösta.

Har vi några andra partier som vågar lyfta frågan om avkriminalisering?
Nä. Bara Piratpartiet som inte ser ner på brukare.
Citera
2026-09-05, 15:17
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Ja till samtliga. 70-80% av marknaden är reglerad och laglig och drar in skatt och resterande är till stor del människor som fixar av varandra istället för av gäng, och produkterna är kvalitetssäkrade och därför av högre kvalitet. Bruket har som jag förstått det gått ner eller åtminstone inte ökat bland yngre också.

Sen är det bra att folk kan röka ostört men det kunde de göra innan också till stor del då kanadensare inte är så drakoniska kring det som vi är.

Alkohol och cigarettkonsumption minskar också i samband med cannabislegalisering både i USA och Kanada men det har den också gjort i andra länder också så den kopplingen är inte lika direkt men det är rimligt att folk väljer bättre rusmedel över sämre om de har valmöjligheter.

Det fanns en rapport nyligen med statistik kring detta, ska se om jag kan luska fram den.

Edit: Vet inte om det var exakt denna men här är en rapport från 2024 iaf.

https://www.canada.ca/en/health-canada/news/2024/12/health-canada-releases-new-data-on-cannabis-use-in-canada.html

Jag har förstått att i USA överreglerade de marknaden vilket lett till massor av problem.
Bruket har ju också ökat i alla länderna.
Men du ser inga nackdelar alls?
Brukar du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in