Citat:
Så vilken linje företräder du? Uppenbarligen inte påbudslinjen, där du då skulle sällskapa med talibanerna och Irans mullor.
Men herregud du har helt missuppfattat vad jag menar, VEM som helst kan bli påverkad sedan barnsben oavsett etnicitet. En vit,svart, asiat eller vem som helst kan blir manipulerad och bestämd över men det händer tyvärr mycket just i Afghanistan eftersom landet är styrt av talibaner. Det är väl klart att afghanska kvinnor kan tänka själv men grejen är ju att de inte tillåts att tänka själva av regimen eftersom att regimen har en väldigt sjuk kvinnosyn.
Jag vet att män som inte är talibaner lider under talibanstyre också men grejen är ju att kvinnor lider mycket mer av det av uppenbara anledningar. Kvinnor får nästan inte ens prata i Afghanistan och flickor gifts bort när de är små vilket är hemskt och helt oacceptabelt.
Jag vet att män som inte är talibaner lider under talibanstyre också men grejen är ju att kvinnor lider mycket mer av det av uppenbara anledningar. Kvinnor får nästan inte ens prata i Afghanistan och flickor gifts bort när de är små vilket är hemskt och helt oacceptabelt.
I svensk kontext, är du överens med SD som vill se ett nationellt slöjförbud?
Eller är du på samma sida som de franska beslöjade och protesterande kvinnorna, de som säger:
"Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”
Den sista är frivillighetslinjen. Den som innebär varken förbud eller påbud. Om någons valfrihet sedan kränks så finns det redan nödvändiga resurser här för att hantera det.
Vi kan inte göra så mycket i Sverige för kvinnorna och männen i Afganistan och Iran. Thoughts-and-prayers-feminism eller motsatsen till påbud kommer inte att påverka dessa regimer att ändra sina respektive kvinnosyner.