2026-09-05, 01:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Men herregud du har helt missuppfattat vad jag menar, VEM som helst kan bli påverkad sedan barnsben oavsett etnicitet. En vit,svart, asiat eller vem som helst kan blir manipulerad och bestämd över men det händer tyvärr mycket just i Afghanistan eftersom landet är styrt av talibaner. Det är väl klart att afghanska kvinnor kan tänka själv men grejen är ju att de inte tillåts att tänka själva av regimen eftersom att regimen har en väldigt sjuk kvinnosyn.

Jag vet att män som inte är talibaner lider under talibanstyre också men grejen är ju att kvinnor lider mycket mer av det av uppenbara anledningar. Kvinnor får nästan inte ens prata i Afghanistan och flickor gifts bort när de är små vilket är hemskt och helt oacceptabelt.
Så vilken linje företräder du? Uppenbarligen inte påbudslinjen, där du då skulle sällskapa med talibanerna och Irans mullor.

I svensk kontext, är du överens med SD som vill se ett nationellt slöjförbud?

Eller är du på samma sida som de franska beslöjade och protesterande kvinnorna, de som säger:

"Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Den sista är frivillighetslinjen. Den som innebär varken förbud eller påbud. Om någons valfrihet sedan kränks så finns det redan nödvändiga resurser här för att hantera det.

Vi kan inte göra så mycket i Sverige för kvinnorna och männen i Afganistan och Iran. Thoughts-and-prayers-feminism eller motsatsen till påbud kommer inte att påverka dessa regimer att ändra sina respektive kvinnosyner.
Citera
2026-09-05, 06:01
Medlem
Citat:
Men herregud du har helt missuppfattat vad jag menar, VEM som helst kan bli påverkad sedan barnsben oavsett etnicitet. En vit,svart, asiat eller vem som helst kan blir manipulerad och bestämd över men det händer tyvärr mycket just i Afghanistan eftersom landet är styrt av talibaner. Det är väl klart att afghanska kvinnor kan tänka själv men grejen är ju att de inte tillåts att tänka själva av regimen eftersom att regimen har en väldigt sjuk kvinnosyn.

Jag vet att män som inte är talibaner lider under talibanstyre också men grejen är ju att kvinnor lider mycket mer av det av uppenbara anledningar. Kvinnor får nästan inte ens prata i Afghanistan och flickor gifts bort när de är små vilket är hemskt och helt oacceptabelt.

Och du är inte påverkat att ogilla slöja?

Hur påverkar det dig personligen att kvinnor i Sverige väljer att bära slöja? Vad ta det från dig att någon annan väljer slöja frivilligt? Varför känner du dig hotat av en kvinna med slöja?

Eller kan det vara så att du tvingas konfronteras av ditt brinnande hat för Islam?

Det finns otroligt korkade politiker som uppenbarligen vill starta ett inbördeskrig. För det kommer bli inbördeskrig om man ta rätten till slöja från muslimska kvinnor.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-05 kl. 06:18.
Citera
2026-09-05, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Lite intressant reaktion i Frankrike efter RN:s förslag om att förbjuda slöjan på offentliga platser. Kvinnor som normalt inte bär slöja, även icke-muslimer och influencers, har börjat ta på sig den i solidaritet.

Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.

Borde svenska kvinnor ha reagerat på liknande sätt efter SD:s utspel om hijab eller är skillnaden mellan Sverige och Frankrike ganska naturlig med tanke på ländernas olika migrationshistoria?

Jag tror dom gjort det sen en tid tillbaka. Slöjor har ökat på stan
Citera
2026-09-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Så vilken linje företräder du? Uppenbarligen inte påbudslinjen, där du då skulle sällskapa med talibanerna och Irans mullor.

I svensk kontext, är du överens med SD som vill se ett nationellt slöjförbud?

Eller är du på samma sida som de franska beslöjade och protesterande kvinnorna, de som säger:

"Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Den sista är frivillighetslinjen. Den som innebär varken förbud eller påbud. Om någons valfrihet sedan kränks så finns det redan nödvändiga resurser här för att hantera det.

Vi kan inte göra så mycket i Sverige för kvinnorna och männen i Afganistan och Iran. Thoughts-and-prayers-feminism eller motsatsen till påbud kommer inte att påverka dessa regimer att ändra sina respektive kvinnosyner.
Jag är överens med SD att vi ska förbjuda burqa on niqab för då visar Sverige män att kvinnoförtryck inte är okej i Sverige.
Citera
2026-09-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner

Hur påverkar det dig personligen att kvinnor i Sverige väljer att bära slöja? Vad ta det från dig att någon annan väljer slöja frivilligt? Varför känner du dig hotat av en kvinna med slöja?

Eller kan det vara så att du tvingas konfronteras av ditt brinnande hat för Islam?

Det finns otroligt korkade politiker som uppenbarligen vill starta ett inbördeskrig. För det kommer bli inbördeskrig om man ta rätten till slöja från muslimska kvinnor.
Jag har inget hat mot islam, dock har jag hat mot Islamism och talibaner. Det är en ganska stor skillnad på hijab och burqa och niqab. Jag känner mig inte hotad av muslimska kvinnor utan muslimska män som påverkar dina kvinnor att ha på sig täckande plagg för tydligen så är kvinnans kropp något som inte får visas.
Citera
2026-09-05, 08:05
Medlem
S, V och F! drog igång samma kvinno-förrädande åtgärd
2013.

https://www.gp.se/debatt/hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket.65e6d4b1-14b2-490d-9c72-e74b616f9477
Citera
2026-09-05, 08:20
Medlem
Du kanske borde känner dig mer hotad av män (och kvinnor) som påverkar tjejer/kvinnor att framställa sig själv som ett sexobjekt.

Kvinnor med slöja skadar varken människor eller samhället på något sätt. Majoriteten som bär slöja är väldigt trevliga och fredliga.

Det här är ren och skär hat mot Islam och muslimer.
Om man är så mån om muslimska kvinnor, varför försöker man ständigt att ta bort deras rättighet att bära slöja?

Det här är inte demokrati men förtryck.

Citat:
Jag har inget hat mot islam, dock har jag hat mot Islamism och talibaner. Det är en ganska stor skillnad på hijab och burqa och niqab. Jag känner mig inte hotad av muslimska kvinnor utan muslimska män som påverkar dina kvinnor att ha på sig täckande plagg för tydligen så är kvinnans kropp något som inte får visas.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-05 kl. 08:25.
Citera
2026-09-05, 08:27
Medlem
Citat:
Du kanske borde känner dig mer hotad av män (och kvinnor) som påverkar kvinnor att framställa sig själv som ett sexobjekt.

Kvinnor med slöja skadar varken människor eller samhället på något sätt. Majoriteten som bär slöja är väldigt trevliga och fredliga.

Det här är ren och skär hat mot Islam och muslimer.
Om man är så mån om muslimska kvinnor, varför försöker man ständigt att ta bort deras rättighet att bära slöja?

Det här är inte demokrati men förtryck.
Fast hur vet du om de har det frivilligt? Du kan inte säga att jag hatar islam bara för att jag ger religionen kritik. Det är som att säga att jag hatar alla homosexuella bara för att jag tycker Pride kan vara översexuellt vissa gånger.

Du verkar fortfarande inte förstå att det inte är kvinnor med slöja som jag har problem med utan män som har tvingat eller kanske påverkat kvinnor att täcka sig själva för att de ses som ett objekt. Majoriteten av kvinnor är absolut trevliga. Jag tror att majoriteten av människor är trevliga. Finns elaka muslimer och snälla muslimer på samma sätt som att det finns elaka kristna och snälla kristna. Slöja är inte det plagg jag har mycket problem med utan det är mest niqab och burqa.
Citera
2026-09-05, 08:41
Medlem
Fast hur vet du att de inte har det frivilligt? Har du någonsin frågat en muslimsk kvinna om hon bär den frivilligt eller med tvång?

Tråden handlar om hijab och inte burka. När man attackera slöjan då handlar det inte längre om kvinnan men ett djupare hat för hennes tro.

Citat:
Fast hur vet du om de har det frivilligt? Du kan inte säga att jag hatar islam bara för att jag ger religionen kritik. Det är som att säga att jag hatar alla homosexuella bara för att jag tycker Pride kan vara översexuellt vissa gånger.

Du verkar fortfarande inte förstå att det inte är kvinnor med slöja som jag har problem med utan män som har tvingat eller kanske påverkat kvinnor att täcka sig själva för att de ses som ett objekt. Majoriteten av kvinnor är absolut trevliga. Jag tror att majoriteten av människor är trevliga. Finns elaka muslimer och snälla muslimer på samma sätt som att det finns elaka kristna och snälla kristna. Slöja är inte det plagg jag har mycket problem med utan det är mest niqab och burqa.
Citera
2026-09-05, 08:50
Medlem
Citat:

Inbördeskrig är det nästan redan, och det är verkligen korkade politiker som ställt till det. Speciellt kvinnliga dito!
Och får verkligen "otrogna hundar" bära slöja?

Typiskt dum fegsnack det där du skriver, rädd för inbördeskrig, men inte för Islamism!
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 08:52.
Citera
2026-09-05, 08:55
Medlem
Hundar är väldigt trogna. Har du något emot hundar eller

Ignorant pajas som inte har en aning om något och bara gissar

Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Inbördeskrig är det nästan redan, och det är verkligen korkade politiker som ställt till det. Speciellt kvinnliga dito!
Och får verkligen "otrogna hundar" bära slöja?
Citera
2026-09-05, 09:02
Medlem
Citat:
Hundar är väldigt trogna. Har du något emot hundar eller

Ignorant pajas som inte har en aning om något och bara gissar
Det tycker inte muslimer, dumfan. Begriper du inte att muslimer avskyr otrogna? Dvs ickemuslimer? De kallar oss för hundar eftersom att de skyr dem.

Karen lilla, tänk lite nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in