Citat:
Ursprungligen postat av
tomorrowforever
Tack, vilket bra svar - creds för det.
Och håller med, jag sa ju tom direkt där och då att jag respekterade om han kände så. Och om det varit mer respektfull, så hade jag inte heller reagerat så starkt efteråt. Men nu har jag ventilerat ocv släppt den händelsen för vad den faktiskt var.
Det är inte många som kan bete sig helt rationellt i en situation där de blir sårade, i synnerhet inte när alkohol finns med i bilden. "Inga ord kan bli för stora, vad har jag att förlora". Det är dömt att misslyckas. Dessutom skillnad om det är någon man känner väl som gör bort sig, och någon man precis träffat. Du känner dig själv väl, han känner bara bilden av dig som presenterats under kvällen.
Citat:
Intressant, jag tror det verkligen ligger något i det med könsroller som du säger. Och även att det är både män och kvinnor som bidrar till att upprätthålla det på olika (undermedvetna) sätt.
Visste inte heller de sakerna om flashback reglerna så uppskattar tipsen.
Ja, något ska väl tre år av socialantropologiska studier på universitet vara bra till, och det är just att analysera beteenden kopplat till teorier om etnicitet, kultur och genus.
Vi är individer, men vi formas av vår omgivning. Att det är mannen som ska ta hand om kvinnan ekonomiskt är ganska universellt runt hela jorden och har varit sen tidernas begynnelse. Vänd upp och ner på det, och plötsligt börjar folk känna sig väldigt hotade. Det är något som inte bara utmanar deras självbild, det utmanar hela samhällets uppbyggnad. Att utmana den typen av strukturer är inget som görs ostraffat, du kommer få hela gruppen emot dig.
Männen kommer håna mannen (wöööööö, jävla fjolla, du är ju ingen riktig man, din kärring bestämmer över dig, får du veckopeng eller?"), och kvinnorna kommer håna dig (över mannen). "Håhå, så du valde en loser som inte kan ta hand om dig, det är du som bär byxorna, själv tycker jag om en man som kan ta hand om mig och behandla mig som en prinsessa, men det är du som får behandla din man som en prinsessa, du betalar när ni går ut och äter, är det du som penetrerar honom också hihihi" etc.