2026-09-04, 23:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Ja det kanske handlar om att träffa bra personer också än att låta sig tryckas ner av tex killar på uteställen eller yrkesmässigt, och inte ha relationer med killar som inte uppskattar en fullt ut. Sen beror det ju lite på vilken branch och vilka man har omkring sig skulle jag säga. Har aldrig sagt att alla bemöter en dåligt, men finns en kategori som gör det.

Just denna kvinnan verkade få respekt av precis alla, även den typen av män som du beskriver. Mycket av det berodde förstås på hennes attraktionskraft men det var som att den bara förstärktes när män förstod villkoren i intelligens och drivkraft hon besatt. Sen har jag inte mött någon henne vare sig före eller efter så hon kanske är undantaget som bekräftar regeln.

Och med det sagt så säger jag inte emot dig, finns helt uppenbart massor av män som är rädda för framgångsrika kvinnor. Det märker man ju i var och varannan kommentar här på
FB.
Citera
2026-09-04, 23:34
Medlem
Och vad får dig att tro att det beror p.g.a. att du är driven, intelligent och framgångsrik? Hur vet du det med säkerhet? Och även om det är som du säger, varför så förvånad? Det finns osäkra män precis som det finns osäkra kvinnor.

Det är snarare kvinnor som har tendens att vara respektlös mot kvinnor som dom anser som ett hot.

Om vi ska vara brutal ärliga nu, så är män överlägsn kvinnor på så många sätt. Självsäkra män vet det men skulle aldrig använda det emot en kvinna.

Det känns som att kvinnor som inte vilar i deras femininitet, vet att män är överlägsn, och därför känner sig hotad och behöver ständigt hävda sig vid att försöka vara som män.

Kvinnor som inte vet hur man är feminin och stark samtidigt, hatar män.

Det finns bra och dåliga män. Precis som det finns bra och dåliga kvinnor.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-04 kl. 23:54.
Citera
2026-09-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Snubben var ett weirdo. Pretentiös och gömde sig bakom sitt yrke, det var hans "personlighet".
Men å andra sidan så kan man inte styra över hur man reagerar i en situation där man känner sig förnedrad och bortgjord. De flesta killar är inte speciellt bra på att hantera att bli ratade, det drar ofta upp negativa minnen från ungdomstiden, och det är något killar lär sig att hantera (dölja) med ålder/erfarenhet.

Det är sällan en tråd korgas pga kommentarerna i den (om det inte blir 30 sidor pajkastning och ingen längre håller sig till ämnet), men mods brukar skriva varför en tråd kastas i sista inlägget. Så du kan titta i papperskorgen efter din tråd om du undrar vad det beror på. Vi får dock inte vidare diskutera moderatoråtgärden i den här tråden, det är emot reglerna och resulterar alltid i en varning, så är vi nu alla införstådda med vad som gäller.

Så, för att svara på din intiala fråga: könsroller. Det är kort och gott svaret du söker.

Vi lever i ett samhälle där mannen förväntas vara vinnaren, och det är en förväntning både män och kvinnar bär med sig. En snygg, smart, välbeställd man kan dejta "neråt", dvs en attraktiv kvinna. Vad hon jobbar med är irrelevant, hon kommer bedömas av omgivningen via sitt utseende oavsett andra attribut.

Men en man som dejtar uppåt, i synnerhet när det kommer till prestige och monetär status, kommer obönhörligen att hånas för det av sin omgivning. Hans manlighet kommer ifrågasättas eftersom det är han som iklär sig en feminin roll som trofé, vilket andra män tycker är hysteriskt kul. Ergo, han är inte längre en riktig man. Mannen bedöms från sin status i första hand, fysiska attribut är sekundära.

Så en kvinna som är snygg, smart och (mer) framgångsrik än mannen berövar mannen på hans traditionella roll i ett förhållande, och det är något som vänder upp och ner på hela identiteten. Könsroller, med andra ord.

Tack, vilket bra svar - creds för det.

Och håller med, jag sa ju tom direkt där och då att jag respekterade om han kände så. Och om det varit mer respektfull, så hade jag inte heller reagerat så starkt efteråt. Men nu har jag ventilerat ocv släppt den händelsen för vad den faktiskt var.

Intressant, jag tror det verkligen ligger något i det med könsroller som du säger. Och även att det är både män och kvinnor som bidrar till att upprätthålla det på olika (undermedvetna) sätt.

Visste inte heller de sakerna om flashback reglerna så uppskattar tipsen.
Citera
2026-09-04, 23:50
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

Tror att det sällan handlar om de yttre faktorerna du beskriver.. oftast handlar det endast om intelligens, tror jag. Du kan se bra ut, vara ambitiös, driven och röra dig i mansdominerade miljöer.. och vara totalt bränd i huvudet. Då går det bra! Men så fort en man inser att du är smart.. då blir det jobbigt. Skulle du dessutom ha riktigt bra förmåga att läsa av ett rum.. då blir det extra jobbigt.

I mitt fall handlar det nog mer om det sistnämnda.. alltså det gör folk otroligt illa till mods ibland.

Mötte på en sån jävel på en arbetsplats, ganska nyligen. Var där i utbildningssyfte och han kunde verkligen inte leva med att jag var i samma bransch + var smartare än honom + visste direkt vilken typ av person han är, utan att behöva tala om det högt.

Av någon anledning känner sig vissa personer hotade av endast min närvaro, oftast den typen av personer.. som inte gillar att bli avslöjade typ. Svårt att förklara. Och jag njuter ibland av att se hur obekväma de blir..
Citera
2026-09-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Just denna kvinnan verkade få respekt av precis alla, även den typen av män som du beskriver. Mycket av det berodde förstås på hennes attraktionskraft men det var som att den bara förstärktes när män förstod villkoren i intelligens och drivkraft hon besatt. Sen har jag inte mött någon henne vare sig före eller efter så hon kanske är undantaget som bekräftar regeln.

Och med det sagt så säger jag inte emot dig, finns helt uppenbart massor av män som är rädda för framgångsrika kvinnor. Det märker man ju i var och varannan kommentar här på
FB.

Verkligen intressant, det ger hopp haha! Hade gärna träffat denna tjej, hon verkar fantastisk från din beskrivning.
Citera
2026-09-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Tror att det sällan handlar om de yttre faktorerna du beskriver.. oftast handlar det endast om intelligens, tror jag. Du kan se bra ut, vara ambitiös, driven och röra dig i mansdominerade miljöer.. och vara totalt bränd i huvudet. Då går det bra! Men så fort en man inser att du är smart.. då blir det jobbigt. Skulle du dessutom ha riktigt bra förmåga att läsa av ett rum.. då blir det extra jobbigt.

I mitt fall handlar det nog mer om det sistnämnda.. alltså det gör folk otroligt illa till mods ibland.

Mötte på en sån jävel på en arbetsplats, ganska nyligen. Var där i utbildningssyfte och han kunde verkligen inte leva med att jag var i samma bransch + var smartare än honom + visste direkt vilken typ av person han är, utan att behöva tala om det högt.

Av någon anledning känner sig vissa personer hotade av endast min närvaro, oftast den typen av personer.. som inte gillar att bli avslöjade typ. Svårt att förklara. Och jag njuter ibland av att se hur obekväma de blir..

Ja det ligger nog något i det med att folk blir extremt obekväma när man ser igenom fasaden haha!
Citera
2026-09-05, 00:03
Medlem
Intelligenta och självsäkra människor gå inte runt och hävda sig och är arroganta. Och absolut inte att de njuter att göra andra människor obekväma med deras intelligens.

Du är inte intelligent och har nog aldrig varit i närheten av intelligenta människor.

Bara osäkra människor som tänker och beter sig som du och TS, och alla andra odugliga feminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Horverket

Citera
2026-09-05, 00:04
Medlem
Mitt ex på min förra arbetsplats minns jag blev skit sur irriterad (och säkert avundsjuk) när min lön gick några hundra över hans. Tror det sved i hans självbild. Han försökte att inte visa det, men det lös igenom så tydligt.

Jag bryr mig inte så mycket om lön mer än att det ska kännas rättvis och att man uppskattas.

Hursomhelst tog jag nyligen lite paus från de jag gjorde tidigare. Börjat doktorera nu i ett område som jag verkligen brinner för. Båda inom tech. Lönen spelar mindre roll (typ halverades) då det helt klart är det bästa beslutet jag tagit på länge!
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 00:10.
Citera
2026-09-05, 00:07
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Tack, vilket bra svar - creds för det.

Och håller med, jag sa ju tom direkt där och då att jag respekterade om han kände så. Och om det varit mer respektfull, så hade jag inte heller reagerat så starkt efteråt. Men nu har jag ventilerat ocv släppt den händelsen för vad den faktiskt var.

Det är inte många som kan bete sig helt rationellt i en situation där de blir sårade, i synnerhet inte när alkohol finns med i bilden. "Inga ord kan bli för stora, vad har jag att förlora". Det är dömt att misslyckas. Dessutom skillnad om det är någon man känner väl som gör bort sig, och någon man precis träffat. Du känner dig själv väl, han känner bara bilden av dig som presenterats under kvällen.

Citat:
Intressant, jag tror det verkligen ligger något i det med könsroller som du säger. Och även att det är både män och kvinnor som bidrar till att upprätthålla det på olika (undermedvetna) sätt.

Visste inte heller de sakerna om flashback reglerna så uppskattar tipsen.

Ja, något ska väl tre år av socialantropologiska studier på universitet vara bra till, och det är just att analysera beteenden kopplat till teorier om etnicitet, kultur och genus.

Vi är individer, men vi formas av vår omgivning. Att det är mannen som ska ta hand om kvinnan ekonomiskt är ganska universellt runt hela jorden och har varit sen tidernas begynnelse. Vänd upp och ner på det, och plötsligt börjar folk känna sig väldigt hotade. Det är något som inte bara utmanar deras självbild, det utmanar hela samhällets uppbyggnad. Att utmana den typen av strukturer är inget som görs ostraffat, du kommer få hela gruppen emot dig.

Männen kommer håna mannen (wöööööö, jävla fjolla, du är ju ingen riktig man, din kärring bestämmer över dig, får du veckopeng eller?"), och kvinnorna kommer håna dig (över mannen). "Håhå, så du valde en loser som inte kan ta hand om dig, det är du som bär byxorna, själv tycker jag om en man som kan ta hand om mig och behandla mig som en prinsessa, men det är du som får behandla din man som en prinsessa, du betalar när ni går ut och äter, är det du som penetrerar honom också hihihi" etc.
Citera
2026-09-05, 01:32
Medlem
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Det rubbar deras självförtroende antar jag, för mig är det mer tvärtom jag har svårt för lågt iq m.m
Citera
2026-09-05, 01:47
Medlem
Svårt och svårt. Okvinnliga attribut. Avtändande.
Citera
2026-09-05, 03:56
Medlem
Silltunnas avatar
Därför att ”driftiga och framgångsrika” människor, oavsett kön, i regel är förbannat jobbiga att ha att gör med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in