2026-09-04, 22:31
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Talar du nu om vad som händer med män på arbetsplatsen om det finns nån sådan kvinna där, eller om män som träffar dessa på könsmarknaden? Viss skillnad vill jag tro, men om det första, blir inte män också osäkra om det är en annan man som är duktigare och bättee än en själv på jobbet pga den naturliga konkurransen mellan män?
Citera
2026-09-04, 22:53
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
One2Many:
Tror du missförstod situationen. Det var en annan snubbe som raggade på mig när vi var ute. Och kille nr1 klarade inte av att jag svarade på det utan att vara otrevlig. (Hade gärna skickat över hela konversationen där han frågade ut mig om meriter, ålder, värderingar osv för att checka boxar eller leta fel, men vill inte lämna ut detaljer för den andras skull.). Dessutom känner jag nu i efterhand att killar som hänger på sthlms VIP klubbar kanske inte är så genuina alltså, men man ska inte dra alla över ett streck. Jag var där den kvällen för en tjejkompis ville gå dit.

Har många många andra historier i bagaget, både inom relationer och jobb. Tyvärr har jag nog precis som någon skrev i tråden låtit andra sätta mig i ett fack och förminskat mig själv för att passa in alldeles för mycket. Men jag vill inte leva så längre, det bryter ner en som person.

Jag läste din första tråd, jag är bekant med vad som hände via din initiala beskrivning. Väldigt, väldigt osmidigt gjort av dig. Ingen kille vill känna sig som att du håller dina alternativ öppna under raggprocessen, oavsett om han är en osäker fjolla eller ett riktigt kap.

Men ja, klart du inte hittar några "riktiga" män på nån jävla VIP-krog för statuskåta beta-hannar som enbart bryr sig om prestige och yrkestitel.

Och nu ska jag ge dig ett tips. Du ser längst nere i högra hörnet på det här inlägget ----------->
Så finns en knapp där det står "citera" (även citera+, men den är överkurs just nu)

Om du klickar på den så blir inlägget du svarar på inbakat i sån där snygg grå ruta högst upp (som i det här inlägget), och personen du svarar får en notifiering om att inlägget besvarats, som du såg med där röda siffran på klockan uppe i högra hörnet när du besöker FB. Det underlättar diskussioner om du gör så.
Citera
2026-09-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Lydiga? Vi är väl inga slavinnor? En av grunderna till en bra relation är att man kan kompromissa med varandra och kommunicera.

Det är skillnad mellan att vara en slavinna och att vara en jobbig gnällkärring som använder sin fitta som valuta i relationen.
Citera
2026-09-04, 23:03
Medlem
dirtysouths avatar
Checkar av boxar är väl precis vad de inte gör om det inte är det som männen söker efter?
Många män vill inte ha en karriärskvinna, många män vill inte ha en kvinna som arbetar

Personligen har jag inget emot om hon arbetar eller inte arbetar, har själv inte speciellt bra erfarenhet av karriärskvinnor då de har svår att se saker från ett annat perspektiv än vad de redan bestämt sig för, det är min personliga erfarenhet då är så vana att "ha rätt" och bli bekräftade i sitt yrke så de kan inte ha fel och deras synsätt är rätt

Kan ge ett annat exempel som var droppen för mig med en arkitekt jag brukade dejta, hon identifierade sig ständigt som det och hon gick och tränade på gymmet i bara bh och byxor men en rövbild kunde hon absolut inte skicka till någon som hon dejtade för det var för oklassiskt för en arkitekt - exakt så uttyckte hon sig och trots hon var intressant att diskutera med då hon hade förståelse för mycket saker så var det just att hennes identitet var arkitekt som gjorde att jag valde bort henne

Hon gjorde även narr av folk som inte var från huvudstaden och försökte ständigt lyfta upp sig själv, tog varje möjlighet att svartmåla andra kvinnor hon visste att jag kände, hittade tom på att en tjej från mitt gym som hon vet att jag känner hade hpv

Generellt sett så tror jag de flesta män inte gillar karriärskvinnor för det ses inte som någon kvinnlig egenskap, vi vill ha en kvinna som tar hand om hem och familj, som stöttar oss och inte en som försöker ta över mansrollen i hemmet, det sätter ju extra mycket press på honom han kanske redan är nöjd med sina 30.000kr för att gå på en industri eller vad det nu är

Personligen bryr jag mig inte om hon jobbar eller inte så länge det inte gått henne åt huvudet att hon "lyckats göra karriär" det är mer när de inte kan ha distans till att det inte är något viktigt för majoriteten och att de inte förstår att de inte är bättre människor pga deras lön är några x mer än de flestas

Får jag välja föredrar jag en bonnatös hehe, med det sagt har jag kvinnor i mitt liv som har betydligt fler miljoner än mig och vi kommer (oftast) bra överens

Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Citera
2026-09-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag läste din första tråd, jag är bekant med vad som hände via din initiala beskrivning. Väldigt, väldigt osmidigt gjort av dig. Ingen kille vill känna sig som att du håller dina alternativ öppna under raggprocessen, oavsett om han är en osäker fjolla eller ett riktigt kap.

Men ja, klart du inte hittar några "riktiga" män på nån jävla VIP-krog för statuskåta beta-hannar som enbart bryr sig om prestige och yrkestitel.

Och nu ska jag ge dig ett tips. Du ser längst nere i högra hörnet på det här inlägget ----------->
Så finns en knapp där det står "citera" (även citera+, men den är överkurs just nu)

Om du klickar på den så blir inlägget du svarar på inbakat i sån där snygg grå ruta högst upp (som i det här inlägget), och personen du svarar får en notifiering om att inlägget besvarats, som du såg med där röda siffran på klockan uppe i högra hörnet när du besöker FB. Det underlättar diskussioner om du gör så.

Tack föt tipset! 👍

Ja jag håller helt med att det var osmidigt. Men man är ju bara människa 🤷‍♀️ och oavsett tycker jag bemötandet tillbaka var minst lika osmidigt om inte mer, och respektlöst. Hade dessutom tappat rösten, så ja jag kände mig mer i underläge eftersom jag inte kunde svara.

Även om det finns kopplingar med förra tråden - så påminner om den nya tråden här, den senaste blev ju lagd i papperskorgen av Moderators sannolikt pga kommentarerna med dålig ton (från de andra).
Citera
2026-09-04, 23:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
För att förtydliga; en sån tjejer dra till sig de flesta killar så hon kan välja. Men problemet är att vissa män inte verkar kunna hantera att behandla henne respektfullt. Eller kanske de bara tror att de kan bete sig likadant som de gör mot osäkra tjejer som accepterar det, typ någon på kassan på ICA.

Jag har haft en relation med exakt en sån tjej. Utseendemässigt en 10 eller iaf 9,5a av 10, att gå bredvid henne på stan var rätt fascinerande pga all uppmärksamhet och blickar hon fick. Hon var otroligt exekutiv, var bättre än alla andra på precis allting och alla som mötte henne älskade henne. Hon kunde fånga uppmärksamheten hos både män och kvinnor bars genom att komma in i ett rum, otroligt charmant. Samtidigt var hon mer driven än någon jag träffat, hade en plan för framtiden och för ekonomiskt oberoende. Hon levererade på allt och en hel del mer. Män borde enligt dig alltså känt sig hotade av henne men resultatet var precis tvärtom. Nu är detta förstås ett statistiskt underlag på exakt en person, men det motsäger helt och hållet din tes.
Senast redigerad av handtralala 2026-09-04 kl. 23:13.
Citera
2026-09-04, 23:15
Medlem
Borasare1980s avatar
Visst det är väl bara att gratulera. Men relationsmässigt skulle jag aldrig välja att satsa på något långvarigt med en sådan kvinna som är framgångsrik på allt för då är det ju bara en tidsfråga innan man blir dumpad när hon tappar respekten för en om man själv inte hänger med i jämna steg karriärmässigt. De är säkert också enorma kravställare och man kommer konstant få hör att man är lat i jämförelse. Men jag är tveksam till att det verkligen finns så värst många perfekta kvinnor som både prickar av högsta nivå av utseende, IQ, EQ och karriär. Ofta är det just EQ som brister. Man måste vara rätt mycket kallsinnig egoist för att lyckas fullt ut med karriären. Ungar och familj blir svårt att hinna med.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-09-04 kl. 23:18.
Citera
2026-09-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det är skillnad mellan att vara en slavinna och att vara en jobbig gnällkärring som använder sin fitta som valuta i relationen.
Vafan snackar du om helt ärligt? Du snacka ju om att vi skulle vara lydiga, lyda mannen eller nått. Vad har det mer att vara gnällig att göra? Och sen snälla använd inte order kärring. Det låter bara dumt
Citera
2026-09-04, 23:25
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Tack föt tipset! 👍

Ja jag håller helt med att det var osmidigt. Men man är ju bara människa 🤷‍♀️ och oavsett tycker jag bemötandet tillbaka var minst lika osmidigt om inte mer, och respektlöst. Hade dessutom tappat rösten, så ja jag kände mig mer i underläge eftersom jag inte kunde svara.

Snubben var ett weirdo. Pretentiös och gömde sig bakom sitt yrke, det var hans "personlighet".
Men å andra sidan så kan man inte styra över hur man reagerar i en situation där man känner sig förnedrad och bortgjord. De flesta killar är inte speciellt bra på att hantera att bli ratade, det drar ofta upp negativa minnen från ungdomstiden, och det är något killar lär sig att hantera (dölja) med ålder/erfarenhet.

Citat:
Även om det finns kopplingar med förra tråden - så påminner om den nya tråden här, den senaste blev ju lagd i papperskorgen av Moderators sannolikt pga kommentarerna med dålig ton (från de andra).

Det är sällan en tråd korgas pga kommentarerna i den (om det inte blir 30 sidor pajkastning och ingen längre håller sig till ämnet), men mods brukar skriva varför en tråd kastas i sista inlägget. Så du kan titta i papperskorgen efter din tråd om du undrar vad det beror på. Vi får dock inte vidare diskutera moderatoråtgärden i den här tråden, det är emot reglerna och resulterar alltid i en varning, så är vi nu alla införstådda med vad som gäller.

Så, för att svara på din intiala fråga: könsroller. Det är kort och gott svaret du söker.

Vi lever i ett samhälle där mannen förväntas vara vinnaren, och det är en förväntning både män och kvinnar bär med sig. En snygg, smart, välbeställd man kan dejta "neråt", dvs en attraktiv kvinna. Vad hon jobbar med är irrelevant, hon kommer bedömas av omgivningen via sitt utseende oavsett andra attribut.

Men en man som dejtar uppåt, i synnerhet när det kommer till prestige och monetär status, kommer obönhörligen att hånas för det av sin omgivning. Hans manlighet kommer ifrågasättas eftersom det är han som iklär sig en feminin roll som trofé, vilket andra män tycker är hysteriskt kul. Ergo, han är inte längre en riktig man. Mannen bedöms från sin status i första hand, fysiska attribut är sekundära.

Så en kvinna som är snygg, smart och (mer) framgångsrik än mannen berövar mannen på hans traditionella roll i ett förhållande, och det är något som vänder upp och ner på hela identiteten. Könsroller, med andra ord.
Senast redigerad av One2Many 2026-09-04 kl. 23:27.
Citera
2026-09-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag har haft en relation med exakt en sån tjej. Utseendemässigt en 10 eller iaf 9,5a av 10, att gå bredvid henne på stan var rätt fascinerande pga all uppmärksamhet och blickar hon fick. Hon var otroligt exekutiv, var bättre än alla andra på precis allting och alla som mötte henne älskade henne. Hon kunde fånga uppmärksamheten hos både män och kvinnor bars genom att komma in i ett rum, otroligt charmant. Samtidigt var hon mer driven än någon jag träffat, hade en plan för framtiden och för ekonomiskt oberoende. Hon levererade på allt och en hel del mer. Män borde enligt dig alltså känt sig hotade av henne men resultatet var precis tvärtom. Nu är detta förstås ett statistiskt underlag på exakt en person, men det motsäger helt och hållet din tes.

Ja det kanske handlar om att träffa bra personer också än att låta sig tryckas ner av tex killar på uteställen eller yrkesmässigt, och inte ha relationer med killar som inte uppskattar en fullt ut. Sen beror det ju lite på vilken branch och vilka man har omkring sig skulle jag säga. Har aldrig sagt att alla bemöter en dåligt, men finns en kategori som gör det.
Citera
2026-09-04, 23:30
Medlem
Vem fan vill ha en psykotisk kärring som är uppkäftig, som hela tiden försöker tävla och allmänt skit i sängen?

Handlar inte om osäkerheter handlar mer om att utbildade kvinnor är generellt otrevliga jävla skitstövlar att ha att göra med
Citera
2026-09-04, 23:31
Medlem
Ni som försvarar det här jag hoppas ni kvinnor dör med katter ensamma det är ingen som vill ha erat skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in