Citat:
Ursprungligen postat av
tomorrowforever
Tack föt tipset! 👍
Ja jag håller helt med att det var osmidigt. Men man är ju bara människa 🤷♀️ och oavsett tycker jag bemötandet tillbaka var minst lika osmidigt om inte mer, och respektlöst. Hade dessutom tappat rösten, så ja jag kände mig mer i underläge eftersom jag inte kunde svara.
Snubben var ett weirdo. Pretentiös och gömde sig bakom sitt yrke, det var hans "personlighet".
Men å andra sidan så kan man inte styra över hur man reagerar i en situation där man känner sig förnedrad och bortgjord. De flesta killar är inte speciellt bra på att hantera att bli ratade, det drar ofta upp negativa minnen från ungdomstiden, och det är något killar lär sig att hantera (dölja) med ålder/erfarenhet.
Citat:
Även om det finns kopplingar med förra tråden - så påminner om den nya tråden här, den senaste blev ju lagd i papperskorgen av Moderators sannolikt pga kommentarerna med dålig ton (från de andra).
Det är sällan en tråd korgas pga kommentarerna i den (om det inte blir 30 sidor pajkastning och ingen längre håller sig till ämnet), men mods brukar skriva varför en tråd kastas i sista inlägget. Så du kan titta i papperskorgen efter din tråd om du undrar vad det beror på. Vi får dock inte vidare diskutera moderatoråtgärden i den här tråden, det är emot reglerna och resulterar alltid i en varning, så är vi nu alla införstådda med vad som gäller.
Så, för att svara på din intiala fråga: könsroller. Det är kort och gott svaret du söker.
Vi lever i ett samhälle där mannen förväntas vara vinnaren, och det är en förväntning både män och kvinnar bär med sig. En snygg, smart, välbeställd man kan dejta "neråt", dvs en attraktiv kvinna. Vad hon jobbar med är irrelevant, hon kommer bedömas av omgivningen via sitt utseende oavsett andra attribut.
Men en man som dejtar uppåt, i synnerhet när det kommer till prestige och monetär status, kommer obönhörligen att hånas för det av sin omgivning. Hans manlighet kommer ifrågasättas eftersom det är han som iklär sig en feminin roll som trofé, vilket andra män tycker är hysteriskt kul. Ergo, han är inte längre en riktig man. Mannen bedöms från sin status i första hand, fysiska attribut är sekundära.
Så en kvinna som är snygg, smart och (mer) framgångsrik än mannen berövar mannen på hans traditionella roll i ett förhållande, och det är något som vänder upp och ner på hela identiteten. Könsroller, med andra ord.