2026-09-04, 16:29
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Som kvinna och feminist själv så förstår jag bara inte varför. Jag hade aldrig i hela mitt liv satt på mig ett sånt plagg för att det går emot att jag står för som feminist. Tror de att det är rasistiskt att förbjuda det eller vad är problemet? Det är inte rasistiskt att förbjuda ett kvinnoförtryck. Jag tror inte de vet hur illa behandlade kvinnor blir i Mellanöstern som vägra hijab,burqa osv.
Om patriarkatet representeras av staten eller religionen spelar ingen roll.

Varje individuell kvinnas valfrihet är det som spelar roll här. Om en kvinna tar på sig en slöja för att det är i hennes makt att göra det så är det ett feministiskt val.

Inget land i världen tvingar kvinnor att bära burka. I Iran tvingas kvinnor att ha slöja, vilket är föremål för omfattande protester.
Citera
2026-09-04, 16:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Lite intressant reaktion i Frankrike efter RN:s förslag om att förbjuda slöjan på offentliga platser. Kvinnor som normalt inte bär slöja, även icke-muslimer och influencers, har börjat ta på sig den i solidaritet.

Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.

Borde svenska kvinnor ha reagerat på liknande sätt efter SD:s utspel om hijab eller är skillnaden mellan Sverige och Frankrike ganska naturlig med tanke på ländernas olika migrationshistoria?

Det är en storm i ett vattenglas. Stor majoritet i Frankrike stödjer slöj, hijab, burka förbud.

Dom som nu protesterar är vänster om vänstern plus islamister.
Citera
2026-09-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om patriarkatet representeras av staten eller religionen spelar ingen roll.

Varje individuell kvinnas valfrihet är det som spelar roll här. Om en kvinna tar på sig en slöja för att det är i hennes makt att göra det så är det ett feministiskt val.

Inget land i världen tvingar kvinnor att bära burka. I Iran tvingas kvinnor att ha slöja, vilket är föremål för omfattande protester.
Jo de tvingas visst. Inte minst i Afghanistan. Liksom vilken kvinna skulle vilja frivilligt sätta på sig en heltäckande dräkt? De väljer det ”frivilligt” eftersom de är väldigt påverkade av sina män sedan barnsben.
Citera
2026-09-04, 16:46
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Troligen ett sätt att få uppmärksamhet och godhetssignalera.
Citera
2026-09-04, 17:14
Medlem
shitholecitizens avatar
Kvinnor i ett jävla nötskal. Patetiskt.
Citera
2026-09-04, 17:17
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissieBlues
Märkliga kvinnor som ställer upp på hatiska förtryckarideologin islam!
Du får ta med i beräkningen att deras vänsterprassel ofta är islamistiska män från Afrika. Kärringar prioriterar som bekant det egna underlivets njutning framför landets säkerhet.
Citera
2026-09-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
Kvinnor i ett jävla nötskal. Patetiskt.
Vadå kvinnor i ett nötskal? Jag är kvinna och skulle aldrig sätta nå mig hijab eller burqa. Du kan inte dra alla över en kam.
Citera
2026-09-04, 17:42
Medlem
shitholecitizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Vadå kvinnor i ett nötskal? Jag är kvinna och skulle aldrig sätta nå mig hijab eller burqa. Du kan inte dra alla över en kam.
Du är ett undantag. Majoriteten av kvinnor röstar vänsterut och försvarar islam och muslimerna till varje pris.
Citera
2026-09-04, 17:48
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag kan förstå det, att stat, kyrka, iman eller hederskultur kräver att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt för att ses som accepterbara är nåt som hör till historien. Finns det utrymme att klaga om nån lurk till iman kräver att alla kvinnor ska klä sig i slöja om man samtidigt lapar i sig att mamma staten ska ha rätten att kräva att kvinnor "klär sig dygdigt" med hot om böter?

Moralism är fjolligt, om det kommer från stat, kyrka, iman eller dansbandsmusiker är skitsamma.

Varför pratar många i sverige alltid om kyrkan i strikt muslimska frågor? Snacka om att inte våga prata om problemen utan att blanda in tredjepart.

Är du så darrig och skitnödig att du tvunget behövde blanda in kyrkan?
Citera
2026-09-04, 18:01
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Snacka om avslöjade.
Citera
2026-09-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Fast då missar du egentligen min poäng.

Jag argumenterar inte för förbud mot slöja. Jag pekar på den märkliga logiken där samma symbol ena stunden är kvinnoförtryck och nästa stund blir kvinnlig frigörelse och motstånd, beroende på vem som vill begränsa den.

Om principen är att vuxna människor själva bestämmer över sin klädsel är den betydligt enklare: låt kvinnan välja. Varken staten, imamen, feministen eller antifeministen behöver tala om för henne vad hennes val egentligen betyder.
Ja jag är ju helt emot niqab och burka då det helt enkelt inte är klädesplagg som är lämpliga i Sverige men gällande slöja förövrigt på vuxna/unga kvinnor så anser jag att de får klä sig som de själva vill precis som jag inte ska tvingas lyssna på skit jämt om hur jag sköter mitt utseende. Kan ta exempel såsom män som prackar på mig åsikter om att de föredrar kvinnor utan smink eller som de säger "naturliga kvinnor " men mitt ansikte är inte deras att bestämma över och samma sak med kläder. Vill jag ha bikini på mig, eller slippa ha det på stranden, måste jag själv få välja det.

Jag känner igen hur män och även kvinnor under hela mitt liv angripit mig baserat på hir jag klär mig, ser ut eller inte. Senaste exemplet var när jag kom till psykiatrin för att diskutera mina ADHD mediciner och sjuksköterskan började samtalet med att först ifrågasätta huruvida jag "lockar håret" varje dag. Hon störde sig med andra ord på att jag som tidigare hade mycket långt blont hår, sov med fläta för att mitt hår är ostyrigt och lever sitt eget liv vilket fläta då döljer genom att skapa vågot. Därefter hade hon antagligen sett min jacka på Black friday (jag hade köpt den under sensommar/tidig höst på rea, och ifrågasatte hur mycket jag egentligen shoppade baserat på att jag hade hela vinterskor och vinterjacka och ljög sedan i mina journaler om att jag inte betalar räkningar utan bara shoppar istället för att skriva det jag sa "Jag står utan kurs och därmed inkomst eftersom jag inte får ut mina mediciner och rätt dos vilket innebär svårigheter att överblicka allt från heltidsstudier till administrativa arbeten mm."

Det spelar ingen roll om kvinnor har slöjor eller inte eftersom människor alltid letar efter skäl hos oss till att få hata på oss om vi inte ser ut som de själva gör, eller inte är tillgängliga för män på mäns villkor.

Klädförbud tar inte bort problemet.

Jag dejtade t.ex en yngre man ett kort tag som ansåg sig kunna klä om mig efter hans definition av feminism. Han var från Iran och såg då den påklädda kvinnan som förtryckt medan jag knappast hade lust att se ut som "hej kom och hjälp mig" (eufemism för att inte uttrycka mig nedsättande om andra kvinnor med internaliserat kvinnohat).

Vi kvinnor blir alltid hatade av andra kvinnor och män baserat på att vi är kvinnor och man letar alltid i våra personliga uttryck för svepskäl till att få definiera oss som särskilt klandervärda. Vi blir inte befriade av att spökas ut av andra grupper än oss själva heller. Varken genom att kläs av, kläs på eller kläs ut. Folk har alltid åsikter om oss om de inte ser identiska ut som vi gör eller vi med dem.

När jag var ung kvinna hånade män överallt mig baserat på att jag var ung kvinna med underförstådda påståenden om att jag var korkad. Jag var utan tvekna smartare än dem allihopa och definitivt mer beläst men de ville alltid göra om mig till korkad kvinna. En läkare som tafsade på mig på vårdcentralen skrev till och med i journalerna "blek, magerlagd med infantila drag". Det har man också gjort ständig med mig, beskrivit mig som någon som "inte förstår något, andra människor osv" falskeligen eftersom man kan använda mitt utseende för att då påstå att det är korrekt. Dvs mitt ansikte används för att beskriva min funktionsförmåga felaktigt. Precis som läkaren ljög och skrev att jag "såg stel ut" när sanningen var att han antastade mig och höll på att ta och kleta på mina axlar och rygg och mumla om hur stel han upplevdemog. Det var mitt jävla öra jag sökte vård för så varför var han på min rygg istället för att undersöka det? Jo för att läkare innan beskrivit mig med negativa ordalag som en hysterika eller galen person och han såg sin chans att få tafsa på mitt tonåriga jag eftersom han sannolikt läst negativt betoning från en annan vit man i maktposition. De stör sig på att jag har mascara, använder läppstift och försöker vara hel och ren samtidigt som jag inte ser ut som de människor de anser ingår i deras egen grupp. Det omvandlas till "korkad" genom olika falska påståenden. Sminkad, borde vara korrekta termen.

Som kvinna kan du aldrig göra rätt eftersom män och andra kvinnor drivs av ett sexuellt raseri där de är ute efter att oskadliggöra dig baserat på ditt kön. Det finns inga kläder som hjälper mot det eftersom problemet ligger hos männen och de kvinnor som internaliserat mäns ideer och de kvinnorna är även vi svenskor, invandrarkvinnor, akademiskt utbildade kvinnor, kvinnor längst ner i samhällets botten osv. Vi är helt söndermatade med mäns åsikter om hur vi ska vara och hjärntvättade att föra in det i nästa generation och generationen efter det.

Därför fungerar inte slöjförbud emot kvinnoförtryck. För även kvinnor förtrycker kvinnor och utför mäns arbeten. Med eller utan slöjor.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-09-04 kl. 18:52.
Citera
2026-09-04, 18:55
Medlem
sk33s avatar
100% idiotiskt, men då kanske de inser hur sjukt det är att ha på sig skiten.

Missförstå mig inte. Vuxna bör få klä sig hur de vill på fritiden, inom rimliga gränser (dvs, nakenhet är inte tillåtet - men man kan såklart diskutera det också), men det är ju inget att uppmuntra då klädselkrav de facto är en del i patriarkalt förtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in