Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Ateister som tar upp saker från det gamla testamentet som en slags "aha nu har jag dig" är ganska irriterande för kristna faktiskt. Alltså det går att hitta förklaringar och så, försöka ta genomgången hur allt hänger ihop och varför vissa saker hände men det kan ta tid och ofta så söker ateister som håller på så inte efter att förstå utan enbart efter det där "aha nu har jag dig" momentet.
Sådana ateister orkar oftast inte lyssna mer än en mening och eftersom svaret inte ryms i en mening så repeterar de bara samma sak om och om igen och det är ärligt talat hemskt. Efter ett tag så vill man bara slå dom på käften.
Tror det är det som kristna menar med "ifrågasätt inte" på det sättet. Inte att man inte får ifrågasätta, men just det här att ställa frågor och sen inte lyssna på svaret med överlägsenhet orkar ingen med så då är det lättare att bara säga "ifrågasätt inte" för det låter bättre än att säga "lyssna nu din skitstövel vi båda vet att du inte bryr dig det minsta om hur allt det här hänger ihop och vill bara vinna och mobbas så håll käften innan jag tappar tålamodet"
Kan vi inte vara du med varandra. Jag har så svårt att representera alla ateister. Precis som du kanske inte kan tala för alla kristna.
Jag tycker att det finns en del saker inom kristendomen som jag personligen har ganska svårt att få ihop. Samtidigt tycker jag att mycket av det Jesus lär ut om kärlek, förlåtelse och hur vi ska behandla andra människor är väldigt fint.
Men Gamla testamentet är ju problematiskt. Där möter man inte bara en kärleksfull och förlåtande Gud, utan också en Gud som dömer, straffar och ibland kräver eller tillåter våld mot människor. Och jag har faktiskt ganska svårt att få ihop det med bilden av en helt god och kärleksfull Gud.
Om en människa gjorde vissa av de saker som Gud gör eller beordrar i Gamla testamentet skulle vi knappast beskriva den människan som god och kärleksfull. Då tycker jag att det är helt rimligt att fråga varför samma handling plötsligt ska bedömas på ett helt annat sätt bara för att det är Gud som gör den.
Sedan har vi kristendomens historia, och där blir det ännu mer komplicerat för mig. Religionen har ett budskap om kärlek och förlåtelse, men människor har samtidigt genom historien använt kristendomen för att försvara makt, förtryck och våld.
Jag har svårt att bara avfärda det som att några enstaka människor “missförstod” sin religion. I många fall har det faktiskt funnits religiösa tolkningar som användes för att rättfärdiga det man gjorde.
Och för människorna som drabbades spelade det nog ganska liten roll vilken förklaring förövarna hade. Om någon dödades, fördrevs eller förtrycktes så blev konsekvensen densamma, oavsett om förövaren trodde att han gjorde Guds vilja eller om kyrkan ville behålla sin makt.
Men det betyder inte att jag tycker att kristna människor är onda eller att allt inom kristendomen är dåligt. Det vore alldeles för enkelt. Jag känner många kristna som är varma, omtänksamma och genuint goda människor. Och jag tycker faktiskt att det finns väldigt mycket fint i Jesu budskap.
Det jag har svårt för är snarare när man inte får ställa kritiska frågor om religion utan att det uppfattas som ett angrepp på den som tror. Men jag tycker också att ateister ibland kan vara onödigt kategoriska när de pratar om troende.
För mig handlar det egentligen inte om att vinna någon sorts tävling mellan ateister och kristna. Jag är mer intresserad av att faktiskt våga prata om det som är svårt.
Jag kan förstå varför en människa tror på Gud. Jag kan också förstå varför en annan människa inte gör det. Men jag tycker att båda sidor måste kunna erkänna att det finns saker som är svåra att förklara och som faktiskt förtjänar att diskuteras.
För mig är det viktigt att kunna se både det fina och det mörka. Att säga att kristendomen har ett budskap om kärlek betyder inte att man måste blunda för det som är svårt i Bibeln eller i historien. Och att kritisera det mörka behöver inte betyda att man föraktar människor som tror.
Det är nog just den nyanseringen jag saknar ibland i sådana här diskussioner.
Jag behöver inte tycka att religion är sann för att kunna se det vackra i vissa delar av den. Och jag behöver inte blunda för det som är mörkt bara för att jag kan förstå varför människor tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Ja, så tillåter man då heroinanvändande för att man delar ut rena nålar?
Ja, det gör man det. Man gör det för att man vågar se verkligheten som den är.