2026-09-03, 08:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ateister som tar upp saker från det gamla testamentet som en slags "aha nu har jag dig" är ganska irriterande för kristna faktiskt. Alltså det går att hitta förklaringar och så, försöka ta genomgången hur allt hänger ihop och varför vissa saker hände men det kan ta tid och ofta så söker ateister som håller på så inte efter att förstå utan enbart efter det där "aha nu har jag dig" momentet.

Sådana ateister orkar oftast inte lyssna mer än en mening och eftersom svaret inte ryms i en mening så repeterar de bara samma sak om och om igen och det är ärligt talat hemskt. Efter ett tag så vill man bara slå dom på käften.

Tror det är det som kristna menar med "ifrågasätt inte" på det sättet. Inte att man inte får ifrågasätta, men just det här att ställa frågor och sen inte lyssna på svaret med överlägsenhet orkar ingen med så då är det lättare att bara säga "ifrågasätt inte" för det låter bättre än att säga "lyssna nu din skitstövel vi båda vet att du inte bryr dig det minsta om hur allt det här hänger ihop och vill bara vinna och mobbas så håll käften innan jag tappar tålamodet".

Själv tycker jag att kristna som bortförklarar tokigheter i Gamla testamentet inte fattar att det ju handlar om att det var samma Gud som beordrade dessa tokigheter. Det är ju hela grunden i kristendomen, men som de kristna föredrar att blunda för.
Citera
2026-09-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv tycker jag att kristna som bortförklarar tokigheter i Gamla testamentet inte fattar att det ju handlar om att det var samma Gud som beordrade dessa tokigheter. Det är ju hela grunden i kristendomen, men som de kristna föredrar att blunda för.

Du har ingen aning. Det vore på sin plats om du läste Bibeln åtminstone en gång i sin helhet innan du uttalar dig om vad som är grunden för Kristendomen.
Att tillskriva Gud människornas tokigheter är rent hädiskt. Om du bestämmer dig för att stjäla, våldta och mörda - är det då Guds fel att du gör det?
Må Gud förlåta dig för din dårskap.

(Ja, jag tror på Bibeln i sin helhet, dock enligt den Ortodoxa Kyrkans Tradition).
Citera
2026-09-03, 14:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenaEngren
Du har ingen aning. Det vore på sin plats om du läste Bibeln åtminstone en gång i sin helhet innan du uttalar dig om vad som är grunden för Kristendomen.
Att tillskriva Gud människornas tokigheter är rent hädiskt. Om du bestämmer dig för att stjäla, våldta och mörda - är det då Guds fel att du gör det?

(Ja, jag tror på Bibeln i sin helhet, dock enligt den Ortodoxa Kyrkans Tradition).

Jag kan säkerligen Bibeln bättre än du.
Det är inte alls att någon i Bibeln valt att stjäla, våldta och mörda och att det då skulle vara Guds fel som är frågan.

Sätt dig in i frågan innan du svarar så blir det mindre pinsamt.
Citera
2026-09-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenaEngren

Menar du att verserna i bibeln som beskriver hur gud påbjuder slaveri och utdömer stening till döds för olydiga barn, att arbeta på vilodagen och att vara homosexuell, är mänskliga tokigheter och inget mer än så?
I så fall är vi helt eniga.
Om det inte är vad du menar så förstår jag inte vad ditt inlägg har med saken att göra.
Citera
2026-09-03, 15:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag kan säkerligen Bibeln bättre än du.
Det är inte alls att någon i Bibeln valt att stjäla, våldta och mörda och att det då skulle vara Guds fel som är frågan.

Sätt dig in i frågan innan du svarar så blir det mindre pinsamt.
Ja, det finns bibelexperter som är både ateister och kristna. Om det var ett enkelt kunskapstest så skulle inte kristendomens påståenden hålla, istället påstår kristendomen att det handlar om hjärta och det verkar stämma. Att det går att vara en ateistisk bibelexpert är faktiskt fullt kompatibelt med kristendomen som till och med förutspår den möjligheten.
Citera
2026-09-03, 15:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Menar du att verserna i bibeln som beskriver hur gud påbjuder slaveri och utdömer stening till döds för olydiga barn, att arbeta på vilodagen och att vara homosexuell, är mänskliga tokigheter och inget mer än så?
I så fall är vi helt eniga.
Om det inte är vad du menar så förstår jag inte vad ditt inlägg har med saken att göra.
Bibeln påbjuder inte slaveri eller stening för olydiga barn, du förenklar.
Den påbjöd regler för slaveri under en viss tid då slaveri var nödvändigt, och stening för vuxna barn som behandlar sina föräldrar dåligt.
Citera
2026-09-03, 15:55
Medlem
Citat:
Bibeln påbjuder inte slaveri eller stening för olydiga barn, du förenklar.
Den påbjöd regler för slaveri under en viss tid då slaveri var nödvändigt, och stening för vuxna barn som behandlar sina föräldrar dåligt.

Regler som att man får äga andra människor som egendom, misshandla dem och låta dem gå i arv till sina barn. Djupt omoraliskt.

Spelar det någon större roll om det rör sig om att stena ihjäl sina vuxna olydiga barn?
Extremt omoraliskt det med.
Citera
2026-09-03, 16:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Regler som att man får äga andra människor som egendom, misshandla dem och låta dem gå i arv till sina barn. Djupt omoraliskt.

Spelar det någon större roll om det rör sig om att stena ihjäl sina vuxna olydiga barn?
Extremt omoraliskt det med.
Det är ju mer "om du ska ha slavar, slå inte ihjäl dom i alla fall" än att det är rekommenderat att ha slavar. Det var så samhällen fungerade då, det är som att vi försöker ju rädda miljön men vi kan inte bara förbjuda bilar för då kollapsar allt. Så man sätter regler som att kör inte bil mer än du måste, försök åka buss, åk bil tillsammans och sådant. Samma sak med slaveriet.
Citera
2026-09-03, 16:44
Medlem
Citat:
Det är ju mer "om du ska ha slavar, slå inte ihjäl dom i alla fall" än att det är rekommenderat att ha slavar. Det var så samhällen fungerade då, det är som att vi försöker ju rädda miljön men vi kan inte bara förbjuda bilar för då kollapsar allt. Så man sätter regler som att kör inte bil mer än du måste, försök åka buss, åk bil tillsammans och sådant. Samma sak med slaveriet.

Det är irrelevant att slaveri var en del av samhället på den tiden. Det finns massvis av strikta förbud i bibeln, trots att de var självklara inslag i samhället vare sig de var tillåtna eller ej. Både omoraliska och ej omoraliska handlingar som bevisligen finns i samhället oavsett vad. Homosexualitet, kläder av blandat tyg, att äta skaldjur, jobba på vilodagen osv.
Hur kan det komma sig att Gud inte kunde säga att slaveri är fel, när han kunde säga att det är fel att jobba på vilodagen och t.o.m. döma folk till att stenas ihjäl om de bröt mot det förbudet?
Men inte ett enda ord om att det är fel att äga andra människor som egendom.

Det är vidrigt att du försvarar en sådan sak.
Citera
2026-09-03, 17:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är irrelevant att slaveri var en del av samhället på den tiden. Det finns massvis av strikta förbud i bibeln, trots att de var självklara inslag i samhället vare sig de var tillåtna eller ej. Både omoraliska och ej omoraliska handlingar som bevisligen finns i samhället oavsett vad. Homosexualitet, kläder av blandat tyg, att äta skaldjur, jobba på vilodagen osv.
Hur kan det komma sig att Gud inte kunde säga att slaveri är fel, när han kunde säga att det är fel att jobba på vilodagen och t.o.m. döma folk till att stenas ihjäl om de bröt mot det förbudet?
Men inte ett enda ord om att det är fel att äga andra människor som egendom.

Det är vidrigt att du försvarar en sådan sak.
Vad gör mest gott, att införa dödsstraff för heroin eller dela ut rena nålar till missbrukare?
Citera
2026-09-03, 18:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad gör mest gott, att införa dödsstraff för heroin eller dela ut rena nålar till missbrukare?

Dödsstraff för vad? Tillverkning? Smuggling? Försäljnimng? Användande?

Oavsett är det mest gott att dela ut rena nålar. Att döda någon kan aldrig anses som gott, såvida det inte rör sig om barmhärtighetsmord.
Citera
2026-09-03, 18:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Dödsstraff för vad? Tillverkning? Smuggling? Försäljnimng? Användande?

Oavsett är det mest gott att dela ut rena nålar. Att döda någon kan aldrig anses som gott, såvida det inte rör sig om barmhärtighetsmord.
Ja, så tillåter man då heroinanvändande för att man delar ut rena nålar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in